NBA

מה אפשר לעשות בשבילך?

עונת הציד ב-NBA בעיצומה והקבוצות מוכנות לעשות מה שצריך כדי ללכוד שחקנים חופשיים. לימוזינה, כסף גדול ואפילו מצגת מרשימה - הכל כשר

אלעד זאבי
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אלעד זאבי

הביקור של אריק גורדון בפיניקס בתחילת החודש היה מסוג האירועים שמקשים על אגו נורמטיבי לשמור על גזרתו. מהרגע שיצא מהלימוזינה שאספה אותו בשדה התעופה, זכה גורדון ­ מהקלעים הטובים בליגה בעונות האחרונות ושחקן חופשי מוגבל (ההגבלה: קבוצתו, במקרה הזה ניו אורלינס, יכולה להשוות את ההצעה) ­ לקבלת פנים ששמורה לנשיאים.

הסאנס פרשו לכבודו שטיח כתום, שמשני צדדיו מחאו כפיים עשרות עובדי המועדון, מצוידים בבלונים. כשנכנס ליו.אס איירווייס סנטר, פגש גורדון בקרטון בגודל טבעי של דמותו במדי פיניקס. כשדרך על הפארקט באולם החשוך זכה להצגת שחקן פרטית באדיבות הכרוז. כמובן שגם הגורילה, הקמע המפורסם של הקבוצה, היתה שם כדי להעניק חיבוק חם.

בשורה התחתונה, לא היה משהו ברדיוס הקרוב של גורדון -­ החל מהדיילת המחויכת שהגישה לו משקה ועד להצעה הנדיבה שקיבל מהבעלים רוברט סרבר -­ שלא זעק "אנחנו מתים שתהיה הפנים של המועדון". גורדון, מצדו, השתכנע. הוא ויתר על הצעה מאינדיאנה, עיר הולדתו, וחתם על טיוטת חוזה. "הסאנס הותירו עלי רושם אדיר", הצהיר, "אני מרגיש שזה המועדון הנכון עבורי והמקום בו לבי נמצא".

כשדרך אריק גורדון על הפארקט באולם החשוך, זכה להצגת שחקן פרטית באדיבות הכרוזצילום: אי–פי

פיניקס עשתה זאת נכון, אבל היא ממש לא לבד במשחקי הרושם. בתקופה הזו של השנה, קבוצות ה-NBA לא בוחלות באמצעים על מנת למשוך שחקנים חופשיים. הזמן קצר, התחרות עצומה וכמעט כל האמצעים כשרים. כמובן שאין רק דרך אחת נכונה לעשות זאת; מועדונים תופרים חליפה אישית לשחקן אותו סימנו ומנסים למשוך אותו באמצעות פנייה למאוויו המרכזיים. רבים מעוניינים בהצעה הכספית הטובה ביותר, אבל לא כולם. שחקן שנמצא בשלהי הקריירה וכבר סידר לניניו את החיים, יחפש קבוצה עם סיכוי להתמודד על אליפות.

אחרים יתעניינו דווקא בסביבה ידידותית למשפחתם, בעוד שתמיד יהיו כאלה שרק ירצו להרגיש שמכבדים אותם. "מדובר בביקורי בזק, אין הרבה זמן להותיר רושם", סיפר גורם בדאלאס על עונת הציד, "לכן חייבים להיות תכליתיים".

המאבריקס, למשל, סימנו לעצמם בקיץ הזה את הדג הגדול ביותר בבריכת השחקנים החופשיים, דרון וויליאמס. דקה אחרי שהתאפשר חוקית לדבר עם שחקנים, הבעלים מארק קיובן וכוכב הקבוצה דירק נוביצקי כבר פצחו במלאכת השכנוע באמצעות שיחות טלפון לגארד. כשוויליאמס הגיע לדאלאס, הוא נפגש עם המאמן, הג'נרל-מנג'ר ושחקן הקבוצה בעבר, מייקל פינלי, שהגיע על תקן "שגריר אורח" של המועדון. כמובן שהיו לו רק מלים חמות לומר עליו.

וויליאמס התרשם ושקל בחיוב, רק כדי לענות בשלילה. בסוף בחר להישאר בברוקלין משילוב של טעמים כספיים, משפחתיים וברגע האחרון אפילו מקצועיים. דאלאס, שהסתמכה רבות על רצונו של וויליאמס לשחק במקום בו גדל, פחות השקיעה בפרזנטציה מפוארת. מדובר בחלק אינטגרלי במסע השכנועים, בו פורשות הקבוצות בפני השחקן המחוזר את משנת ה"מה אנחנו יכולות לעשות בשבילך".

מי שככל הנראה סללה את הדרך בעניין הזה היא דווקא לא קבוצה, אלא חברה. ב-1984 הצליחה נייקי לשכנע את מייקל ג'ורדן ­ שעד אז לא שמע עליה ובכלל רצה לייצג את אדידס ­ לתת לה לייצר עבורו נעליים, אחרי פרזנטציה שכללה וידאו קליפ אוונגרדי של ביצועיו לצלילי השיר "Jump" ומכונית צעצוע של מרצדס שהניח מנכ"ל החברה על השולחן. 

המפתחות לאחת בגודל טבעי, הבהיר לג'ורדן, הן חלק מהעסקה. את הסוף כולם יודעים. למרות שבסופו של דבר לא חתם בשורות ניו ג'רזי בקיץ 2010, לא ישכח לברון ג'יימס את "הפרזנטציה הנהדרת" שהכינו לו הנטס. המועדון הבליט את יתרונותיו ­ המעבר הצפוי לברוקלין, שוק גדול ואולם חדש ­ והבעלים מיקאל פרוחורוב הציג בפני ג'יימס תכנית מפורטת להפוך אותו לביליונר ולהעצים את מותגו הגלובלי. בין הוודקה לסיגרים נפרשה מפה ענקית של הגלובוס, בה סומנו המקומות בהם עשה האוליגרך הרוסי את הונו.

המסר היה ברור ­- תחבור אלינו, ואתה תהיה שם יום אחד. קבוצות חלשות, בעלות שוק קטן או במיקום גיאוגרפי לא אטרקטיבי, חייבות להתאמץ יותר. כשהמאמן, הג'נרל-מנג'ר והבעלים של טורונטו ראפטורס טסו לפגוש את סטיב נאש בניו יורק לפני כשבוע , הם התחמשו באמצעים היחידים שיש לקבוצה כזו כדי לנסות למשוך שחקן בסדר גודל כזה: הצעה כספית סופר נדיבה ומצגת גרנדיוזית שפונה לרגש.

לפני שחתם בלייקרס, הוצגה בפניו מצגת פטריוטית תוצרת טורונטוצילום: רויטרס

במקרה של נאש, היה מדובר בעיקר בנימים פטריוטיים. על פי סאם אמיק מ"ספורטס אילוסטרייטד", הפרזנטציה של הראפטורס התמקדה בהזדמנות של הרכז לשוב למדינת הולדתו, לעזור לשקם את הקבוצה ולהעצים עוד יותר את מורשתו בקנדה. השמועות גורסות כי בשביל להעצים עוד יותר את הפאתוס, אפילו אגדת ההוקי קרח וויין גרצקי הגיח להופעת אורח.

נאש בחר לבסוף בל.א. לייקרס משיקולי קירבה לילדיו והשאיר את הראפטורס עם המחמאות, אבל לפעמים זה גם מצליח. פורטלנד הצליחה לשכנע את רוי היברט לחתום על טיוטת חוזה באמצעות פרזנטציה מצוינת והצעה כספית תואמת, וגם מינסוטה ­ אולי הקבוצה עם האקלים הנוראי ביותר בליגה ­ הצליחה לסכם עם ברנדון רוי המתקמבק. שניהם היו מבוקשים בקבוצות אטרקטיביות יותר.

בצד השני של הסקאלה, נמצאות הקבוצות שלא זקוקות לפירוטכניקה או לאפסים נוספים בהצעת החוזה. מיאמי, למשל. כוח המשיכה של אלופה מכהנת הוא חזק, אבל להיט יש נשק נוסף. עם כל הכבוד לחיזורים של דוויין ווייד וג'יימס אחרי ריי אלן באמצעות הטוויטר, היה זה בסופו של דבר הנשיא פט ריילי, שעשה את מלאכת השכנוע האמיתית.

לאיש שהגה את "שלושת הגדולים" הספיקה ארוחה משותפת במסעדה איטלקית עם אלן, מאמן הקבוצה אריק ספולסטרה ובנו של הבעלים, ניקי אריסון, כדי להוסיף גדול רביעי למועדון. בהתחשב בהצעה הכספית שקיבל אלן מבוסטון, ריילי אפילו השיג אותו בחצי מחיר. גם עבודת הגיוס הבאה הפכה קלה יותר. "שאר הנאומים שייתן ריילי לשחקנים חופשיים כבר ייקחו בדיוק 11 שניות", צייץ טים ריינולדס מ-AP, "התסריט: 'היי, זכינו בתואר וכעת יש לנו את ריי אלן. אתה בפנים או בחוץ?'".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ