שני אחים הגיעו למסקנה שלברון ג'יימס הוא בעצם סרסי לאניסטר. והשאר היסטריה

מה שהחל כסרטון בן שתי דקות המשלב בין ה-NBA ל"משחקי הכס" הפך לסדרת קאלט בת שבע עונות ומיליוני צופים. רגע לפני סיום "Game Of Zones", מספרים היוצרים בריאיון ל"ספורט הארץ" איך הכל החל, למה אין אפילו סצנה אחת של כדורסל וכיצד יצילו את עצמם אם ייתקלו בג'ייסון קיד ברחוב

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
לברון ג'יימס, מתוך הסדרה
לברון ג'יימס, מתוך הסדרהצילום: Bleacher Report
אלעד זאבי
אלעד זאבי

בסיטואציה היפותטית בה הם מבחינים לפתע בג'ייסון קיד או ג'ימי באטלר הולכים מולם ברחוב, התגובה של האחים אדם וקרייג מלאמוט תחרוג מהנורמה. אלא שבהתחשב בעובדה שבשנים האחרונות הם הציגו את קיד כשמוק מדרגה ראשונה ואת באטלר כמקבילו של ג'ק ניקולסון ב"הניצוץ", זו גם תהיה תגובה הגיונית לגמרי. "על פניו הייתי בונה על זה שהם לא יזהו אותי", אומר קרייג, "אבל ליתר ביטחון, הייתי עובר למדרכה בצד השני".

האחים מלאמוט הם יוצרי "Game Of Zones", סדרת רשת מבית בליצ'ר ריפורט שמשלבת בין "משחקי הכס" לאינטריגות המורכבות לא פחות של ה-NBA. מה שהחל ב-2014 כרעיון לסרטון חד-פעמי באורך שתי דקות, הפך לתופעת קאלט שהשתרשה עמוק בפולקלור של הליגה בשנים האחרונות - ואיחדה בין יאניס אנטטוקומפו עם געטקס, לברון בחיקוי של סרסי לאניסטר וגרג פופוביץ' כמלך הלילה. מיליוני צפיות ושש עונות לאחר מכן, האחים ייפרדו מהיקום שיצרו עם עונה שביעית ואחרונה שתעלה בסוף החודש.

האחים מלאמוט. מה שהחל ב-2014 כרעיון לסרטון חד-פעמי באורך שתי דקות, הפך לתופעת קאלט שהשתרשה עמוק בפולקלור של הליגה בשנים האחרונותצילום: Bleacher Report

"ציפינו מזה להיות שתי דקות וזהו", אומר קרייג, "זה היה משהו כמו 'לברון הוא ג'יימי לאניסטר, הספרס הם ההלכים הלבנים, נכון שזה מספיק?'. חשבנו שהשתמשנו בכל קווי העלילה, ואז הם אמרו לנו לנסות ליצור עוד פרק". אדם מסביר שהם מנסים לסיים את הסדרה כל עוד הם עדיין נהנים מיצירתה. "אחרי שעשינו כל כך הרבה פרקים, רצינו לנסות משהו חדש. אנחנו אובססיביים עם זה, עובדים במשך חודשים כמו משוגעים. באיזשהו שלב, כשאתה חושב על ליצור עוד בדיחות כדורסל בימי הביניים, התחושה היא 'אני לא יכול לעשות את זה יותר'. ההחלטה לא היתה קלה, כי כולם כל כך אוהבים את זה ובליצ'ר ריפורט נתנו לנו את הבמה, אבל הגיע הזמן לנסות משהו חדש. יכולנו להמשיך, אבל לא רצינו להיות הדבר הזה שנמשך יותר מדי זמן".

חובבי NBA, בטח כאלה שנהנו גם ממשחקי הכס, היו מוכנים שזה יימשך לנצח. גם חלק מהשחקנים, שהביעו תמיכה נלהבת בטוויטר ומחפשים בפרקים את הדמויות שלהם. התוכנית, מצדה, התפתחה במקביל לנסיקה בפופולריות; היא התנתקה בהדרגה ממשחקי הכס, והדמויות קיבלו חיים משל עצמן.

"זה התפתח לסצנות מקוריות, יקום משלנו", מסביר אדם, "התחלנו לחשוב איך השיטה עובדת - אם זו מלחמה והכדורסל זה הקרב, או אם הבתים העשירים הם הקבוצות המצליחות. להפוך מאש-אפ לקנון אמיתי זה מבלבל ומלחיץ, בטח כשרוצים לעשות את המיטב כדי לכבד את המעריצים ולחשוב על הכל. אנחנו עובדים במקום עם מומחי NBA ומתייעצים איתם כדי לדייק באופי הדמויות. יש לנו אובססיה לפרטים. עד היום אני נטרף כשאני חושב על פרק בעונה 4, כששמנו בטעות למאנו ג'ינובילי את המספר של טוני פארקר".

לארי בירד כעורב בעל שלוש העיניים, מתוך הסדרהצילום: Bleacher Report

הפרקים הפכו כה מושקעים ומפורטים, עד שלעתים נדרשות צפיות מרובות כדי למצוא את כל ה-Easter Eggs שהוטמנו בהם. זה יכול להיות הראש של מאמן שיקגו לשעבר, פרד הויברג, מבצבץ מתוך גזע של עץ, או שלד עם סכין בגב שמייצג את דייויד בלאט בזמן שקיירי אירווינג יורד במדרגות. לפעמים, מספר המבחינים בדקויות מסוימות יעמוד על 1 בלבד.

יוצרי הסדרה מתארחים ב-Inside The NBA

"לא ידעתי מי זה סטף קרי ואז אדם פיתה אותי עם הכסף והתהילה של הוליווד"

קרייג מלאמוט

"באחת הסצנות, כשהראינו את לוח החישובים של דריל מורי (הג'נרל-מנג'ר של יוסטון), נכנסתי להלך רוח של חנון אמיתי", מספר קרייג, שבאמת נראה כמו אחיה התאום של הדמות הראשית ב"סיליקון ואלי", "רציתי שהמיקום של הכוכבים יהיה מדויק. השתמשתי בתוכנה אמיתית, וניסיתי לחשב את זה לפי משתנים של יוסטון בסתיו, תשע בערב, איך השמיים ייראו אם יביטו דרומה. שיגעתי את הגרפיקאי, לא יכולתי להניח לזה. אולי זו התגלמות האשמה, על כך שעזבתי את המקצוע הזה".

בעוד אדם בן ה-36 למד בקולג' כתיבה, בימוי ומשחק, והחל לעבוד בלוס אנג'לס בתוכניות ריאליטי, קרייג - שצעיר ממנו בשש שנים - הלך לחקור אבק כוכבים. ולא במובן המטאפורי. "בדיוק השלמתי תואר באסטרופיזיקה ולא ידעתי מה לעשות הלאה", הוא מספר, "האמת היא שתמיד פחות הייתי בעניין של ספורט. הכרתי את הכוכבים, אבל לא הייתי מהאנשים שמכירים מישהו משחקני הספסל. בקולג' כבר איבדתי קשר לספורט. לא ידעתי כלום, גם לא מי זה סטף קרי. ואז אדם פיתה אותי עם הכסף והתהילה של הוליווד".

פרק מהסדרה

באותם ימים, הכסף והתהילה היו קיימים רק בעיני רוחם. אדם, שלימד את עצמו כיצד ליצור אנימציה בעזרת מדריכים באינטרנט, חשב שאיחוד עם אחיו יקרב את המוזות. "כשהיינו קטנים שיחקנו במשחק בו המצאנו דמויות - איש התפוח-מגנט, למשל - וניסינו לצייר אותן. תמיד הצחקתי את האחים שלי, עשיתי קולות שהיו מעצבנים ומבדרים את כולם. מה שנחמד באנימציה זה שאתה צריך רק זמן ויכול לעבוד בעצמך. עבדתי בתוכניות ריאליטי ככותב ומפיק, אבל החלטתי שאני רוצה לעשות משהו בעצמי. אז בהתחלה הדמויות לא זזו ורק דיברו. אז עשינו את התוכנית 'חברי ספורט', והגיעה ההזדמנות בבליצ'ר. זה לא תמיד קל ללמוד ולריב יחד, באותו זמן, אבל הצלחנו. בעונה הרביעית כבר ממש השקיעו בנו והביאו אנשים שעזרו לנו לשדרג את התוכנית. אמרנו לעצמנו 'יופי, עכשיו אפשר לסבך את זה עוד יותר'".

יש הרבה הצעות מהקהל, אלא שאנחנו מנסים להתרחק מזה. קל לאנשים להגיד 'תעשו משהו עם באטלר שנותן בראש לכולם', אבל קשה להפוך את זה לסיפור"

קרייג מלאמוט

זה אכן נשמע מסובך. כמות הפרקים גדלה, כמו גם מספר הדקות בכל פרק. אם את הפרק הראשון יצרו האחים לבדם, כולל תסריט, אנימציות ודיבוב הדמויות, הרי שכעת הם עומדים בראש מערכת של 20+ אנשים שעובדים על פרק אחד במשך שמונה שבועות. "זה מתחיל כשאני ואדם יושבים בחדר ומנסים לחשוב על דברים מצחיקים", אומר קרייג, "אנחנו בוחנים את הסיפורים הגדולים, אבל גם את הקטנים והמומצאים". אדם מוסיף שתהליך הכתיבה הוא כל דבר פרט למסודר. "לפעמים אנחנו מקבלים רעיונות מהחדשות, לפעמים מצפייה במשחקי הכס. כשאנחנו אומרים שלפעמים דפקנו את הראש בקיר, זו האמת. תחושה של 'שיט, לאן הכנסנו את עצמנו, איך ניצור את הדבר הזה'. יש הרבה הצעות מהקהל, אלא שאנחנו מנסים להתרחק מזה. קל לאנשים להגיד 'תעשו משהו עם באטלר שנותן בראש לכולם', אבל קשה להפוך את זה לסיפור".

אחרי שבכל זאת נולד הסיפור, מגיעה הפגישה עם המפיק, מכינים תסריט ומקליטים את הקולות – עוד תחום אחריות שנותר בבלעדיות משפחת מלאמוט. "יש כל כך הרבה דמויות ואין לנו זמן לעשות תחקיר מבטאים, כך שזה בלגן גדול", מודה אדם, "יש פעמים שנשנה תסריטים כדי להפריד בין חבר'ה שנשמעים דומה מדי". רק אחרי שמסתיים הכאוס במבטא בריטי, מתחילים לעבוד על הפן הוויזואלי. "קודם מסבירים לצוות מה אנחנו רוצים", אומר קרייג, "מה השחקן ילבש, איך זה ייראה מזוויות שונות. אחר כך נכנסת התפאורה. אם זה הנאגטס, הם יהיו בהרים. את יוסטון הלבשנו כמו אנשי דורן ממשחקי הכס. ואז מגיעים הבלת"מים".

סן אנטוניו כהלכים הלבנים, בעונה הראשונה. "זה אמור היה להיות שתי דקות וחשבנו שזה יספיק"צילום: Bleacher Report

בניגוד ל-NBA, בה דברים משתנים בקצב מסחרר בזמני שגרה, אנימציה פחות בנויה לשינויים תוך כדי תנועה. אפילו תספורת חדשה של שחקן יכולה לקזז למלאמוטים כמה שעות טובות מהחיים, ואולי אפילו יותר אם כבר אין להם מה לעשות בעניין. "למשל כשיצרנו את קייל קורבר בתור נץ בזמן ששיחק באטלנטה הוקס, ואז העבירו אותו בטרייד", מסביר קרייג, "ואנחנו כזה 'רגע, אבל הוא ציפור עכשיו. מה עושים איתו?'".

"בעונה הרביעית כבר ממש השקיעו בנו והביאו אנשים שעזרו לנו לשדרג את התוכנית. אמרנו לעצמנו 'יופי, עכשיו אפשר לסבך את זה עוד יותר'"

אדם מלאמוט

הם מספרים על הפרק בו עזב קיירי אירווינג את קליבלנד, שהיה אמור להציג את כל אלו שהגיעו במקומו - ואז שבועיים לפני השידור לברון העביר חצי קבוצה בטרייד. "היינו חייבים להשתמש בכפתור לשעת חירום, כשלברון מפוצץ את כולם בסגנון סרסי", מסביר אדם, "העניינים האלה קצת הספיקו לנו וזו אחת הסיבות שניקח קצת הפסקה מדברים שקשורים ל-NBA וימי הביניים. אנחנו רוצים לעבוד קצת עם דמויות מקוריות מחוץ לספורט, שלא יכולות להשתנות מהיום למחר. משקיעים כל כך בכל פרט קטן, ופתאום שחקן משנה קצת את התספורת ומסתכלים רק על זה. קצת מעייף לבנות את טירת החול הזו רק כדי לראות אותה נשטפת בים".

מחיר נוסף גובה התוכן עצמו. בדומה לסדרת הכדורגל שיצרו במקביל ברוח דומה – "The Champions", שמאגדת מאות כדורגלנים בטירה מפוארת ומציגה שילוב של "הרווק", ליגת האלופות ואובססיית הקוביות בבטן של כריסטיאנו רונאלדו – הדמויות הן של אנשים אמיתיים. ביקום של פאנצ'ים ארסיים, דברים שאין בעיה לשים בפיו של בוג'ק הורסמן עלולים לפגוע במישהו אם הדמות של קייל קוזמה תגיד אותם. בראש ובראשונה בקייל קוזמה. "תמיד יש את ההיבט הזה, שמישהו ייעלב, וזה אחד הדברים שגורמים לי מתח", מודה אדם, "למשל הפרק בו טורונטו היתה צריכה להחליט את מי להביא בטרייד, מריו הזוניה או סוס, והיא בחרה בסוס. זה מפעיל לחץ רגשי".

פרק נוסף

ועדיין, באופן גורף, התגובות נותנות להם הרגשה טובה. עובד ב-HBO מסר להם בזמנו שבהפקת משחקי הכס אהבו את ההומאז', והם נשבעים שאפילו לא היו צריכים להתמודד עם תביעת זכויות יוצרים ("לא שידוע לנו"). תמיכה רשמית מהנהלת ה-NBA הם לא קיבלו, אבל עורב עם פידבק מטירת הקומישינר דווקא כן. "פעם אחת חתכנו לשניים את השופט טוני בראת'רס, וקיבלנו מסרים מהליגה שאולי כדאי להרגיע טיפה בעניינים כאלה", מגלה אדם, "חוץ מזה לא היה להם משהו שלילי להגיד, אבל אנחנו גם לא מצפים מה-NBA לתמוך בפומבי בפרקים שלנו".

"בקולג' כבר איבדתי קשר לספורט. לא ידעתי כלום, גם לא מי זה סטף קרי. ואז אדם פיתה אותי עם הכסף והתהילה של הוליווד"

קרייג מלאמוט

כעת נותרו ארבעה פרקים בלבד, שיהיו ארוכים יותר מבעבר. המלאמוטים לא מסגירים ספוילרים, ומדלגים באלגנטיות על השאלה האם הסדרה תיפרד בדרכה מקובי בראיינט ("נגיד רק שהפכנו אוהדים גדולים של קובי עם הזמן"), אבל מודים שהפינאלה מפגישה בין הרבה שחקנים שלא היו אמורים להיפגש בתכנון המקורי. "למשל כריס פול וקיירי אירווינג, ששניהם מבוססים על הדמות של טיריון", מסביר אדם, "אז פתאום מתחילים לחשוב איך מבדילים בין הקולות שלהם, ואז אומרים 'אוקיי, כריס פול הוא טיריון שמדבר בקול עמוק יותר וקיירי הוא טיריון מתנשא יותר'".

סקופ אחד הם בכל זאת מוכנים לחלוק. אנחנו עומדים לראות משהו שהוצג רק פעם אחת בשש עונותיה של סדרה שמציגה את שחקני הכדורסל הטובים בעולם – כדורסל. "נראה משהו כמו שלוש שניות של משחק בעונה האחרונה", מספר אדם. קרייג מסביר כי מעבר לעובדה שקשה להציג כדורסל באנימציה, כל הדרמה ממילא מתרחשת בלי שמישהו מחזיק כדור ביד. "אנחנו לא באמת חושבים שכדורסל זה החלק הכי מעניין במה שאנחנו עושים".

אחיו טוען כי עד לרגעים האחרונים של הסדרה, עדיין לא ברור להם לגמרי כיצד אמור המשחק עצמו להיראות ביקום שיצרו. "אנחנו מדמיינים שזה משחק ברוח ימי הביניים", מסכם אדם, "בדמיון שלי, אנשים הרבה יותר משוחררים בנוגע לפאולים, למשל. תמיד אומרים שבשנות התשעים העבירות היו חזקות. אז אני אומר שבימי הביניים פשוט היית יכול לדפוק למישהו פטיש בראש".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ