אמיר ענבר
אמיר ענבר
אמיר ענבר
אמיר ענבר

הם היו שם בראשית שנות ה-50', בעונות הראשונות של פורמולה 1, ויהיו שם גם השנה. הגראנד פרי הבריטי, הבלגי, האיטלקי, הגרמני, שלא לדבר על מונאקו. חלק מהמירוצים עברו במשך השנים בין מסלולים, אחרים לא זזו ממקומם. כך או כך, הם נותרו מונומנטים דוממים אליהם ממשיך הסבב לחזור, נאחז בפיסות היסטוריה שמשמעותן רק הולכת וגוברת בהווה המתעדכן ללא הרף. העתיד, עם הכניסה לעונת 2012, נראה לוט בערפל.

"אני חושב שאירופה גמורה", הצהיר בנובמבר ברני אקלסטון, האיש החזק בפורמולה 1. בראיון ל"מארקה" העריך כי בשנים הקרובות יישארו ביבשת חמישה מירוצים בלבד. "אירופה תהיה מקום טוב לתיירות, ומעט מעבר לכך", הצהיר. כשצוין בפניו כי היבשת היא ביתו הרוחני של הסבב, השיב: "היתה כך".

במידה מסוימת, היא כבר כך. ב-1992, עשרה מבין 16 המירוצים התקיימו באירופה. אסיה אירחה אחד. העונה, מתוך 20 מירוצים, תארח אירופה שמונה בלבד - האחוז הנמוך אי פעם. שמונה נוספים יתקיימו באסיה. במבט קדימה מדברים בסבב על מירוץ נוסף באירופה החל ב-2014, ברוסיה, ועל חזרה לדרום אפריקה ולמקסיקו. מישהו, אם כך, יצטרך לפנות את מקומו - והמירוצים הקלאסיים ביבשת הישנה על הכוונת.

ההזנקה הבוקר במלבורןצילום: רויטרס

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים מספורט הארץ ישירות אליכם

הסיפור פשוט וכלכלי. בעוד ממשלות באסיה שמחות להשקיע סכומי עתק בהקמת מסלולים ובתשלום לסבב עבור זכות האירוח, המירוצים באירופה מפסידים כסף ולממשלות לא נוח לממנם בעידן של משבר ואבטלה.

הגראנד פרי הצרפתי, שהתקיים מאז 1950, בוטל לפני ארבע שנים. הגראנד פרי של סן מרינו באימולה אינו חלק מלוח המירוצים מאז 2007. אחרים מנסים לצמצם עלויות ולהפחית בתשלומיהם לסבב. נורברגרינג והוקנהיים, בהם התקיימו מירוצים מדי שנה, חולקים עתה בגראנד פרי הגרמני ומארחים אותו אחת לשנתיים. ספא-פרנקורשן, הבלגי האהוב, נעדר ב-2006 אחרי שמארגן המירוץ פשט רגל, חזר, אך ממשיך להפסיד. סילברסטון הבריטי שמע במשך שנים מאקלסטון כי הוא מועמד לביטול.

מרבית המסלולים החדשים משקפים היטב את התדמית של פורמולה 1 המודרנית - יפים, בטוחים ומשעממים. אפשרויות העקיפה בהם מעטות. למסלולים הוותיקים יש ייחוד מקצועי. אבל מהו כבר הייחוד כשממשלת דרום קוריאה משלמת 200 מיליון דולר כדי לארח מירוץ. אפילו במונאקו, מירוץ הרחובות הקלאסי מכולם, שמעו מאקלסטון כי "אפשר להסתדר בלעדיהם, הם לא משלמים מספיק".

פורמולה 2012, תמונה קבוצתיתצילום: אי–פי

המתנגדת העיקרית לבריחה מאירופה היא הקבוצה שמזוהה יותר מכל עם המסורת של הסבב. "אני מצטער על אובדן מירוצים חשובים", אמר פיירו פרארי, סגן נשיא הקבוצה ובנו של המייסד אנצו, "אני מקווה שנשמור על איזון נכון. זה ענף גלובלי, אבל יש לגונן על מקום הולדתו".

בפועל, צבע הכסף חזק מכל מסורת. אוסטרליה, שמאז אמצע שנות ה-90' מארחת בקביעות את מירוץ הפתיחה, ראתה את הכבוד מועבר פעמיים בשנים האחרונות לבחריין. זה עוד כלום לעומת הצפוי לה. לאחרונה הודיע אקלסטון כי המירוץ באלברט פארק במלבורן יהפוך למירוץ ערב, כך שניתן יהיה לקיימו בשעות נוחות יותר לקהל הטלוויזיה באירופה. עלות התקנת הזרקורים גבוהה, והמארגנים גם כך רושמים הפסדים. במידה שיסרבו, ולא יימצא מסלול אחר שיעמוד בתנאי, ייפרד הסבב מאוסטרליה ב-2015. "יש לנו מירוצים שמוכנים לקחת את מקומו", אמר אקלסטון, "יהיה שגוי מצדי לדווח להנהלה שעלינו לנטוש מקום זה או אחר כדי לשמור על אוסטרליה".

כן, דבר אינו קדוש. "אני מבין שזה קשה לכל אלה שגדלו כמוני תוך צפייה במירוצים בנורברגרינג, ברנדס האץ' או אשטוריל, אבל ברור שההשקעה של המדינות האסייתיות משלימה ואף מחליפה את המסורת של האירופיות", אמר הנהג הספרדי פדרו דה לה רוסה.

הדבר היחיד שיכולים לעשות האירופאים הוא לחסוך. ולנסיה וברצלונה עשויות לעבור למודל הגרמני ולארח מירוץ לסירוגין. הצרפתים מדברים על שיתוף פעולה דומה עם ספא-פרנקורשן. "צריך להודות שאירופה נתקלה בקשיים גדולים", אמר אלן פרוסט, אלוף העבר הצרפתי, "אם זו הדרך היחידה שהמירוץ יתממש, מדוע לא? זה עדיף מכלום".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ