בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

העונש שלו, העונש של כולנו

העובדה שגם נהג פורמולה 1 מנוסה כמו מיכאל שומאכר יכול לעשות טעויות, מוכיחה שזה יכול לקרות לכל אחד. האם עונש יהפוך אותו לנהג טוב יותר?

תגובות

מי שמדבר על עונשים חמורים וחריגים בספורט, צריך להעיף לעתים מבט לעבר פורמולה 1. זה הסבב שב-15 השנים האחרונות שלל מסגן האלוף את כל הנקודות שהשיג לאורך העונה אחרי שבמירוץ הסיום ניסה להוריד את יריבו על התואר מהכביש (מיכאל שומאכר, 1997); ששלל מקבוצה את כל הנקודות שצברה בדרוג היצרניות בעוד נהגיה שמרו על אותן נקודות בדרוג האישי (מקלארן, בעקבות פרשת הריגול בפרארי); וקנס קבוצה בלא פחות מ-100 מיליון דולר (מקלארן, אותה פרשה).

אבל אלו באמת המקרים יוצאי הדופן. לרוב, מדובר בעונש הורדת מספר מקומות בזינוק לפני מירוץ או במעבר ברחבת הטיפולים במהלכו. בדרך כלל מוטלים העונשים הללו בתגובה למהלך מסוכן או לעבירה כלשהי על החוקים הטכניים. פשוט, ולעתים אכזרי במיוחד.

לפעמים אפשר לקבל זאת. לפני מספר שבועות שלחה מקלארן את לואיס המילטון להקפות האחרונות במקצה הדרוג בברצלונה כשברכבו כמות דלק קטנה מדי והורתה לו לעצור מיד בסיום בטענה לתקלה במקום להגיע לרחבת הטיפולים, כפי שדורשת החוקה, כשבמיכל ליטר לפחות. במקום לזנק ראשון, בהתאם לתוצאה שקבע, נשלח המילטון למקום האחרון. המירוץ שלו הפך ממאבק על ניצחון לניסיון לחלץ כמה נקודות. קשה, כואב, אבל לגיטימי בתגובה לניסיון התחכמות ועבירה על החוקים.

אי–פי

מקלארן היתה צריכה לדעת טוב יותר, אלא שבמקרים אחרים אין מדובר בעניין של "ידיעה". פסטור מלדונאדו הגיע למונאקו כמנצח הטרי בספרד, רק כדי לזנק אחרון. חמישה מקומות איבד בגלל החלפת תיבת הילוכים בניגוד למגבלות, עשרה בעקבות התנגשות בנהג אחר במקצה האימון. הסיפור הגדול יותר היה כמובן מיכאל שומאכר, שקבע את התוצאה המהירה ביותר במוקדמות.

רק דמיינו לכם את שומאכר מזנק ראשון במונאקו, שומר על המקום ומוביל במירוץ. אולי אפילו מנצח, במידה שמכונית המרצדס היתה מחזיקה מעמד לשם שינוי. מירוץ משמים שיישכח בין דפי ההיסטוריה, היה הופך להיסטורי. אלא ששומאכר זינק שישי בלבד בעקבות עונש של הורדת חמישה מקומות שסחב מברצלונה, כשהתנגש בברונו סנה וגרם לפרישת שניהם מהמירוץ.

עבירה על חוק 16.1 בהנחיות של הסבב עקב "גרימת התנגשות", בכך הואשם שומאכר בעקבות התאונה. זו ללא ספק היתה אשמתו, בניגוד למה שחשב. הטבע האנושי השתלט עליו מיד אחרי התאונה, כשקרא לסנה "אידיוט". אחרי הכל, כולנו בני אדם.

אבל ב-FIA, התאחדות המירוצים הבינלאומית, מצפים כנראה מהנהגים להיות יותר מכך. העובדה שגם נהג מנוסה כשומאכר יכול לעשות טעות כזו בניסיון עקיפה, מוכיחה שזה יכול לקרות לכל אחד. הוא לא חטא בהתחכמות מתוכננת מראש, דוגמת מקלארן. הוא קיבל החלטה (שגויה) של נהג מירוצים בזמן אמת. האם העונש יהפוך אותו לנהג טוב יותר? יעזור לו לקבל החלטות טובות יותר בשבריר שנייה? יחדד את האינסטינקטים שלו?

את שומאכר זה כבר בוודאי לא ישנה. העובדה שהתקריות הללו ממשיכות לקרות והנהגים ממשיכים להיענש רומזת שאין לכך השפעה על איש. מירוצים הם עסק בלתי צפוי ונהגים מקבלים החלטות מהרגע להרגע. מרתק לראות את ההחלטות הנכונות וביצוען בדיוק כפי שמעניין לחזות ביישום החלטה שגויה ובתוצאותיה. איש לא עושה זאת בכוונה, איש לא מסוגל להפסיק לעשות זאת ולהמשיך לקרוא לעצמו נהג מירוצים.

הענשת נהגים היא דבר לגיטימי, גם בהורדת מקומות בגריד, אפילו אם המירוץ מאבד משהו בגלל זה. לענף ספורט, אחרי הכל, צריכים להיות חוקים. זה לא אומר שצריך להסכים עם כולם. עד שנגיע לשלב שהמחשבים שולטים גם בכל המכוניות, תנו לבני האדם להיות בני אדם. כולל הטעויות והתאונות.

אי–פי


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#