אמיר ענבר
אמיר ענבר
אמיר ענבר
אמיר ענבר

בינואר שעבר, בעודו מתכונן לעונה נוספת בפורמולה 1, התייחס רוברט קוביצה ללהט האחר שלו, שהפך לתחביב. "עכשיו אני יכול ליהנות ממירוצי ראלי כי ביכולתי לנהוג בהם מבלי להתרכז בתוצאה, רק לשם הנאה", סיפר, "כנראה שזה היה שונה לו הייתי נהג ראלי מקצועני".

מספר שבועות אחר כך, ב-6 בפברואר, התברר שוב כי כאשר מדובר במירוצי מכוניות, גם בהנאה טמונה סכנה. במהלך ראלי רונדה די אנדורה באיטליה עבר קוביצה תאונה קשה, כשמכוניתו התנגשה במחסום פלדה, שחדר בחלקו לתא הנהג. הפולני נפצע קשה, כשהוא סובל מנזק כבד לצד הימני של גופו - ברגלו, בזרועו ובידו.

בבית החולים ניתחו אותו הרופאים במשמרות כדי לתקן את הנזק. "חשבנו על קטיעה, וזה מראה כמה חמור היה המצב", מספר ד"ר איגור רוסלו, אחד ממנתחיו, "נלחמנו על חייו, ואז על זרועו. המצב שלו היה רע מאוד".

באפריל, אחרי אשפוז של חודשיים, חזר קוביצה לביתו במונאקו והמשיך למתקנים של ד"ר ריקרדו קצ'ארלי, שם החל בהליך שיקום מעמיק שכלל חמש שעות פיסיותרפיה יומיות. הסיכויים להחלמה מלאה, אומר ד"ר קצ'ארלי, היו קטנים מאוד, אבל קוביצה התקדם במהירות. כמעט שנה מאז התאונה, מצבו השתפר משמעותית. הוא אפילו חזר לנהוג - בשלב זה במכונית כבישים רגילה מסוג רנו מגאן. בנובמבר, עם זאת, הודיע שלא יהיה מוכן בזמן כדי לחזור לפורמולה 1 בראשית 2012.

"כשאחזור", אמר קוביצה ביחס לתגובות החמות מצד אוהדיו, "אתן להם את המיטב"צילום: אי-פי

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

בעוד מצב רגלו השתפר משמעותית וטווח התנועה של מרפקו התרחב, נותרו פרק כף היד והיד עצמה הבעיה העיקרית. בנובמבר, בניתוח נוסף בסדרה ארוכה, הוסרו מסמרים מפרק כף היד. מעט לפני כן סיפר ד"ר רוסלו כי העצבים מתאחים כראוי ושקוביצה מסוגל להניע את כל האצבעות ולהרים חפצים. במבט על המשך קריירה של הפציינט הוסיף: "במקרים כאלה הכושר לעולם לא חוזר ל-100%. היד לא תהיה יעילה כמו לפני התאונה, אבל הוא יהיה מסוגל לנהוג ולהפעיל את הכפתורים על ההגה. אנחנו לא מדברים על פסנתרן. הוא לא צריך לבצע תנועות מדויקות כמו מוסיקאי".

יהיו בענף כאלה שיחלקו על הטענה האחרונה. כך או כך, רבים מצפים לשובו. "רוברט הוא הנהג הטוב ביותר והוא יוכיח את זה כשיחזור להתחרות, דבר שאני בטוח שיעשה", אמר פרננדו אלונסו. אפילו היו דיווחים שקוביצה ישוב כנהג ניסויים של פרארי ואולי אף כשותפו של אלונסו בקבוצה, במקום פליפה מאסה. ההערכה לה זוכה הפולני רבה.

מתי תחזור?

מאז החל לנהוג בפורמולה 1 ב-2006, בקבוצת BMW-סאובר, ביסס קוביצה את מעמדו ככוח משמעותי בסבב. בארבע עונות עם BMW ואחת ברנו, הוא הגיע לפודיום 12 פעמים. את שיאו רשם בשנתו השלישית כשהשיג ניצחון בכורה, בקנדה, ואף הוליך בדרוג הנהגים לפני שסיים במקום הרביעי. בקבוצה הנכונה, הוא היה חומר לאליפות עולם. במירוצים בעונה שעברה, ממנה נעדר, נראו ביציעים שלטים המייחלים לשובו.

"תגובת האוהדים היתה מהממת ועזרה לי מאוד", סיפר קוביצה בראיון שהעניק זמן קצר אחרי שחרורו מבית החולים, "לא ממש הבנתי שכל כך הרבה אנשים תומכים בי. אני מאוד מוחמא ומבטיח שכשאחזור, אתן להם את המיטב".

לא ברור מתי זה יקרה. במהלך השנה שעברה נשמעו דיבורים אופטימיים על השתתפות בניסויים של רנו כבר בסתיו 2011. זה לא קרה. אם לא הספיקו כל הצרות, החודש שבר קוביצה עצם בשוק רגל ימין - אותה רגל ימין - כאשר החליק על קרח במדרכה באיטליה. הוא נזקק לניתוח נוסף, אותו התעקש לעבור באותו בית חולים שטיפל בו בעקבות התאונה בראלי.

מכוניתו של קוביצה לאחר התאונהצילום: רויטרס

עתה הוא שוב מסתובב עם גבס קל, שיוסר מרגלו במהלך פברואר. כשזה יקרה, יחזור לאימוני האופניים האינטנסיבים בהם החל בחודש שעבר. "אין לי ספק שקוביצה יחזור לנהוג ב-2012", משוכנע קצ'ארלי, הגם שקוביצה בחר לאחרונה לעבור לעבוד עם רופא אחר, "חובה לתת לטבע לעשות את שלו, אבל הרגע עוד יגיע".

בינתיים נאלצה רנו - לוטוס-רנו היום - להמשיך בלעדיו והחתימה את קימי רייקונן ורומן גרוז'אן ל-2012. במקביל, מתעקשים בקבוצה כי יעניקו לו שימוש בסימולטור המדמה מירוצים ובמכונית ניסויים ברגע שירצה, למרות שחוזהו הסתיים. לפי דיווחים עדכניים, זה עשוי לקרות ביוני. "כקבוצה וכמשפחה, אנו מאחוריו ב-100% ונעזור לו ככל שנוכל", הבטיח אריק בולייר, ראש הקבוצה. בעונה שעברה דאגה רנו לשלוח לו דוחות ממירוצים כדי שיישאר מעודכן.

דבר אחד קוביצה לא ממש יודע. מה קרה שם, באיטליה. "אין לי זיכרון מהתאונה, אני פשוט מודע לתוצאותיה. מבחינתי זה כאילו שהיא לא קרתה", אמר כשנשאל על השפעותיה האפשריות כאשר ישוב לפורמולה 1, "אתה אף פעם לא שוכח איך לרכוב על אופניים. אחזור בדיוק כפי שהייתי".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ