"כשאין ראות, לטייס יש 10-15 שניות לחיות": נחשפו פרטים מהתרסקות המסוק של קובי בראיינט

חקירת האסון בו נהרג בראיינט יחד עם בתו ושבעה בני אדם נוספים נמשכת. הערכות: מזג האוויר הקשה גרם לטייס לוותר על שימוש במכשור אוטומטי, וכשהראות אבדה - סיכוייו לשרוד פחתו. נבדקת גם אפשרות לכשל טכני. פורסמו תמונות ראשונות מהזירה, גופות ההרוגים פונו

ספורט הארץ
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
זובאיאן. האם טעות אנוש גרמה להתרסקות?
זובאיאן. האם טעות אנוש גרמה להתרסקות?צילום: /אי־פי
ספורט הארץ

48 שעות להתרסקות המסוק של אגדת הכדורסל קובי בראיינט, בה נהרגו השחקן, בתו ג'יאנה ושבעה בני אדם נוספים, בארצות הברית עדיין מנסים למצוא את הסיבה לאסון. אחד הכיוונים שנבדקים הוא מזג האוויר - שבכל מקרה נראה ששיחק תפקיד מרכזי באירוע.

גופותיהם של תשעת ההרוגים פונו היום (שלישי) מזירת האסון. גורמים רשמיים אישרו כי שלוש גופות פונו כבר ביום התאונה, אולם לקח לצוותים השונים עוד כמעט יומיים כדי לחלץ את גופותיהם של השישה האחרים. ברשויות מסרו כי הם עובדים על מלאכת זיהוי הגופות, אך שמותיהם של תשעת הנספים אושרו על ידי קרוביהם ומכריהם.

יומן הטיסה מלמד שהטייס ארה זובאיאן, טייסו הקבוע של בראיינט, ויתר ככל הנראה על שימוש באמצעים מכניים, לרבות תוכנת ניווט אוטומטית, בשל התנאים הללו והצורך במסלול חלופי. בשל הערפל ששרר באזור, הטייס גם ביקש במהלך הטיסה אישור מיוחד לטוס, והמסוק חג במעגלים במשך 12 דקות עד שקיבל את האישור המיוחד, כך לפי "הלוס אנג'לס טיימס".

מומחי תעופה שדיברו עם העיתון אמרו שבשלב זה, יכול היה הטייס לוותר על המשך הטיסה ולנחות בברבנק הסמוכה, כדי להימנע מסיכון, אך ציינו כי כשמדובר ב"לקוחות VIP" מסוגו של בראיינט, מעדיפים טייסים להימנע מביטול טיסות ככל הניתן. "פסיכולוגית זה החלק הכי קשה", אומר קורט דיץ, טייס פרטי לשעבר שאף הטיס לעתים קרובות את בראיינט בעבר, "לבלוע רוק ולהגיד 'מזג האוויר גרוע, אני חייב להסתובב' זה לא פשוט. קשה להשלים עם העובדה שאתה לא יכול לסיים את המשימה".

קובי בראיינט. טייסים חוששים להגיד ללקוחות כמוהו "לא"
קובי בראיינט. טייסים חוששים להגיד ללקוחות כמוהו "לא"צילום: Mark J. Terrill/אי־פי

לא רק הערפל הכבד והסמיך הפריע לטיסה; מומחה אקלים ששוחח עם העיתון ומתגורר בלוס אנג'לס אומר שהאזור אליו הגיע המסוק סובל לעתים קרובות מלחות גבוהה, המכבידה עוד יותר על הראות, ושתנאי מזג האוויר באזור עלולים להשתנות באופן מהיר ופתאומי. גם הרוח בין ההרים אליהם הגיע המסוק עלולה להתחזק משמעותית במפתיע.

"במצב כזה, קל מאוד להתבלבל ולבצע טעויות חמורות", אמר אחד המומחים ל"לוס אנג'לס טיימס", "בלי לשים לב אתה יכול למצוא את עצמך בתוך ענן". ייתכן שזה מה שאירע למסוקו של בראיינט, ולפי המומחים, הטיפוס המהיר של המסוק, שלווה מיד בצניחה מהירה, מצביעים על כך שהטייס הבין שהוא קרוב מדי לקרקע, וניסה להתחמק ממנה. אף שמסוקים מסוג אלה של בראיינט מצוידים במערכות שאמורות להתריע בפני טייסים כשהם קרובים מדי לקרקע, הטיסות בתוואי עירוני - המלוות בטיסה בין בניינים - מובילות טייסים מסוימים לכבות לעתים את המערכות הללו.

לא ברור לחלוטין מה קרה בשלביה האחרונים של הטיסה, אולם ייתכן שברגע שנקלע לתוך הענן הסמיך, איבד הטייס את האוריינטציה המרחבית, התקשה לזהות היכן הקרקע – וזה מה שהוביל להתרסקות. רנדי וולדמן, מדריך הטסת מסוקים המתגורר באזור, אמר ל"ניו יורק טיימס": "כשאתה טס ללא מכשירים ומסתמך על מה שאתה רואה מול העיניים, אם אתה מגיע למצב שאתה לא יכול לראות מבעד לחלון - תוחלת החיים של הטייס והמסוק היא 15 שניות".

ג'ניפר הומנדי, חוקרת מטעם הרשות לתעופה אזרחית. אמרה כי במסוק שבו טסו התשעה לא הייתה קופסה שחורה
ג'ניפר הומנדי, חוקרת מטעם הרשות לתעופה אזרחית. אמרה כי במסוק שבו טסו התשעה לא הייתה קופסה שחורהצילום: Damian Dovarganes/אי־פי

ביום התאונה התייחס דובר משטרת לוס אנג'לס, ג'וש רובנסטין, למזג האוויר ואמר שמסוקי המשטרה קורקעו בשל הראות הלקויה. "תנאי מזג האוויר היום לא איפשרו טיסה", אמר, וציין שהתנאים לא הגיעו למינימום הדרוש גם כדי לבצע משימות שיטור.

יודגש כי לא רק טעויות אנוש נבדקות כסיבת התאונה: חוקרי רשות בטיחות התעופה האזרחית בארצות הברית בודקים גם אפשרות של כשל טכני כלשהו, שגרם לטייס לאבד שליטה ולמסוק להתרסק. ג'ניפר הומנדי, חוקרת מטעם הרשות, אמרה כי במסוק שבו טסו התשעה לא הייתה קופסה שחורה, ועל כן לא ניתן לשחזר את פעולותיו האחרונות של המסוק ואת הסיבה להתרסקות – אלא שהחוק גם לא מחייב את נוכחותה של קופסה שחורה כזו. על המסוק כן היה אייפד שהכיל את האפליקציה "ForeFlight" המשמשת טייסים אשר נמצא במרחק קצר מאזור ההתרסקות, והחוקרים יבדקו את המידע שנמצא בו.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ