לונדון 2012

יותר מהר, הרבה יותר חברתי

בקיץ הקרוב לא יתחרו הספורטאים רק במסלול, בבור הקפיצות או בבריכה, אלא גם ברשת. היכונו לעשות לייק לבולט ולעקוב אחרי לברון

אמיר ענבר
אמיר ענבר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אמיר ענבר
אמיר ענבר

דיי גרין התגבר על מכשולים רבים עד שהוכתר לאלוף העולם בריצת 400 מטר משוכות, ומשחקי לונדון הציבו בפניו בעיה חדשה. כמו כל הספורטאים הבריטים, הוא קיבל רק שני כרטיסים למען קרוביו לכל מקבץ תחרויות בו ישתתף. הפתרון הגיע ממקור בלתי צפוי, ואולי צפוי לחלוטין בימים אלו.

לאחר שחברתו של גרין פרסמה את הסיפור בטוויטר, פנה אליו תושב לונדון שמתמחה ברכישת כרטיסים מאתרים בחו"ל. בתוך שבוע השיג שמונה כרטיסים נוספים לריצות חצי הגמר והגמר שלו. החותר זאק פרצ'ס הלך בעקבותיו ונעזר בחמישה אנשים כדי להשיג 14 כרטיסים. "זה", אמר גרין, "בדיוק מה שהרוח האולימפית מסמלת".

בעוד הרוח מלווה את האולימפיאדה מימיה הראשונים, לונדון צפויה לספק חידוש: מה שהחל במשחקי החורף בוונקובר צבר תאוצה ויגיע לדרגה חדשה ב"אולימפיאדה החברתית". פייסבוק, טוויטר, יוטיוב, אינסטגרם ושלל רשתות חברתיות נוספות - כולם יקחו חלק בחגיגה האולימפית. לא לכולם ברור איך להתמודד עם כך.

עקרונית, מדובר בעניין חיובי. התפתחות הרשתות קירבה בין ספורטאים לאוהדים, שזוכים לנהל איתם שיחות ולקבל מידע ממקור ראשון. במקביל, התגלו גם הבעיות שצצות כשספורטאי מתוסכל או מפוזר משחרר בתוך שניות מסר חריף או חושפני. ליגות וקבוצות הטילו הגבלות שונות על פרסומים ברשתות לפני ואחרי משחקים. גם כך, נדמה שבכל פעם נקבעים גבולות חדשים. השנה פרסם הנהג בראד קסלובסקי ציוצים ותמונות מתוך מכוניתו בעת שמירוץ דייטונה 500 הופסק.

מדובר בכאב ראש לא קטן עבור הוועד האולימפי. רבים מהספורטאים במשחקים מחוברים כמובן לרשתות החברתיות. זהו לא סיפור משמעותי עבור לברון ג'יימס או יוסיין בולט, אבל חלקם הגדול אינם מורגלים בבמה העצומה שתעמוד לרשותם במשך מספר שבועות. "יותר מתמיד, אוהדים מתחברים לספורטאים גם כשאינם כוכבי המדינה שלהם, הגבולות מאבדים חשיבות", מציין דגלאס אלדן וורשו, אסטרטג דיגיטלי המתמחה ברשתות חברתיות. בין המתח, השמחה, התסכול והחגיגות, מי יודע מה עלול להשתחרר לאוויר העולם מבלי שתוכל להחזיר את הגלגל לאחור. הכל אפשרי.

דף הפייסבוק של יוסיין בולט. תמונה כזו, מן הסתם, לא תתקבל בברכה במהלך האולימפיאדה

היכנסו לאזור האולימיפי של "ספורט הארץ"

"בעבר, רוב העיתונים הפנו עין עיוורת לקורה בכפר האולימפי, ספורטאים אימצו קוד של 'מה שקורה בכפר נשאר בכפר'", כתבה נינה פאנל בעיתון האוסטרלי "דה אייג'", והדגישה למה התכוונה: "סקס וספורט תמיד הלכו יד ביד. מה שיהפוך את לונדון לשונה הוא שכשהספורטאים ינקו את ראשם, לרשתות החברתיות יש יכולת לתעד ולפרסם זאת".

תמונה או סרטון מביכים הם כאין וכאפס לעומת ספונסר זועם ורשת טלוויזיה כועסת. הנחיות הוועד האולימפי נועדו לגונן גם - רבים יגידו בעיקר - עליהם. על הספורטאים ומלוויהם נאסר לפרסם תמונה או סרטון מאתרי תחרויות. סרטון מהכפר האולימפי אסור בפרסום וכדי להעלות תמונה נדרש אישור כל המופיעים בה. אסור פרסום שיזכיר חברה מסחרית שאינה בין מאמצות המשחקים. בנוסף, "פוסטים, בלוגים וציוצים צריכים להתפרסם בגוף ראשון ובפורמט של יומן ולא מעמדה של עיתונאי". הספורטאים מתבקשים לא להתייחס ליריביהם או לחשוף מידע חסוי. וזה לא נגמר בהם. גם על הצופים נאסר לפרסם ברשתות תמונה או סרטון מאתרי התחרויות. מגבלות הוטלו גם על כ-70 אלף המתנדבים.

ההגנה על הספונסרים והרשת המשדרת אינה חדשה וכמובן לגיטימית, אך מקבלת משמעות שונה בעידן הרשתות החברתיות, כשאנשים רגילים להקליק ולהעלות. מי שיפר הנחיה יסתכן בתביעה ובהדחה מהמשחקים, אך אפילו סגן יו"ר הוועדה המארגנת הודה שאי אפשר לנטר הכל. האם לא מוגזם שספורטאי רשאי לומר מה הוא אוכל, אבל אזכור המותג יכניסו לצרות? והאם מישהו באמת יזרוק, למשל, את בולט בגלל פרסום נעלי פומה שלו?

מדובר בתסריט קיצוני שספק אם יתממש. נדמה שגם הוועד האולימפי מגשש מעט באפלה, בשטח לא מוכר. במהלך משחקי ונקובר התבקשה גולשת הסקי ג'וליה מנקוסו להפסיק זמנית למכור מוצרים באינטרנט אחרי שנעזרה בהישגיה למשוך כניסות רבות לאתר שלה.

בינתיים, השיק הוועד את הרשת שלו. ה"מרכז האולימפי" הוא אתר שמתעתד לקשר בין האוהדים לספורטאים, שדפיהם משלבים את המסרים שהם מעבירים בפייסבוק ובטוויטר. הפעילויות יכללו צ'אטים עמם וטיפים מספורטאי עבר.

בסופו של דבר, מעל לכל, זהו עניין של אחריות אישית. ספורטאים טרינידדים עברו הכשרה לשימוש ברשתות. ריקי ברנס, שחיין אמריקאי, נעזר בהן כדי לזכות בפרסום ובחוזי אימוץ. "אתה לא מקבל זמן מסך, אז עליך לייצר סיפור משלך", אמר לאתר "משאבל". רק שלא ימצא עצמו הקיץ בכותרות מכל הסיבות הלא נכונות.

שקול מילים. דף הטוויטר של לברון ג'יימס

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ