ג'ירו ד'איטליה

המירוץ לשינוי המירוץ

הג'ירו ד'איטליה לקח את הסלוגן "המירוץ הקשה בעולם באזור היפה בעולם" קצת רחוק מדי. השנה רוכך המירוץ לשמחת הרוכבים

אמיר ענבר
אמיר ענבר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אמיר ענבר
אמיר ענבר

"אשתקד שאלתי את אדוולד בואסון האגן מדוע לא חזר לג'ירו מאז 2009. הוא ענה שזה פשוט, המירוץ היחיד בו צפה מילדותו ועליו חלם הוא הטור דה פראנס. זה כך עבור רבים - אופניים זה הטור. מטרתנו היא לוודא שאופניים יהיו הטור דה פראנס והג'ירו ד'איטליה". החזון שהציג מיקלה אקוארונה בתכנייה לקראת הג'ירו השנה מלווה את המירוץ זמן מה. הרי לא רק הרוכבים חשים צורך להתחרות. בשנים האחרונות נדמה היה כי הג'ירו מתקדם בכיוון הנכון, עד שחווה סטייה חדה מהמסלול. כך הפך אקוארונה - אדם שמתמחה בשיווק ולא בספורט - למנהל הג'ירו ולאיש שמתווה את דרכו, תרתי משמע.

מאז 2004 החזיק בתפקיד אנג'לו זומניאן, עיתונאי אופניים לשעבר. כאיש "RCS ספורט", חברה שבבעלותה תחרויות וכלי תקשורת, עמד זומניאן בראש מירוצים כמו הג'ירו, מילאן-סן רמו, טירנו אדריאטיקו והטור של לומברדיה. עיקר מלאכתו בג'ירו היתה הגברת פרופילו הבינלאומי. "אנג'לו עשה עבודה נהדרת בבנייה מחדש של יוקרת וחשיבות הרכיבה האיטלקית", אומר אקוארונה, "אבל דבר אחד בו אולי אני מאשים אותו הוא שיצר יותר מדי אויבים". עם השנים, הם הלכו והתרבו. המארגנים לקחו את הסלוגן "המירוץ הקשה בעולם באזור היפה בעולם" רחוק מדי. רוכבים ומנהלי קבוצות הלינו על מסלול קשה מדי, על בעיות בטיחות ועל כמות גדולה מדי של "העברות" - נסיעה מעיר בה הסתיים קטע למקום בו יחל הקטע הבא. ב-2008 טענו בראדלי וויגינס וכמה מעמיתיו שהלכו לישון אחרי חצות בגלל נסיעות כאלו. זומניאן השיב שאיש לא הכריח אותם להגיע. כעבור שנה נקטו הרוכבים ברכיבת מחאה באחד הקטעים בטענה שהוא מסוכן. לאנס ארמסטרונג, ממנהיגיהם, ספג את רוב זעמו של זומניאן, שיצא נגד "רוכבים לא צעירים שרגליהם התקצרו ולשונותיהם התארכו".

ג'ירו ד'איטליה. פחות עליות יותר מישוריםצילום: רויטרס

לכתבות ועדכונים נוספים הצטרפו לדף הפייסבוק שלנו

האירוניה היא שבג'ירו רואים בהיעדרותו של דמות כמו ארמסטרונג ממהדורות קודמות גורם משמעותי ביתרון שפתח ממנו הטור. "עלינו לסגור את הפער", אומר אקוארונה, "ונוכל לעשות זאת בכך שנשכנע את הכוכבים הגדולים ביותר לבוא". לכן הג'ירו אשתקד היווה קו פרשת מים. לא היה זה רק מות ואוטר ויינלדנט, שנהרג בעקבות נפילה. "הטובים בעולם יכולים להיקלע למקום הלא נכון בזמן הלא נכון", מודה דייויד מילאר. אותו מילאר שכאשר סיים קטע בשנה שעברה, הכריז: "פאק אוף, ג'ירו". אחר כך הבהיר: "זה מוגזם. המארגנים צריכים לראות מה הם עושים. לא לכיוון הזה צריך הענף ללכת".

אפשר לרכוב גם במישור. "הטור דה פראנס בראש של כולם, אך הג'ירו הוא המירוץ בלבם", התפייט מנהל המירוץצילום: אי-פי

הכיוון אליו פנה הג'ירו ב-2011 היה קיצוני. הרבה מאוד העברות, כתוצאה מכך שחלף ב-17 מ-20 המחוזות באיטליה לציון 150 שנים לאיחודה. קטעים הרריים התקיימו בזה אחר זה כבר בשלב מוקדם. "לא אנושי" ו"פריק שואו" קראו לכך הרוכבים. תלונותיהם על הטיפוס המסוכן מדי בהר קרוסטיס נפלו על אוזניים ערלות, עד שבהתאחדות הרכיבה הבינלאומית התערבו וביטלו אותו ברגע האחרון, למחאת האוהדים בצדי הדרך. קו הזינוק במירוץ נגד השעון במילאנו הוזז והמסלול שונה וקוצר, שוב ברגע האחרון, כדי לצמצם בהפרעה לבחירות מקומיות. אחרי כל זה העז זומניאן בעל הסגנון העימותי להאשים את הרוכבים בפינוק.

אם לא הספיקו הצרות, אלברטו קונטאדור יצר פער גדול בשלב מוקדם - ותודה לקטעי ההרים - כך שזהות המנצח הוכרעה מהר, לאכזבת הטלוויזיה. ועזבו את המצב המגוחך בו קונטאדור איבד מאוחר יותר את הזכייה בגלל פרשת הסמים שנגררה מהטור ב-2010. מעט אחרי הג'ירו נפרד זומניאן מתפקידו. רשמית התפטר, בפועל נדחף. אקוארונה, שעובד ב-RCS מאז 1999 בתפקיד שיווקי וארגוני, תפס את מקומו לצד מאורו וני, המנהל הטכני. גישתו שונה: "אני מעדיף לנהל מו"מ. איני חושב שהחיים שחורים ולבנים. רוב הזמן הם בגווני אפור". המסלול השנה תואם להשקפתו. ההרים יגיעו בשמונת הימים האחרונים ויהיו מופרדים על ידי קטעים מישוריים. מספר ההעברות ירד. טרם השעייתו, קרא לכך קונטאדור "ג'ירו יותר אנושי". במבט לאחור מודה אקוארונה: "הניסיון להפוך את המירוץ לאטרקטיבי יצא משליטה בשנה שעברה. לו העמסנו את ההרים זה על זה, היינו מגיעים לירח. הג'ירו תמיד קשה, אבל הוא לא צריך להיות סופר-קשה כדי למשוך עניין וצופים". והרי זו מטרתו. מזמן חלפו הימים בהם מארגני הג'ירו סייעו לרוכבים האיטלקים לנצח. "כתבה בעיתון יפאני מעניינת אותי כעת יותר מבעיתון איטלקי", מבהיר הבוס החדש, "זה היעד שלנו - הקהל הבינלאומי". בקטע הלפני אחרון השנה ידוושו הרוכבים במורטירולו ובסטלביו לאור הצבעת אוהדים בפייסבוק על הטיפוסים החביבים עליהם. לפני שנתיים נפתח הג'ירו באמסטרדם והשנה נערכו הקטעים הראשונים בדנמרק. האפשרות להוציאו לדרך בעתיד בארה"ב לא ירדה מהפרק. לרוכבים עוד צפויה העברה מהגיהנום.

בינתיים, הם נהנים מהקיים. "אני אוהב את הג'ירו הזה מאוד, כי כל הקטעים ההרריים בשבוע האחרון", אמר איוון באסו, אלוף 2006 ו-2010. פיטר סטטינה האמריקאי מאוהב באווירה שיש בארץ המאוהבת בענף: "היה מגניב לצלם תמונת לוויין מדויקת ולראות את הקו הוורוד שנוצר במדינה לאורך שלושה שבועות, לפי המסלול". אקוארונה בוודאי ישמח להציג תמונה כזו לעולם. "הג'ירו הוא המירוץ האהוב על האיטלקים. אני מקווה שיהפוך למירוץ הפופולרי בעולם. יש לו היסטוריה משלו וכוח משיכה. הטור בראש של כולם, אך הג'ירו הוא המירוץ בלבם".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ