שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

ארבעת האנשים מבני ברק שה-NBA לא מסתדרת בלעדיהם

רוצים לראות סרטון המורכב רק משלשות של קארי או מהטבעות של לברון? מערכת של חברת WSC מישראל מזהה כל מה שקורה על הפארקט ומייצרת אוטומטית תקצירים לפי בקשה. מה שנועד במקור להכין את שרון דרוקר לנובו מסטו, הפך ללהיט שכבש את ה־NBA וממשיך להתפשט

אלעד זאבי
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
קווין דוראנט מטביע
קווין דוראנט מטביע. הכל בא בחשבון, אוטומטית, בצורת תקצירים בזמן אמתצילום: אי־פי
אלעד זאבי

במערכת שייצרו בחברת WSC רצים 600 חוקים בערב משחקים נורמטיבי, פועל יוצא של בקשות ספציפיות מ־40 גופים שונים. בממוצע מיוצרים 500 קליפים בלילה, ומאז פתיחת העונה ב־NBA נבראו 30 אלף כאלו. על הפיתוח עבדו ארבעה אנשים מבני ברק במשך יותר משלוש שנים. איכשהו, כל המספרים הללו התנקזו בשנה שעברה לאחד — אדם אחד, שצריך להרשים בפגישה אחת.

"יש לנו בחור שפתח לנו דלתות, יועץ שהביא אותנו לפגישה עם בחור שאחראי על השיווק בליגת הפיתוח", מספר אביב ארנון, ממקימי החברה, "בפגישה הזו נכח גם הבחור שאחראי על הדיגיטל ב־NBA, וקרה שאיכשהו נפלנו על הבנאדם הנכון. הוא שומע מלא הצעות בשבוע מהמון חברות, וכל הפגישה הוא די שתק. אחרי שאמרנו שנוכל להרכיב קליפים באופן אוטומטי, פתאום הוא אמר 'רגע, אתם יכולים לעשות את זה? תוכיחו. אם תצליחו, זה מעניין אותנו'. עשינו הדגמה קטנה, וזה התפתח לפיילוט בליגת הפיתוח. זה התחיל ב'אני לא מאמין לכם', ושנה אחר כך כבר עבדנו עם ה־NBA".

הדגמה של המערכת של WSC

אפשר להבין את הספקות של הבחור. בכל זאת, "המערכת" שפיתחו ארנון, דניאל שיכמן, שמוליק יפה וחי גל נשמעת כמעט טובה מכדי להיות אמיתית; היא לוקחת שידור ספורט ובזמן אמת מזהה מה קורה בכל רגע — הטבעה, אסיסט, עבירה וכו'. היא יודעת בדיוק מי השחקן ומה קרה, מקטלגת את האירועים ומקבצת אותם לקליפים של 10–15 שניות. כל אירוע מדורג מ־1 עד 5 לפי רמת חשיבות — אין דין סל סתמי ברבע השני כדין באזר־ביטר מחצי מגרש — וכך כל דבר שקרה במשחק הופך לבר חיפוש עם אינספור דקויות.

רוצים קליפ שיורכב מכל השלשות של סטפן קארי במשחק? מכל הטבעה של לברון ג'יימס? מכל נקודה של עמרי כספי? הכל בא בחשבון, אוטומטית, בצורת תקצירים בזמן אמת. אפשר אפילו להגדיר מראש סף כמו ריצת 10–0 או כל שחקן שמגיע ל־40 נקודות. הטכנולוגיה (AVGEN — Automatic Video Generator) מביאה בחשבון כמעט כל פרמטר: החל בגרפיקות של שעון ותוצאה ועד קלוז־אפים, הילוכים חוזרים, ופס הקול של המשחק — זינוק בהתלהבות של האוהדים או השדר (כל משחק מנותח לפחות פעמיים, בגרסת שדרי הבית ושדרי החוץ). את כל זה משלימים סטטיסטיקות וניתוח של Play by play. כמות הקליפים שמופקת — וזמינה להפצה מיידית כמעט בכל פלטפורמה דיגיטלית משמעותית — רק מתעצמת מדי ערב. "ל־NBA יש המון מפיצים עם דרישות שונות", מסביר ארנון, "כרגע 18 קבוצות משתמשות בזה, ולכך צריך להוסיף את שותפי השידור. למשל, אם קבוצה רוצה לקדם רוקי מסוים, שכל מהלך שהוא עושה יופץ בטוויטר, זה לא משהו שהליגה מתרכזת בו".

WSC, תקצירים חכמים
קליפ שהפיקה המערכת לערב סולידי של שש נקודות מטוני פארקר קיבל בצרפת יותר צפיות מהקליפ שהכיל את 53 הנקודות שקלע קארי יום לפני כןצילום: WSC Sports Technologies

במובן מסוים, זה בדיוק מה שגרם לליגה להתרכז במוצר הזה: הפוטנציאל הפרטני־גלובלי שטמון בו. כשמחליפים את המונח "רוקי" ב"שחקן בינלאומי", מבינים איך הקליפ שהפיקה המערכת לערב סולידי של שש נקודות מטוני פארקר קיבל בצרפת יותר צפיות מהקליפ שהכיל את 53 הנקודות שקלע קארי יום לפני כן. "לפני AVGEN, כל התוכן שלנו היה מופק על ידי עורכים בחדר עריכה שהכינו חבילות", הסביר ל"The Verge" מייק אלן, מחטיבת הדיגיטל של הליגה, "כעת יש לנו את היכולת להכין כמות כמעט אינסופית של חבילות וידאו, בהתבסס על דרישת אוהדים בכל העולם".

קצת מוזר לחשוב שתקרת הזכוכית של כל הפוטנציאל הזה היתה אמורה בכלל להכין את שרון דרוקר למפגש נטול פשרות מול נובו מסטו. "הרעיון הוא התפתחות מתוכנת סקאוטינג למאמנים שפיתחנו כתחביב, בלילות, לפני שש־שבע שנים", מספר ארנון, "עובדים איתה עד היום בערך כל המאמנים בליגת העל. על החברה התחלנו לעבוד כמיזם במשרה מלאה רק ב־2011. אמרנו 'יאללה, צריך לעשות משהו, איזה סטארט־אפ'". כך יצאו לדרך שלושה חברים, עתודאים, מהנדסים, שעברו בחיל האוויר וביחידות שונות בצבא והתעסקו עם רשתות, וידאו ואלקטרוניקה. אליהם הצטרף גל, מאמן וסקאוט בעברו.

מערכת WSC, תקצירים חכמים
העמוד הראשי של המערכת. "יש לנו גם מכללות וכדורגל, אבל זה ההסכם היוקרתי ביותר"צילום: WSC Sports Technologies

"הכוונה בהתחלה היתה לעשות את זה עבור האוהדים, אבל שוק זכויות השידור לא ממש מאפשר לאוהדים לשלוט בתוכן ברמה הזו. אם זה יקרה, זה יהיה בתוך אפליקציה של 
ה־NBA שתאפשר זאת לאוהדים", הוא מסביר. כרגע, בכל אופן, זה עדיין לא על הפרק. "אנחנו לא רוצים לגרום לקניבליזציה בצפייה של המשחקים עצמם", נימקה ל"דיגיטל טרנדס" מליסה ברנר, סגנית נשיא החטיבה הדיגיטלית של הליגה.

קניבליזציה זו הגדרה מעט פומפוזית אם לוקחים בחשבון שיש מספיק בשר דיגיטלי לכולם. בסדרת הגמר האחרונה נרשמו 336 מיליון צפיות בתכני וידאו באתר ה־NBA ובאפליקציה הרשמית. בתכנים שפורסמו בפייסבוק בלבד צפו 98 מיליון פעמים. מפץ גדול של תכנים אוטומטיים היה כנראה עניין של זמן, אבל רק החבר'ה של WSC הצליחו ליצור אותו בזמן. "כשהמשקיעים שאלו מי יהיו הלקוחות אמרנו שהמטרה היא ה־NBA, אבל זה הגביע הקדוש — אתה לא מאמין שתגיע לזה כבר על ההתחלה", מספר ארנון, "המשקיעים האמינו שנגיע לזה, אבל בין להגיד את זה לבין העובדה שזה קורה בפועל... זה בדרך כלל לא השלב הראשון".

כרגע הם עדיין מתרגלים לשלבים הבאים. אחד מהם היה צפייה בסדרת הגמר מהתא הפרטי של דן גילברט, בעלי קליבלנד קאבלירס ואחד המשקיעים. השלב הנוכחי כולל התרחבות למשרדים מרווחים יותר בצד הטוב של בני ברק (רמת גן), הגדלת מצבת העובדים וסינון קפדני של השיחות הזורמות.

"יש לנו גם מכללות וכדורגל, אבל זה ההסכם היוקרתי ביותר. אנחנו מקבלים גם פניות מליגות גדולות אחרות בארצות הברית — בייסבול, פוטבול, הוקי וכדורגל — וגם מליגות באירופה שכבר ביססנו איתן קשרים, כמו אופ"א, בונדסליגה, לה ליגה. אבל אם עד עכשיו דיברנו איתם בתור 'החבר'ה מישראל', עכשיו זה 'אנחנו עובדים עם ה־NBA, רוצים גם?'. בסופו של דבר, אין סיבה שליגה כלשהי לא תעדיף את התוכן שלה במערכת שלנו ותמקסם את הערך של הקליפים ואת היכולת שלה לייצר תוכן לפי דרישות האוהדים".

מג'יק ג'ונסון
מימין: שיכמן וארנון לצד מג'יק ג'ונסון

עם כל הבלגן, ב־WSC עדיין לא הגיעו לשלב של פיזור מזומנים באוויר בלילה של וויסקי וטקילה בסוויטה מפוארת. המשמעות של חוזה לשלוש שנים לפחות עם ה־NBA היא הרבה מאוד כסף עבור בחורים בני 34 עד 37, אבל גם הרבה מאוד עבודה. על הפרק בטווח הקרוב: כניסה לתחום ה־E–Sport, שמשמעותה ייצור תקצירים גם למשחקי וידאו. "אחת הבעיות שלנו הרבה פעמים זו חוסר היכולת לחגוג כי אתה בטירוף לדבר הבא", מסביר ארנון, "אחרי ההדגמה זה הפך לחודשים של עבודה, וברגע שהכל נחתם זה הופך לאנחת רווחה ששום דבר לא נפל בדרך. זה מרגש, אבל לא היה רגע לחשוב על זה. עכשיו כשזה מתפרסם, ומקבלים פידבק מאנשים, זה כיף".

עם האקזיט הם עדיין מחכים. "יש עוד הרבה יעדים. בסוף יש מצב שזה יקרה. אבל נחכה. צריכים להיות ממוקדים, כשעולים, הנפילה יכולה להיות קצת קשה. עכשיו צריך להוכיח את עצמנו".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ