שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אמיתי גזית
אמיתי גזית

התאזרו בסבלנות. מחקרים מצאו כי ששת החודשים הראשונים לאימונים הם הקשים ביותר. בתקופה זו, כל הפרעה בלתי צפויה כגון פציעה, חופשה או מחלה עלולה לגרום לפרישה כפויה. צפו מצבים כאלה מראש, ואל תיראו בהפוגות האלה קטסטרופה בלתי הפיכה. תחושה כזו עלולה לערער את ביטחונכם העצמי ואת כוח הרצון. זיכרו כי שינויים בתוכנית האימונים מתרחשים גם לספורטאים מקצוענים.

בחרו פעילות שרווחיה עולים על הפסדיה. ההתמדה בתחילת הדרך קשה משום שבשיקול עלות מול תועלת אנו נוטים להדגיש את ההוצאות (כסף, זמן, אנרגיה) ולא את הרווחים (בריאות, סיפוק, תחושת מסוגלות, חברה). לכן, יהיה לכם קל יותר להתמיד כאשר תזכרו את התועלות. העלו על דף את רשימת היתרונות שאתם מוצאים בפעילות גופנית, אך כדי שהרשימה תהיה כנה, בחרו פעילות שלא תגבה מכם מחיר יקר. ודאו כי שעות הפעילות והמיקום הגיאוגרפי נוחים, ושהעלות הכספית לא מכבידה עליכם. נסו מספר ענפים עד שתמצאו פעילות שבה אתם גם נהנים וגם מפיקים את המרב מהיכולות הגופניות שלכם.

זיכרו: שני אימונים בשבוע לאורך שנים עדיפים על חמישה אימונים שיופסקו אחרי שלושה חודשיםצילום: רויטרס

לפי מחקרים רבים, תחושות העצמאות והשליטה משפיעות לטובה על המוטיבציה באימונים. אחרי שתכינו את רשימת התועלות יהיה לכם קל יותר להרגיש שאתם רוצים להתאמן, ולהיפטר מהמחשבה ש"צריך" להתאמן.

אל תגזימו. תוכנית אימונים שאינה מתאימה ליכולות הגופניות היא אחד הגורמים הנפוצים לחוסר התמדה. אימונים קשים מדי עלולים להתיש, ולזרז פרישה מוקדמת. כדי למנוע זאת, התאמנו בקצב ובמינון מתונים, אפשרו לגופכם ונפשכם להסתגל למצב החדש. שני אימונים בשבוע לאורך שנים עדיפים על פני חמישה אימונים שיופסקו אחרי שלושה חודשים. באופן דומה, מומלץ לרוץ פחות מרחקים מאשר לצבור קילומטרים ולפרוש.

הצטרפו לקבוצה. מחקרים מלמדים כי 90% מהמתמידים מעדיפים אימון קבוצתי. יש לכך מספר סיבות: הקבוצה מספקת תמיכה נפשית בזכות היכולת לשוחח ולשתף בקשיים, חברי הקבוצה הופכים מודל לחיקוי, והצלחה של אנשים קרובים מדרבנת להישגים דומים. נוסף על כך, חברי הקבוצה יעניקו משוב חיובי שיגביר את תחושת המסוגלות, החיונית לשמירה על מוטיבציה.

מחקרים מלמדים כי 90% מהמתמידים מעדיפים אימון קבוצתיצילום: רויטרס

הסתכלו על חצי הכוס המלאה. רבים מציבים יעד, ונשברים כאשר הם לא משיגים אותו במלואו. במקרים כאלה חשוב להתבונן על מה שכן הצלחתם להשיג. הדבר דומה לתלמיד שקיבל ציון 90 במבחן ושמח על הצלחתו, לעומת חברו עם ציון דומה שמאוכזב בגלל עשר הנקודות שהופחתו לו.

כדי לשמור על מוטיבציה גבוהה, הציבו יעדים ברי השגה המתאימים ללוח הזמנים ולכושר שלכם. יעד יכול להיות כמות אימונים בשבוע או תחרות בעוד מספר חודשים. זיכרו תמיד כי אלה יעדים גמישים, שמחו על 80% שהשגתם, אל תתאבלו על 20% שפספסתם. עמדתם ביעדים? גימלו לעצמכם במסעדה טובה או מתנה קטנה.


ייעוץ מקצועי: ד"ר רועי סמואל, פסיכולוג ספורט במרכז מדיקס לרפואת ספורט תל אביב

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ