בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרוץ מהר, לרוץ חכם

מבחוץ זה נראה כמו 22 אנשים שרודפים אחרי כדור, אבל מרחק הריצה אותו עובר כדורגלן במהלך משחק הוא קצת יותר מורכב מזה

תגובות

מבין שלל הנתונים הסטטיסטיים שנוחתים עלינו במהלך משחקי היורו, אותי מעניין במיוחד הנתון של מרחק הריצה אותו מכסה שחקן במהלך המשחק. כיום, בעזרת טכנולוגיה מתקדמת, אנחנו מקבלים את המידע החשוב הזה מיד בסיומו של המשחק, תוך פירוט מלא של שמות השחקנים שעברו את המרחק הרב ביותר וכן את המרחק הקבוצתי המצטבר. מעבר לפיקנטיות שבדבר, יש לנתונים האלה ערך רב לניתוח הפיסיולוגי של המשחק ולהבנת הצרכים הגופניים של השחקן.

הנה מספר נתונים על הפעולות שמבצעים שחקנים במהלך המשחק: המרחק אותו מכסה שחקן כדורגל במשך 90 דקות, נע בין 10 ל-12 ק"מ לשחקני שדה ו־4 ק"מ לשוער. מתצפיות שעקבו אחר שחקנים ברמות משחק שונות, נמצא ששחקני מרכז השדה רצים את המרחק הארוך ביותר. כמו כן נמצא כי שחקנים מקצוענים רצים מרחק רב יותר מאלה שאינם מקצוענים. עוצמת המאמץ במחצית השנייה של המשחק נמוכה יותר מזו המופגנת במחצית הראשונה, והמרחק אותו עוברים השחקנים קטן ב־10%-5%. חשוב לציין שסך המרחק מורכב ממגוון מרחקים המבוצעים בעוצמות שונות.

נהוג לחלק את התנועה על המגרש לארבע קטגוריות: הליכה, ריצה קלה, ריצה במהירות גבוהה ומאוץ (ספרינט). במהלך משחק כדורגל, מבצע שחקן בכל 90 שניות בממוצע מאוץ שנמשך 4-2 שניות. חלקם של המאוצים מהווה 11%-1% מסך המרחק שאותו עובר השחקן במהלך המשחק; בהיבט הסיבולת, כל שחקן מבצע 1,400-1,000 פעילויות קצרות; כל 6-4 שניות משנה השחקן את דפוס הפעילות שלו על המגרש. הפעילויות האופייניות הן 40-50 מאוצים, ריצה בעצימות גבוהה בכל 70 שניות, 15 תיקולים, 10 נגיחות, 50 פעולות שבהן מעורב הכדור, כ־30 מסירות, שינויי קצב והפעלת כוח במטרה לשמור על שיווי משקל ולעמוד מול הלחץ ההגנתי או ההתקפי של היריב.

מתוך 11 הק"מ בממוצע שעובר השחקן, רק 191 מטר הם בריצה עם הכדור. בסך הכל מדובר על 1.7% מסך התנועה של השחקן במהלך המשחק. ניתן לתרגם זאת ל־53 שניות בהן השחקן מחזיק בכדור – פחות מ־1% מזמן המשחק. במהלך כל אחת מן הפעולות בהן הוא מחזיק בכדור, עובר השחקן 5-3 מטרים, מחזיק בכדור קצת יותר משנייה ונוגע בו פעמיים. שחקני מרכז השדה מחזיקים מעט יותר זמן בכדור, עוברים אתו מרחק רב יותר ונוגעים בו יותר פעמים.

אי–פי

אם נחלק לדוגמא 10 ק"מ על פני 90 דקות נקבל נתון עלוב לכאורה – ממוצע של 9 דקות לכל ק"מ – כלומר קצב של הליכה נמרצת. מרשים? ממש לא. אבל אם ננתח את דפוסי התנועה של השחקן ואת הזמן או המרחק אותו הוא מבלה בעמידה, הליכה וריצה קלה, נקבל תמונה שונה לחלוטין.

מה שמבדיל בין משחק ברמה גבוהה לבין משחק ברמה נמוכה הוא אחוז התנועה המהירה מסך כל המרחק שעובר השחקן. אם נתמצת זאת למשפט אחד, אפשר לומר שברמות הגבוהות של המשחק הכדור עובד עבור השחקנים, ואילו ברמות נמוכות השחקנים עובדים עבור הכדור.

ברמות הגבוהות לכל כדור יש כתובת, מה שמאפשר תנועה רציפה ומתואמת, להבדיל ממסירות סתמיות ולא מדוייקות שגורמות לעצירה, לצפיפות ולמיעוט מצבים. כמות רבה של מאוצים משמעותה קצב גבוה של משחק, מה שמצריך יכולות גופניות גבוהות. בכדי להבין מדוע חשוב לכסות מרחק גדול ואפקטיבי במהלך משחק, אתן את הדוגמה הקיצונית הבאה – קבוצה א', שכל שחקניה עומדים על המגרש כמו קונוסים, לעומת קבוצה ב', שסך התנועה שלה במשחק מסתכם ב-100 ק"מ.

לאיזו מבין הקבוצות יהיו יותר אפשרויות? התשובה ברורה. מה יהיה, אם כן, ההבדל בין קבוצה שרצה במהלך המשחק 100 ק"מ לעומת קבוצת שרצה 110 ק"מ? בממוצע מדובר בעוד ק"מ של תנועה לכל שחקן. סרג'יו חאובל, בלם נבחרת ישראל לשעבר הלומד כיום בקורס מאמני כושר למשחקי כדור בוינגייט, היטיב לתרגם זאת לשפה מעשית: המשמעות היא יתרון תנועתי של 10 מגרשים לכל שחקן. וזה המון.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#