בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מ-11 ייצא אחד: מסע מים לים

מה גורם ל-11 אנשים בוגרים להתנתק למשך תשעה חודשים ממשפחותיהם, לנסות לחצות יחדיו ביאכטה מעל ל-72 אלף קילומטר של אוקינוסים, חופים וגלים בוגדניים שכבר גבו חיים, ולנצח חמש קבוצות אחרות? התשובה, ככל הנראה, בגוף השאלה

תגובות

לימי הולדת מוקדמים של האדם הממוצע יש מאפיינים מובהקים - מסיבה רועשת עם כל ילדי הגן, עוגה גדולה ומעוצבת, כובעוני קונוס עם סרט. במקרה הטוב, יקבל חתן השמחה הצעיר זוג אופניים נטולי גלגלי עזר, אך יש גם יוצאים מן הכלל. ביום הולדתו השישי, קיבל אקסל מגדאל מאביו - צייר מפורסם בנורווגיה וחובב הרפתקאות ים מושבע - ספינה קטנה. הילד חייך, אבל גם קצת התאכזב. הוא בכלל קיווה למחשב.

"הייתי שט לא מעט כילד, אבל לא נהניתי לעשות זאת לבד", אומר כיום אקסל ממרומי גיל 31, "הרבה יותר אהבתי להתעסק במחשבים. תמיד הייתי סקרן בנוגע לאופן בו דברים עובדים, וכשהפסקתי לשוט במשך כמה שנים התחלתי לתכנת כל מיני דברים. כשחזרתי לים בגיל מאוחר יותר, השילוב בין מחשבים לשיט נראה לי טבעי".

אי–פי

כך הפך מגדאל לאחד הנווטים הטובים בעולם כיום. הרבה יותר מסעיר מאשר להיות עוד יועץ השקעות, תפקיד אותו נטש לאחר ששמן של הטכנולוגיות המתוחכמות שהתקין בספינות תחרותיות יצא למרחוק. ב-2008 מצא את עצמו מגדאל מחוזר על ידי מספר קבוצות לקראת הוולוו אושן רייס, מירוץ יאכטות מסביב לעולם שמתקיים פעם בשלוש שנים, מחולק למספר קטעים ונמשך תשעה חודשים. קבוצת אריקסון זכתה בשירותיו, ואף הגיעה למקום הרביעי המכובד, אבל החוויה המטלטלת - פיסית, ובעיקר נפשית - הותירה על מגדאל רושם עמוק בהרבה מכל דרוג סופי. "הייתי עייף מאוד לקראת הסוף, בקושי שרדתי", הודה לאחרונה.

העייפות המצטברת, כך הסביר, היתה קשורה לאופי עבודתו על היאכטה. בעוד שעשרת חברי הצוות הנוספים בילו את רוב זמנם על הסיפון ועסקו בעבודת כפיים, הסתגר מגדאל בתא התחתון, עם השימורים והמזון הקפוא, ועסק בעמל אינטלקטואלי. שינויי מזג האוויר הביאו אותו לחשוב על מסלולים אלטרנטיבים ולתכנן נתיבים רצויים. הוא אולי לא התאמץ פיסית כמו חבריו לקבוצה, אך האינטנסיביות של עבודתו והלחץ בו היה מצוי באופן תמידי במהלך המירוץ לא היו פחותים.

"אטמתי את עצמי מבחינה פיסית כדי להקצות משאבים רבים יותר לצד האינטלקטואלי", אומר מי שמכנה את עצמו "החושב", "ועדיין, יש מצבים בהם אתה כה תשוש עד שאתה כבר לא מעריך נכונה דברים מסוימים". לקראת המירוץ הנוכחי, אותו יעשה כנווט של קבוצת "סאניה" הסינית, מרגיש מגדאל מוכן יותר. "למדתי הרבה מהמסע לפני שלוש שנים ואבנה נדבכים על הידע שצברתי. לפחות דבר אחד נותר זהה: אני פרפקציוניסט בנשמה, ואם יש אפשרות לעצב מסלול ולהרוויח משהו, בין אם זה מייל אחד או מאה מייל, אלך עליו בכל הכוח. מזל שמייק חושב בדיוק כמוני".

רומן ימי

מייק הוא מייק סנדרסון, המנכ"ל והסקיפר של "סאניה" ואחד הימאים הטובים בעולם. אם הים הוא פילגש, סנדרסון בן ה-40 ניהל את כל סוגי הרומנים. מי שהוכתר ב-2006 למלח השנה על ידי ISF (פדרציית ההפלגה הבינלאומית) זכה כמעט בכל תחרות אפשרית, כולל פעמיים באושן רייס. בפעם האחרונה, ב-2005/6, הוא עשה זאת כסקיפר, כשהוביל את קבוצתו לניצחון בשישה מתוך תשעת השלבים. הידע הטכני הרב שצבר במהלך הקריירה הביא לכך שבשנים האחרונות הוא עובד יחד עם צוותי העיצוב והפיתוח של הספינות בהן הוא מתחרה.

אי–פי

אלא שהאושן רייס הנוכחי מזמן גם לניו זילנדי, שלכאורה כבר היה בכל הסרטים, אתגר שטרם פגש. לראשונה בחייו הוא ייפרד מאשתו (הימאית הבריטית אמה ריצ'ארדס) ומשני ילדיו הקטנים, אמליה בת הארבע וריק בן השנתיים, לתקופה כה ארוכה. יותר מכך - הוא יעשה זאת לטובת מירוץ שכבר קיפח את חייהם של ימאים מנוסים לא פחות. מותו של האנס הורווטס, שנשטף מעבר לסיפון במהלך המירוץ של 2005/6 עדיין מהדהר בראשו של כל איש צוות שמשאיר את יקיריו מאחור.

"זה בהחלט מצב שונה כעת, מאוד קשה לעזוב את המשפחה", מודה סנדרסון, "אבל חשוב מאוד לצאת למסע הזה בראש צלול. אסור לך לחשוב כל הזמן מה השארת מאחור, חייבים להתרכז במשימה. אי אפשר להוריד לרגע את הרגל מהגז. ברגע שהמשפחה גורמת לך להיות זהיר יותר, אתה צריך לצאת מהעסק, כי זה אומר שאתה מאבד מהחדות. ברור שיש קצת חששות, אבל אני חושב שאני מוכן".

אי–פי

המשפחה של סנדרסון, לפחות בתשעת החודשים הקרובים, תהיה מורכבת מעשרה גברים שיעברו אתו את כל התלאות לאורך יותר מ-72 אלף קילומטר של מים, ביניהם הגלים הבוגדניים ביותר שיש לקייפטאון, אבו דאבי, מיאמי וליסבון להציע. מזל שעם הנווט שלו - והאיש שאתו יעבוד צמוד יותר מכולם - כבר קיימת אחוות אחים.

"זה מדהים לעבוד עם מייק, כי הוא תורם כל כך הרבה גם בפן האסטרטגי", מסביר מגדאל, "אני יכול לתפוס תנומה של חצי שעה, ופתאום הוא בא אלי עם רעיונות ושינויים קטנים שבדרך כלל עובדים. האיש יודע את העבודה, וכשאתה נקלע לסערה שגורמת לך לחשוש מהגרוע מכל, חשוב להיות ליד אנשים כאלה".

אושן וולוו רייס, קטע ראשון, שבת, 5.11



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#