גם למכונית מירוץ יש נשמה - ענפים נוספים - הארץ
פורמולה 1

גם למכונית מירוץ יש נשמה

למרות שתי אליפויות רצופות, סבסטיאן פטל מביט בערגה על ימים יפים יותר בפורמולה 1. "כיום יש פחות מרווח לתשוקה. יש פחות מקום וזמן להחצין אישיות", אומר הנהג הגרמני, "אתה זקוק לתשוקה כדי להצליח. כסף יכול לדרבן, אבל לא יעשה אותך מאושר"

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
דונלד מקריי, גרדיאן

גם כאשר סבסטיאן פטל מודבק לפינת הקרוואן הענק של קבוצת רד בול, כשלפרצופו מוצמדים עשרות מיקרופונים ומצלמות, מצליח אלוף העולם בפורמולה 1 להיראות כמי שמפגין עניין ומשועשע קלות מתשומת הלב האדירה.

אחרי אחד ממקצי הניסוי האחרונים בקטלוניה לקראת פתיחת העונה הבוקר במלבורן, משיב נהג רד בול לשאלות הישנות לגבי סיכוייו לזכות בתואר שלישי ברציפות עם חיוך קטן וסבלני. בגיל 24, הוא נראה בדיוק כמו המקצוען הוותיק שנולד לתפקידו כאלוף סדרתי.

באנר ספורט
צילום: none

רק מאוחר יותר, כשאפלה יורדת על המסלול, מצליח פטל להירגע ולחשוף משהו מהלהט ומהמודעות ההיסטורית שלו למירוצים. תוך דיון על איירטון סנה וחואן מנואל פנחיו - הארגנטינאי הגדול שזכה בחמש אליפויות בשנות ה-50', אליו הושווה לאחרונה - מדגיש הגרמני הצעיר כיצד הענף השתנה.

הסכנות האיומות צומצמו, אך גם משהו מהזוהר והחדווה הטהורה של פורמולה 1. פטל נראה כמעט עצוב מכך שהוא נוהג בעידן בו הדרישות המסחריות והתקשורת המודרנית הפכו את הענף לעסק טפל יותר. "צפיתי ב'סנה'", אומר פטל על הסרט הדוקומנטרי הראוי לציון על הברזילאי, "זה היה מעורר השראה לראות את הרקע ולהשוות אותו לימים אלה. למפגשי התדרוך של הנהגים היה הרבה רגש. 20 שנה מאוחר יותר, הם הרבה יותר מקצועניים. יש פחות מרווח לתשוקה. יש לנו את הנהגים בעלי האישיות, אבל יש פחות מקום וזמן להחצין רגשות. מנגד, המקצוענות הקיצונית כיום מאפשרת לך לייצר ביצועים ברמה גבוהה יותר".

10 מתוך 10 |
1 מתוך 10 |
2 מתוך 10 |

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

בעונה שעברה הגיע פטל לרמת-על של מצוינות מקצוענית. ב-19 מירוצים הוא זינק ראשון 15 פעמים, עלה 17 פעמים לפודיום ורשם 11 ניצחונות. "לא חווים עונות כאלו בתכיפות גבוהה", הוא אומר, "גם כשבוחנים את העונות בהן מיכאל שומאכר שלט, עשינו משהו מיוחד. סטטיסטיקות לא חשובות, אך זה נהדר כשאנשים מזכירים לך עובדות".

פטל מתעקש שהוא זקוק ל"תשוקה" כדי "לשרוד" בפורמולה 1. "כמו בכל עבודה, לא?", הוא אומר באנגלית מושלמת, "אתה זקוק לתשוקה כדי להצליח. נהג מירוצים זו עבודה מיוחדת, אבל אם אינך אוהב מה שאתה עושה, לא תהיה טוב מאוד ותגיע לנקודה בה תחשוב: 'למה אני עושה את זה?'. כסף יכול לדרבן, אבל לא יעשה אותך מאושר. כולנו בסבב ברי מזל, כי אנחנו עושים מה שאהבנו בילדוּת וגם מרוויחים טוב. כשאתה מצליח, זה אפילו טוב יותר".

את נחישותו מפגין פטל כשהוא מתעקש להישאר אל תוך הלילה במסלול עם המכונאים שלו. "העובדה שאתה יודע איך לזכות באליפות לא משכיחה את הצעדים הקטנים בדרך", הוא אומר, "ארגיש רע אם אעזוב מוקדם, גם אם מדובר רק בניסוי אחד. אם המנוע יתפוצץ, ארגיש רע ואחשוב שאולי זה בגלל שלא השקעתי 100%".

ששה אלופים, מסלול אחדצילום: none

פטל ממעיט בחשיבותו כנהג, הגם שהשינויים בתצורת הרכבים רומזים שרד בול לא תהנה העונה מאותה עליונות טכנית. חשיבות יכולת הנהיגה בוודאי תגבר עכשיו, כשהמכוניות המובילות צפויות להיות קרובות יותר? "מממ...", חושב פטל, "לא ארחיק עד כדי כך. זה לא כמו לנהוג בגשם, כשמיומנות הנהגים מופגנת בבירור. איבדנו משהו בהצמדה לכביש, אך כך גם כולם - במיוחד בפניות האטיות. המכונית פשוט לא מהירה כבעבר וחשים בהיחלשות האחיזה. בשנתיים האחרונות מצאנו פתרונות מחוכמים, ונורמלי שאנשים לומדים לחקות אותך. השינוי בחוקים הוא חלק מפורמולה 1. רק חבל עבור העתיד שלאנשים יש פחות מרווח ליצירתיות". האם הוא רואה בעצמו הפייבוריט הברור השנה? "כן", הוא משיב בפשטות.

שומאכר היה מקור ההשראה המוקדם ביותר של פטל. "כשגדלתי, מיכאל היה גיבור בכל גרמניה. עבור כל הילדים שהתחרו בקרטינג, הוא היה האחד. הייתי פעם בין 120 ילדים בני 8-12 שניסו להעפיל למירוץ שמיכאל ארגן. 34 האחרונים התחרו בו וזה היה עניין גדול כי הוא נופף בדגל השחמט. להיות חלק מכך היה חלום - ולנצח היה הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות". האם פטל ניצח? "סיימתי שביעי", הוא משיב בחיוך, "ושבעת הראשונים קיבלו גביע, כך שזה שימח אותי מאוד".

היום הוא מתחרה על גביעים מסוג אחר, במכוניות מסוג אחר - ג'ולי, קייט, אחותה הגסה של קייט, ליז המפתה וקינקי קיילי. כך קרא למכוניותיו בשנים האחרונות. "אנחנו עוד לא יודעים את שמה של המכונית החדשה", הוא אומר על RB8, "זה חייב להיות שם נשי, כי לטעמי המכונית תמיד יפה וסקסית". המפרטים החדשים השנה הובילו למכוניות עם אף שרחוק מלהיות סקסי. האם יתפתה לקרוא למכונית על שם גבר מכוער בעל חוטם גדול? "אולי אישה עם שלדה טובה ואף גדול? כל עוד היא מנצחת, זה לא משנה לי".

תגיות:

תגובות