אלעד זאבי
אלעד זאבי

עבור תלמיד תיכון ממוצע, חישובי מהירות, מרחק וזמן מעלים קונוטציות שליליות. סטפן פטרהאנסל כבר מזמן לא בתיכון - למעשה, הוא מעולם לא סיים אותו - אך בשבועיים האחרונים עסק לא מעט בחישובים דומים. את הבעיה המתמטית שלו הוא השלים שלשום, ובפתרונה יש רק צדדים חיוביים מבחינתו.

את 8,400 הקילומטרים ממאר דל פלטה שבארגנטינה עד לימה שבפרו הוא עבר ב-38 שעות, 54 דקות ו-46 שניות, שהיו שוות זכייה עשירית בראלי דקאר ורביעית במכונית, אחרי שש זכיות באופנועים. הוא סיים בפער מצטבר של למעלה מ-40 דקות מהבא אחריו, חברו לקבוצה נאני רומא, וחיסל ספק גדול אחד - זה שהטיל בעצמו. "עבר הרבה זמן מאז שזכיתי בפעם האחרונה, חיכיתי חמש שנים", אמר פטרהאנסל לאחר שהגיע לנקודת הסיום, "כבר התחלתי לפקפק בעצמי. תהיתי אם אני זקן מדי, אם איבדתי את זה, אבל בסוף דברים הסתדרו. לנצח כאן זה בהחלט אחד מהישגיי הגדולים ביותר".

"כאן" זה דרום אמריקה, הבית של ראלי דקאר מאז 2009. בשנים האחרונות לא הצליח הצרפתי בן ה-46 לפענח מספיק טוב את ה-DNA של הדיונות, הסלעים והתהומות שנפערות משום מקום. בפעם הראשונה הוא לא סיים את המירוץ, ובשנתיים האחרונות הגיע רביעי בגלל עיכובים ותקלות. השנה, בניגוד לכל הסתברות סטטיסטית, כמעט לא היו לו כאלה. "אני לא חושב שהייתי מסוגל לעשות זאת טוב יותר", הודה בעצמו לאחר ששקע האבק.

פטרהאנסל חוגג עוד זכייה. "ראלי דקאר הוא מירוץ מלחיץ, מרגש, מרתק ומאוד מתגמל"צילום: אי-פי

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים מספורט הארץ ישירות אליכם

ההיסטוריה רומזת כי אף אחד לא מסוגל לעשות זאת טוב יותר. איש לא חצה יותר פעמים ממנו ראשון את קו הסיום של ראלי דקאר. רשימת הישגיו כוללת גם זכיות מרובות בפראנס אנדורו, בפאריס דקאר ובראלי תוניסיה. ב-ISDE, מירוץ אופנועים בינלאומי בן שישה ימים שנפרש על פני 1,600 קילומטר ושבמהלכו הרוכב אמון בעצמו על תיקון התקלות, זכה שמונה פעמים.

ועדיין, ההישגים בגביע הקדוש של הראלי הם היקרים ביותר ללבו. "ראלי דקאר הוא מירוץ מלחיץ, מרגש ומרתק, ובסופו של דבר מאוד מתגמל", אמר פטרהאנסל שלשום, "כשחושבים על הקושי לזכות בו, מדהים לגלות שכבר עשיתי זאת עשר פעמים. נהגים אחרים יצטרכו לעבוד קשה כדי להגיע לכך".

מדהימה עוד יותר העובדה שבניגוד לנהגים אחרים, פטרהאנסל התחרה לראשונה באופנוע רק בגיל 15. כשביקש מאביו לממן אותו, נתקל באולטימטום: אם תוך שנה לא יצליח לבנות לעצמו מוניטין כמקצוען, הוא ישכח מהגלגלים ויצטרף לעסק השרברבות המשפחתי. "אני מקווה שאבי ואחיי ידברו אתי אחרי המשפט הבא, אבל פתיחת סתימות בכיורים לא בדיוק היתה חלום חיי", אמר בעבר.

במקום זה הפך פטרהאנסל לאיש שלא מפסיק לזכות במירוץ שנחשב לקשה ולמסוכן ביותר בעולם. בגיל 22, כשהוא חמוש בבנדנה כחולה שהפכה בהמשך לסמלו המסחרי, השתתף בו לראשונה. כעבור שלוש שנים, ב-1991, זכה בו. "דקאר תמיד היה החלום שלי", אמר לפני מספר שנים, "כנער צפיתי בו בטלוויזיה ורק רציתי להשתתף בו, אפילו בלי לזכות. כשזכיתי בפעם הראשונה, ההרגשה היתה מדהימה. לעולם לא אשכח אותה".

פטרהאנסל דוהרצילום: אי-אף-פי

אחרי זכייתו השישית החליט פטרהאנסל כי מיצה את הדקאר באופנועים. ב-1999 התחרה לראשונה עם ארבעה גלגלים וסיים שביעי. חמש שנים לאחר מכן ההסבה הוכתרה בהצלחה, כשהגיע לתוצאה הרצויה, אלא שזו מעולם לא היתה מטרתו היחידה. "ברור שתמיד רוצים לנצח, אבל במירוץ הזה יש יותר מכך", אמר בחודש שעבר, "לא מדובר רק בתחרות של אחד נגד האחר, אלא גם בגילוי שטחי נוף חדשים ובהתמודדות עם חוויות ומצבים שמעולם לא נתקלת בהם".

שלשום, אחרי שחצה שוב ראשון את קו הסיום, הוא שלף מטפחת מרופטת מכיסו. "לא סיפרתי לאיש, אבל הבנדנה הכחולה מהמירוץ הראשון על האופנוע היתה אתי במשך כל הראלי", הסביר בחיוך, "זה היה הקאמבק שלה".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ