השבוע לפני 42 שנה

הנהג שגבר גם על המוות

אמרו לו: "יש לך סיכוי טוב יותר לשרוד בקבוצת ברבהאם, אבל סיכוי עדיף לזכות באליפות בקבוצת לוטוס". יוכן רינדט בחר בתהילה

אמיר ענבר
אמיר ענבר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אמיר ענבר
אמיר ענבר

4.10.70 זה היה סיפור עצוב עם סוף משמח, ואולי סיפור משמח עם סוף עצוב. מה שברור, היה זה הרגע הגדול בקריירה של יוכן רינדט - והוא כבר לא היה שם.

רינדט נולד בגרמניה, אך גדל בבית סביו בגראץ לאחר שהוריו נהרגו בהפצצה בהמבורג ב-1943, כשהיה בן שנה. למרות שמעולם לא הפך לאזרח אוסטרי, הוא נהג כל הקריירה תחת דגל אוסטריה בזכות רישיון מירוצים מקומי. היה זה אך צודק. בכבישי אוסטריה הפגין לראשונה את כישוריו וגם את חיבתו למהירות וללקיחת סיכונים, שהתבטאה בהריסת מכוניות ובהסתבכויות עם המשטרה. היא תלווה אותו גם במסלול.

בין 64' ל-70' השתתף רינדט ב-60 מירוצי פורמולה 1. הוא סיים רק 25. חלק מכך היה טמון במגבלות של המכוניות, חלק אחר במעמסה הרבה שהיה מטיל עליהן בצורת נהיגתו. "אולי לא אגיע לגיל 40, אבל עד אז אצבור יותר חוויות בחיים מכל אחד אחר", אמר פעם, "עליך לעשות כל מה שתוכל מהר ככל שניתן".

אמר, ועשה. כנהגים אחרים באותה תקופה, התחרה רינדט במספר סבבים. במקביל לקריירה בפורמולה 1 המשיך להתחרות בסבב פורמולה 2 הבריטי - שם התגלה ב-64', כשכבר במירוץ השני שלו הכניע את גרהאם היל - וזכה במירוצים בקביעות. ב-65' ניצח במירוץ 24 השעות בלה מאן. בחמש שנותיו הראשונות בפורמולה 1, לעומת זאת, כלל לא ניצח. בקבוצת קופר (65'-67') ובברבהאם (68') נאבק במכונית בינונית. המעבר ללוטוס ישנה את זה.

יוכן רינדט. השנה הגדולה בחייו היתה גם האחרונה צילום: ארכיון אי-פי

הצטרפו לדף הפייסבוק של ספורט הארץ

בזמן שלא הצליח להיאבק על אליפות העולם ב-69' ודורג רביעי, זכה רינדט במירוץ ראשון בווטקינס גלן בארה"ב. השנה הבאה הבטיחה רבות לאור המעבר של לוטוס למכונית חדשה, דגם 72. לפי אשתו נינה, דוגמנית פינית, פתיחתה של השנה לוותה בהבטחה: הוא יפרוש אם יזכה בתואר. בעיות הבטיחות שגרמו למות נהגים רבים הטרידו אותו, כמו גם את חברו הקרוב, אלוף העולם ג'קי סטיוארט. עם זאת, הן לא מנעו ממנו להמשיך בקבוצה למרות שמנהלו האישי, ברני אקלסטון - לימים ראש הסבב - התריע בפניו: "יש לך סיכוי טוב יותר לשרוד עם ברבהאם, אבל סיכוי עדיף לזכות באליפות בלוטוס".

פתיחת העונה - עדיין עם דגם 49 הישן - היתה מהוססת, אבל במונאקו הוא הצליח לנצח בתצוגה נפלאה אחרי שכפה על ג'ק ברבהאם טעות בפנייה האחרונה. כשכבר קיבל את ה-72, ניצח בארבעה מירוצים ברציפות - בהולנד, צרפת, בריטניה וגרמניה. תקלה במנוע גרמה לפרישתו מהמירוץ הביתי באוסטריה, אך לגראנד פרי האיטלקי במונזה הגיע עם 45 נקודות ויתרון של 20 על הבא אחריו.

ב-5 בספטמבר, יממה לפני המירוץ, יצאו הנהגים למקצה אימונים שגרתי. כדי למקסם את המהירות בישורת על חשבון אחיזת כביש, ויתר רינדט על הכנפיים בקדמת ובאחורי הרכב - דבר נהוג בזמנו. עמיתו ג'ון מיילס סרב לקחת סיכון דומה. חמש הקפות לתוך המקצה, בפניית פרבוליקה, ניסה רינדט לבלום ואיבד שליטה. "המכונית ‘רקדה' מעט ואז סטתה בחדות שמאלה והתנגשה בגדר הבטיחות", שיחזר דני יולם, שנסע אחריו. מחלקו הקדמי של הרכב לא נותר הרבה. בהמשך יתברר שהתאונה ותוצאותיה נבעו משילוב של כשל במערכת הבלימה וגדר שלא הוצבה כהלכה. גרונו של רינדט שוסף על ידי האבזם של חגורת הבטיחות. בהגיעו לבית החולים, הוכרז מותו בגיל 28.

כעבור יממה התקיים המירוץ, ללא לוטוס. קליי רגאצוני מפרארי ניצח. כעבור שבועיים ניצח עמיתו ג'קי איקס בקנדה ונותר היחיד שיכול להדביק את המוביל המת. שני מירוצים לסיום, הוא היה רחוק 17 נקודות מרינדט, כשבקופה נותרו 18. ניצחון בווטקינס גלן היה בגדר חובה. לסטיוארט היו רעיונות אחרים. "הדבר שרציתי יותר מכל היה לוודא שיוכן יזכה באליפות", סיפר בספר "יוכן רינדט: מלך שלא הוכתר", "לא יכולתי לדמיין מישהו לוקח ממנו את הכבוד. זה היה נורא".

איקס זינק ראשון, אבל סטיוארט עקף אותו במהירות. בהקפה ה-57, זה נגמר. איקס נאלץ לעצור ברחבת הטיפולים עקב דליפת דלק, ואיבד סיכוי לנצח. פרישת סטיוארט בהקפה ה-83 היתה חסרת משמעות. אמרסון פיטיפאלדי, שתפס את מקומו של רינדט בלוטוס, ניצח, כשאיקס מסיים רביעי. רינדט היה לראשון שמוכתר לאלוף אחרי מותו. שנים אחר כך יאמר איקס: "נתתי הכל, אבל אני מניח שזה היה גורלו של יוכן להיות אלוף. בצורה מסוימת, אני שמח שמעולם לא זכיתי באליפות של 1970".

ב-17 בנובמבר, במלון סבוי בלונדון, קיבלה האלמנה נינה את הגביע מסטיוארט. הזמן המועט שחווה בטופ הפך את רינדט לנהג נשכח מעט, אך לא באוסטריה. לפני שלוש שנים עלתה אופרה מקומית על חייו. "בתקופתו, יוכן היה בין שניים-שלושה הנהגים הטובים בעולם", אומר סטיוארט, "השילוב של רינדט ולוטוס ב-70' היה בלתי ניתן להכנעה".

4.10.79 התבוסה הביתית 0-3 לספרד אילצה את המאמן עמנואל שפר להודיע: "אני לא מתפטר". לקראת המשחק הבא של נבחרת ישראל בכדורגל, מול הולנד, הוא ערך שלושה שינויים בהרכב: בשער מנו שוורץ במקום אריה חביב, בהגנה נוח איינשטיין במקום יעקב כהן ושלמה קירט מילא את מקומו של דני נוימן בקישור. "יש לי את אורי מלמיליאן", הסביר שפר, "אני לא צריך שני פליימייקרים".

זה היה המשחק הרביעי של ישראל במוקדמות האולימפיאדה ועם נקודה בשלושה משחקים, הסיכוי להגיע למוסקווה 1980 היה קלוש. ישראל התפרקה גם מול נבחרת החובבים של הולנד. אחרי 55 דקות, עמדה התוצאה על 0-3. שפר הגיב בשני חילופים - יהודה קצב במקום נמרוד דרייפוס, משה גריאני במקום בני טבק. ישראל התחילה לשחק, ובדקה ה-72 צימק גדעון דמתי מ-15 מטר. כעבור חמש דקות, כדור שירה ויקי פרץ פגע ברגלו של מגן הולנדי וחצה את קו השער. בדקה ה-83 פרץ חדר לרחבה, החמיץ והבקיע מהריבאונד, 3-3. המהפך הושלם בדקה ה-88, במהלך שהחל מכדור עומק של איינשטיין אל מלמיליאן. היהלום הבית"רי הגביה מנקודת הקרן, דמתי הגיח מאחור וקבע 4-3 מדהים תוך 17 דקות.

זה היה הניצחון היחיד של ישראל בטורניר המוקדמות ושפר פינה את המקום על הקווים לטובת ג'ק מנסל, אך איזה ניצחון זה היה.

אריה ליבנת

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ