דקאר: "מירוץ דמים" למשוגעים בלבד

מספר ההרוגים עולה, נהגים הולכים לאיבוד, צופים מסתכנים ותאונות מתרחשות תדיר, אבל דבר לא יעצור את ראלי דקאר

אמיר ענבר
אמיר ענבר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אמיר ענבר
אמיר ענבר

זה נראה כמו תסריט שנכתב מראש. קטע פותח בראלי דקאר, מתחרה שנהרג בתאונה, והודעה מטעם מנהל המירוץ: "זו טרגדיה אמיתית. יש הערב הרבה רגשות במחנה. יהיה קשה להתחיל מחר, אבל זו הדרך הטובה ביותר להוקיר אותו. התחרות נמשכת". בוודאי. היא תמיד נמשכת.

34 שנים מאז נוסד, דבר לא עוצר את ראלי דקאר. אפילו משבר 2008, אז בוטל בגלל איומים בטרור, נשאר הרחק מאחור. הראלי מצא בית חדש בדרום אמריקה, וחזר לנוע קדימה. במקביל, ממשיך לעלות מספר ההרוגים.

בשנה שעברה, בהופעתו הראשונה בדקאר, פרש רוכב האופנוע הארגנטינאי חורחה מרטינס בוארו בקטע השישי, אחרי שנפל לנקיק וחיכה שמונה שעות לחילוץ. השנה לא שיחק לו המזל. בקטע הראשון, בין שבת לראשון, הוא נהרג בתאונה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות מספורט הארץ ישירות לפייסבוק שלכם

ראלי דקאר מודל 2012. "מירוץ דמים של אי אחריות", קרא לו עיתון הוותיקן צילום: אי-אף-פי

סביר להניח שלא על כך חשב תיירי סאבין כשהלך לאיבוד במדבר הלובי במהלך מירוץ בשנות ה-70', התלהב מהנופים והאתגרים והחליט לייסד את ראלי פאריס-דקאר. הוא ראה במירוץ "אתגר לאלה שלוקחים בו חלק, חלום לאלה שנשארים מאחור". ויש גם את הסיוט.

בוארו הוא המתחרה ה-25 שנהרג בראלי דקאר מאז המירוץ הראשון ב-1979 על אופנועיו, מכוניותיו, משאיותיו וטרקטורוניו. ביחד עם צופים, פועלים ושאר קורבנות, גבה הראלי 59 הרוגים ידועים. המספר, אומרים המבקרים, גבוה עוד יותר. "מירוץ דמים של אי אחריות", קרא לזה עיתון הוותיקן.

המתחרים בדקאר הם משוגעים לדבר. כאלה שמודעים לסכנות, כמובן, אך בטוחים שלהם זה לא יקרה. "אתה שומע את כל הסיפורים, אבל פשוט אינך מבין עד שאתה מגיע לשם", סיפר ל"אדלייד נאו" הרוכב האוסטרלי ג'ייקוב סמית', שרשם אשתקד בכורה בדקאר, "כל כך הרבה דברים יכולים ללכוד אותך. יש מאה רגעים ביום בהם אתה נבהל. רגע אחד אתה רוכב במישור ומשום מקום תצוץ לפניך תהום ענקית. דקה אחר כך אתה מחמיץ סלע בסנטימטר. עליך לקחת סיכונים, אבל להגביל אותם. אתה רואה דברים מטורפים מדי יום".

המסלול משתנה, הסכנות לא. אלפי קילומטרים, דיונות חול, שטחים מלאי סלעים, עליות תלולות וירידות פתאומיות, תקלות ברכב או בציוד הנלווה, היעלמויות. ב-1982 אבדו במדבר סהרה מארק תאצ'ר, בנה של ראש ממשלת בריטניה דאז, ביחד עם נהגת המשנה שלו ומכונאי. הם נמצאו כעבור שישה ימים, בריאים ושלמים. לא תמיד זה מסתיים בטוב. לפני שלוש שנים הודיע הצרפתי פסקל טרי כי אזל הדלק באופנועו, ונעלם. גופתו נמצאו כעבור שלושה ימים.

כשתחשוב שהשתלטת על העסק, יצוץ דבר שלא ציפית לו. הרוכב האוסטרלי מארק דייוידסון התרסק בשנה שעברה בקטע השני כשיריב שנפל הסיח את דעתו. אחר כך, בהרי האנדים, חש בחילה בגבהים, התעלף, הקיא, נזקק לזריקות ולטיפול בחמצן. בקטע השישי מצא עצמו רוכב בין המשאיות וזז הצדה. "האבק הקיף אותי ולא ראיתי סלע", סיפר. שתי צלעות שבורות סיימו את המירוץ שלו.

המירוץ בשנה שעברה היה קטלני, ולא למתחרים. שני עובדים התחשמלו למוות, צופה נהרגה כשרכב מירוץ התנגש בקהל וחוואי נקלע לתאונה קטלנית עם מתחרה. הארגון הסביבתי "פונאם" פרסם תמונות בהן נראו מכוניות ומשאיות מהמירוץ נוסעות בכבישים המהירים, בין קטעים, ומאלצות נהגים לרדת מהכביש. הסכנה מתפשטת לאחרים.

חורחה מרטינס בוארוצילום: אי-אף-פי

ובכל זאת, כולם ממשיכים להגיע. הצופים, והמתחרים. ביניהם השנה נמצא אדם מאליש, קופץ הסקי לשעבר, שמתחרה בקטגוריית המכוניות. "כל מי שמסיים את הדקאר הוא מנצח", אמר הפולני.

השנה זה עשוי להיות נכון עוד יותר. לראשונה יסתיים הראלי בפרו, שם מבטיחים המארגנים אתגר מיוחד בדיונות החול. "אנו שוב נכנסים לטריטוריה חדשה", קבע סטפן פטרהאנסל, בעל תשעה ניצחונות באופנועים ובמכוניות. אחרים מנוסים פחות. מוחמד אל בלושי מהאמירויות, שמתחרה השנה לראשונה, מספר כי רק האימונים עם מיכל מים על גבו היקשו עליו. "היו לי חלומות בהם אני נמצא עם האופנוע על קצה צוק", גילה, "זה דבר ענק, גדול יותר מהחיים".

עבור מאות המתחרים שהחלו את המירוץ ב-469 כלי רכב, הדבר הזה שווה את הסיכון. 27 שנים אחרי שסאבין נהרג במהלך הראלי כשמסוקו נלכד בסופת חול והתרסק, החלום שלו ממשיך לנוע, גם אם ביבשת אחרת. "אי אפשר לקיים ספורט אקסטרים מבלי לקחת סיכון", קובע יורדי ארקארונס, מוותיקי המירוץ. דייוידסון, שכמובן חזר השנה, מספר: "זה כאילו שאלוהים הניח כאן קרקע, אבל שכח את הצמחייה ובעלי החיים. זו אחת ההרפתקאות הנפלאות האחרונות על פני כדור הארץ".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ