בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

וטל ניצח גם בהודו, בשבוע נוצץ, מבחוץ בלבד

נהגי פורמולה 1 אמנם קיבלו במהלך סוף השבוע מנה הגונה של מסיבות, מופעי לייזר, התחככות בידוענים מקומיים וליידי גאגא אחת, אך מאחורי ההוד וההדר של הגראנד פרי ההודי הראשון מסתתרים עכברושים ועטלפים, הפסקות חשמל, עוני וחוסר שוויון משווע

תגובות

סבסטיאן וטל ניצח היום (ראשון) במירוץ הגראנד פרי הראשון שנערך אי פעם והשווה את שיאו של מיכאל שומאכר - זכייה ב-13 מירוצים בעונה. העובדה שמאבקי האליפות לנהגים וליצרניות כבר הוכרעו מיקדו את מרב תשומת הלב בגראנד פרי הראשון בהודו - עוד וי ברשימת הכיבושים של פורמולה 1, שמאז שהגיע למלזיה ב-1999 לא מפסיק להתפשט, בעיקר מזרחה. עוד שווקים, עוד ספונסרים, עוד הכנסות. לא תמיד זה מצליח.

"זו ההזדמנות להציג את הודו ל-570 מיליון צופים בעולם, להביא להכרה בכך שאנחנו מסוגלים לארח את הספורט הכי מתקדם טכנולוגית", מצהיר נשיא התאחדות הספורט המוטורי המקומית. "נראה לעולם כיצד הודו עורכת מסיבות", מבטיח האחראי לאפטר פארטי נוצץ בן שלושה ימים. "מה זה פורמולה 1? אנשים משלמים לראות את זה, כמו סרט?", תוהה מירה, תושבת באזור המסלול. בידיה אחד מארבעת ילדיה, שחלה פעמיים במלריה.

הגראנד פרי של בחריין בוטל השנה בעקבות המהומות במדינה, ומי יודע מה צופן לו העתיד. מירוץ טורקיה, מצטרף טרי מ-2005, כבר הודח מהלוח לעונה הבאה בשל היענות נמוכה מצד הקהל המקומי. בעיות דומות מטרידות את סין ומלזיה.

רויטרס

הודו מבטיחה שאצלה זה יהיה אחרת. בניגוד לחלק מהמארחות החדשות, שקיוו לייצר בסיס אוהדים משמעותי לאחר ייסוד המירוץ, אצל ההודים הוא כבר קיים. ב-18 השנים בהן מוקרנים המירוצים במדינה תפס פורמולה 1 את המקום השני בין משדרי הספורט הנצפים, אחרי קריקט כמובן. מעבר לכך, הודו מעורבת ישירות בסבב.

נריין קרתיקיאן היה ב-2005 לנהג ההודי הראשון בפורמולה 1 כשהתחרה עבור ג'ורדן. השנה הוא חזר לסבב כנהג מירוצים בקבוצת HRT ושונמך לנהג ניסויים מפאת ביצועיו. הבוקר, לרגל המאורע ובאופן חד פעמי, יזכה להתחרות. מאז 2008 קיימת בפורמולה 1 גם קבוצה הודית, פורס אינדיה. לקראת המירוץ היא יצאה בקמפיין פרסומי שכלל את הסלוגן "אומה אחת, נשמה אחת, קבוצה הודית אחת". רק חבל שאין לה נהגים או מכונאים הודים.

האירוע חשוב מאוד להודים, שנה אחרי הכאוס ששרר במשחקי חבר העמים בניו דלהי. בעוד אותם ארגנה הממשלה - על כל הביורוקרטיה והשחיתות הכרוכים בכך - בפורמולה 1 מדובר בחברה פרטית, קבוצת ג'ייפי. "נפצה על הזיכרונות המבישים מהמשחקים", הבטיח ג'איפרקאש גאור, יו"ר התאגיד, ל"פייננשל טיימס", "הדרך בה העולם תופש את הודו תשתנה אחרי המירוץ".

מנה מהמציאות

המציאות מעט שונה. העובדה שמירוצי מכוניות מוגדרים בהודו כבידור גררו דרישות מס שעדיין נדונות בבית משפט. המארגנים נאלצו לשלם מכס גבוה עבור הציוד שהקבוצות מכניסות, גם אם רובו יחזור אליהם. חלק מאנשי הסבב, ביניהם נהגים, התקשו להשיג אשרות כניסה. ומה לגבי המתקן עצמו? "לפני שבועיים הייתי פסימי. קיבלתי תמונות וחשבתי 'לא נסיים בזמן'", מספר ברני אקלסטון, האיש החזק בסבב.

לבסוף הושלמו העבודות בזמן, רק כדי שאנשי הקבוצות ועיתונאים יגלו במבנים עכברושים ועטלפים ויסבלו מהפסקות חשמל ומשאר בעיות תשתית. סדרנים שביצעו תרגיל לא מצאו את המרכז הרפואי במשך 20 דקות. הדשא המצהיב נראה ירוק, אבל רק בגלל שנצבע כך. מהמסלול עצמו, עם זאת, כולם מרוצים ומוצאים אותו מהיר ומאתגר.

המסלול ממוקם כ-50 ק"מ מניו דלהי, חלק מקומפלקס שיכלול בתי עסק, אתרי בידור ומסלול גולף. כל הברק, הזוהר והעושר שיש להודו להציע, מול כל העוני. לפני חודשיים איימו חוואים שפונו לטובת המתקן כי יפגעו בו בשל חוסר שביעות רצון מהפיצוי שקיבלו. הכרטיס הזול ביותר למירוץ עולה 2,500 רופי (כ-50 דולר), כמחצית מהשכר החודשי של מנקה. מירה סיפרה לכתב "רויטרס" שאינה יודעת קרוא וכתוב וזוכה לחשמל רק ארבע שעות ביום. "חלק מהודו רוצה לספר לעולם כמה מהר אנו גדלים", אמר פרשן פוליטי, "רק תגיעו ותראו את חוסר השוויון והעוני, ותקבלו מנה מהמציאות".

אנשי פורמולה 1 לא ייתקלו בכך יותר מדי. ניקו רוזברג מתכנן נסיעה לטאג' מהאל, מארק וובר דיבר על קריקט וקאמוי קוביאשי פינטז על עוף בחמאה. אחרי כל יום של מקצי אימון ודרוג בסוף השבוע המתין להם אפטר פארטי בהשתתפות תקליטנים בינלאומיים, כוכבי בוליווד ומופעי לייזר. אחרי המירוץ היום, תופיע גם ליידי גאגא. "האירועים חייבים לכלול את המיטב ולהיות סופר זוהרים, בגלל שעלינו להראות לעולם כיצד אנחנו חוגגים", אמר ארז'ון קמפל, שחקן ואיש עסקים שהופקד על ארגון המסיבות.

בהתחשב בכך שמדובר בכסף פרטי, אין לאיש סיבה להתלונן באמת. ומי יודע, אולי טמון בכך גם רווח. "אנשים מדברים על הניגודיות הטמונה במירוץ בהודו, אבל אם לא נגיע כיצד נוכל לעזור?", אומר רוס ברון, ראש קבוצת מרצדס, "אולי בעצם ההגעה אנו יכולים לתרום מעט לפיתוח המדינה. זהו אזור של טכנולוגיה והודו מתפתחת במהירות. זו התאמה נהדרת".

הודו במהירות

שם המסלול: בוד אינטרנשיונל

מיקום: 50 קילומטר מזרחית לניו דלהי

עלות: כ-400 מיליון דולר

מעצב: הרמן טילקה הגרמני, שתכנן את המסלולים בדרום קוריאה, אבו דאבי, סינגפור, טורקיה, בחריין ומלזיה

אורך: 5.14 קילומטר

מספר הקפות: 60

אמרו עליו: "שילוב של פניות אטיות וישורות מהירות, שזורמות זו לתוך זו. מצפים שהמהירות הממוצעת תהיה השנייה בגובהה, אחרי המירוץ במונזה, ויהיו הרבה הזדמנויות לעקיפה" (סבסטיאן וטל)

כרטיסים: בין 50 דולר ל-200 אלף דולר לתא פרטי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#