בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כשהעולם התחתון הגיע לוורלד סיריס

92 שנה מאז סיומה, ממשיכה הוורלד סיריס שהיטו שחקני הווייט סוקס לבלוט בתרבות האמריקאית. בין אם אלה ספרים, סרטים או סדרות, נראה שכולם מתבססים על האירוע הטראומתי בתולדות המשחק הלאומי בחיפושם אחר האידאל הנסתר

2תגובות

בסרט "הסנדק 2" מקונן המהמר היימן רות' על כך שהמחוללים האמיתיים של החברה - מלכי ונסיכי העולם התחתון - לא זוכים להכרה הציבורית לה הם ראויים. כצעד ראשון בכיוון הנכון, הוא מציע לבנות פסל בדמותו של ארנולד רוטסטין, בשם עבודתו המבריקה והנועזת בהטיית משחקי הוורלד סיריס ב-1919.

לעמוד הפייסבוק של ספורט הארץ

בספר "ג'ו היחפן" של וויליאם קינסלה, שעובד לסרט "שדה החלומות", יושב ערב אביבי אחד ריי (קווין קוסטנר) במרפסת ביתו במרכז חווה באייווה ושומע קול, שורק בין הגידולים החקלאיים, האומר: "אם תבנה אותו, הוא יבוא". מי יבוא? השם המפורש לא נאמר. בכל זאת, מבין ריי, זה חייב להיות ג'ו ג'קסון, מהשחקנים הגדולים בתקופתו, שהושעה לכל ימי חייו בעקבות חלקו במכירה של אותה סדרת גמר. לקתרזיס זוכה ג'קסון רק במגרש אותו יוצר ריי במרכז שדה תירס, שם מתאפשר לו לחזור ולאחוז במחבט בצוותא עם רוחות נוספות.

החותם הרחב שהותירה הסדרה המכורה בין שיקגו ווייט סוקס לסינסינטי משתקף בעיקר בהתייחסות התרבות הפופולרית אליה. כזו ששרדה את מבחן הזמן גם 92 שנה לאחר שהוגש הכדור האחרון, ולמעלה מ-90 שנה לאחר שכל שמונת השחקנים המעורבים הושעו לצמיתות.

ספרות, קולנוע, מוסיקה ובימים אלו גם טלוויזיה, הם הפילטר דרכו אמריקה בוחנת ומעניקה חותם למשקלם של אירועים בהיסטוריה שלה. אם אתה שם, אתה קיים. ספורט, ובייסבול במיוחד כמייצג מובהק של אידאלים אמריקאיים אופייניים כמצוינות, אינו יוצא דופן. מעל כל אירוע נקודתי אחר בתולדות המשחק, עומדת אותה סדרת גמר מכורה כמגנט תרבותי וככלי בוחן המבדיל בין טוב לרע.

אליוט אסינוף הקדיש לה בשנות ה-60' ספר בשם "Eight men out", שעובד כ-25 שנה מאוחר יותר לסרט בהשתתפות ג'ון קיוזאק וצ'רלי שין, שנשכרו בין היתר בשל כישורי הבייסבול שלהם. לפני כתשע שנים הוסיף דניאל ניית'ן התייחסות נוספת למאורעות בספר "'Saying it's so", הבוחן את ההיסטוריה התרבותית של מה שכונה לימים "The Black Sox scandal" והאופן בו מעוצב זיכרון קולקטיבי ממאורע בודד בעזרת כלי עזר תרבותיים. אותו ג'קסון, ובעיקר חלקו בשערורייה, שימשו כהשראה חלקית גם לדמות של רוי הובס בספרו של ברנרד מלמוד, "The Natural". מייר וולפסהיים הוא בן דמותו של רוטסטין בספר "גטסבי הגדול" של סקוט פיצג'רלד.

הרומן של התרבות האמריקאית עם אותה נקודה שחורה נמשך בימים אלו, בהם משודרת ב-HBO העונה השנייה של הסדרה "אימפריית הפשע", העוסקת בצמיחת עיר החטאים אטלנטיק סיטי במהלך שנות ה-20. הרע האולטימטיבי הוא אותו רוטסטין, מגה-מאפיונר ניו יורקי. דמותו המעונבת וארשת איש העסקים הלגיטימי אינן מרמזות במאום על כוחו בעולם האפל. רק הצל הכבד שחג מעליו בשל החשד שמתעורר סביב מעורבותו במכירת הסדרה משמש כאינדיקציה לכוחו הבלתי המוגבל. אם יכול היה לקנות את הדבר הטהור מכולם, להכפיף את הבילוי הלאומי לצרכיו, אין דבר שלא יוכל להשיג.

תגיד שזה לא נכון

תחילת השערורייה במרחק הרב בין איכות הווייט סוקס מודל 1919 - מהקבוצות הטובות אי פעם עד לאותה נקודת זמן - לבין מדיניות היד הקמוצה של הבעלים צ'רלס קומיסקי. בונוס בסך 10,000 דולר שהובטח למגיש אדי קיקוט, גבוה בהרבה משכר הבסיס, אם יגיע ל-30 ניצחונות בעונה, הוביל לספסולו בשבועיים האחרונים כשבמאזנו 29.

כשרחש חוסר שביעות הרצון של השחקנים מגובה הבונוס שיוענק להם במקרה של זכייה הגיע לאוזנו של רוטסטין, הוא הציע לשחקנים - דרך איש הקשר, אותו קיקוט - להרוויח יותר בשביל לשחק רע. במלים אחרות: "לזרוק" את הסדרה. התועלת ברורה: כמי שחולש, בין היתר, על סוכנויות הימורים, יוכל רוטסטין (כמו גם השחקנים, שבעצמם הימרו על סינסינטי) לנצל את המידע המוקדם לצורך הנחת הימורים כבדים על האנדרדוג.

שלושה מחבריו של קיקוט - צ'יק גנדיל, צ'רלס רייסברג וקלוד וויליאמס - משתפים פעולה מיידית. כוכב הקבוצה ג'קסון, שהמיתולוגיה הציגה בעקביות כדרומי נבער שמדבר עם מחבטו, מוצג בספר ובסרט "Eight men out" כמי שאינו מספיק מתוחכם כדי להבין את המתרחש סביבו. ממוצע החבטות הגבוה שלו, כמו גם העובדה שחבט את ההום ראן היחיד בסדרה, יעמידו בספק במשך שנים את חלקו במכירה.

כאשר קיקוט, שנבחר להגיש במשחק הפתיחה, זרק בכוונה את הכדור לגבו של שחקן יריב - סימן שנקבע כדי לאותת לרוטסטין על החלטת השחקנים לשתף פעולה - יצא לדרך הפרק השחור בתולדות המשחק. בסיומו ניצחה סינסינטי 5-3 בסדרה. 11 חודשים לאחר מכן, בעקבות גל שמועות שעטף את הווייט סוקס בשיאו של מירוץ נוסף עם קליוולנד, החל חבר מושבעים מיוחד בחקירה. 11 חודשים נוספים, וניתן גזר הדין.

כמו במקרים דומים, קשה לקבוע מה יצר את מה - משקלו של האירוע בזמן נתון את הרומן התרבותי, או להפך. כך או כך, אחת הסצינות החשובות בסרט מראה ילד כבן 10 הניגש לג'קסון, הגיבור האולטימטיבי שלו, למרגלות בית המשפט, ומטיל עליו בדמות שאלה אחת את כל התקוות, כמו גם התמימות, של אומה שלמה. "תגיד שזה לא נכון, ג'ו" (כותרת ספרו של ניית'ן מתכתבת עם המשפט), הוא מבקש מהכוכב עם התפוצצות הפרשה. ג'קסון משפיל עיניו, ותשובה אין. זה נכון.

מה בדיוק נכון ומהו אותו אידאל אחריו ממשיכים כולם לרדוף ולגונן? את זה מנסה ותמשיך לנסות התרבות האמריקאית לברר גם בהמשך.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#