בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המסלול של רייקונן אינו עובר בחשבון הבנק

התדמית הנוצצת של פורמולה 1 אינה יותר מבועה. תשאלו את הנהג הפיני, שלא קיבל השנה מקבוצתו אפילו יורוסנט אחד

2תגובות

בעוד ארבעה חודשים, כשעונת 2014 תצא לדרך באוסטרליה, יהיה קימי רייקונן האיש המעניין ביותר על הגריד מכל הסיבות הנכונות. החיבור המחודש עם פרארי, ההתייצבות לצד פרננדו אלונסו, המאבק בין שני אלופי עולם לשעבר על היעד הבסיסי של כל נהג – היותו מספר 1 בקבוצה שלו. גם את עונת 2013 סיים רייקונן כנהג המעניין ביותר, אבל מכל הסיבות הלא נכונות.

עבור ענף בו מילימטרים וחלקיקי שנייה עושים את ההבדל, לא היה שום דבר מדויק בהכנה ובביצועים של רייקונן וקבוצת לוטוס בתקופה האחרונה. למירוץ באבו דאבי לפני שבועיים הגיע הפיני באיחור של יום, כשהוא מחמיץ מסיבת עיתונאים; השיג את המקום החמישי במקצה הדרוג רק כדי להיזרק לאחור בשל מכונית שחרגה מהתקנות; ובפנייה הראשונה במירוץ פגע במכונית הקייטרהאם של גידו ואן דר חארדה ונאלץ לפרוש. כמה דקות אחר כך, כבר עזב את המסלול ונסע.

בזמן שלעולם לא ניתן יהיה להוכיח את הטענה כי רייקונן פגע בוואן דר חארדה בכוונה, אפשר לומר שלוטוס קיבלה תמורה הולמת למה ששילמה לו. שכר הבסיס שלו מוערך ב-8 מיליון יורו, כשבונוסים על צבירת נקודות יותר ממכפילים את הסכום הזה. יש אומרים כי זו בדיוק הבעיה – כשהחתימה אותו על החוזה לפני שנתיים, לוטוס לא חשבה שיצליח כל כך. בשורה התחתונה, אומר רייקונן, הוא לא קיבל השנה פרוטה. ללוטוס אין כסף לשלם, בטח כשהמגעים עם קבוצת משקיעים בשם "קוונטום", שאמורה לרכוש 35% מהקבוצה, מתמשכים כבר חודשים ארוכים. באבו דאבי הודה רייקונן כי שקל להחרים את המירוץ. כסף היה הגורם הגדול. "אני נהנה ממירוצים, נהנה לנהוג, אבל חלק גדול מזה הוא עסק וכשלא מטפלים בו כמו שצריך, מגיעים למצב מצער", אמר, "צריך למתוח את הגבול ואם מישהו עובר אותו, זו כבר לא אשמתי".

לכך נוסף עוד גורם, שנגרר מהמירוץ הקודם בהודו. לקראת סיומו סבל רייקונן מצמיגים שחוקים, היה אטי מאוד, ולמרות זאת סרב לאפשר לעמיתו רומן גרוז'אן לעקוף. לבסוף שמע בקשר את אלן פרמאנה, מנהל פעילויות המסלול של לוטוס, קורא לו "לזוז מהדרך" ומוסיף קללה. רייקונן – ברגע שמזכיר כי לא כל פיני בעל דיבור מונוטוני הוא איש קרח אמיתי – השיב ב"אל תצעק" ובקללה משלו, ופינה דרך. אחר כך אמר פרמאנה כי רייקונן "אינו שחקן קבוצתי". באבו דאבי הצהיר הנהג: "לא נחמד לשמוע שאתה לא ממש שחקן קבוצתי, שאתה לא פועל בהתאם לאינטרס של הקבוצה, כשלא שילמו לך אפילו יורו אחד כל השנה".

אי–פי

במצב הזה, מצאה עצמה לוטוס מהלכת על חבל דק. מצד אחד הזכירו בקבוצה כי יש להם עוד מאות עובדים שלא זכו לאורך השנים להשתכר מיליונים, כך שהמחויבות הראשונה היא כלפיהם. מצד שני, חוזה הוא חוזה. אין ספק שרייקונן צודק. התחייבויות כאלו ואחרות שניתנו לו שכנעו אותו להגיע לאבו דאבי, והתערבות של "קוונטום" הובילה להכרזה של לוטוס כי יתחרה גם בשני המירוצים האחרונים. מנסור איזאג', ראש קבוצת המשקיעים, סיפר שהתנצל בפני הנהג ושבכוונת "קוונטום" להשלים את עסקה הרכישה, להביא ספונסרים ולדאוג לתשלום כל החובות.

הסיפור של רייקונן ולוטוס הוא רק דוגמה למציאות המסתתרת מאחורי התדמית הנוצצת של פורמולה 1. התדמית הזו נכונה רק לחלק קטן מהקבוצות והנהגים. רייקונן ולוטוס הם עוד מברי המזל. הוא אלוף עולם לשעבר שכבר עשה מיליונים, התוצאות שהיא משיגה יעניקו לה את המקום הרביעי בדרוג היצרניות ומיליונים רבים כפרס. אחרות ואחרים אינם במצב כזה. ניקו רוזברג, נהג מרצדס ועוד אחד מברי המזל, טוען כי רייקונן אינו היחיד בסבב שלא מקבל משכורת. "כמובן שיש הרבה דברים רעים שקורים בפורמולה 1", אמר רוזברג, "לא רק לקימי היתה הבעיה הזו".

שמות של נהגים אין, אבל לא קשה לאתר את הקבוצות שסובלות מקשיים או עלולות לסבול מכך בעתיד. העיתון השווייצי "בליק" טען שקבוצת פורס אינדיה עלולה לאבד את תמיכתה של חברת "סהרה"; העזיבה של פסטור מלדונאדו תשאיר את וויליאמס ללא תמיכה שנתית המוערכת ב-40 מיליון יורו מצד חברת הנפט הוונצואלית שהביא עמו כנדוניה; ועוד לא ברור מה יעלה בגורל ההשקעה הרוסית בסאובר. תוסיפו לכך את הבעיות של לוטוס ותופעות חולפות כמו קייטרהאם ומארוסיה, ותקבלו סבב שרובו מאוד לא יציב.

את טוטו וולף, מראשי מרצדס, הדבר מדהים. "זה פוגע בפורמולה 1 לשמוע את הסיפורים הללו. כמובן שזה לא סימן טוב שנהגים, עובדים וספקים לא מקבלים את שכרם וזה לא מה שאנו רוצים לראות", אמר, "זה עניין של ניהול העסק, ולי זה פשוט נראה מוזר. עליך לפעול לפי התקציבים שיש לך, כך חברה נורמלית פועלת. אי אפשר להוציא יותר מדי". לא ברור באיזה עולם וולף חי. כאן זו הבועה של פורמולה 1.

בפן המקצועי, הבועה של לוטוס התפוצצה כבר. שבוע לפני הגראנד פרי האמריקאי ביום ראשון הקרוב ואחרי כל ההצהרות האופטימיות, הודיעה הקבוצה שרייקונן יחמיץ את שני המירוצים האחרונים בגלל ניתוח בגב. לטענתו, הכאבים חזקים מדי. הם לא נגרמו מנשיאת שק של מזומנים.

לפחות רייקונן שומר על חוש ההומור. בערך:

צרת רבים. פעם, מעבר לוויליאמס היה מעניק לנהגים הזדמנות להתמודד על אליפות העולם, בוודאי על ניצחונות. אבל הימים הללו חלפו מזמן וחתימתו של פליפה מאסה ביצרנית הבריטית מהווה כמובן ירידת מדרגה אחרי שמונה עונות בפרארי, האחרונות בהן מאכזבות. אולי ביחד, הם יצליחו לבנות מחדש את עצמם והמוניטין שלהם. בעוד מאסה מדבר על שביעות הרצון מכך שבקבוצה רוצים אותו כנהג המוביל, הצהירה הבוסית קלייר וויליאמס: "עשינו הרבה עבודה השנה כדי לשנות את מצב הקבוצה ואנחנו רוצים לספר על זה לעולם. איננו מרוצים ממקום תשיעי. וויליאמס נחושה לחזור ונחושה להתמודד על אליפויות העולם".

שט ל-2014. פגישה מעניינת התקיימה באבו דאבי: אדריאן ניואי, מעצב הרכב של רד בול, והגולש הפורש בן איינסלי, בעל ארבע מדליות זהב אולימפיות. לפני כחודשיים היה איינסלי מכוכבי תחרות השיט "אמריקה'ס קאפ", כשהוביל את הצוות האמריקאי לניצחון דרמטי. ניואי עקב בעניין. מעבר לכך, הוא הביע עניין בלקיחת חלק במירוץ הימי בעתיד, כמעצב סירות. המפגש באבו דאבי כבר יצר כותרות. האם רד בול עומדת לאבד את האיש מאחורי ההצלחה?

אי-פי

"אולי יום אחד, אבל לא בעתיד הקרוב", השיב ניואי לספקולציות. הוא לא עוזב, לא כרגע, במיוחד כשהסבב שוב מספק לו אתגר. ייתכן שרד בול תצא מעונת 2014 בדיוק כפי שתיכנס אליה, כקבוצה מספר 1, אבל עד אז היא תצטרך להיאבק בתקנות החדשות בדיוק כמו כל יריבותיה, ואפילו יותר. המעבר ממנועי V8 בנפח 2.4 ליטר למנועי טורבו V6 של 1.6 ליטר נחשב להזדמנות גדולה עבור פרארי ומרצדס, המייצרות את המנועים שלהן, בעוד רד בול מקבלת מנועים מרנו. "לחלוטין לא ברור כרגע איזו משלוש היצרניות תספק מוצר טוב יותר בכל הנוגע לביצועים ואמינות, שיכולה להוות דאגה גדולה בתחילת העונה", אמר ניואי, "זה מסובך ליצרניות המנועים, מסובך ליצרניות השלדה וזוהי התקנה מאוד מסובכת שהמכונאים כנראה לא יאהבו מיד. קשה לשפוט היכן נהיה בתחילת השנה".
מה שבטוח, זה לא יהיה במרינה.
 

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והפרשנויות של "ספורט הארץ" ישירות אליכם


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#