המחשב הרג את היצירתיות של כוכבי השחמט

התיקו המתמשך בגמר אליפות העולם בשחמט מעורר שאלה זו מחדש. על בוריס גלפנד ווישוואנתן אנאנד לשחק פחות זהיר, יותר יצירתי, יותר התקפי

ישראל שרנצל
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ישראל שרנצל

לפני 40 שנה בדיוק התקיים בריקיאוויק בירת איסלנד, הדו-קרב לאליפות העולם בשחמט בין בובי פישר מארצות הברית, לבין בוריס ספסקי, נציגה של ברית המועצות. האירוע עורר עניין עצום גם בשל האישיות האקסצנטרית של פישר ובעיקר כיוון שנתפס כסימבול לעימות מזרח-מערב בעידן המלחמה הקרה.

כנער צעיר, הדרך היחידה לחזות בקרב בשידור חי, היתה להצטופף עם מאות חובבים מול חזיתו של סניף בנק לאומי בכיכר מסריק בתל אביב; על פני לוח גדול שהוצב שם, נעו הכלים לפי המידע שהגיע בטלקס או בטלפון ממרחקים. היום כמובן המצב שונה: עשרות אתרי אינטרנט מעבירים את מסעי הקרב, את תנועות הגוף של המתחרים, וחלקם מלווים זאת בפרשנות של רבי אמנים, או בהצעות והערות של מחשבים חזקים במיוחד. הצופים תורמים את חלקם בטוקבקים מעניינים יותר או פחות.

לפני 15 שנה אירעה התפתחות דרמטית נוספת: מחשב (Deep Blue) גבר על אלוף העולם גארי קספארוב. מאז ברור כי המחשב החזק בתבל גובר על האדם החזק ביותר, וסוג כזה של התמודדות עבר למעשה מהעולם, כשם שהאצן המהיר בתבל אוסיין בולט אינו מתחרה מול מכוניות מרוץ.

אך השפעת המחשב חורגת מכך ומשפיעה מאוד על ההתמודדות בין שחקנים בשר ודם. בעזרת התוכנות המשוכללות ומאגרי המידע הענקיים ניתן להתכונן ביסודיות רבה לקרב, בעיקר בכל הנוגע לשלבי הפתיחה. שלבים אלו אינם מסתכמים עתה במסעים ספורים בלבד, אלא משתרעים על פני 20 מסעים ויותר. ניתן לדעת לא רק כיצד שיחקו כבר אחרים בעמדות דומות, אלא גם לנסות ולמצוא חידושים שטרם שוחקו ולבדוק את נכונותם בעזרת המחשב. אמנם בעת הקרב אין השחקן רשאי להסתייע במחשב, או בכל כלי עזר אחר; אך מי שהתכונן טוב יותר בעזרת המחשב וחבר יועצים אנושי משובח (שגם הוא נעזר כמובן במחשב) ושינן ביסודיות רבה יותר, סיכוייו עדיפים, גם אם ברמתו ובכישרונו הוא נופל מיריבו.

גלפנד ואנאנד מתמודדים במוסקווה, אתמולצילום: אי-אף-פי

אין פירוש הדבר שאבד לחלוטין הממד היצירתי והמקורי שבקרב, אך יש להודות כי משקלו הצטמצם בעיקר לשלבים שלאחר הפתיחה, ובהכללה, למצבים שבהם השחקן מוצא עצמו בעמדות שלא הופיעו בניתוחיו המוקדמים. יש גם מקרים נדירים ביותר שבהם הערכות המחשב מתבררות כבלתי מדויקות. נהיר לכל כי גלפנד, אנאנד ועוזריהם בילו את השנה האחרונה בעיקר מול צגי המחשב ואת פירות עבודתם הם מציגים לפנינו בימים אלה. אגב, בשל היותם בני 40 ומעלה מכירים השניים היטב את השחמט מהעידן הטרום-מחשבי, ולדעת רבים הדבר מקנה להם יכולת מעמיקה יותר, שכן הם גם עבדו בכוחות עצמם על מציאת נתיבים חדשים.

רצף משחקי התיקו במחצית הראשונה של הדו-קרב הנוכחי (ארבעה מהם היו בעלי עניין שחמטאי מוגבל למדי) עורר מחדש את הדיון בשאלה המרחפת כבר שנים לא מעטות מעל השחמט התחרותי: האם הורגים המחשבים בהדרגה את רוח המשחק ולמעשה לא ירחק היום ובו המשחק במתכונתו הנוכחית ייעלם כליל?

בעל הטור הבריטי, האמן סטיב גידינס ביטא את ההשקפה הפסימית - "כולם מנתחים את אותן ההסתעפויות עם אותן התוכנות... כבר לא ניתן להפתיע בפתיחה... המתכונת במוסקווה היא כך: כ-20 מסעים מוכנים מראש, עוד ארבעה- חמישה מסעים מדויקים שאותם מוצאים המתמודדים בכוחות עצמם, מתקבלת עמדה שווה ללא דרך להכרעה, וההסכמה לתיקו חותמת את האירוע. אלו הם ימיו האחרונים של השחמט הקלאסי".

אישית אני נוטה להסכים עם המגמה הכללית בדבריו, אם כי ראוי להציג את טיעוני הנגד: עדיין מתנהלות תחרויות רבות המייצרות קרבות מקוריים ובעלי עניין; למרות ההכנה, הרי שגורמים אנושיים בכל זאת משפיעים: מגבלות הזיכרון, הריכוז והחישוב (רבים מכים על מצחם בניסיון כושל להיזכר מה המליצה התוכנה...) וחולשות הגוף והנפש. ניתן לטעון ששניים לפחות ממשחקי התיקו במוסקווה לא התפתחו כמתואר לעיל, אלא היו תוצאה של קרב "אנושי" מותח, כולל טעויות. יהיו שיאמרו כי הרכב אנושי אחר, בעל טמפרמנט התקפי יותר, למשל קספארוב (שפרש ממשחק תחרותי לפני שבע שנים) או מגנוס קרלסן (הנורבגי בן ה-21 שמדורג ראשון בתבל) היה נוקט טקטיקה אחרת.

הפתרון האפשרי מחזיר אותנו לבובי פישר, שהוזכר לעיל. הוא הציע לשנות את עמדת הפתיחה של הכלים בראשית הקרב ולהציבם באופן אקראי, שייוודע לשחקנים רק עם התייצבותם לקרב. נכון, המחשב יוכל לנתח גם עמדות כאלו, אך בכל זאת מספרן הרב יקשה על שינון מראש. אפשר גם לנסות שינויים מסוימים בדרך הילוך הכלים הקיימים, או הוספת כלים חדשים. שיטת ההצבה האקראית של פישר נוסתה כמה פעמים, אך לא זכתה לפופולאריות, כיוון שעמדת המוצא המסורתית מושרשת כל כך וקשה לחולל שינוי ממוסד בכך. בינתיים, נותרו עדיין שישה קרבות ומותר בהחלט להפנות קריאה נרגשת למתמודדים: פחות זהיר! יותר התקפי! יותר יצירתי!

אליפות העולם בשחמט - סיקור נרחב: תיקו גם במשחק השישי | אנאנד העייף נערך לאתגר כפול תיקו חמישי ברצף בין גלפנד לאנאנד | גלפנד לא ניצל את הכלים הלבנים: תיקו גם במשחק הרביעי |אלילת המזל והעקשנות שיחקו לטובת בוריס גלפנד | הדו קרב נמשך - השחמטאי הישראלי כפה תיקו שלישי | תיקו שני בין גלפנד לאנאנד | השחמטאי הישראלי בקרב על אליפות העולם | הדרך של גלפנד לפסגת השחמט עוברת בהרי האלפים | המיליארדר שרוצה להחזיר את השחמט לאופנה |

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ