אמיר ענבר
אמיר ענבר
אמיר ענבר
אמיר ענבר

כאשר הצליח לקום, מגרד עצמו מהכביש יחד עם עשרות הרוכבים שהיו מעורבים בתאונה הגדולה בקטע השישי, ודאי ידע ואוט פולס שמצבו אינו טוב. זה לא מנע ממנו לעשות מה שעושה רוכב אופניים: לעלות חזרה ולדווש. כך רכב עוד עשרה ק"מ, לפני שנכנע לכאבים, הובהל לבית חולים ונותח. האבחנה: קרעים בטחול ובכליה, חבלה בריאות ושלוש צלעות שבורות. "הוא סובל מכאבים עזים", מספר דן לויקס, מנהל קבוצתו וקאנסולל, "כרגע הוא לא ואוט שאנחנו מכירים".

17 רוכבים נטשו את הטור דה פראנס בשבעת הימים הראשונים, מספר שיא מאז 1998, אז נכללו ברשימה גם שבעת רוכבי קבוצת פסטינה, שבכלל עזבו בגלל פרשת סמים. המספר הגבוה, תהיו בטוחים, נובע אך ורק מכמות התאונות הגבוהה, לא מהתרככות כלשהי באופיים של הספורטאים. המלחמה לא רק ביריביהם, אלא גם בגופם ובמגבלותיו, היא חלק מהגדרת מקצועם.

17 רוכבים נטשו את הטור בשבעת הימים הראשוניםצילום: אי–פי

טור דה פראנס 2012: סיקור מיוחד ב"ספורט הארץ"

רכיבה חרף פציעות היא מה שרוכבים עושים - לאורך כל השנה ועל אחת כמה וכמה במירוצים הגדולים. "אתה עובד כל השנה למען הטור דה פראנס ונמצא בכושר טוב, אז אתה לא חושב על כך יותר מדי. אתה פשוט מיישר את הכידון וממשיך", אומר טום דניאלסון, ששב לרכוב אחרי שנפל על כתפו בקטע השלישי. רק כשהגיע לגבעה הבאה ולא היה מסוגל למשוך את הכידון, הבין שיש לו בעיה. "באותו שלב ידעתי שהכתף שלי הרוסה. פשוט עשיתי כל מה שיכולתי כדי להגיע לקו הסיום. זה די אומלל. אתה כבר לא מתחרה בשביל שום דבר, רק רוכב. פשוט מנסה לשרוד".

נקעים בקרסול ובשוקית, סדקים ושברים בעצם הבריח ובפרק כף היד, צלעות שבורות, בעיות במרפק, בכתף, בירך ובברך, קרעים בטחול ובכליות. העדכון הרפואי לגבי 13 הרוכבים שנטשו בין שישי לשבת לא נראה כמשהו שהולם תחרות ספורטיבית. "האוטובוס נראה כמו בית חולים שדה", סיפר מנהל התקשורת של ראבובנק. רוברט חסינק, הרוכב הבכיר, סיפק בטוויטר ספירת מלאי: "8 רוכבים, 15 התרסקויות, 2 צלעות שבורות, נקב בריאה ומטר מרובע של עור".

דניאלסון דואב לאחר תאונתו בקטע השישיצילום: אי–פי

ראבובנק עוד בת מזל. דניאלסון, שסיים את הקטע השלישי כשהוא מרגיש "כאילו מישהו מנסר ממני את זרועי", המשיך עוד שלושה ימים, למרות שידע שכבר אינו מתחרה על מיקום גבוה או זכייה בקטעים. "עבדת בשביל זה מאז נובמבר. המטרה עכשיו היא פשוט לסיים מדי יום. התחושה היא שאני פשוט רוצה להגיע לקצה האומללות שלי", אמר. זה קרה בקטע השישי, בעקבות נפילה נוספת. תמונותיו מאתר ההתרסקות, יושב ומדמם, הנציחו את הרנדומליות האכזרית הטמונה בענף.

דניאלסון פרש מהטור, סובל גם מנקע בצוואר ומחתכים. עמו נטשו רובי האנטר וריידר הז'דל, עמיתיו לקבוצת גרמין. "ברגע שקמתי ועליתי על האופניים לא יכולתי לדווש בעוצמה", סיפר הז'דל, שברכו התנפחה, "הקבוצה עזרה להביא אותי לקו הסיום, אבל זה היה כל מה שיכולתי לעשות".

לא רק שנותרה ללא מועמדה הבכיר לחולצה הצהובה ועם שישה מתשעה רוכבים, גם חלק מהשורדים של גרמין פצועים. יוהאן ואן סומרן נזקק לטיפול בבית חולים ומדורג בין האחרונים. גם טיילר פראר בירכתי הדרוג בעקבות מספר נפילות. אחרי התרסקותו השלישית ברציפות, בקטע החמישי, הגיע פראר אחרון לקו הסיום, זרק את אופניו ומיהר לאוטובוס של קבוצת ארגוס-שימאנו, שאת רוכבה טום פילרס האשים בתאונה. "לא עושים דברים כאלה למישהו", צרח. "המטרה הראשונה", סיכם ראש גרמין, ג'ונתן ואוטרס, "היא להגיע ליום המנוחה הראשון (היום, א"ע) בגישה הישרדותית".

אחרי הכל, מעבר ליוקרתו, הטור הוא מירוץ ארוך. פציעות יכולות להחלים לאורך זמן, ולהעניק לרוכב הזדמנות לחלץ זיכרון חיובי. טוני מרטין, ששבר את פרק כף ידו כבר בקטע הראשון, ידע שמטרתו העיקרית - ניצחונות בקטעים נגד השעון - כבר אינה ריאלית, ובכל זאת בחר להמשיך כדי לבחון עצמו אתמול לקראת האולימפיאדה. בימים האחרונים רכב כשגבס לידו. "לעתים היו כאבים", הודה הגרמני, "הבעיה שבכבישים גרועים וקופצניים היד ספגה מכות. התקשיתי לשלוט באופניים, לבלום ולשמור על תנוחה יציבה. הטור ממש חשוב לי, איני רוצה לוותר מבלי לנסות".

לפעמים, עדיף פשוט לוותר. לקראת הקטע נגד השעון אתמול המליץ למרטין רופא קבוצת אומגה פארמה לפרוש בסיומו. "אני רואה שהוא סובל, ואחרי שבוע גם גבו וברכיו מתחילים להיות מושפעים", הסביר. תשאלו את כריסטוף קרן, שהתעקש אשתקד להמשיך בטור למרות פציעה בברך. הוא אמנם נטש לבסוף, אבל הנזק שנגרם הספיק כדי לגרור חצי שנת היעדרות.

"רוכבים יודעים מתי נגרם להם נזק רציני", אומר סמואל סאנצ'ס, פורש בכיר נוסף. אולי, אבל הם לא רוצים להכיר בכך. אוסקר פריירה המשיך לרכוב ביום שישי עם ריאה שקרסה ושבר בצלעות. אנתוני דלאפלאס אף החל את הקטע השביעי, חרף סדק בפרק כף היד. אחרי שעה ויתר ונטש. "לא יכולתי לדמיין שאשוב כך הביתה", סיפר, "ידעתי שיהיה קשה לסבול כך אחרי לילה ללא שינה, אבל רציתי להתחיל את הקטע מתוך כבוד לטור. במציאות, ידעתי שלא אוכל להמשיך".

צפו בהתרסקות בקטע השישי:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ