מוטו GP

קייסי סטונר רוכב לעבר השקיעה

סטונר בן ה-26, פעמיים אלוף המוטו GP, הדהים את הסבב כשהחליט לתלות את הקסדה כל עוד הוא עדיין נהנה על האופנוע

אמיר ענבר
אמיר ענבר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אמיר ענבר
אמיר ענבר

מוקדם יותר החודש, אחרי ניצחונותיו של קייסי סטונר בחרס ובאשטוריל, דיבר קאל קרצ'לואו בהשתאות על אלוף העולם. "הוא המהיר בתבל ובפער גדול", אמר הרוכב הבריטי ל"מוטורסייקל ניוז", "בקצב הזה הוא יהיה קשה לעצירה". מספר ימים אחר כך, נמצא מי שיעצור את סטונר: הוא עצמו.

בודדים ידעו מה עומד סטונר לומר כשהתייצב למסיבת עיתונאים שגרתית במסלול בלה מאן. בעצם, ייתכן שאפילו הוא לא ידע מה יגיד מעבר לפצצה שהטיל: בסוף העונה יפרוש ממוטו GP, בגיל 27 בלבד. אחר כך, משוחרר מתמיד, המשיך להטיל פצצות קטנות כשהציג את האמת שלו. זה לא רק אני, הסביר, זה גם אתם. כולכם.

צילום: אי–פי

לכתבות ועדכונים נוספים הצטרפו לדף הפייסבוק של ספורט הארץ

סטונר מעולם לא התיימר להישאר בסבב שנים ארוכות. זמן קצר אחרי שהגיע למוטו GP, כבן 20 בשנת 2006, העריך אביו שלא ימשיך להתחרות אחרי גיל 30. אשתקד, אחרי שזכה באליפות שנייה, הצהיר הרוכב כי יפרוש כשלא ייהנה עוד ממירוצים. טוב, זה מה שכולם אומרים. "רבים מהם לא יכולים לומר שזו האמת", הצהיר סטונר, "משהו תמיד מחזיק אותם כאן - כסף, תהילה. ראיתי רוכבים מאבדים את הלהט לספורט, את ההנאה, וממשיכים להתחרות".

הוא, מסתבר, לא יהיה ביניהם. בנאומו בלה מאן פירט את תלונותיו. יחס התקשורת לסבב שלילי מדי, להערכתו. "כולם בחדר צריכים להבין איזה סבב יש להם לפני שייעלם", אמר. אישית, הוא חש בלתי מוערך במשך שנים. כשזכה באליפות הראשונה ב-2007 שמע שהכל בזכות האופנוע. הזלזול מתבטא, לדבריו, בכך ש"עד היום אנשים אומרים שיש לי מחלה מסתורית" למרות שכבר לפני שלוש שנים התברר כי חולשה שחש נובעת מרגישות ללקטוז (סוכר החלב). "זה היה חלום להגיע לכאן ולזכות באליפות", הוא אומר, "אבל אחרי מספר שנים בסבב אתה מבין הרבה דברים. בין אם זה אנשים שאינם מאמינים בך או בכישרון שלך, או שינויים שקרו בסבב".

סטונר. הרוכב המצליח ביותר מאז 2007צילום: רויטרס

וזה, נדמה, היה הקש האחרון. סטונר מוערך יותר מתמיד. זו לא רק העובדה שזכה באליפות שנייה אחרי המעבר להונדה, אלא גם הקשיים שחווה ולנטינו רוסי הגדול עם אופנוע הדוקאטי עליו התחרה האוסטרלי בהצלחה בשנים האחרונות. למעשה, סטונר הוא הרוכב המצליח ביותר מאז 2007, עם 35 ניצחונות ושתי אליפויות. בתקופה הזו גם ראה את הסבב משתנה, ולא לטובה לטעמו.

במשך שנים התגאה מוטו GP בהיותו סבב חדשני, של אופנועי אב טיפוס. השנה, בניסיון להרחיב את מספר הקבוצות והמתחרים בעידן של משבר כלכלי, הוענקו לקבוצות עצמאיות הקלות כמו שימוש במנועי פס ייצור. "אנשים אומרים שמדובר בחזרה לעבר, שהסבב החל עם אופנועים רגילים והתקדם לאבי טיפוס, אבל הסבב לא מתחיל מהתחלה אלא הולך לאחור", תקף סטונר, "זה לא הסבב בו התאהבתי. הוא השתנה משמעותית, עד לנקודה שאיני נהנה ממנו. היו בו הרבה דברים שאהבתי והרבה דברים שאכזבו אותי. לצערי, האיזון השתנה".

אפשר רק להעריך את מי שנוטש את המקצוע היחיד שידע כל חייו. כבר בגיל ארבע החל סטונר לרכוב על אופנוע. כשהיה בן 14 הלכה משפחתו בעקבות חלומו, מכרה את החווה שלה והיגרה לבריטניה כדי שיוכל להתחרות באופנועי כביש. הוא כבר מסודר כלכלית, זה לא העיקר. קבוצתו רפסול הונדה הציעה, לפי דיווחים, להכפיל את שכרו כדי שיישאר. הוא סרב.

בדצמבר השתתף סטונר בניסויי סבב V8 סופרקאר באוסטרליה כשנהג במכונית. עם הודעת הפרישה צצו הערכות שיצטרף לסבב. "יש הרבה דברים שאני רוצה לעשות", אמר, מבלי לפרט. יש שיגידו כי הדבר העיקרי הוא לוודא שימשיך לחיות. בשנה שעברה היה מהקולות הבולטים שקראו נגד קיום הגראנד פרי היפאני מחשש לקרינה בעקבות הצונמי. אחרי שמרקו סימונצ'לי נהרג על המסלול, אמר: "כשדברים כאלה קורים זה מזכיר לך כמה יקרים החיים". בפברואר נולדה בתו הבכורה. לדבריו, עם זאת, הדבר לא שיחק תפקיד משמעותי בהחלטה.

בפברואר נולדה בתו הבכורה אלסנדרה (בתמונה), טוען כי זה לא היווה שיקול בהחלטתו לפרושצילום: אי–פי

יש שמאמינים כי ההחלטה כלל אינה סופית. מיכאל שומאכר, נהג הפורמולה 1 שפרש וחזר, הזכיר: "הוא צעיר מספיק כדי לקחת הפסקה, שבתון, ולחזור". עד אז, נותרו לו 14 מירוצים ומאבק על אליפות שלישית. אחרי ארבעה מירוצים - בשניים מהם ניצח - הוא מדורג שני. בלה מאן, אגב, סיים שלישי. "כשעליתי לאופנוע ביום אחרי ההודעה הרגשתי שעול הוסר מכתפיי", סיפר, "עכשיו אני יכול להתרכז בשאר העונה, לנסות ליהנות".

וזה, הרי, תמיד היה העיקר. "אני יכול להשיג את אותן תוצאות גם אם לא אהנה, כי הטבע התחרותי שלי ישתלט", אמר, "אבל אופנועים היו כל חיי ואני חושש שאם אמשיך בסבב, אאבד את הלהט ולא ארצה לעלות על אופנוע עשר שנים. זה יפחיד אותי. אולי זה בזבוז של כישרון, אבל אם אמשיך זה יהיה בזבוז של חיים. זו היתה דרך עקלקלה, אבל נפלאה. אין לי חרטות".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ