חזק ומהיר יותר יהיה מעניין יותר? - ענפים נוספים - הארץ
מוטו GP

חזק ומהיר יותר יהיה מעניין יותר?

במוקד פתיחת עונת מוטו GP היום תעמוד הגדלת נפח המנוע ל-1,000 סמ"ק. האופנועים יטוסו על המסלול, השאלה מה יעשו הרוכבים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

מבט חטוף על קו הזינוק בקטאר הערב לא יבשר על שינוי משמעותי, בוודאי בין המובילים. אותם רוכבים, אותן קבוצות. אלא שמתחת לבני האדם ומאחורי כל מדבקות הפרסום מסתתר כוח חדש. כשייצאו לדרך, תיחשף גם השפעתו.

ולנטינו רוסי קרא לכך "הטעות הגדולה ביותר בסבב ב-15 השנים האחרונות", העונה החליטו הארגונים המנהלים את מוטו GP שהגיעה העת לתקנה. חמש שנים אחרי שנפח המנוע המקסימלי בסבב האופנועים הופחת מ-990 סמ"ק ל-800, הוא הוגדל בליווי תוספת סמלית: היכונו לעידן ה-1,000 סמ"ק.

באנר ספורט

"יותר כוח זה בהחלט קצת יותר מהנה", אומר קייסי סטונר, אלוף העולם, שכבר נוכח במעלותיו של המנוע החזק. במהלך מקצה ניסוי במלזיה היה מהיר בכמעט שנייה משיא המסלול שקבע רוסי באופנוע של 800 סמ"ק. בעוד המהירות הגבוהה ביותר בה דהר אופנוע של 800 נמדדה ב-349.3 קמ"ש, מאמין ג'רמי ברג'ס, ראש הצוות של רוסי, שרוכבים יגיעו במסלולים המהירים ל-360 קמ"ש. "עלינו להפחית את המהירות המקסימלית כדי להגביר את הבטיחות", הזהיר חורחה לורנסו, אלוף 2010, שיזנק היום ראשון.

קייסי סטונר צופה בניקי היידן משתעשע בקטאר. מהיום זה רציניצילום: רויטרס

לורנסו נמצא בדעת מיעוט. הוא גם מדור הרוכבים שלא הכירו את עידן ה-990 סמ"ק, אליו התקדם הסבב ב-2002 מ-500 סמ"ק. הירידה ל-800 כעבור חמש שנים נועדה להפחית מהירות בפניות, להקטין סיכונים ולצמצם עלויות. "האופנוע של 990 היה קשוח ופרוע, אבל עם מנוע נהדר והרבה יותר עוצמה", אמר רוסי, "ה-800 היה גרוע מכך, אותו אופנוע עם פחות כוח".

ה"דוקטור" לא מדייק. במקביל להפחתת עוצמת המנוע, נוספו ושופרו עזרים אלקטרוניים שנועדו לסייע לרוכבים ושולטים במכונה לא פחות מהאדם. הם מנמיכים את הסיכון לנפילה, אך מצמצמים בהשפעת הרוכבים. ובסופו של דבר, הצופים עדיין רוצים לראות אופנוענים ולא אופנועים מתחרים זה בזה. "ההתאמות האלקטרוניות", מודה דני פדרוסה, "מנעו מאתנו להיות אלה שבאמת שולטים בכל הפרמטרים בעת הרכיבה".

השפעות השינויים הורגשו היטב בשנים האחרונות. בין 2002 ל-2006, רשמו 14 רוכבים ניצחונות במירוצים. בחמש העונות הבאות ירד המספר לשמונה, כשחצי מהם זכו במירוץ בודד. המירוצים הפכו סטריליים יותר, עם מעט עקיפות. כשכל סטייה מקו הרכיבה עלולה להתגלות כטעות שתשאיר אותך מאחורי כל המסרבים לחרוג מהנורמה, רבים בחרו להימנע ממנה.

בעוד המבחן הגדול ב-800 סמ"ק, אומרים הרוכבים, היה טמון באחיזת הכביש במהלך הפנייה, ב-1,000 הם ייבחנו על הדרך בה ייכנסו אליה וייצאו ממנה. העוצמה הנוספת אמורה לעודד אותם לקחת יותר סיכונים ולצאת מהפנייה בצורה תקיפה יותר. כוח על חשבון דיוק. פיסית, העלייה במשקל האופנוע תצריך יותר מאמץ בהפנייתו.

"אם אתה סוטה מקו הרכיבה בשני סנטימטר באופנוע של 1,000 סמ"ק זו לא בעיה גדולה, בעוד ב-800 היית צריך להיות כל כך מדויק כי אי אפשר להתגבר על טעות", אמר קאל קראצ'לואו ל"מוטורסייקל ניוז", "ב-80%-90 מהמירוצים בשנה שעברה הבחור שהוביל בהקפה השנייה ניצח כי אי אפשר לסגור את הפער. אנחנו מעוניינים במירוצים מרתקים ואני חושב שתקבלו את זה ב-1,000. בחלק הקדמי תראו את אותם בחורים. אני מקווה שאלה מאחוריהם יהיו קרובים יותר".

רוכבים כמו קראצ'לואו ובן ספיז מקווים לנצל את היכרותם עם אופנועי 1,000 סמ"ק מימיהם בסבב סופרבייק, אך סביר שלא תחול טלטלה ברשימת הנאבקים על האליפות. סטונר - הרוכב המצליח בעידן ה-800, עם שני תארים ו-33 ניצחונות - מגיע לעונה כפייבוריט.

"יש סיבה שהרוכבים בצמרת נמצאים שם, והם יסתגלו במהירות", אומר סטונר. בעוד שהאוסטרלי מסכים כי צפוי גיוון מחודש בדרך בה תוקפים הרוכבים את הפניות, הוא לא משוכנע שהמעבר ל-1,000 סמ"ק יחולל מהפכה: "אלה לא האופנועים שגורמים לירידה במספר העקיפות. הספורט הפך כה מקצועני שהרוכבים לא מבצעים טעויות כבעבר. פעם רוכבים עישנו לפני מירוץ. רמת הרוכב עלתה כי כולם יודעים מה עליך לעשות".

בדבריו תומכת העובדה שהעזרים האלקטרוניים ימשיכו ללוות את הרוכבים. מנגד, ניסויי קדם העונה רמזו כי לשמירה על הצמיגים תהיה משמעות רבה יותר - עוד גורם שעשוי להוסיף ממד לא צפוי.

דבר צפוי אחד כבר קרה: עלייה במספר הקבוצות (מ-11 ל-14) והרוכבים (מ-17 ל-21). גם בכך קשורים המנועים, אם כי בצורה אחרת. חוק חדש מאפשר לקבוצות העצמאיות לרכוש מודלים המבוססים על מנועים שיצאו מקו ייצור סטנדרטי במקום להשקיע בבנייה או ברכישה של אב טיפוס. מידת התחרותיות של האופנועים הללו מוטלת בספק, אבל לפחות הם שם אחרי מספר שנים של ירידה במספר המתחרים בעקבות הדרישות הכספיות ועזיבת יצרניות כמו סוזוקי וקווסאקי.

רוסי זוכר ויודע הכל. 500 סמ"ק, 800, 990 - הוא זכה באליפות בכל אחת מהתקופות הללו. למרות שהוא מרוצה מהשינוי, ברור לו שלא מדובר בחזרה לימים אחרים. "האופנוע של 1,000 סמ"ק עדיין דומה יותר ל-800 מאשר ל-990. יש בו הרבה עזרים אלקטרוניים", ציין, "אבל עדיין מדובר בצעד קדימה. האופנוע הופך יותר מהנה". נשאר רק להעביר את ההנאה לכולם.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ