בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אז מי כאן הוא ה"אידיוט"?

טוני סטיוארט היה פסימי כל כך לגבי סיכוייו באליפות הנאסקאר, עד שהבטיח לכנות עצמו "אידיוט שמבלבל בשכל" אם יזכה. הדרך המדהימה בה חזר לחיים גרמה לרבים לתהות אם ההצהרות האלה לא נועדו להרדים את מתחריו

תגובות

לפני שלושה חודשים בדיוק הדגים טוני סטיוארט את חוסר הסבלנות המפורסם שלו. רגע לפני הישורת האחרונה של העונה - עשרת המירוצים הסופיים, המכונים "המרדף אחר הספרינט-קאפ" - הוא החליט להתיר את הרסן ולהשתלח ללא רחמים. בטוני סטיוארט.

לעמוד הפייסבוק של ספורט הארץ

"אהיה כן לחלוטין - אנחנו מבזבזים את אחד מ-12 המקומות הללו", אמר האמריקאי בן ה-40, "בנקודה הזו, אנחנו כל כך גרועים שזה כלל לא משנה אם נהיה במרדף או לא. ההרגשה היא שאנחנו תופסים מקום של קבוצה אחרת, שבאמת יכולה להתמודד על האליפות".

רויטרס

להגנתו, באותה נקודת זמן היתה ההלקאה הפומבית מוצדקת לחלוטין. הוא היה מדורג במקום העשירי הכללי, לא ניצח אפילו פעם אחת ב-23 מירוצים וסיים רק פעמיים בין חמשת הראשונים. עונה לפנתאון ממש לא נראתה באופק, וסטיוארט היה כה משוכנע בכך, עד שרגע לפני המירוץ הראשון של "המרדף" בשיקגו הכריז במסעדה מקומית כי אם אכן יזכה, יכנה עצמו "אידיוט שמבלבל בשכל".

ביום ראשון האחרון זכה האידיוט באליפות שלישית בקריירה, אחרי אחד הפינישים המדהימים, וללא ספק אחד הצמודים, אי פעם בנאסקאר. סטיוארט, שלא ניצח אפילו פעם אחת בעונה הרגילה, סיים ראשון במירוץ בשיקגו, ואז בזה שאחריו בניו המפשיר. פתאום הוא טיפס במעלה הדרוג. פתאום נמצאה הכימיה האבודה בין אנשי הקבוצה, עליה התלונן בחודשים שעברו. פתאום שבו אליו הביטחון העצמי המפורסם והקילינג אינסטינקט, התכונות שהפכו אותו לאלוף ב-2002 וב-2005.

הציל את הענף

אחרי ארבעה ניצחונות מתוך תשעה מירוצים, התחיל סטיוארט את המירוץ בהומסטיד-מיאמי כשהוא בפיגור של שלוש נקודות מהמדורג ראשון, קרל אדוארדס. אחרי חמש שנים, שהתנהלו בשליטה מוחלטת של ג'ימי ג'ונסון ודיכאו את העניין והמתח, הנאסקאר קיבל את החלום הרטוב של כל ענף ספורט - מירוץ אחרון על כל הקופה, בו שני הנהגים המובילים בדרוג מתחרים ראש בראש במקומות 1-2 ב-30 ההקפות האחרונות, לעיני 73 אלף צופים במסלול ומיליונים בבית.

גם הפינאלה היתה מושלמת, עשויה מהחומר ממנו הוליווד עושה סרטים. סטיוארט התגבר על חור בפגוש של השברולט מספר 14 שלו, שהחזיר אותו לסוף הדבוקה - פעמיים. כשהמירוץ עוכב לשעה ורבע בשל הגשם, כשהוא במקום החמישי ואדוארדס מוביל, יצא סטיוארט מהרכב עם חיוך והבטיח לסובבים אותו כי הוא "הולך לעשות את זה מעניין לפני שזה ייגמר". זה בדיוק מה שעשה: בתום 267 הקפות של תצוגת נהיגה אמיצה, סיים סטיוארט ראשון, השווה את מספר הנקודות שלו לאלה של אדוארדס (2,403) וזכה באליפות כתוצאה משובר שוויון, שנקבע לפי מספר גבוה יותר של ניצחונות.

אי-פי

"אני מרגיש שעקפתי את כל פלורידה", אמר סטיוארט, שבמהלך המירוץ עקף 118 מכוניות, "זה רק מראה כמה באמת רציתי את זה. במירוץ על האליפות, אי אפשר להשאיר משהו לאחר כך. תחת הנסיבות, אני חייב לומר שזה היה אחד המירוצים הגדולים בחיי". הוא ממש לא היה היחיד שחש כך. "הוא עשה כמה דברים גדולים בעבר, אבל זה ללא ספק מתעלה על כולם", אמר ג'ף גורדון, שזכה בעבר בארבע אליפויות.

איי.ג'יי פויט, אחד הנהגים הגדולים בהיסטוריה של הנאסקאר וגיבור ילדותו של סטיוארט, הצטרף למחמיאים: "כשמישהו רוצה לנצח כל כך, הוא פשוט לא מסוגל לוותר. גשם או גיהנום, זה לא משנה. טוני היה זוכה בכל מקרה".

בעל הבית

הרצף המדהים של סטיוארט - חמישה ניצחונות מעשרת המירוצים המכריעים - כבר הניב תיאוריית קונספירציה, לפיה אמר מה שאמר לפני שלושה חודשים כדי להרדים את אדוארדס. מי שמכיר את סטיוארט לא יתפלא אם אכן היתה מעורבת כאן גם מעט לוחמה פסיכולוגית. אחרי הכל, מדובר בנהג שלא רק נוסע בדרך מסוימת, אלא מתווה אותה.

רויטרס

ב-2009, אחרי תשע שנים מוצלחות בקבוצת "ג'ו גיבס רייסינג" - שמיצבו את מעמדו כאחד הנהגים הטובים בענף - הוא נטש לטובת בעלות חלקית על קבוצה כושלת בצוותא עם ג'ין האס, איש עסקים שישב בכלא על עבירות מס.

התגובות להחלטה של סטיוארט לעזוב קבוצה מצליחה על מנת להפוך לבעלים ונהג של "סטיוארט-האס" התחלקו לשניים - בין אלה שחשבו שהוא מטורף לאחרים שטענו כי איבד את שפיותו. "רצינו לאשפז אותו במוסד פסיכיאטרי ולשאול מדוע הוא רוצה להיות בעלים", אמר ג'ונסון בזמנו. אלא שתוך שנתיים, במהלכן הביא לקבוצה את הגישה הבלתי מתפשרת שהביא לעסקיו הנוספים - חברה לשיווק וליחסי ציבור וקו ביגוד - גם ג'ונסון הגדול הבין שטעה. בראשון הפך "סמוק" (כינויו של סטיוארט) לבעלים-נהג הראשון שזוכה באליפות מאז עשה זאת אלאן קולוויקי ב-1992, הישג לא רע בכלל עבור אידיוט שמבלבל בשכל.

אדוארדס, הצד העצוב של הפוטו-פיניש, היה הראשון לברך את סטיוארט. "ידענו לפני המירוץ שיש לא מעט תרחישים אפשריים, אבל לסיים עם אותו מספר נקודות היה התרחיש הקיצוני ביותר", הודה. סטיוארט עצמו סיכם את הדרמה בצורה הטובה ביותר: "אם זה לא יירשם כאחד מקרבות האליפות הגדולים בהיסטוריה, אני לא יודע מה כן".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#