האיטלקים איבדו את הפורמולה

לראשונה מאז 1969 ובפעם השנייה בלבד ב-62 שנות הסבב, בעונה הקרובה לא יאחוז אף נהג איטלקי בהגה מכונית פורמולה 1

אמיר ענבר
אמיר ענבר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אמיר ענבר
אמיר ענבר

אסקארי ופרארי, פארינה ואלפא רומאו, מזראטי ומונזה. מעט מדינות השפיעו על פורמולה 1 כמו איטליה ושזרו בהיסטוריה של הסבב שמות קלאסיים כל כך, שלנצח יהוו חלק ממנו. עונת 2012, שתיפתח בחודש הבא, תספק פיסה נוספת לתולדות הספורט המוטורי בארץ המגף: לראשונה מאז 1969 ובפעם השנייה ב-62 שנות פורמולה 1, נותר הסבב ללא נהג איטלקי.

"פורמולה 1 בלי נהגים איטלקים זה עצוב", אמר יארנו טרולי, ששוחרר בסוף השבוע מקבוצת קייטרהאם (לוטוס בעונה שעברה). לדברי הפרידה שלו מהסבב אחרי 15 שנים נלווה מסר: "אנשים צריכים לקחת אחריות להתרוששות הזו, למצב שלא התחיל באופן פתאומי. הם עצמו עין".

מידת הצלחתה של איטליה בפורמולה 1 נמדדה בדרכים שונות לאורך השנים. בעונות הראשונות, בשנות ה-50', יצאו ממנה שני אלופי עולם - ג'וזפה פארינה ואלברטו אסקארי - ושלוש אלופות יצרנים: אלפא רומאו, פרארי ומזראטי. מאז אסקארי ב-1953 לא זכה איטלקי באליפות, ואת האיכות החליפה הכמות. ב-1990 הופיעו בסבב שבע יצרניות - כולן קטנות ולא מצליחות, מלבד פרארי. 15 מ-40 הנהגים שהתחרו באותה שנה היו מאיטליה. ניצחונות איטלקיים במירוצים כבר כמעט לא נראו - רק שניים מאז 1992.

הרכב של פרארי נותר הייצוג היחיד של איטליה בפורמולה 1. "נהגים מספרים שפרארי כה עוצמתית ודומיננטית באיטליה, שנהג תמיד יחסה בצלה", נכתב בבלוג מוטוריצילום: אי-פי

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים מספורט הארץ ישירות אליכם

אבל לפחות הם היו שם, וזה יותר ממה שקורה עתה. "באיטליה אין מערכת שתסייע לנהגים להגיע לרמה גבוהה", טוען טרולי, "יש כישרונות, אבל אם איש לא תומך בהם, אין תקווה".

"כסף שולט בהכל", אמר רובנס באריקלו בתגובה לחדשות בנוגע לעמיתו, וסיכם את המצב היטב. כמו טרולי, גם באריקלו נפרד מהסבב אחרי שאת מקומו בוויליאמס תפס נהג (ברונו סנה) שהביא עמו מימון מספונסרית. הסכום שמובטח לקייטרהאם בזכות החתמת ויטלי פטרוב הרוסי מוערך בשמונה ספרות. מסמך שנחשף באינטרנט מראה כי וויליאמס מקבלת 29.4 מיליון ליש"ט כתוצאה מהחתמת פסטור מלדונאדו, שנתמך על ידי ממשלת ונצואלה וחברת הנפט PDVSA. ויטנטוניו ליוצי, האיטלקי השני בסבב ב-2011, שוחרר מקבוצת היספניה (HRT) לטובת נריין קרתיקיאן ההודי וחבילת המימון שלו.

לאיטליה יש נהגים כישרוניים - מירקו בורטולוטי זכה בשנה שעברה בסבב פורמולה 2, לוקה פיליפי דורג שני ב-GP2 -אך לא תמיד זה מספיק. תומכת מבחוץ כמו מרלבורו, שסייעה לנהגים איטלקים, מוגבלת עתה בשל החוקים המונעים פרסום לסיגריות. על מימון נרחב מבפנים כמעט אין מה לדבר. "במשבר שקיים במדינתנו", אומר טרולי, "לא ברור כיצד צעיר יוכל למצוא את העזרה הנדרשת כדי שקבוצה תשקול להחתימו".

בשנה שעברה דיברו הנהגים הבכירים בסבב בשבחי ארץ המגף. "כשהתחלנו, כולנו נסענו לאיטליה כדי להתחרות בקרטינג כי היא היתה ועודנה המקום הטוב ביותר לשפר את כישורי הנהיגה שלך", אמר פרננדו אלונסו הספרדי. לואיס המילטון הבריטי השמיע דברים דומים. "שם", אמר, "תוכל להיראות ולבחון את המיומנות והכישרון שלך".

איטליה היא עדיין כוח בספורט המוטורי. בעונה שעברה התחרו ארבעה איטלקים בסבב מוטו GP, ביניהם ולנטינו רוסי ומרקו סימונצ'לי המנוח. אופנועים הם עסק זול יותר, אך לאיטליה יש גם את השם המפורסם ביותר בפורמולה 1 - פרארי. ואולי זה חלק מהבעיה.

"במקום ליצור תרבות של מצוינות בספורט המוטורי באיטליה, פרארי היא הספורט המוטורי בעיני איטלקים רבים ומושכת תשומת לב מכישרונות חדשים ומקבוצות אחרות", כתב בבלוג שלו ג'יימס אלן, כתב BBC, "נהגים איטלקים מספרים שפרארי כה עוצמתית ודומיננטית באיטליה, שנהג תמיד יחסה בצלה".

שמונה אלופי עולם היו לפרארי מאז אסקארי, כולם זרים. הקבוצה תמיד מחפשת את הטוב ביותר, ואוהדיה לא התקשו לאמץ ללבם נהגים כמו מיכאל שומאכר. בשנים האחרונות היא הבינה את הצורך להשקיע בנהג האיטלקי והקימה אקדמיה, שפועלת בסיוע התאחדות הספורט המוטורי המקומית. שניים מצעיריה יזכו השנה לתמיכה שתאפשר להם להתחרות בפורמולה 3.

ייתכן שיהיו לכך פירות בעתיד. גם צרפת נעלמה מפורמולה 1, והעונה כבר תיוצג על ידי שלושה נהגים. לפיליפי, שראה בשנים האחרונות כמעט כל אלוף וסגנו ב-GP2 מתקדמים לפורמולה 1 רק כדי להישאר מאחור, זה לא יעזור כרגע. "ידענו שהיום הזה יגיע ואיש לא עשה דבר, כנראה שלאיש לא אכפת", אמר, "מלהיות המדינה הכי מיוצגת בפורמולה 1, הפכנו לצופים בלבד".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ