שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
דור בלך
דור בלך
פיצוץ הדרבי התל אביבי ב-2014
"עשייתה הלא מספקת של המשטרה משתקפת גם במיעוט תיקי החקירה שנפתחו בשנים 2011–2014". פיצוץ הדרבי התל אביבי ב-2014צילום: שרון בוקוב
דור בלך
דור בלך

בדו"ח מבקר המדינה השנתי שפורסם היום (רביעי) נכלל פרק מקיף באורך למעלה מ־60 עמודים המוקדש למצב הספורט בישראל ולפעילות גופי המדינה בנושא. השורה התחתונה ברורה: המדינה כמעט לא עשתה דבר כדי לקדם בפועל את הספורט ולמנוע את האלימות בספורט, זאת על אף שורה ארוכה של ועדות שהוקמו, הדו"חות שנכתבו וההמלצות שניתנו בנושא.

"חוק איסור אלימות בספורט (שנחקק בשנת 2008; ד"ב) נחקק על בסיס המלצות של ועדות ציבוריות שעסקו בדרכים להתמודדות עם האלימות בספורט בעקבות אירועים חוזרים ונשנים של אלימות במגרשי הספורט", נכתב בפתח הפרק, "במסגרת החוק הוקמה המועצה הלאומית למניעת אלימות בספורט שנועדה לייעץ לשר הממונה על אמצעים ותוכניות למניעת אלימות בספורט. בבסיס החוק ובהמלצות הוועדות שעסקו בנושא עומדת גישה מערכתית שמרכיביה העיקריים הם תכלול המערך למניעת אלימות בספורט, שיטור אזרחי, שיפור הפעילות המשטרתית במישורי המודיעין והאכיפה, מאבק בגזענות, חינוך האוהדים, הילדים והנוער ושיפור חוויית הצפייה בספורט. ואולם, גם בעונות המשחקים 2013–2015, אירעו מקרי אלימות באירועי ספורט".

משרד המבקר ערך ביקורת מקיפה במשך עשרה חודשים ובה בדק את יישום החוק וההמלצות השונות על ידי משרד התרבות והספורט והמועצה לתכלול המערך למניעת אלימות בספורט. הביקורת בדקה את יישום החוק בנושאי שיטור אזרחי ואכיפה משטרתית, המאבק בגזענות בספורט, התמודדות עם אלימות אוהדים, שיפור חוויית הצפייה, מניעת אלימות בליגות ילדים ובני נוער והטמעת כללי אתיקה מקצועית בקרב ספורטאים (הקוד האתי; ד"ב). הבדיקה נעשתה במשרד התרבות והספורט, במועצה למניעת אלימות בספורט, במטה הארצי של משטרת ישראל, באגף מבצעים, שיטור וקהילה ובאגף חקירות ומודיעין, במחוז צפון ובמרחב יפתח שבמחוז תל אביב, בהתאחדות לכדורגל ובאיגוד הכדורסל. בדיקות השלמה נערכו במשרד החינוך, במשרד לביטחון הפנים ובמועצה להסדר הימורים בספורט.

למעשה, המסקנה הראשונה בדו"ח מסכמת את המצב כולו: "מאז הוקמה המועצה למניעת אלימות בספורט בספטמבר 2009, היא לא הציעה תוכנית פעולה לטיפול בנושא האלימות בספורט ולא הצליחה לרתום את הגופים הנוגעים בדבר ליצירת מאגר נתונים על אירועי אלימות. על אף שהמשרד אחראי לתכלול הפעולות ליישום החוק לאיסור אלימות בספורט, ליישומן של המלצות המועצה וההמלצות של הוועדות שהוקמו בנושא, הוא והגופים הנוגעים בדבר (המשטרה, המשרד לבט"פ, משרד החינוך, ההתאחדות לכדורגל ואיגוד הכדורסל) לא הביאו לכדי סיום את הפעולות שנועדו לשפר את האבטחה האזרחית. כמו כן, לא גיבש המשרד תוכניות לחינוך הספורטאים בליגות הילדים והנוער, תוכניות להתמודדות עם התנהגות אלימה וגזענית של אוהדים ותוכניות לשיפור חוויית הצפייה במתקני הספורט".

הדו"ח לא נכנס להמלצות ומסקנות אישיות, אך הוא כן מאשים את הגופים ישירות. "אף שסמוך להפעלת החוק נמצאו פגמים בתנאי הסף למינויים ולהכשרתם של מנהלי אירוע וסדרנים שנועדו לנהל אירועי ספורט ולשמור על הסדר והבטיחות בהם, לא השלימו משרד התרבות והספורט והמשטרה את גיבוש ההצעה לתיקון החוק שנועדה לשנות את תנאי הסף כאמור. לפיכך אין ביכולתם של בעלי תפקידים אזרחיים אלה להתמודד עם האלימות באירועי הספורט", סימן המבקר את ראש המערכת ולא הסתפק בהאשמת הש"ג.

נוסף על כך, גילה המבקר כי בניגוד להוראות המשטרה, מנהלי האירוע אינם מגישים דו"חות סיכום למפקדי המשטרה הטריטוריאלים, ואלה מצדם אינם מוודאים את כתיבתם כנדרש. "הדבר פוגע ביכולת המשטרה והגופים האחרים הנוגעים בדבר לקבל החלטות ולהפיק לקחים. המשטרה לא הקימה מאגר נתונים של סדרנים שיבטיח את מהימנות הסמכתם ואת טיב הכשרתם, על אף שהצורך בכך עלה כבר סמוך לכניסת החוק לתוקף".

אוהדי מכבי תל אביב
"ההתאחדות לכדורגל אינה ממצה את כל הכלים העומדים לרשותה לצורך ההתמודדות עם ביטויי גזענות". אוהדי מכבי תל אביב (אילוסטרציה)צילום: ספי מגריזו

כמו כן, ובהתאם לתלונות קבוצות ליגת העל, מתברר כי פעמים רבות דורשת המשטרה כמות מופרזת של שוטרים בשכר, וחורגת מההקצאות המומלצות (כך מחליטים בישראל על מספר השוטרים והמאבטחים במגרשים). "מפקדי המשטרה לא פעלו על פי מתווה אג"ם להקצאת כוחות אבטחה", דווח, "לפיכך לא הושגו היעדים של צמצום כוחות האבטחה, הפחתת עלותם ויצירת אחידות בהקצאתם". עוד עולה כי בליגות הנמוכות ובליגות הילדים לא קבעה המשטרה מתווה להקצאת כוחות האבטחה, וכל מחוז נוקט דרכי פעולה שונות שחלקן אף כרוכות בקבלת התחייבות מהקבוצות למנוע כניסת קהל למגרשים כדי שהן לא תידרשנה להקצות כוחות אבטחה.

על אף המדיניות המחמירה וההנחיות החוזרות של המפכ"ל וראש אח"ם לתת עדיפות לטיפול בעברות אלימות בספורט והימנעות מסגירת תיקים בשל "חוסר עניין לציבור", בעונות הספורט 2011–2014 סגרו יחידות החקירה כ־76% מכלל תיקי החקירה שנפתחו, כאשר כ־57% מהם נסגרו בשל "חוסר עניין לציבור"; יחידות התביעה סגרו בתקופה זו כ־38% מהתיקים שהועברו אליהן, כ־29% מהם בשל "חוסר עניין לציבור".

במשטרה גם נמנעים מיישום התקנה המאפשרת להם לחייב אוהדים שהורחקו מהמגרשים להתייצב בתחנת משטרה בעת קיום משחקים, ובכ־86% מהמקרים לא אכפה זאת. המשטרה גם לא הקימה מערך טכנולוגי שיסייע לה לזהות מורחקים ולמנוע את כניסתם לאירועי הספורט.

המבקר נוזף במשטרה ובהתאחדות על חוסר הטיפול בגזענות במגרשים. "על אף כי עוד מתחילת 2012 הנחה המפכ"ל את ראשי אח"ם ואג"ם לתת עדיפות לטיפול בעברות גזענות, הם לא גיבשו תוכנית פעולה בנושא זה, לא מיפו את המשחקים המועדים לביטויי גזענות, ויחידות השטח לא הקפידו לדווח על אירועים מסוג זה", כתב. "עשייתה הלא מספקת של המשטרה משתקפת גם במיעוט תיקי החקירה שנפתחו בשנים 2011–2014 ובמספרם הדל של כתבי האישום שהוגשו במהלכן. ההתאחדות לכדורגל אינה ממצה את כל הכלים החינוכיים, המניעתיים והאכיפתיים העומדים לרשותה לצורך ההתמודדות עם ביטויי גזענות בענף".

הצתת משרדי בית"ר ירושלים
כ־57% מתיקי החקירה נסגרו בשל חוסר עניין לציבור. הצתת משרדי בית"ר ירושליםצילום: אוליבייה פיטוסי

המבקר גם תוקף את הגופים על כך שלא פעלו לשיפור חווית הצפייה בספורט. "משרד הספורט, המועצה, ההתאחדות לכדורגל ואיגוד הכדורסל לא גיבשו תוכנית פעולה כוללנית לשיתוף פעולה עם אוהדי קבוצות להסדרת התנהגותם ולשיפור חוויית הצפייה בהתאם להמלצות ולמודלים קיימים", נכתב בדו"ח, הפורט כי "המשרד ואיגודי הספורט לא קידמו מודל לגישור בין האוהדים להנהלות הקבוצות. הם אף לא קידמו כלים אחרים להפחתת האלימות ולשמירה על הסדר מצד האוהדים כגון מיסוד ארגוני אוהדים והנפקת תעודות אוהד. המשרד, ההתאחדות לכדורגל ואיגוד הכדורסל לא קבעו סטנדרטים בסיסיים מוסכמים לתנאים במגרשי ספורט, לרבות אלה של ליגות החובבים, שבהם בעיית התשתיות חמורה במיוחד. בליגות המקצועניות אין אכיפה של הושבת אוהדים במקומות המסומנים, ולא ננקטות פעולות לעידוד הגעת נשים וילדים למגרשים".

בסיום הדו"ח המליץ המבקר למשרד התרבות והספורט "להבטיח את יישום החוק ואת מימושן של מגוון ההמלצות שניתנו על ידי המועצה והוועדות ולגבש תוכנית פעולה מקיפה בנושא. עליו לפעול ככל שיידרש להסרת חסמים המונעים את הובלת המערך ותכללו, ולמצות בעקביות וברציפות את כל הכלים העומדים לרשותו".

למשטרה הומלץ "ליישם את מכלול הנהלים שקבעה למניעת אלימות באירועי ספורט ולהגביר את האכיפה בתחום זה, לרבות השימוש בכלי הבקרה לאיסוף נתונים על האירועים, מיצוי הדין עם עבריינים והקמת יחידה ייעודית לטיפול באלימות בספורט במישור החקירה והמבצעים". עוד הומלץ כי "לצד האכיפה של הוראות החוק בנושא, על המשרד, המשטרה, איגודי הספורט, משרד החינוך ובעלי עניין אחרים, לגבש תוכניות בין־משרדיות ורב־תחומיות להתמודדות עם התבטאויות גזעניות בספורט ולהגברת המודעות הציבורית לחומרת התופעה. על ההתאחדות לכדורגל ליישם את הסטנדרטים הבינלאומיים בדבר 'אפס סובלנות לגזענות' במגרשי הכדורגל".

לבסוף, הדגיש המבקר כי "שיתוף פעולה עם אוהדים ושיפור חוויית הצפייה הם מרכיבים מרכזיים בהתמודדות למניעת אלימות בספורט ובקיומו של הפן התרבותי והחברתי באירועי הספורט. על המועצה ושאר הגופים הנוגעים בדבר לבחור בהקדם את דפוס הפעולה המחייב לחיזוק הקשר עם האוהדים ולמסדו, ולפעול להטמעתו בקרב האיגודים והקבוצות תוך תיאום עם ארגוני האוהדים, זאת לצד גיבוש רשימת אמצעי עידוד מותרים ושיפור התשתיות הפיזיות ורמת השירות במתקני הספורט יסייעו להבטיח את הנאת הצופים".

תגובת ההתאחדות לדו״ח מבקר המדינה בנושא האלימות בספורט: "ההתאחדות לכדורגל תמשיך לפעול ככל יכולתה וביתר שאת במאבק באלימות ובגזענות בספורט בכלל ובכדורגל בפרט. אנו ערים לאתגרים ולמחויבות הגדולה, וכל המלצה בדו"ח המבקר שיש בה כדי לסייע בשיפור המצב תאומץ ותיושם. אנו מברכים על תרומת הדו"ח למאבק משותף לכלל המערכות לטובת הספורט והחברה בישראל ושואבים עידוד מכך שנציגי המבקר הקפידו לציין פעולות חיוביות ואפקטיביות שביצעה ההתאחדות בנושאים האמורים, כמו גם הקריאה לטיפול מערכתי באלימות ובגזענות".

תגובת שרת הספורט, מירי רגב: "אני מברכת את מבקר המדינה על הדו"ח החשוב הזה ועל הדיון הציבורי בעניינו. דו"ח המבקר לשנת 2014 שפורסם היום מתאר את מה שעלה מהמציאות בשטח במשך שנים. הבעיות והכשלים החמורים בסוגיות השונות בספורט ובעיקר בנושא האלימות, הובאו לשולחני עם כניסתי לתפקיד ונידונו לעומק בוועדה שהקמתי. טיוטת הדו"ח הנ"ל, ממצאי ועדות העבר ומסקנותיהן מהווים בסיס למדיניות אותה אני מובילה ועיקרה – אפס סובלנות לאלימות. הדיון המעמיק שהובלתי בחודשים האחרונים הבשיל לכדי ביצוע ובימים הקרובים אציג שורת החלטות מהותיות שבאמצעותן אנו נלחם באלימות במגרשים באופן נחרץ ומשמעותי כפי שלא נעשה בעבר. האלימות פוגעת בספורט הישראלי, בספורטאים ובאוהדים, אנו נפעל בנחישות לעצור זאת."

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ