אמיר ענבר
אמיר ענבר
אמיר ענבר
אמיר ענבר

כשנשיא פרארי שלח את עובדי הקבוצה לחופשת החגים, הוא דאג שבאוזניהם יהדהדו כמה מלים. "איננו יכולים להיות מרוצים מ-2011 ויש רצון אדיר לתקן, כי תוצאות לא מגיעות מעצמן, החסידה לא מביאה אותן", הכריז לוקה די מונטזמולו במסיבת חג המולד, "נדרשת עבודה קשה מכל אחד מכם. הניצחון תלוי בכם, לא באחרים. היכולת להיות מושלמים היא העוצמה של החברה. מאחורי מוצרים מדהימים ניצבים גברים ונשים מדהימים".

כאשר הוא מדבר על מוצרים מדהימים, יודע די מונטזמולו לא לכלול ברשימה את ה-F150. מכונית המירוץ שהוצגה לפני שנה ברוב פאר, ומתהדרת בשם המציין 150 שנה לאיחוד איטליה, תיכנס להיסטוריה מהסיבות הלא נכונות. 2011 היא שנה שבפרארי יעדיפו לשכוח, ויעשו הכל כדי שזה יקרה.

"לכולם בקבוצה יש מוטיבציה רבה לקראת השנה הבאה", סיפר לאחרונה פרננדו אלונסו, הנהג הבכיר של פרארי, בתום אחד מביקוריו הרבים במפעל במראנלו, "יש דחף למחוק את הפיגור שנוצר ולהחזיר לעצמנו את התחושה ממנה נהנית רד בול בשנתיים האחרונות. טעימה מניצחונות ומאליפויות זה משהו שפרארי התרגלה לעשות ודבר שאנחנו רוצים לעשות שוב".

פרננדו אלונסו במכונית הישנה. "יש לי ביטחון שאיאבק על האליפות בשנה הבאה", אומר הספרדיצילום: אי-פי

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים מספורט הארץ ישירות אליכם

פורמולה 1 ופרארי הולכים ביחד מאז יומו הראשון של הסבב, ב-1950. אין בענף שם גדול יותר מהיצרנית האיטלקית עם סמל הסוס. בקבוצה מכירים את הזמנים הטובים, ויודעים כמה טובים הם יכולים להיות. הם גם מכירים את הזמנים הרעים. למשל, 21 שנים בלי אליפות נהגים בין 1979 ל-2000, ו-16 ללא אליפות יצרניות בין 1983 ל-1999. בחלק מהשנים הללו נותרה פרארי הרחק מאחור, מתקשה לגרד גם ניצחונות בודדים. הכל השתנה בעקבות הגעתו של מיכאל שומאכר, והצוות סביבו.

המצב עתה רחוק מלהיות כה כואב, אבל בפרארי כבר סופרים. ארבע שנים ללא אלוף, מאז קימי רייקונן ב-2007, ושלוש שנים ללא אליפות יצרניות. בשתיים משלוש השנים האחרונות השיגה פרארי ניצחון אחד בלבד. בעונה האחרונה, פרננדו אלונסו ופליפה מאסה כלל לא היו בתמונת המאבק על התואר. מאסה לא הגיע לפודיום אפילו פעם אחת, דבר שלא קרה לנהג פרארי מאז איוון קאפלי ב-92'. 257 הנקודות ועשר ההופעות על הפודיום שרשם אלונסו, לעומת 118 של בן קבוצתו, נחשבו להוצאת מים מהסלע.

לפרארי זה לא מספיק. לפני שנה דיברו בקבוצה על ארגון מחדש בעקבות הניהול השערורייתי של מירוץ הסיום של 2010, שעלה לאלונסו באליפות. עכשיו כבר מדובר בזעזוע, שיצא לדרך עוד במהלך העונה האחרונה. ביוני פוטר המנהל הטכני אלדו קוסטה ובמקומו מונה פט פריי, שעזב את מקלארן. באוגוסט כבר הרים הסוס של פרארי ידיים לגבי ה-F150, ועבר להתרכז במכונית של 2012.

לדחוק בגבולות

בפרארי לא חושפים פרטים, כמובן, אבל מבטיחים הבדל גדול בין שני הרכבים. "באביב האחרון ביצענו שינויים חשובים במבנה ובצד הטכני של הקבוצה, ונמשיך בכך. כעת אימצנו גישה חדשה, פחות שמרנית, בעיצוב הרכב", סיפר ראש הקבוצה, סטפנו דומניקלי, בשיחת וידאו עם אוהדים, "הפילוסופיה מאחורי המכונית של 2012 שונה מאוד מזו של 2011, במיוחד באזורי מפתח כמו מתלים ואווירודינמיקה. אני חושב שקיבלנו החלטות יעילות מאוד".

פריי הוא דמות מפתח בכך. יחד אתו הגיעו ממקלארן מספר אנשי צוות. בנוסף, פורסם שגם ראש הצוות האווירודינמי במקלארן, מרצ'ין בודקובסקי, יערוק לאיטליה. כך או כך, אלונסו מרוצה. פרארי חמושה בשנת הסתגלות לצמיגי פירלי, שהגיעו לסבב בעונה שעברה, ובגישה שונה לחלוטין בכל הנוגע לרכב הנשען עליהם.

אלונסוצילום: אי-פי

"אני מרגיש שהעבודה שאנו מבצעים יצירתית יותר מבעבר", מספר פריי בביקורת כלל לא סמויה על קודמיו, "היה חשוב לייצר אווירת עבודה בה אנשים מרגישים שהם יכולים לקחת יותר סיכונים מבלי לדאוג ממה שיקרה אם משהו לא יצליח. כדי שמכונית פורמולה 1 תהיה מהירה, כל דבר בתכנון צריך להיות על הקצה. אם תהיה שמרני מדי, תקבל חבילה אטית. אתה צריך לדחוק בגבולות. יהיו מקרים בהם תחצה אותם, אבל אנשים לא צריכים לחשוש מכך".

ההצהרות הללו הן כמוסיקה לאוזני הנהגים. "היו לנו הרבה בעיות סביב מבנה הקבוצה ואיוש התפקידים", מודה אלונסו, "נעשו הרבה שינויים כדי להשתפר. את התוצאות נראה ב-2012". בעוד אצל הספרדי מדובר בתסכול אחרי חמש שנים ללא אליפות ובביצועים נפלאים שהניבו תוצאות בינוניות, מאסה ממש נלחם על עתידו. חוזהו, יודעים כולם, יסתיים בתום השנה. "מה אני רוצה מסנטה קלאוס?", אמר הברזילאי, "מכונית פנטסטית מתחילת 2012 ועד סיומה".

את גלגוליה הראשונים תעשה המכונית ב-7 בפברואר בחרס, ספרד, בניסוי הרשמי הראשון לקראת העונה. עד אז - ובעצם גם אז, עד למירוץ הראשון במלבורן ב-18 במארס - כל פיסת אופטימיות חייבת להיות מהולה בזהירות. "בשלב הזה של העונה", מודה אלונסו, "כולם חושבים שיש להם את המכונית הכי טובה".

אבל אף אחת מהיריבות אינה פרארי. סמל של מדינה, עם כל כך הרבה אוהדים נאמנים הדורשים הצלחה. "אנחנו יודעים שעל פרארי יש עול של ציפיות, ובהיעדר ניצחונות, בחורף העיתונים מקדישים עמוד אחר עמוד לשאלה מה אפשר לשנות", הודה דומניקלי, "זה אחד מהדברים שמייחדים את פרארי משאר הקבוצות". לאחרונה עזבה פרארי את FOTA, ארגון היצרניות, יחד עם רד בול. יש הרואים בכך איום מחודש בנטישת הסבב לקראת המשא ומתן הקרוב על חלוקת ההכנסות בענף.

האיום הזה נשמע כבר שנים. קשה לראות את פורמולה 1 בלי פרארי ואת פרארי בלי פורמולה 1. זה בין הדברים שמשכו את אלונסו לקבוצה. זה גם מה שמעודד אותו עתה. "זאת הקבוצה הטובה ביותר וכל הפרטים נבחנים כדי שלא יהיה כשל בדבר", אמר, "רד בול תשתפר, אבל לנו יש מרחב גדול יותר לשיפור. הם ישתפרו ב-X ואנחנו ב-X כפול שניים, כך שזה יהיה הרבה יותר קרוב. יש לי ביטחון שאיאבק על האליפות בשנה הבאה. מה שגורם לכך זו העובדה שאני בפרארי".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ