בראד ספרג'ן, ניו יורק טיימס
בראד ספרג'ן, ניו יורק טיימס

בעקבות שגיאה בשיקול הדעת בתחילת הגראנד פרי הבלגי בשבוע שעבר, גרם רומן גרוז'אן לתאונה גדולה שהיתה יכולה להוביל לפציעות קשות וחייבה את פרישתם מהמירוץ של שניים מהמועמדים המובילים לאליפות. עונשו היה הרחקה מהגראנד פרי האיטלקי שנערך השבוע, ורק כדי להגביר את הסיכוי שיהיה זהיר יותר בפעם הבאה הוא גם נקנס ב-50 אלף יורו. ברוכים הבאים למקצוע שמסוכן גם מבחינה כלכלית: נהיגה בצמרת הספורט המוטורי.

למרות שממעטים לדבר עליה, מערכת הטלת הקנסות קיימת זמן רב בסבב העשיר בעולם, וגם בסבבים אחרים. "מערכת הקנסות קיימת מאז שאני זוכר, ויש לי 37 שנות ניסיון בפורמולה 1", אומר צ'רלי ווייטינג, מנהל המירוצים הכללי בפורמולה 1, העובד עם מנהלי המירוצים בכל מסלול.

קנסות מוטלים בגין עבירות על המסלול ומחוץ לו. מנהלי המירוץ מחליטים על הסכום בהתבסס על קנסות קודמים ונסיבות העבירה. הקבוצות מחויבות לשלם להתאחדות המירוצים הבינ"ל (FIA) בהעברה בנקאית תוך 48 שעות. למרות שהנהג משלם במידה שנמצא אחראי לעבירה, הקבוצה היא שמעבירה את הכסף ומנכה אותו משכרו. הכסף מועבר לתקציב ה-FIA, שמכתיבה את החוקים ואת המדיניות לגבי המותר והאסור במירוצים.

הלוטוס של גרוז'אן מתעופפת בתאונה בבלגיה. הקבוצה מעבירה את סכום הקנס לפדרציה, ומנכה אותו משכרו של הנהג צילום: אי-פי

הצטרפו לדף הפייסבוק של ספורט הארץ

ייתכן שלנהגים קשה יותר לשלם את הקנסות מאשר לקבוצות, אבל בשני המקרים נועד הדבר להרתיע מביצוע עבירות עתידיות. קבוצת סאובר, למשל, נאלצה לשלם 25 אלף יורו בגראנד פרי הבריטי ביולי בגלל ששחררה את המכונית בעיתוי מסוכן במהלך עצירה להחלפת צמיגים. ז'אן-אריק ורניה, נהג קבוצת טורו רוסו, נקנס בסכום זהה בגלל שגרם להתנגשות בגראנד פרי האירופי ביוני. "הכסף יצא מכיסי", אמר ורניה, "זהו קנס עצום, במיוחד בגלל שאיני מרוויח הרבה, כך שזה לא נחמד. מעולם לא נקנסתי קודם לכן, אבל עשיתי טעות ושילמתי במזומן".

רבים מהמעורבים בסבב סבורים שהקנסות עובדים. "זה מתפקד בצורה די טובה, בגלל שגם אם מדובר בנתח צנוע משכרם של נהגים, הם לא אוהבים כשנוגעים בכסף שלהם. כמו כולם", אמר אריק בולייר, ראש קבוצת לוטוס, לפני העונש שספג נהגו גרוז'אן. הוא ציין שגם הקבוצה לא אוהבת לשלם, כי "זה תמיד כסף שלא מושקע במכונית".

למרות שהחוקה קובעת כי מבצע הטעות הוא זה שמשלם, לפעמים מממנת הקבוצה את הסכום עבור איש צוות שנקנס. לעתים קרובות, כמו במקרים של ורניה וגרוז'אן, העונש עשוי לכלול סעיף נוסף. ורניה, למשל, איבד עשרה מקומות בזינוק במירוץ הבא.

ורניה נמצא בשנתו הראשונה בפורמולה 1 וגרוז'אן בשנייה. איש מהם אינו מרוויח משהו שמתקרב לסכומים שקיבל האיש בו התנגש ורניה בגראנד פרי האירופי, מיכאל שומאכר. בשיא הקריירה הרוויח שומאכר כ-80 מיליון דולר בשנה, לרבות חסויות אישיות. במקרה של ורניה וגרוז'אן, הקנסות עשויים להשתוות לכ-10% ויותר משכרם.

שומאכר, אגב, נקנס ב-2,500 יורו בסוף אוגוסט, במקצה אימונים לקראת הגראנד פרי הבלגי, בגלל שנכנס לרחבת הטיפולים מהמקום הלא נכון. עבירות ועונשים נוספים השנה הושתו על ג'נסון באטן (2,500 יורו בגלל חציית קו רצוף ביציאה מרחבת הטיפולים במוקדמות בבלגיה), קבוצת קייטרהאם (2,500 יורו על שימוש בצמיג לא נכון במקצה אימונים לאותו מירוץ) וסאובר (5,000 יורו נוכו ממאזנה במוקדמות הגראנד פרי האירופי מאחר שאחת ממכוניותיה נסעה לאט מדי וחסמה מכוניות אחרות).

"ברור ש-1,000 דולר לאדם אחד שונים מאוד מ-1,000 דולר לאדם אחר או לקבוצה, כך שאולי יש בסיס למי שרואים בקנס הזה עונש חריף", אמר גראם לאודון, מנהל בקבוצת מארוסיה בעלת התקציב הנמוך. "בחוזים של הנהגים נכלל סעיף שאומר משהו בסגנון 'הנהג אחראי', ולרוב הוא יפצה את הקבוצה עבור כל קנס שנובע ממהלך שביצע, אבל הנהג לא יהיה אחראי למשהו שנובע מאשמת הקבוצה. דוגמה טובה היא נסיעה במהירות גבוהה מדי ברחבת הטיפולים. אם הנהג שוכח ללחוץ על הכפתור המגביל את המהירות שלו, או לוחץ מאוחר מדי - ואנחנו יכולים לראות זאת בנתונים שמתקבלים - אז הנהג משלם את הקנס. אם הבחורים שמתכנתים את המהירות עושים טעות, אנחנו נשלם". קנסות בגין מהלכים לא זהירים, הוסיף, הם לרוב באחריות הנהג.

לאודון מאמין כי המערכת עובדת היטב, אבל ציין כי קיימות בעיות במקרים מסוימים. למשל, בשחרור לא בטיחותי של מכונית אחרי עצירה. הוא חושש שחלק מהקבוצות מוכנות לשלם את הקנס כדי לזכות ביתרון (עקיפת מכונית אחרת, למשל), שעשוי לנבוע משחרור מסוכן כזה.

ניקו הולקנברג, נהג פורס אינדיה, מחזיק בשיא המהירות ברחבת הטיפולים השנה: הוא נקנס ב-7,200 יורו כשנהג במהירות 95.5 קמ"ש באזור של 60 קמ"ש. פסטור מלדונאדו, נהג וויליאמס, שילם 1,200 יורו בגין נהיגה ב-66 קמ"ש. במירוץ קודם, הוא שילם 1,400 יורו עבור נהיגה ב-66.1 קמ"ש.

בהשוואה לגרוז'אן ולוורניה, מלדונאדו יצא בנזק קל אחרי שגרם לתאונה בבריטניה: הוא נקנס ב-10,000 יורו. סבסטיאן פטל, אלוף העולם, ננזף בלבד בגין גרימת תאונה בקנדה. גרוז'אן קיבל את ההכרעה בעקבות הטעות שביצע, התנצל וקרא לזה חוויה לימודית. "אני יכול לומר שהיום הזה הוא חלק מהליך שיהפוך אותי לנהג טוב יותר", סיכם. ורניה מאמין כי הקנס לא יקשה על החשיבה שלו בעתיד. מלדונאדו מסכים: "לבטח כואב לשלם, אבל אמשיך להתחרות. פשוט אנסה להיות נבון יותר במהלך המירוצים, אם כי עלי לנהוג על הגבול, אחרת הביצועים נפגעים".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ