ויו ברנסטיין, ניו יורק טיימס
ויו ברנסטיין, ניו יורק טיימס

כשבגופו של או.ג'יי מאיו התגלו חומרים משפרי ביצועים בעונה שעברה, בעת ששיחק בממפיס, הושעה הכדורסלן לעשרה משחקים ומיד אחר כך שב לרוטציה. כשנהג הספרינט-קאפ, איי.ג'יי אלמדינגר, נכשל בבדיקת סמים ביולי האחרון, הוא הושעה לתקופה בלתי מוגבלת על ידי סבב נאסקאר והודח על ידי קבוצת המירוצים שלו, פנסקי רייסינג. למרות ששב להתחרות בספטמבר, ייתכן שלא לקבל הזדמנות נוספת להיות נהג מוביל בקבוצה גדולה. "זה היה גזר דין מוות עבור הקריירה שלו", אמר נהג פנסקי, בראד קסלואוסקי.

ב-NBA ובנאסקאר חייבים העוסקים במלאכה לתת דין וחשבון לבעלי הקבוצות ולראשי הענף. בנאסקאר, בנוסף, צריך לקחת בחשבון גם את הספונסר של הקבוצה. "אם אתה משחק עבור הניקס, זה לא ‘לואו'ס שיפוצים' ניקס", אומר ג'ימי ג'ונסון, אלוף הספרינט-קאפ חמש פעמים, שנתמך על ידי "לואו'ס", "אנחנו הנהגים נחשבים לפנים של הספונסר שלנו. בענפי ספורט אחרים כאן, הספורטאים לא לובשים את הלוגו של הספונסר על בגדיהם".

ב-NBA זה עוד יכול להשתנות. אחרי פגישת דירקטוריון ביולי, אמרו נציגי הליגה כי הם דנים באפשרות להוסיף לוגואים של חברות מסחריות לחולצות השחקנים. בעלי הקבוצות עשויים להצביע על כך במהלך פגישה שיקיימו בהמשך השבוע, והלוגואים עשויים להגיע לבגדי השחקנים כבר בתחילת עונת 2013/14. "התחושה שלי היא שכל קבוצה תהיה בעד, בצורה כזו או אחרת", אמר ביולי סגן הקומישינר, אדם סילבר, שהוסיף כי הרווחים מהמהלך עשויים להגיע ל-100 מיליון דולר בעונה. מחקר שהתבצע לאחרונה בדק את ערך חשיפת הספונסרים ומצא כי לוגואים שיגיעו לבגדי השחקנים עשויים להניב תשואה של כ-160 מיליון דולר לחברות המפרסמות.

השטח פרסומי הנוסף של לברון ג'יימסצילום: רויטרס

אם המהלך ייצא לפועל, ה-NBA תהיה הראשונה מבין ארבע הליגות המקצועניות הגדולות בצפון אמריקה (פוטבול, בייסבול, כדורסל והוקי קרח) שמאפשרת לוגואים של ספונסרים על בגדי השחקנים. הלוגואים הללו, שיהיו בגודל כולל של 6.35 סנטימטרים וימוקמו באזור הכתפיים של הגופיות, יעניקו למפרסמים שלטי חוצות ניידים, כאלה שרצים, מוסרים, קולעים ומטביעים. אך האם יעניקו להם גם עוצמה ושליטה?

"זה עניין של זמן", משוכנע הנהג קסלואוסקי, "זה יכול לקחת שישה חודשים, שש שנים או 60 שנה. אבל זה יתפתח לכיוון הזה, אין לי ספק. זה בדיוק כמו נאסקאר. המודל העסקי של הענף יתאים את עצמו לכניסת ספונסרים. ברגע שזה יקרה, ייכנס למשוואה גורם בעל משקל. הם יצטרכו להתחשב בספונסרים, שיזכו לכוח רב".

בנאסקאר, המשקל של הספונסרים מתבטא לעתים בנטילת חלק בהחלטה איך ייראה הרכב עליו יציג הנהג את הלוגו. בלא מעט מקרים, השיווק הנכון חשוב יותר מהצלחה על המסלול. אבל יש כאלו שמתקשים להאמין שספונסרים מסוגלים להגיע לדרגה כזו של השפעה בספורט קבוצתי. "אם תתקבל הרגשה שהמועדון לא מנסה להיות תחרותי ככל האפשר, אלא בעיקר מנסה לרצות את הספונסרים שלו, זה ללא ספק יגרום למריבות בין מאמנים, ג'נרל-מנג'רים, בעלים ואוהדים", טוען דייויד קרטר, מנהל מכון עסקי ספורט במכללת דרום קליפורניה, "זה גם יהיה סיוט מבחינת יחסי ציבור".

מאחורי הלוגו, מסתתרת מכוניתצילום: אי–פי

בנאסקאר, שם מעורבות פעילה יותר של ספונסרים עומדת ביחס ישיר לעלויות הגוברות, מדובר כבר בעניין שבשגרה. קייל פטי, שדרן בהווה, נהג בעבר ובנו של ריצ'רד פטי, אלוף נאסקאר שבע פעמים בעבר, טוען כי הטרנד החל לפני 10 עד 15 שנים. בזמנו שילם ספונסר כמיליון דולר עד שניים לעונה, עתה עומד הסכום על 15 עד 20 מיליון. בכסף הזה הקבוצות בונות מכונית ומשלמות לנהגים. "ברגע שהסכום הפך להיות כה משמעותי, הספונסרים החלו לקבל תפקיד מרכזי יותר", אומר פטי, "אם הפרנסה שלי מגיעה מספונסר, אז זו הישות שאני צריך להגן עליה ואליה תהיה נתונה נאמנותי".

גם התנהגות הנהגים נתונה לאישור הספונסר. ב-2002 נקנס הנהג טוני סטיוארט ב-50 אלף דולר על ידי "הום דיפו", אחרי שהתעמת פיסית עם צלם בסיום מירוץ. חברת M&M, הספונסרית של קייל בוש, הסירה את הלוגו שלה מהטויוטה מספר 18 שלו לאחר תקרית שהתרחשה על המסלול בעונה שעברה, והנהג אף חשש כי יפוטר מקבוצת ג'ו גיבס. "אתה מוכרח לייצג את הספונסרים שלך בצורה מכובדת", טוען הנהג ג'ף ברטון, "הסטנדרטים שלך חייבים להיות גבוהים כי אתה מייצג חברה, כמו גם את עובדיה, לקוחותיה ומוצריה. זה חלק מהמשחק. לדעתי זה יהיה שינוי תרבותי אם שחקן כדורסל יידרש לתת דין וחשבון לעוד גורם מלבד הקומישינר או הבעלים".

דוברי ה-NBA ואיגוד השחקנים סרבו להתייחס להשפעה שעשויה להיות לחדירת ספונסרים לבגדי השחקנים, אבל יש כאלה שכלל לא רואים זאת כעניין גדול. אחרי הכל, ל-NBA יש לא מעט ספונסרים, לרבות אדידס, שהלוגו שלה מופיע על גופיות האימונים (אבל לא על חולצות המשחק). "לקבוצות תמיד היו ספונסרים", אומר סוכן השחקנים מארק ברטלסטיין, "הספונסרים של הליגה מקשטים כל פינה באולמות, יש ספונסרים על הכרטיסים ולמעשה בכל מקום. קבוצות לוקחות החלטות שמתבססות על השאלה מה יעזור להן לנצח. ככל שינצחו יותר, כך יהיו מבוקשות יותר על ידי ספונסרים".

עדיין יש מספר נעלמים בתכנית של ה-NBA. טרם נקבע אם הקבוצות ימצאו לעצמן ספונסר או שהליגה היא זו שתקבע - עניין שעשוי להשפיע על מידת הכוח שהספונסרים ישיגו בסופו של דבר. "ספונסרים מבינים שאין להם שליטה מלאה על כל מה שקורה", מסכם הנהג ברטון, "אבל לכל הפחות יש להם את היכולת להגיד ‘אנחנו לא אוהבים את זה' או ‘את זה אנחנו אוהבים'. חייבים להקשיב להם".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ