בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טור דה פרנס: לא כוכב. לא אגדה. פשוט אלוף

הוא לא ארמסטרונג ולא קונטאדור. הוא לא יהפוך לאחד הגדולים בכל הזמנים. גם בטור דה פראנס השנה לא הותיר הרבה זיכרונות גדולים. אך בעוד אחרים סבלו מעליות ומורדות, שמר קאדל אוואנס על סולידיות מרשימה לאורך שלושה שבועות ופשוט עשה מה שצריך כדי להוסיף פיסת היסטוריה למירוץ שכולו מיתולוגיה

תגובות

כל רוכב נראה אחרת בעת מאמץ. אלברטו קונטאדור חורק וחושף שיניים, אנדי שלק מציג חיוך מפתיע. וקאדל אוואנס מאמץ כל שריר בפניו עד שהמראה המתקבל הוא של עינוי נוראי, כמעט מעורר רחמים. "אני תמיד נראה סובל", מודה אוואנס, "לפחות אני לא צריך להסתיר את זה. אני לא טורח".

היום, בקטע המסיים של הטור דה פראנס, יתחלף הפרצוף הסובל בחיוך רחב, כשאוואנס ישיק כוסות שמפניה עם רוכבים אחרים. שש שנים מאז הופיע לראשונה בטור, ואחרי שכבר היה כל כך קרוב לניצחון מבלי לגעת בו - פעמיים - הוסיף הרוכב בן ה-34 פיסת היסטוריה למירוץ שכולו מיתולוגיה: האלוף הראשון מאוסטרליה. בעצם, האלוף הראשון מחצי כדור הארץ הדרומי.

כאשר הגיע אתמול לקו הזינוק, נראה אוואנס רגוע, מחויך, מחלק חתימות. עוד רמז קטן להתבגרותו. הוא כבר היה במצב הזה בעבר. גם ב-2007 וגם ב-2008 הופיע לקטע הלפני אחרון - מירוץ נגד השעון, תחום בו הוא מתמחה - עם סיכוי טוב לסגור את הפער מהמוביל, לעלות למקום הראשון ובעצם לנצח בטור. בשני המקרים נכשל, וסיים במירוץ כולו בהפרש שנמדד בשניות בלבד - 23 ו-58, בהתאמה.

57 שניות היה מספר המפתח הפעם. בקטע ה-19 ביום שישי הצליחו אוואנס והאחים שלק לנער את תומאס ווקלר, שהוביל כל השבוע, אבל לא להתנער זה מזה. אנדי שלק עלה למקום הראשון בדרוג המצטבר, ביתרון 57 שניות. את הפער הזה צריך היה האוסטרלי לסגור ב-42.5 הקילומטר בקטע ה-20 בגרנובל, מול רוכב שאינו מתמחה במירוץ נגד השעון. "כל שצריך לעשות", אמר אוואנס, "זה להישאר רגוע ולרכוב חזק ככל שאפשר מההתחלה לסיום. זה די פשוט". הוא בהחלט גרם לזה להיראות כך.

בנקודת הביקורת הראשונה, אחרי 15 קילומטר, קוזז הפער ל-21 שניות. עד לנקודה השנייה, בקילומטר ה-28, כבר הושלם המהפך. לקו הסיום הגיע אוואנס עם תוצאה טובה ב-2:31 דקות מזו של שלק, ולראשונה בטור השנה לבש את החולצה הצהובה. לקטע הסיום הוא ייקח יתרון 1:34 דקות, בדרך לחגיגה בשאנז אליזה. "אני מקווה שהשמש תזרח", התבדח אתמול.

אחר כך הגיעו המסרים בטוויטר. "ברכותיי, קאדל, אתה ראוי לכך", כתב שלק. ג'ורג' הינקאפי הסתפק בציוץ קצר: "יש יש יש !!!". הינקאפי בן ה-38, שסייע ללאנס ארמסטרונג לזכות בטור שבע פעמים, סרב להופיע במירוץ כשהצטרף בשנה שעברה לקבוצת BMC רייסינג. רק הגעתו של אוואנס שיכנעה אותו לחזור.

הינקאפי היה שם בשביל אוואנס בשנה שעברה, כשנפצע וקרס אחרי פתיחה טובה. הוא היה שם בשבילו גם השנה. ולא רק הוא. בניגוד לקבוצתו הקודמת, BMC בנתה את הסגל לטור סביב הניסיון לדחוף את אוואנס לניצחון. וזה עבד. הרוכבים סביבו שמרו עליו בשבוע הראשון, כשאחרים התרסקו, ואחר כך סייעו לו בהרים. את השאר עשו היכולות של אוואנס.

מתחבר ומתנתק

לפני עשור הוא עוד נע בין רכיבת כביש לרכיבת הרים, במסגרתה התחרה באולימפיאדת אטלנטה (מקום תשיעי) וסידני (שביעי). מאז התמסר לכבישים, לא נדרש לאוואנס זמן רב להותיר חותם. ב-2005 הופיע לראשונה בטור וסיים שמיני. כעבור שנה התקדם למקום הרביעי. השאלה היתה אם טמונה בו היכולת לעשות צעד קדימה לגדולה אמיתית.

הטענה הידועה נגדו נשמעה גם השנה - אוואנס פסיבי מדי, בעיקר בהרים. רוכב שיטתי שלא יוזם התקפות ארוכות, מקסימום ייגרר אחרי אחרים. ב-2010 אמר אנדי שלק שאינו רואה בו איום בטיפוסים בצרפת. השנה בהרים, כשלא הצליחו להתנער ממנו, התלוננו האחים שלק בפניו שאינו יוזם מספיק.

"הם יכולים להרוויח את החולצה הצהובה, ומביטים בי שאברח בשבילם", סיפר אוואנס, "חשבתי 'רגע, אני לא כאן לגרור אתכם לפאריס'. כן, זו צורה קצת שמרנית להתחרות, אבל הקטעים האלה קשים וצריך לשקול את מאמציך בזהירות. העניין הוא להיות עקבי ולהיות שם מדי יום. זו הדרך שאני ניגש לעניין. אולי אני טועה. טעיתי פעמיים בעבר".

לא הפעם. הוא אמנם לא הפך לרוכב התקפי, אבל גם לא היה צריך. הוא עשה בדיוק מה שהיה צריך כדי לשמור על פיגור שיביא אותו לקטע נגד השעון במצב הרצוי, במירוץ שמצריך את מגוון היכולות הכי רחב. זה לא ארמסטרונג ולא קונטאדור. אוואנס לא יהפוך לאחד הגדולים בכל הזמנים. גם מהמירוץ השנה לא הותיר הרבה זיכרונות גדולים, אך בעוד אחרים סבלו מעליות ומורדות, בטיפוסים ובמישור, שמר האוסטרלי על סולידיות מרשימה לאורך שלושה שבועות.

כאשר נזקק לכך, אוואנס בהחלט יצא קדימה. כשנדבק לקונטאדור ולסאנצ'ס הבורחים בקטע ה-16, ולבסוף אף ברח להם; או כעבור יומיים, כשאנדי שלק יצר פער, ואוואנס היה זה שהוביל דהרה בקילומטרים האחרונים כדי לצמצם את ממדי הנזק. קונטאדור, שאמר פעם כי ביום גרוע אוואנס יכול לאבד זמן רב, הודה באותו יום: "הוא עשה עבודה אדירה והראה ממה הוא באמת עשוי".

ב-BMC ובחוג מכריו מספרים על רוכב שהתחזק מנטלית ושיפר את קבלת ההחלטות תחת לחץ. "הוא נראה רגוע יותר", אמר הרוכב סטיוארט אוגריידי, "הטור מוכרע לא רק פיסית, אלא מנטלית. נראה שיש לו הרבה יותר ביטחון עצמי. הוא התחזק ככל שצבר ניסיון. הוא לא מנסה להוכיח שמישהו טעה".

והיו כאלה. אלו לא רק שתי ההחמצות בטור. אוואנס החזיק בחולצת המוביל בכל שלושת הגראנד טורים וסיים בין חמשת הראשונים שש פעמים, מבלי לזכות. המסקנות היו טבעיות. "יום אחד, מישהו אומר בעיתון שאתה לוזר נצחי, רוכב שתמיד משחק הגנתי, והדעה הזו צוברת תאוצה", אמר השנה, "אנשים רואים מה שברצונם לראות". רק כשזכה באליפות העולם ב-2009 החלו הדעות להשתנות.

ב-BMC רואים משהו אחר. רופא הקבוצה מספר על רוכב שגופו מתאושש בצורה מצוינת ממאמץ גדול ומריע ליכולתו להתחבר ולהתנתק מנטלית, "כמו שרק האלופים הגדולים מסוגלים". ראסל קולט, חבר שהכיר את אוואנס כשזה רדף אחריו במירוץ נוער לפני שני עשורים, מזהה גם הוא שלווה חדשה. "העניין בשבילו אינו תהילה או כסף", אמר קולט ל"WA טודיי", "בסופו של דבר הוא פשוט רוכב על אופניים".

מדען או מוסיקאי

אוואנס מתגורר בכפר האיטלקי סטאביו עם אשתו, פסנתרנית ומורה למוסיקה, שביקרה אותו במפתיע פעמיים בטור, ותהיה שם גם היום בפאריס. הוא חובב מכוניות, תומך בהענקת חופש לטיבט ועוזר לממן בית ספר באזור.

דייויד סאנדרס, מאמן רכיבה שמכיר אותו שני עשורים, מאמין שאלמלא בחר באופניים, היה מדען או מוסיקאי, ומצייר אותו כאדם צנוע שמתרחק מאור הזרקורים. "עכשיו הוא רמה מעל מה שהיה בעבר, כל כך בשליטה. אף אחד לא טוב ממנו", אמר סאנדרס, "עבור חלק מהמקצוענים הבכירים זאת פשוט עבודה, אבל קאדל בחן וחקר כל פרט במה שעליו לעשות. הוא תמיד רצה להרחיב אופקים. הידע שלו ברמה הגבוהה ביותר".

ההכנה לטור לא הסתכמה בצמצום ימי התחרויות, במטרה לשמור אנרגיה. מדובר בחודשים של אימונים במרכז "מאפיי" בקסטלנצה. בעוד אנדי שלק הודה כי לא הכיר את המסלול בו התקיים הקטע אתמול, אוואנס בחן אותו בדקדקנות. ג'ון ללאנגיו, המנהל המקצועי של BMC, מספר כי במהלך רכיבה להכרת המסלול, הם עברו מעגל תנועה מצדו הימני, ואוואנס תהה לפתע אם לא עדיף לחצותו משמאל. הם עשו פרסה וניסו שוב. "אוואנס תיכנן ותיזמן את העונה מושלם", מודה בריאן ניגארד, ראש קבוצת ליאופרד-טרק, "אין סדקים על פני השטח. לשלוט במירוץ, לתקוף מעט".

ב"מאפיי" התאמן אוואנס עם אנדראה מורלי. זעזוע לא קטן אחרי שנות אימונים עם אלדו סאסי, שמת בדצמבר מסרטן. אתמול הוא שוב נזכר בו. "בשנה שעברה אלדו אמר לי 'עכשיו כשזכית באליפות העולם, זכייה בגראנד טור תהפוך אותך לרוכב שלם. אני מקווה בשבילך שזה יהיה הטור דה פראנס'".

אלפי חובבי אופניים במלבורן חזו אתמול במירוץ על גבי מסכי ענק במרכז העיר. מאט ווייט, בכיר באיגוד הרכיבה המקומי, קרא לזכייתו "אחד ההישגים הגדולים של אוסטרליה בספורט". כריסטיאן פרודום, מנהל הטור, החמיא לאלוף באומרו ש"התקדם, התמודד עם הציפיות ועם הקשיים. זה מסמל מנצח ראוי".

רק אוואנס, אולי המום מהישגו ואולי שמרני כהרגלו, סרב לראות בעצמו מנצח. "נשאר עוד קטע, צריך עוד לחצות את קו הסיום בפאריס", אמר, "המטרה העיקרית שלי עתה היא להגיע לשם ללא בעיות".

הקטע ה-19

מודאן - אלפ-ד'ואז, 109.5 ק"מ

1. פייר רולאן (צרפת, יורופקאר) 3:13:25 שעות

2. סמואל סאנצ'ס (ספרד, יוסקלטל) 14+ שניות

3. אלברטו קונטאדור (ספרד, סאקסו בנק) 23+ שניות

4. פטר וליטס (סלובניה, HTC-היירואד) 57+ שניות

5. קאדל אוואנס (אוסטרליה, BMC) זמן זהה

הקטע ה-20 (אישי נגד השעון)

גרנובל, 42.5 ק"מ

1. טוני מרטין (גרמניה, HTC-היירואד) 55:33 דקות

2. קאדל אוואנס (אוסטרליה, BMC) 7+ שניות

3. אלברטו קונטאדור (ספרד, סאקסו בנק) 1:06+ דקות

4. תומאס דה גנדט (בלגיה, וקאנסולל-DCM) 1:29+ דקות

5. ריצ'י פורט (אוסטרליה, סאקסו בנק) 1:30+ דקות

דרוג מצטבר

1. קאדל אוואנס (אוסטרליה, BMC) 83:45:20 שעות

2. אנדי שלק (לוקסמבורג, ליאופרד-טרק) 1:34+ דקות

3. פרנק שלק (לוקסמבורג, ליאופרד-טרק) 2:30+ דקות

4. תומאס ווקלר (צרפת, יורופקאר) 3:20+ דקות

5. אלברטו קונטאדור (ספרד, סאקסו בנק) 3:57+ דקות

מלך המאיצים:

מארק קאבנדיש (בריטניה, HTC-היירואד)

מלך ההרים:

סמואל סאנצ'ס (ספרד, יוסקלטל)

הרוכב הצעיר:

פייר רולאן (צרפת, יורופקאר)



אוואנס מקדים את אנדי שלק, שלשום באלפים. בעוד ששלק הודה כי לא הכיר את המסלול, אוואנס בחן אותו בדקדקנות


ג'ורג' הינקאפי
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#