בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ברד בול תפסו כנפיים וטסו

איך תוכל יצרנית משקאות אנרגיה להתמודד עם המורשת של פרארי ומקלארן, שאלו תחילה בזלזול אנשי פורמולה 1. אבל רד בול הביאה את השואו שלה אל הסבב, סחפה את הענף, ניצחה ב-12 מתוך 19 מירוצים העונה וזכתה באליפות שנייה ברציפות. על הדרך, הצליחה החברה להגדיל גם את אחוזי מכירת הפחיות

2תגובות

"מקלארן עובדת כדי להפוך ליצרנית גדולה יותר. זו קבוצת מירוצים טהורה. רד בול איננה יצרנית, היא חברת משקאות. אני לא יודע מה התכניות שלה. מדובר במאבק בין חברת משקאות לבין ההיסטוריה של פרארי ומקלארן".

לעמוד הפייסבוק של ספורט הארץ

לואיס המילטון, כפי שאפשר להבין, מתקשה להסתגל למציאות החדשה. מאז הוקם ב-1950, ידע סבב פורמולה 1 קבוצות רבות, חלקן מצליחות מאוד. אלפא רומיאו, קופר, לוטוס, ברבהאם, וויליאמס, רנו וכמובן פרארי ומקלארן זכו באליפויות. בשנים האחרונות נכנסו לסבב שמות נוספים שנראו כממשיכי דרך טבעיים - הונדה, טויוטה, מרצדס. מי חשב שעל העניינים תשתלט יצרנית משקאות אנרגיה.

אי-פי

כשעונתה השביעית בסבב על סף סיום, נמצאת רד בול הרבה לפני יריבותיה. את אליפות הנהגים השנייה ברציפות של סבסטיאן וטל ואליפות היצרניות השנייה ברציפות שלה, היא הבטיחה לפני מספר מירוצים. אם בעונה שעברה עוד התנהל מאבק, השנה היתה רד בול דומיננטית. ב-12 מ-19 מירוצים היא ניצחה.

"זה פנומנלי להשיג זאת בפרק זמן קצר למדי", אומר ראש הקבוצה, כריס הורנר, "הרבה אנשים פקפקו במניע של רד בול כאשר נכנסה לענף. טענו שזו חברה שבאה לחגוג ולייצר כותרות במקום להתמקד בהופעות על המסלול, אבל במהירות ביטלנו את המיתוס הזה, תוך ששמרנו על ערכי היסוד של רד בול. עשינו דברים אחרת, בצורה שמכבדת את דרכנו".

הכל בדולר

הדרך הזו, חובה לומר, לא התחילה מאפס. בעצם, היא התחילה מאחד. הדולר האחד ששילמה רד בול לחברת פורד כדי לרכוש בנובמבר 2004 את קבוצת יגואר הכושלת. לכך נלוותה התחייבות להשקיע בקבוצה לפחות 400 מיליון דולר בשלוש שנים. רד בול עמדה בכך, ומאז הוציאה עוד מאות מיליונים. כסף מעולם לא היווה בעיה. לא כאשר מאחורי העניין עומד דיטר מאטשיץ'.

מאטשיץ' האוסטרי היה בכיר בחברה לייצור משחת שיניים, כשבמהלך ביקור בתאילנד ב-1984 נתקל במשקה מקומי בשם "קראטינג דנג" והתלהב, בין השאר מהשפעותיו על ג'ט-לג. הוא שכנע את איש העסקים המקומי שהחזיק בעסק להיכנס לשותפות. כך החלה הדרך שהפכה את רד בול לחברת משקאות האנרגיה הגדולה בעולם. בשנתה הראשונה מכרה מיליון פחיות של מה שכונה "מהירות בפחית". בשנה שעברה הגיעה לארבעה מיליארד פחיות ולהכנסות בסך 3.8 מיליארד יורו.

רויטרס

כמעט מהרגע הראשון נקשר שמה של רד בול לפורמולה 1. מאטשיץ' הינו חובב גדול של תעופה וספורט מוטורי. בבעלותו מתקן ענק בסמוך לזלצבורג, שמעבר למסעדת גורמה ולבר מרהיב כולל גם האנגר עם אוסף היסטורי של מטוסים ומכוניות. לאחת הפרסומות הראשונות של רד בול, גייס המנכ"ל את ידידו גרהארד ברגר, נהג פורמולה 1 אוסטרי, שצולם רץ על חוף ים בברזיל ושותה את משקה האנרגיה. המכירות זינקו תוך יממה. בשנות ה-90' נכנסה רד בול כשותפה בקבוצת סאובר.

אסטרטגיית השיווק שפיתחו בחברה היא לקשר בין משקה האנרגיה לבין ענפים המבוססים על מהירות ואקסטרים. בשלב מסוים החליט מאטשיץ' שהוא רוצה יותר. לא רק לייצר קשר בין רד בול לבין הענפים, אלא להיות חלק מהם. לא לקנות שטח פרסום על מכונית פורמולה 1, אלא את כל המכונית, ולהשפיע על הדרך בה מתנהלים הדברים. כך הפכה קבוצת יגואר לרד בול.

"כנות שלווה, זה מה שהיה חסר לסבב", משחזר מאטשיץ', "הכל היה כל כך תקוע וצפוי, ושני הדברים יכולים להרוג בטווח הארוך - אפילו את המוצר הטוב ביותר, אפילו את פורמולה 1. טיפוח האוהדים הצעירים נפגם, בגלל ההתעלמות מהצרכים הנובעים מסגנון החיים שלהם. כיצד ייתכן שבן 18 ירותק על ידי גישה תאגידית ולא מהנה שמפגינות קבוצות? החלטתי שזה הזמן הנכון להיכנס לעניין".

לרד בול אכן יש גישה אחרת. כמעט בכל מירוץ מתקינה הקבוצה את "תחנת האנרגיה" - מתקן בן שלוש קומות שמאפיל על המשרדים הנעים של שאר היצרניות. המבקרים מוצאים קבוצה ערה ותוססת, מוסיקה שנשמעת ללא הרף ומסכי טלוויזיה שמקרינים פעלולי אופנועים. הרי רד בול אינה רק קבוצת פורמולה 1. היא מחזיקה גם במועדוני כדורגל (רד בול זלצבורג, ניו יורק רד בולס, רד בול ברזיל, רד בול לייפציג) ותומכת בתחרויות ובמתחרי סנובורד, מוטוקרוס, ראלי, כדורעף חופים וצניחה חופשית.

סך הכל, מדובר ביותר מ-450 ספורטאים ו-100 ענפים וליגות. רק נייקי, אדידס וקוקה קולה משקיעות יותר בספורט. "הפילוסופיה היא לא לקנות פגוש עליו נוכל להדביק את המדבקה שלנו", אומר מאטשיץ', "אלא להיכנס לענף הרלוונטי ולשאת באחריות להצלחה ולכישלון".

במשך זמן מה, משכה הגישה של רד בול ביקורות. רבים ראו בקבוצה שנשאה את שמה קוריוז, צעצוע. היא אמנם התפתחה מקצועית, אך נדרש לה זמן להתקדם. במירוץ מונאקו ב-2005, שיתפה פעולה בקידום הסרט החדש בסדרת "מלחמת הכוכבים". במסיבה שקדמה למירוץ התחפשו אנשי הצוות שלה לחיילי סער מהסרט, ולמכונית הוצמדו מדבקות של "נקמת הסית'". זה היה המירוץ הראשון של רד בול בו שתי המכוניות שלה לא הגיעו לקו הסיום. אמרנו לכם, הצהירו רבים.

הקבוצה מפסידה, החברה מרוויחה

אבל רד בול המשיכה בדרכה. כעבור שנה הציגה שיתוף פעולה דומה, הפעם עם הסרט "סופרמן חוזר". מדבקות, אנשי צוות מחופשים לסופרמן - הכל. הפעם זה הסתיים אחרת, כשלראשונה הגיע נהג שלה לדוכן המנצחים. דייויד קולת'הארד, שסיים שלישי, ציין את המאורע כשעלה לפודיום עם גלימה אדומה.

למאבק על תארים לא התקרבה הקבוצה באותה תקופה. "בשנתיים הראשונות העניין היה יותר לארח מסיבות ואירועים ולבנות מותג חזק מאשר לנצח במירוצים", סיפר ל"דה נשיונל" ויטנטוניו ליוצי, שנהג עבור רד בול בשנה הראשונה, והופיע באירועי קידום בהם ערך קפיצות באנג'י. "היה כיף", הוא מוסיף, "אבל רק כשהביאו את האנשים הנכונים וגדלו מעט, הגיע הפיתוח האמיתי. הייתי בקבוצה הנכונה ברגע הלא נכון".

הרגע הנכון הגיע ב-2009. באותה עונה הציגו ב-FIA, הגוף האחראי לספורט המוטורי, סדרת שינויים בתקנות, שהובילו למהפך בתצורת המכוניות. חלק גדול מהיתרון שהיה ליצרניות הוותיקות והמנוסות נמחק. במידה רבה, כולן התחילו מחדש. כאן הגיעה לידי ביטוי ההשקעה של רד בול לאורך השנים. ארבע שנים קודם לכן היא רשמה הישג גדול כשגנבה ממקלארן את אדריאן ניואי, מעצב הרכב הטוב בעסק, בשכר המוערך בעשרה מיליון דולר.

הורנר מודה כי כשניואי הוחתם, לקבוצה לא היה את המבנה הנדרש כדי למקסם את יכולותיו. ב-2006 היו לקבוצה כ-300 אנשי צוות במפעל במילטון קינס, אנגליה. מאז הוכפל המספר. "לא היה קל בשנים הראשונות", מודה הורנר, "אבל יצרנו את המבנה והתהליך הנכונים, הבאנו את האנשים הנכונים והתייצבנו. השינויים ב-2009 היו הזדמנות מושלמת לקבוצת העיצוב להראות למה היא מסוגלת".

באותה שנה גם החל לנהוג עבור הקבוצה אחד, סבסטיאן וטל. אף הוא תוצר של השקעה ארוכת טווח. כבר ב-2001 הקימה חברת רד בול תכנית פיתוח לנהגים צעירים, המספקת להם תמיכה ומימון. למענם הוקם מרכז הכולל ציוד כושר, רופאים, מומחים לפיסיות ולפסיכולוגיה ויועצים לתזונה. לעסק אחראי הלמוט מרקו, נהג בעברו המשמש יועץ למאטשיץ'. ליוצי, סקוט ספיד, חיימה אלגרסוארי, סבסטיאן בואמי ודניאל ריקיארדו הם בין השמות שיצאו מהתכנית. כולם הופיעו או מופיעים בטורו רוסו (בעבר מינארדי), קבוצת הבת של רד בול, שנקנתה ב-2006.

וטל זכה למימון של רד בול מאז היה בן 11 ועבר בטורו רוסו, לפני שהתקדם לקבוצה הבכירה. ב-2009 היה הנהג שהביא לרד בול פול פוזישן ראשון בתולדותיה וניצחון בכורה, בסין. באותה שנה כבר סיימה רד בול שנייה בדרוג היצרניות, תוך שניואי עומל על שיפור המכונית ומרכיביה. התוצאות נראו מאז. "הם עשו את הצעדים הנכונים, אבל בסופו של דבר בלי כסף לא תזכה באליפויות", אומר ליוצי.

הוא צודק, אלא שכסף אינו מספיק - כפי שגילו חברות כמו טויוטה, הונדה ופורד, שהשקיעו הון בפורמולה 1, לא ראו תוצאות ונטשו. "העניין הוא גם הגישה, האנשים, התרבויות, הפילוסופיה, הנהגים, המכונאים", אומר הורנר, "כל הדברים האלה צריכים להתחבר כדי להשיג תוצאות".

השאלה שעולה עתה היא מה יקרה בשלב הבלתי נמנע בו יחוו ירידה מסוימת. האם גם אז תהיה לחברה המוטיבציה להמשיך להשקיע בעסק מפסיד, תרתי משמע. בעונה שעברה רשמה הקבוצה רווח ראשון, 2.8 מיליון ליש"ט, בזכות הכנסות גבוהות במיוחד מפרסים. לפורמולה 1 לא נכנסים כדי לעשות כסף. זה תחום למשוגעים לדבר, או למי שרוצה לקדם מותג.

כאן טמון הגורם שאמור לשמור את רד בול בענף. הקבוצה אולי מפסידה בדרך כלל, אבל החברה מרוויחה בגדול. "ההחזר על ההשקעה הוא בערך השיווקי, שתלוי בביצועים ובתוצאות", אומר מאטשיץ'. וכשהתוצאות על המסלול טובות, כך גם המכירות.

בשנה שעברה זכתה רד בול לכרבע מהחשיפה הכוללת בסבב. זה בלתי נמנע כשהמכונית שלך ראשונה ונראית על המסכים שוב ושוב. אם היתה מנסה לזכות לחשיפה דומה דרך פרסומות, היה עליה להשקיע 136.9 מיליון יורו ב-2009 ו-219.9 מיליון ב-2010 - כך לפי הערכות. גם ההתפשטות של הסבב למירוצים במזרח תסייע. "סך ההשקעה שלנו בשיווק רד בול גבוה פי עשרה מההשקעה בפורמולה 1", מסכם הבוס, "קבוצות הספורט שלנו עדיין לא רווחיות, אבל במונחי ערך התמורה, הן כן".

חרף הדומיננטיות שיש ללוגואים של רד בול, הובילה הצלחת הקבוצה לגיוס ספונסרים נוספים, כמו "פפה ג'ינס" ו-LG, ולהוזלת עלויות. כיום מדברים ביצרנית על בניית מנועים עצמאית, במקום רכישתם מחברת רנו.

"זה היה מסע אדיר בפרק זמן קצר למדי", אומר הורנר, "הקבוצה עדיין צעירה, ואני חושב שהשנה היא התחזקה בכל. אנחנו חזקים מבחינה תפעולית ואסטרטגית, מתפתחים בקצב טוב, יש לנו מכונית מהירה מאוד והאמינות של צוות העיצוב גבוהה. השנה יישמנו שיעורים שלמדנו בעונות קודמות. גם כשלא היתה לנו המכונית המהירה ביותר, הצלחנו לנצח במירוצים. לפעמים אתה צריך לצבוט את עצמך כשאתה מתמודד עם המקלארנים והפרארים - שמות איקונים שהערצת כילד. זה מאוד מספק, אבל יש להט לשמור על רמת ההצלחה הזו. אנחנו נחושים לעשות זאת".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#