בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שחקניות ה-WNBA לא מסתפקות בקליעה, הן רוצות להיות אייקון תרבות

אם ראסל ווסטברוק יכול להוביל אופנות ולברון ג'יימס להפיק תצוגות, גם השחקניות האמריקאיות שואפות לקחת חלק בחגיגה. "אשמח לראות שחקניות מגיעות לנקודה שהן יושבות ליד אנה וינטור בתצוגות אופנה", אומרת טיפאני ביאס, הגארדית של דאלאס ווינגס

תגובות
בריטני גריינר ואלנה דלה דון עם מדלית הזהב מריו
Eric Gay/אי־פי

זו היתה פריצת דרך: סווין קאש, שחקנית WNBA  לשעבר בניו יורק ליברטי, הופיעה על שער "ספורטס אילוסטרייטד" באביב שעבר. במקום מדי הקבוצה, לבשה שמלת שיפון משי אדומה מאת מייקל קורס וחיוך הוליוודי לכבוד חגיגות "50 האתלטים האופנתיים ביותר".

נכון, דובר באופנה, לא בכדורסל, אבל אופנה היא עסק גדול בעולם הכדורסל בימים אלה. כוכבים כמו לברון ג'יימס, כרמלו אנתוני וראסל ווסטברוק ביצרו את מעמדם כסלבריטאים מהמניין על ידי הקמת מותגי ביגוד, הופעות באירועי אופנה והתרועעות עם אנה וינטור בשורה הראשונה.

הופעתה של לברון ממין נקבה – כוכב אופנה ופארקט גם יחד – עשויה להעיד כי הליגה הגיעה לנקודת ציון מבחינת תרבותית לאחר 20 שנה של אהדת הקהל לפרקים וסיקור ספורדי בתקשורת. לו כך היה.

"אפשר היה לחשוב מנקודת מבט של ה-WNBA  כי הצורה ומסגרת הגוף של נשים גבוהות ומדהימות משקפות מאוד את מה שהמעצבים אוהבים על המסלול" אומרת קאש (37), שדגמנה בניו יורק כנערה. יחד עם זאת, היא מוסיפה, פעמים רבות מדי זה היה כמו עקירת שן – לגרום לעולם האופנה לשים לב לכך. "הופעתי בניו יורק, הלכתי על השטיח האדום, אך אם לא הייתי משלמת לסטייליסט, הם לא היו עושים איתי דבר".

אם את מעל 1.80 מטר עם קרוסאובר קטלני, יש אפילו סיכוי רב יותר לכך שראשך ייתקע בתקרת הזכוכית.

כשסדרת הגמר בין לוס אנג'לס ספארקס למינסוטה לינקס נפתחה בראשית ה שבוע, כוכבות הליגה עדיין נאלצו להתמודד עם פער עצום בהכנסה, בחשיפה ובהזדמנויות לעומת הקולגות הגברים. זה לא היה ברור כל כך בשום מקום כמו בעולם האופנה, שם כוכבי NBA מופיעים כשווים לכוכבי קולנוע, אך רבות מהשחקניות בלתי נראות כלל.

כל זה עשוי להשתנות כששחקניות כמו בריטני גריינר וסקיילר דיגינס הופכות למובילות אופנה ואט אט עולם האופנה מאמץ הגדרת יופי חדשה, אך נותרה כברת דרך עד שעולם האופנה הנשי ידביק את הקצב של השחקנים הגברים.  

סקיילר דיגינס והזמר אשר
Chris Pizzello/אי־פי

ראסל ווסטברוק, שחקן אוקלהומה, הוא רק אחד מכוכבי NBA  רבים שהפך לכוכב שורה ראשונה בשבוע האופנה. הוא גם מגדיל את שכרו בן שמונה הספרות בעודו מועסק כמעצב עבור המותג True Religion ודרך עיצוב קו אופנה משלו בשותפות ברניס בניו יורק.

לברון ג'יימס, שללא ספק אינו צריך עוד חשיפה תקשורתית או הכנסה, משתף פעולה עם נייקי בעיצוב מותגים הנושאים את שמו. ב-2015 הוא גם הפיק בפועל את תצוגת האופנה במהלך סוף שבוע האולסטאר בהשתתפות ענקי אופנה כמו דמרקוס קאזינס, קליי תומפסון וג'יימס הארדן. השחקניות, לעומת זאת, בנות מזל שמשדרים את משחקיהן, שלא לדבר על מעללי האופנה שלהן.

"יש כל כך הרבה שחקניות קוליות בליגה עם חוש סטייל מפותח", אומרת קפי פונדקסטר, הגארדית של שיקגו סקיי, "אנחנו מדברות על זה כל שבוע – זה נראות. איננו מקבלות אותה חשיפה". מבלי להירתע, נקטה השחקנית מהלך עם חברת האופנה שלה, 4Seson, המספקת שירותי מלתחה, סטיילינג, קניות אישיות ושירותים אחרים עבור לקוחות מוכרים כמו הדוגמנית ג'סיקה ווייט והזמרת והשחקנית טיינה טיילור. היא הודתה, עם זאת, כי שחקניות צריכות לעבוד קשה יותר מהשחקנים כדי להיות מוכרות. "רבים מהם לא ממש בקטע של אופנה, אבל הם משלמים לאנשים כדי לרכוש עבורם", מספרת פונדקסטר, "לי אין סטייליסט, אני מלבישה את עצמי"

השחקניות גם צריכות להתמודד עם המציאות הכלכלית, בה הן מרוויחות שבריר מעמיתיהן הגברים. טווח השכר בליגה נע בין 40 אלף דולר ל-112 אלף. שחקניות ב-WNBA גם חותמות ומשחקות בליגות אירופיות או אסייתיות במהלך הפגרה האמריקאית, כלומר הן אפילו לא במדינה על מנת להגיע לאירועי אופנה. לפי דיגינס, שחקנית דאלאס ווינגס, שזכתה בתואר "הכדורסלנית שמתלבשת הכי טוב" מטעם "ווג", היא היוצאת מהכלל. היא דיגמנה לנייקי והופיעה בתצוגות בשבוע האופנה בניו יורק בפברואר האחרון. שחקניות שפספסו את שבוע האופנה החמיצו הזדמנות מעולה לקדם את הליגה ואת עצמן.

"אתה מסתכל על ה-NBA , זו מֶכּה של תרבות הפופ" , אומרת דיגינס, "אתה לא מדבר איתם רק על כדורסל, אתה מדבר על כל מה שנלווה לזה: אופנה, מוזיקה, טכנולוגיה. אנשים רוצים לדעת מה הספורטאים לובשים, אילו מעצבים הם אוהבים". אופנה, היא מוסיפה, "היא הזדמנות להיראות באור שונה, לא רק במדי הקבוצה שלי". הפוטנציאל השיווקי של תחום האופנה ברור למנהלי הליגה.

"אנחנו לא בעסקי הכדורסל, אנחנו בעסקי הבידור", אומרת ליסה בורדרס, נשיאת ה-WNBA. "אנשים לא עוקבים אחר ליגות, הם לפעמים עוקבים אחר קבוצות. הם באמת עוקבים אחרי אנשים. אם אחת מהשחקניות שלנו היא אייקון אופנה ואתה גם מתעניין בתחום, אתה תעקוב אחריה בגלל תחום העניין המשותף".

והשחקניות גם מבינות את כוחו ההצהרתי של לבוש. בחודש יולי, שחקניות מניו יורק, אינדיאנה ופיניקס נקנסו כשלבשו חולצות חימום שחורות כתמיכה בתנועת Black Lives Matter. הקנס, אגב בוטל לאחר השערורייה שפרצה.

גורם המגביל את הנראות של כדורסלניות בחוגי האופנה הוא התפישה שמדובר במשחק של מרפקים חדים וזיעה, בניגוד לטניס נשים שנחשב מעודן יותר, וגם הוכח להיות ידידותי יותר לתחום האופנה. סרינה וויליאמס, למשל, עיטרה את שער "ווג" בשנה שעברה. קרוליין ווזניאקי ומריה שראפובה טופפו על השטיח האדום בשמלות יחד עם ידוענים אחרים בערב גאלה במוזיאון המטרופוליטן. יוג'יני בושארד "כבשה את שבוע האופנה בסערה" לפי ESPN , כשנצפתה עם אייקוני אופנה מוכרים בתצוגות של טורי ברץ' וג'ייסון וו.

"אשמח לראות שחקניות מגיעות לנקודה שהן יושבות ליד אנה וינטור בתצוגות אופנה", אומרת טיפאני ביאס, הגארדית של דאלאס ווינגס. אבל יש קשיים. ביניהם ציינה: "לאנשים יש תפישה מסוימת כשהם שומעים 'כדורסל נשים' וחושבים על שחקנית גברית מאוד".

הענף, בטח בעמדות מסוימות, אכן מצריך גודל פיזי. נשים בנויות לתלפיות יצטרכו להתמודד עם האתגר כמו גברים רבים, למשל כריס בוש, המתנשא ל-2.11 מטרים ומוכר מאוד בתחום האופנה. כתפיו הרחבות וגובהו גורמים לו להיראות כמו סקיצה שהתעוררה לחיים.

כפי שמעצבת האופנה רייצ'ל אנטונוף אומרת: "גוף האתלט הגברי הטיפוסי הוא בהתאם לנורמה המגדרית האידאלית שכולנו רואים בסרטים ובתצוגות אופנה. הגוף האתלטי הנשי לא, וכמה חבל. גופן יפה להפליא, כמו יצירות אמנות מפוסלות".

הסברים אחרים כללו את מרכיב הגזע כסיבה פוטנציאלית. "אתה מסתכל על ה-WNBA  ואחוז גבוה מהליגה מורכב מאפריקאיות-אמריקאיות" אומרת קאש, "אנחנו נאבקות הרבה, גם בהזדמנויות בעבודה וגם בחברה בכלל". ההסבר הזה נשמע גם מצד מעצבים מסוימים, כמו בקה מק'קארן מבית כרומט. "יש היסטוריה של גזענות בכל תעשיה, ותעשיית האופנה אינה פטורה מזה", אמרה.

מה שברור הוא כי מושג היופי האידאלי משתנה במהירות כשמעצבים כמו אנטונוף, מק'קארן, טרייסי ריס ואחרים עושים מאמצים לכלול מגוון סוגי גוף, מוצאים אתניים וזהויות מגדריות בתערוכות ובבוקים שלהם.

"אנחנו חוגגים את האינדיבידואליות", אומרת ריס, "אתה לא צריך להיות קטן וחמוד, אתה יכול להיות גבוה וחמוד או רחב וחמוד. אתה יכול להיות בכל צבע. כבר עכשיו יש הרבה דוגמניות מסלול מעל מטר שמונים, אז באופנים רבים שחקנית WNBA היא מושלמת לדוגמנות". הנסיקה של גריינר, סנטרית המתנשאת לגובה 2.03 מטרים, יכולה להוות נקודה טובה בדרך.

על אף סגנונה האדרוגיני, או סביר להניח שבגללו, גריינר מושכת תשומת לב רבה גם במיינסטרים מאז נבחרה ראשונה בדראפט 2013 כשלגופה טוקסידו לבן. במהלך עונת הרוקי שלה, ילידת יוסטון חתמה עם נייקי חוזה להצגת אופנת גברים ("הם נתנו לי להיות אני" אמרה). בראיון ל"ספורטס אילוסטרייטד" ב-2014 - שם דיברה על היותה גאה, גילוי משמעותי בליגה בעלת קהל מעריצים נאמן בקרב הומוסקסואלים ונשים - גריינר לבשה חולצת בד כחולה, לצווארה עניבת פרפר קשורה ביד. היא גם הרכיבה משקפיים שהזכירו את סטיב ארקל, מראה שאומץ על ידי קווין דוראנט ולברון ג'יימס.

בנוסף לכך שהסגנון המורכב מגדרית של גריינר מאתגר את התרבות השמרנית של ספורט מקצועני, הוא גם הפך אותה למועמדת לתואר נוסף: אייקון האופנה של ה-WNBA. השאלה היא האם שוויון עם השחקנים הגברים הוא טוב מספיק. מסכמת גריינר: "כשאת מביטה ורואה מה ראסל ווסטברוק לובש, את אומרת 'בואי נלך עוד צעד קדימה'".

הכתבה בניו יורק טיימס

 

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#