אנשי צללים אמיצים עם אקדח הברגה

עבודה תחת לחץ, פגיעות גוף וחוסר הערכה. למרות הכל, המכונאים בפורמולה 1 נחושים לעמוד במטרה: להחליף גלגל בשלוש שניות

אמיר ענבר
אמיר ענבר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אמיר ענבר
אמיר ענבר

חתכים, פגיעה באגודל, חבלות ברגל. הגראנד פרי הבריטי ביום ראשון היה אירוע כואב עבור קבוצת סאובר. לנהגיה שלום, אלה המכונאים שספגו את המהלומות. ארבעה מהם הועפו באוויר כאשר קאמוי קוביאשי הגיע לתיבת העצירה שלו ברחבת הטיפולים מהר מדי ופגע בכולם, עושה דבר שאף נהג לא יגרום לו בכוונה, כמובן, מלבד בכמה רגעים מתסכלים במיוחד.

השאלה הנצחית בספורט המוטורי עוסקת בניסיון לזהות את מידת השפעתם של הנהג והמכונית על הצלחתם או כישלונם המשותפים. אלא שמדי מירוץ מגיעים שניהם למצב של המתנה בחוסר אונים. לכמה שניות בכל פעם, נמצאים הנהג ורכבו בידיהם האמונות - לפעמים - של המכונאים שלהם, בעצירות להחלפת הצמיגים.

"יש לחץ אדיר על הבחורים האלה", אומר מרטין וויטמארש, ראש קבוצת מקלארן, "זהו אתגר פיסי עצום. אם החזקת אי פעם אקדח הברגה, הוא ממש כבד וזו לא מלאכה קלה. אתה עושה את זה עם רכיבים חמים מאוד, כשעיני מאות מיליונים עליך".

צפו בפגיעה של קוביאשי באנשי הצוות של קבוצת סאובר

לכתבות ועדכונים נוספים בקרו בדף הפייסבוק של "ספורט הארץ"

מבצעי העצירות הם המכונאים של הקבוצה, המטפלים במכונית באופן קבוע, שמתנדבים לקחת חלק בהן. שלושה מכונאים מופקדים על כל אחד מארבעת הגלגלים. הראשון אחראי להפעלת האקדח כדי לשחרר את הצמיג הישן, השני מסירו ממקומו, השלישי מרכיב צמיג חדש, והראשון מסיים את הפעולה בכך שהוא מהדק אותו.

יש גם מכונאים שאחראים להפעלת ג'ק בחלק הקדמי והאחורי של המכונית, מכונאי שממתין למקרה שהמנוע יכבה וכאלה שאחראים לשינויים בתצורת הרכב, אם צריך, כמו זווית הכנף הקדמית. כשההליך מסתיים, מרימים כולם יד לאישור והנהג - על ידי רמזור או "איש הסוכריה", מכונאי המחזיק לפניו שלט עגול - מקבל אישור לחזור למסלול.

נשמע פשוט? תנסו לעשות את כל זה בתוך שלוש שניות. בעבר, בימי עצירות התדלוק, היו החלפות הצמיגים פשוטות יותר. התדלוק גם כך ארך זמן רב יותר, ועצירה ממוצעת הגיעה לכעשר שניות. היום התדלוק אסור, וכל הלחץ נמצא על אנשי הצמיגים.

"אחרי פגרת חג המולד חזרנו למפעל והתחלנו באימונים", מספר פיטר וייל, מכונאי במקלארן, "בינואר ובפברואר בילינו את הבקרים בביצוע כ-20 עצירות אימון. אחרי ארוחת הצהריים עשינו עוד 10, ואחר כך כ-15. בזמן הזה כל אנשי הצוות החליפו עמדות וניסו תפקידים שונים. כך זכינו למושג ברור יותר בשאלה אילו בחורים מתאימים לאילו תפקידים. כשנבחר הצוות המשכנו לעבוד כדי ללטש את ההליך. ניתחנו את הדרך הטובה ביותר לפתור בעיות שצצות, לרקום דרכים להאיץ את ההליך וכיצד נוכל לשנות את עיצוב כלי העבודה כדי לשפר את הביצוע".

הביצוע הוא הבעיה. ההשקעה העצומה נשמעת טוב על הנייר, אלא שמעשית סובלים העונה שוב ושוב נהגי מקלארן מבעיות בעצירות. אם במלזיה סבל לואיס המילטון מחוסר מזל בגלל תנועה ערה ברחבה, שאילצה אותו להמתין, בהמשך כבר היו אלה גורמים אחרים.בסין נאבק ג'נסון באטן על ההובלה, אבל עיכוב בהתקנת הצמיג השמאלי-אחורי עיכב אותו.

"פשוט ישבתי שם, מחכה, 10-9 שניות, וזהו זה", אמר. עד שיצא, האפשרות להדביק את המוביל ירדה מהפרק. הוא סיים שלישי. שבוע לאחר מכן בבחריין, סבל המילטון מעיכוב בשתי עצירות בגלל אותה בעיה. באחת מההמתנות - שניות הן נצח - נראה מנענע בראשו בחוסר אמון. "צריכה להיות חקירה, על דברים כאלה מאבדים אליפויות", אמר הבריטי, שזינק שני והסתפק במקום השמיני.

צפו בלואיס המילטון מנענע את ראשו בחוסר אמון בצוות של מקלארן

בכל שלושת המקרים היה מעורב אותו מכונאי, האחראי לאקדח. עד שהמילטון עצר בפעם השלישית בבחריין, הוא כבר הוחלף. "הוא לקח את זה קשה", אמר וויטמארש, "עלי להבהיר שהבחור שמתנדב להיות איש האקדח בקבוצה כזו אמיץ. האקדח האחרון מהארבעה הוא שמכתיב את קצב העצירה. הבחורים הללו לא מקבלים תוספת כספית. הם שמים עצמם בקו האש ונמצאים תחת לחץ עצום. הם אמיצים, עובדים קשה ומודעים ללחץ. אבל עלינו לבחון את הציוד, את ההליך ואת הגישה".

כחלק מההליך, הכניסו במקלארן לשימוש כלי עבודה חדשים, כמו ג'ק משופר. בגראנד פרי האירופי בוולנסיה הוא כשל, והמילטון שוב איבד זמן בשעה שהמכונאים הרימו את המכונית עם ג'ק אחר. לבסוף נקלע המילטון למאבק על המקום השלישי עם פסטור מלדונאדו, התנגש בו ופרש. "העצירה הגרועה עלתה ללואיס במירוץ", פסק אדי ג'ורדן, פרשן BBC.

לא רק מקלארן סובלת מבעיות בעצירות - מיכאל שומאכר, למשל, פרש בסין כששוחרר חזרה למסלול על ידי מרצדס כשאחד מהצמיגים אינו מהודק - אך היא היחידה שצרותיה חוזרות שוב ושוב. "ההליך לוקח כעת שניות בודדות, הטכנולוגיה והאנשים עובדים על קצה גבול היכולת, וכך יש לפעמים טעויות", אומר סבסטיאן בואמי, נהג ניסויים ברד בול.

עתה, מאמינים במקלארן, הם באמת קרובים לקצה גבול היכולת, בזכות שינויים בצוות, עדכון הציוד וגם "דברים קטנים שלא תבחינו בהם מבחוץ או בטלוויזיה, כמו העמדת הרגליים והידיים", מספר המילטון. בוולנסיה, בין הבעיות, ייצרו עצירה של 2.6 שניות המהירה בהיסטוריה. לפני סילברסטון, סיפרו, ביצעו ביום אחד 800 עצירות אימון. את המירוץ עברו ללא בעיה, גם אם התוצאות איכזבו.

"הבחורים השתפרו משמעותית והביטחון שלהם נבנה", אומר סם מייקל, המנהל המקצועי, "מטרתנו אינה העצירה המהירה ביותר, אלא הממוצע הכי המהיר ¬ שלוש שניות באופן עקבי. נושא העצירות הפך תחרותי כמו הפן האווירודינמי. אנו חיים בעולם בו מתמודדים לא עם עשיריות השנייה, אלא עם שברירי שנייה".

כך מחליפים ארבעה גלגלים בכ-6 שניות

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ