יש חיים אחרי הפורמולה 1

אחרי שקבוצת וויליאמס אמרה לו יפה שלום בגיל 39, ארז רובנס באריקלו את שיא המירוצים בפורמולה 1 ויצא להרפתקה חדשה באינדיקאר. שם, כולם מאמינים, הוא יחזור לפודיום

אמיר ענבר
אמיר ענבר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים1
אמיר ענבר
אמיר ענבר

מבוגר, מנוסה, בלתי נגמר, זקן. כשאתה ספורטאי בן 39, נדמה שלשמך תמיד יוצמד תואר כלשהו, מחמיא יותר או פחות. ההגדרה החדשה של רובנס באריקלו נדירה עבור ספורטאי בגילו: רוקי.

מאז הסתיימה העונה הקודמת בפורמולה 1, נאבק באריקלו על עתידו בסבב בו נהג מאז 1993. 322 המירוצים בהם התחרה, שיא כל הזמנים, היו נשקו העיקרי במאבק על המקום בקבוצתו וויליאמס. הנהגים עמם התמודד הציעו דבר אחר: הסכמי חסות שיכניסו כסף לקבוצה. ב-16 בינואר הצהיר באריקלו: "איפה תמצא מישהו עם ניסיון כמו שלי ועם כל כך הרבה רצון להצליח? איני יודע איך זה קרה, בשנות העשרים לחיי חשבתי שאולי בגיל 30 אסיים. אני בן 39 ומוכן להמשיך. זה הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות לי כרגע ואני מקווה שאנהג השנה".

כעבור יממה החתימה וויליאמס את ברונו סנה. רגע לפני שתיכנס לשנתה ה-20, הסתיימה הקריירה של באריקלו בפורמולה 1.

כשקיבל את ההודעה, הוא שהה בחופשה עם טוני קנאן, חבר ותיק ונהג אינדיקאר מזה עשור. לקנאן היתה תרופה לבעיות של בן ארצו. בתחילה ביקש מבאריקלו לסייע לו בניסויים במכונית של קבוצתו KVRT. אחר כך הודיע לראשיה, קווין קלקהובן וג'ימי ואסר, שהנהג המובטל מעוניין להתחרות בסבב האמריקאי ומצויד בחסות של חברה. "נתתי לו את המכונית שלי והתחרטתי על כך", מציין קנאן, "זה היה אמור להיות יום אחד והפך לארבעה וחצי. אחרי הניסויים, ג'ימי וקווין ניגשו לדבר עם רובנס והוא שאל אם יש להם מימון עבורו. אמרתי 'חשבתי שלך יש...'. ג'ימי הביט בי עקום, הם הבינו את התרמית, אבל לבסוף כולם מרוצים".

באריקלו מתרגל למתכונת החדשה, בתחילת החודש בברזילצילום: אי-פי

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים מספורט הארץ ישירות אליכם

את המימון השיג לבסוף באריקלו מחברת בנייה ברזילאית, שמשלמת כמה מיליוני דולרים - הרבה פחות ממה שנהגי וויליאמס מביאים. המכשול הבא היה בביתו. אשתו סילבאנה הביעה בעבר התנגדות לאפשרות שינהג במסלולים האובאליים המסוכנים, דוגמת זה שקטל בשנה שעברה את דן וולדון. הפעם הוא זה שגייס כוח עזר, בדמות ילדיו. סילבאנה השתכנעה. "היא רואה בעיניי שאני מאושר", הוא אומר, "כך שהיא שמחה עבורי".

וכך, חודשיים לפני יום הולדתו ה-40, יחל היום סגן אלוף העולם לשעבר בפורמולה 1 חוויה מסוג אחר. קרוב ל-1,500 אוהדים הגיעו לניסוי שגרתי בסונומה בחודש שעבר, בעיקר כדי לחזות בו. אחר כך עלה ליציע וענה לשאלות. קשר כזה נדיר בפורמולה 1. "אני אוהב את העובדה שנהיה קרובים יותר לאוהדים", הוא אומר, "אתה מגיע, יכול לחבוש כובע של הנהג שלך ואז לבלות אתו זמן".

הזמן החשוב נקבע על המסלול. "הבחור ישב במכוניתי ביום הראשון וכבר היה מהיר ממני", התפעם קנאן. למרות הדמיון למכוניות פורמולה 1, ברור שיידרש לו זמן להסתגל. משקל הרכב, ההגה הקשיח והיעדר הכיסויים שמחממים את הצמיגים הם בין ההבדלים שמונה באריקלו. "זו פשוט מכונה שונה ואני זקוק ליותר זמן להסתגל", אמר.

המסלולים הם עניין נוסף, גם אם רק ארבעה מ-16 המירוצים השנה הם אובאליים ("אשתי אוהבת את זה"), בראשם אינדי 500 המפורסם. "אין לי מושג איך לכוון מכונית למסלול אובאלי", הודה, "אבל טוני הוא מלך האובאלי והוא ילמד אותי. תמיד רציתי להבין את החוויה, מה עובר בראשו של הנהג במהירות כזו".

אם הכל יילך כשורה, מקווה באריקלו לחזור דווקא לתחושות ישנות. השנה שעברה היתה מהגרועות בקריירה שלו. מי שבמהלכה רשם 11 ניצחונות ו-68 הופעות על הפודיום - רובם בפרארי, כמספר שתיים למיכאל שומאכר - לא ניצח מאז 2009. באינדיקאר, שם ישתמשו השנה הקבוצות בשלדה דומה, "החוקים נותנים לך סיכוי וביצועי הנהג עושים הבדל", אומר הברזילאי. "איני מצפה שיהיה פחות מאשר במיטבו מהרגע הראשון. יש לו סיכוי טוב מאוד להיאבק על ניצחונות ועל האליפות", אומר קנאן. הליו קסטרונווס, נהג קבוצת פנסקי, קבע: "הוא יתמודד על התואר, והסבב יזכה לדחיפה מנוכחותו".

גם זה חשוב. אינדיקאר סובל מירידה חדה בהתעניינות. מות וולדון ונטישת דניקה פטריק לנאסקאר המתחרה היוו פגיעה גדולה. גיוס באריקלו - השם הגדול ביותר שמגיע לסבב מאז נייג'ל מנסל ב-1993 - הוא סיפור חם, גם אם מנכ"ל אינדיקאר הגזים כשקרא לו "מנהגי המירוצים הטובים בכל הזמנים". האפקט, כפי שהורגש בסונומה, היה מיידי. באריקלו מביא עמו קרוב ל-1.5 מיליון עוקבים בטוויטר, שמקושרים עתה מיידית לאינדיקאר. מכירות הכרטיסים למירוץ סאו פאולו המריאו ברגע שחתם.

עמיתיו החדשים מקבלים את הצטרפותו בברכה. "הוא מביא הכרה בינלאומית ומרים את רמת התחרות", אמר דריו פרנקיטי, אלוף אינדיקאר ארבע פעמים, "זה שהוא כאן טוב לכולם. בטוח שלא אומר זאת בימים שאפסיד לו, אבל זה חלק מההנאה. רובנס הוא בחור אתו אתה רוצה להתמודד".

למרות שהיותו רוקי "גורמת לי להרגיש צעיר", החליטו בסבב לחסוך ממנו את ההגדרה. ילד הוא לא. "רובנס יכול לשבת בחווה שלו בברזיל ולשתות יין, אבל יש לו כל כך הרבה להט", מציין פרנקיטי. עבור באריקלו, שלא ויתר על האפשרות לשוב בעתיד לפורמולה 1, הסיפור פשוט: "עוד לא הגיע זמני להפסיק, יש לי יותר מדי אנרגיה. אני אוהב את הספורט, את המהירות. מאחורי ההגה אני מרגיש בבית".

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ