בואו נעשה את זה מהר ונברח
 - ענפים נוספים - הארץ
פורמולה 1 בבחריין

בואו נעשה את זה מהר ונברח


הפגנות, מהומות, בקבוקי תבערה, פצועים והרוגים. כנראה שדבר לא ימנע מהמכוניות 
להשלים את המירוץ ומראשי הסבב לגרוף לכיסם 40 מיליון דולר


אמיר ענבר
אמיר ענבר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אמיר ענבר
אמיר ענבר

מארגני הגראנד פרי של בחריין נקטו בשבועות האחרונים בקו ברור. גם ביום חמישי הם לא סטו ממנו, מעוות ככל שיהיה. "זה חוסר מזל, עניין של תזמון", הכריז יו"ר המסלול, זאייד אל זייאני, "דבר כזה יכול לקרות בכל מקום בעולם, להיקלע להתפרעות, לקטטה או למשהו".


אבל זה לא קרה באוסטרליה, בבריטניה, בספרד, בגרמניה, באיטליה, במונאקו, ביפאן, בדרום קוריאה ובמקומות אחרים שמארחים מירוצי פורמולה 1. רק בבחריין רכב ובו ארבעה מכונאים של קבוצת פורס אינדיה עוכב בכביש על ידי מפגינים נגד המשטר והושלכו עליו בקבוקי תבערה. הם נמלטו ללא פגע, נמנעים מתרחיש האימים שלאחרונה הועלה שוב ושוב. גם כך, אי אפשר היה עוד להתעלם.


ממסי עד לונה צ'מטאיי

בעקבות התקרית ביקשו שניים מהמכונאים לעזוב את בחריין מחשש לבטיחותם. שלשום ויתרה פורס אינדיה על הופעתה במקצה אימון כדי שחבריה לא יחזרו מהמסלול בחשיכה. סאובר סיפרה שגם אנשיה נתקלו בדרך במפגינים עם בקבוקי תבערה. מרצדס, לפי דיווח, החליפה מלון כדי להתקרב למסלול, דרומית לבירה מנאמה. "לא היו צריכים לשים אותנו במצב הזה", אמר ניקו הולקנברג, נהג פורס אינדיה.

עשו לנו לייק וקבלו את הידיעות המעניינות ביותר, ישירות לפייסבוק

היה זה סדק קטן אך מרענן בחומת השתיקה של הנהגים, שמיעטו להשמיע את קולם בדיון סביב מירוץ בחריין. לרוב השמיעו דברים דומים: ניסע לאן שיורו לנו ב־FIA ‏(התאחדות המכוניות הבינלאומית‏). "אין לי דעה, אסור שתהיה", אמר ג'נסון באטן, "איני מדבר כאדם, אני יושב כאן כנהג מקלארן וסומך על ה־FIA שיקבלו החלטה נכונה. אנחנו קרקס, נוסעים ביחד ועושים הכל ביחד - בין אם מתחרים או לא". מקלארן, אגב, נמצאת חלקית בבעלות בחריינית.


בשנה שעברה נדחה ולבסוף בוטל הגראנד פרי הבחרייני בעקבות ההתקוממויות נגד המשטר. מאז נכלל בלוח המירוצים ל־2012, התקיים דיון ציבורי נרחב סביב החזרה לבחריין. בשבועות האחרונים הוא הפך אינטנסיבי: מארגני המירוץ, ראשי הסבב, המפגינים, ארגונים לזכויות אדם, מומחים לאבטחה ואף חברי פרלמנט בריטים - לכולם זווית ואינטרסים בשאלה האם יש לקיים את המירוץ או לבטלו.


בדו"ח שפרסם לאחרונה קבע ארגון אמנסטי כי "אין לחיות באשליה שמשבר זכויות האדם בבחריין הסתיים". לדבריו, מהמדינה ממשיכים לזרום דיווחים על עינויים ושימוש בכוח מופרז נגד מפגינים. חבר הפרלמנט ריצ'רד ברדון קרא לסבב להימנע מלהיות מעורב ב"הצגת תמונה של נורמליזציה, כשמה שקורה כמה קילומטרים משם עשוי להיות שונה".


אלא שזכויות אדם מעולם לא שיחקו תפקיד בשיקולי הסבב. לא כשהגיע לבחריין ב־2004 או כשהתרחב למדינה כסין. לטענתו, השאלה היחידה נגעה לבטיחות אנשיו. במופע התחמקות מתגלגל, איש לא העז לקרוא בקולו ובשמו לביטול המירוץ - מה שאולי היה מניע את הגלגלים. ראשי פורמולה 1 
טענו שקיומו תלוי בקבוצות. אלו, שבעילום שם הבהירו כי ישמחו לוותר על התענוג, הזכירו פומבית את המחויבות החוזית שלהן. בשלב הבא הודיעו בסבב שבעצם רק הבחריינים יכולים להודיע על ביטול.


ואלה, כמובן, לא יעשו זאת. המירוץ שווה הרבה למשטר בבחריין. כלכלית - הוא מושך מאה אלף תיירים והכנסות של חצי מיליארד דולר, לפי הערכות - ותדמיתית. "UniF1ed", אומה אחת חוגגת, הוא הסלוגן שמלווה את המירוץ השנה. ממש.


כתבי הספורט המוטורי שנחתו בבחריין הפכו בעל כוחם לכתבי מלחמות. בקבוקי תבערה וגז מדמיע הפכו לחלק מהז'רגון שלהם. בחריין, הם אומרים, בטוחה ברובה, אך רק עיוור יטען שדבר לא קורה בה. הפגנות רבות מתקיימות באזורים כפריים. בתקופה האחרונה - אולי גם בשל האפשרות למשוך תשומת לב בזכות המירוץ - הן התקרבו למנאמה. כל אירוע וכל פצוע דווחו בתקשורת העולמית כפי שלא קרה מאז תחילת ההתקוממות בשנה שעברה. שלשום, לפי דיווחים, נהרג מפגין במנאמה.


אבל לראשי הסבב נוח לעצום עיניים ולאסוף לכיס 40 מיליון דולר שמשלמים מארגני המירוץ. בסוף השבוע שעבר נפצעו שלושה נערים בבחריין בהפגנה שהתקיימה אחרי הלוויית הרוג, אחד מהם מקליע. כשברני אקלסטון, האיש החזק בפורמולה 1, שוחח עם עיתונאים בסין, ניסה אחד מהם לעמתו עם כך. "איש לא נורה, על מה אתה מדבר", השיב אקלסטון, קילל ונטש. בשיחה אחרת אמר: "האם אתם חושבים שביטול המירוץ יעלים את כל הבעיות?".


אקלסטון אולי צודק, אלא שבמקרה הזה התעקש הסבב להכניס ראש למיטה חולה מאוד. הקבוצות הגיעו בצוותים מצומצמים, משתמשות ברכבים לא מסומנים והורו לאנשיהן לא להסתובב לבד ולהימנע מבגדים עם סמלן. הן קיבלו רשימה של מקומות אליהם אסור שיגיעו. "נראה שזה רוב האי, למעט מנאמה והמסלול", סיפר ג'ון איסון, שליח "הטיימס". חלק מהרשתות המשדרות לא שלחו צוותים. האבטחה, אומרים העיתונאים, כבדה מאוד. מירוץ בחריין יתקיים, אבל רחוק מלהיות חגיגה. "הרחתי מולוטוב וטעמתי גז מדמיע", צייץ ביירון יאנג מ"המירור" בטוויטר אחרי שנכח בהפגנה, "תוהה מה לעזאזל פורמולה 1 עושה בבחריין".


כך גם המפגינים, שבימים האחרונים הציתו דגלים של הסבב ותמונות של אקלסטון. ברחבי מנאמה רוססו כתובות גרפיטי נגד פורמולה 1. ביום שני טיפסו פעילים על גג שגרירות בחריין בלונדון כדי להפגין נגד הפרת זכויות אדם וקיום המירוץ. ביניהם עלי מושאימה, פעיל אופוזיציה שבהיעדרו נדון בבחריין ל־15 שנות מאסר. "אם הסבב מגיע לבחריין, זה אומר שהוא תומך בדיקטטורה, עינוי ודיכוי", הסביר ל"אינדיפנדנט". גם אם לא סימנו את אנשי פורמולה 1 כיעד לפגיעה, תמיד קיים סיכוי לחיכוך, כפי שהתברר.


"שוחחתי עם אנשי צוות, מנהלי קבוצות, מזכירות, אנשי קייטרינג, יחסי ציבור, ואיני מוצא מישהו שרוצה לנסוע לבחריין", סיפר בשבוע שעבר איסון. והנה, איכשהו, כולם שם, רק מחכים לרגע שיוכלו לעזוב. בבחריין ייחלו לבוא הסבב כדי להציג את מדינתם לעולם באור אחר. אם כבר, עתה רואה העולם את פורמולה 1 באור אחר, די קודר.


פול פוזישן. סבסטיאן פטל יזנק היום ראשון, לפני לואיס המילטון, מארק וובר וג'נסון באטן. תקלה טכנית הותירה את מיכאל שומאכר במקום ה־18 בלבד.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ