היכונו לפקק האולימפי - לונדון 2012 - הארץ

היכונו לפקק האולימפי

הנהלת הרכבת התחתית ועיריית לונדון יצאו ביוזמה שמטרתה להקטין את העומס על מערכת התחבורה, בעוד בכבישים צפויים פקקי ענק בשל הקצאת נתיבים מיוחדים לאולימפיאדה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שאול אדר
לונדון

את פני הנוסעים בתחנת הרכבת סנט פנקרס במרכז לונדון מקבלות חמש הטבעות האולימפיות. ענקיות, צבעוניות ומרשימות, הן ממלאות את החלל העצום ומבהירות לבאים מרחבי בריטניה ואירופה את חשיבות משחקי אולימפיאדת לונדון 2012. כמה עשרות מטרים משם, בכניסה לתחנת הרכבת התחתית של קינגס קרוס, מסתבר שלזכות האירוח נלווה מחיר כבד של חששות והערכות לכאוס תחבורתי.

בשבועות האחרונים יצאו הרכבת התחתית ועיריית לונדון בקמפיין שנועד לשכנע את המקומיים לבחור בתקופת המשחקים לעבוד מהבית, לצאת לחופשה, או כל פתרון אחר שיקטין את העומס על מערכת התחבורה הלונדונית. מדי יום עורכים אנשי הבירה כ-12 מיליון נסיעות, כשבתקופת המשחקים צפוי המספר לעלות ל-15 מיליון. כבר בקיץ נדמה היה שהמערכת העתיקה במרכז לונדון אינה עומדת בעומס התיירים. השנה, ברור לכולם, התורים יתארכו והדרך לאתרים ברחבי העיר לא תהיה קלה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים מספורט הארץ ישירות אליכם

מערכת התחבורה באנגליה מחכה לכם, אם תעמדו בזהצילום: אי-פי

באתר האינטרנט של רשות התחבורה מופיעים עיגולים בצבעים שונים באתרים בהם צפוי העומס הכבד ביותר. ישנם ימים במהלך התחרויות שמפת הרכבת התחתית נראית כחולה באבעבועות רוח. נסיעה ב"כידון", קו מהיר מסנט פנקרס לכפר האולימפי, תארך רק 12 דקות, לא כולל כ-30 דקות המתנה לעלייה לרכבת. עם זאת, בכבישים צפויים פקקי ענק, לא מעט בשל הקצאת כ-70 ק"מ מעורקי התחבורה העיקריים בעיר לטובת נתיבים מיוחדים לאולימפיאדה, בהם יסעו בעלי אישורים, ספורטאים, עסקנים, מקורבים וספונסרים.

צ'אנל 4 חשף שכבר עתה מתנהל מסחר באישורים. נהגי מוניות, בעלי עסקים ואזרחים שייאלצו לנהוג בעיר בקיץ הביעו זעם. זה לא יעזור. הנתיבים האולימפיים הם חלק מהעסקה עם השטן (או הוועד האולימפי). על אירוח משחקים משלמים לא רק בכסף, אלא גם בהטבות למוטבים ובאי נוחות לאזרחים ולצופים.

הפחד העיקרי הוא מפיגוע או קריסת מערך התחבורה. אין לונדוני שלא נתקע מתחת לפני האדמה או איחר לאירוע חשוב שלא באשמתו. "יש להבין שבמהלך המשחקים יתרחשו דברים רעים", הבהיר יו"ר חברת קווי הרכבת הארצית, סר דייויד היגינס, "יהיו בעיות במערכת החשמל, נפילת מתח עילי, כבלים ייגנבו ואנשים יתאבדו. תמיד יש מקרים כאלו בתקופת כזו".

השאלה היא כיצד תתמודד המערכת עם התקלות. דרך אחת היא סחיטה, והוועדים הגדולים של רשויות התחבורה הבטיחו לאנשיהם בונוסים נדיבים ביותר תמורת העבודה בתקופת התחרויות. האחרת היא בעמידה מנומסת בתור, מהעקרונות החשובים בלונדון. בעבר ניתן היה לראות תורים מאורגנים של מאות אנשים כשרשת הרכבות קרסה מסיבה זו או אחרת. אבל כשעל הפרק פחות מעשר שניות של יוסיין בולט או גמר הגברים בווימבלדון, לא בטוח שכולם יקבלו את ההמתנה בשלווה.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ