ולנטינו, ולנטינו, מי היה מאמין? - ענפים נוספים - הארץ
מוטו GP

ולנטינו, ולנטינו, מי היה מאמין?

המעבר של כוכב מירוצי האופנועים ולנטינו רוסי (33) לקבוצת דוקאטי נכשל בגדול, עד כדי כך שהוא מוכן לחזור לקבוצת ימאהה כרוכב מס' 2

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אמיר ענבר
אמיר ענבר

החיוך אותו חיוך, הבדיחות רק מתחלפות, אבל מאחוריהן – אולי לראשונה – מסתתרים ספקות עצמיים. "בשנים האחרונות יש שלושה רוכבים בולטים – חורחה לורנסו, דני פדרוסה וקייסי סטונר", אומר ולנטינו רוסי, "עד 2010 הייתי ברמתם. אחרי השנתיים הללו, אני לא יודע".

לכל דבר טוב יש סוף, יודע גם רוסי, אבל בגיל 33 הוא עדיין לא מתכוון לוותר. לשם כך, בחר לשים קץ לדבר רע. בחודש שעבר הודיע כי החליט לעזוב את קבוצת דוקאטי בסוף העונה ולחזור לימאהה.

ממסי עד לונה צ'מטאיי

לפני שנתיים, נראו העניינים שונים מאוד. אחרי שבע שנים, 46 ניצחונות במירוצים, ארבע אליפויות עולם וסכסוך מתוקשר עם עמיתו לקבוצה לורנסו, נפרד רוסי מימאהה. "זה הזמן לחפש אתגרים חדשים", אמר. כשחתם בדוקאטי, יוצר לכאורה שילוב מושלם בין הרוכב האיטלקי הגדול מכולם ליצרנית מבולוניה, הוא לא ידע כמה גדול האתגר שלקח על עצמו.

רוסי חוגג מקום שני בסן מרינו. 30 מירוצים בדוקאטי, רק שלוש פעמים על הפודיוםצילום: רויטרס

לכתבות ועדכונים נוספים בקרו בדף הפייסבוק של "ספורט הארץ"

30 מירוצים מאוחר יותר, אפשר לומר חד משמעית: זה לא עבד. בשנה וחצי בדוקאטי, הגיע רוסי רק שלוש פעמים לפודיום – לאחרונה בראשית השבוע כשסיים שני בסן מרינו - ולא ניצח אפילו פעם אחת. לרוב השתרך מאחור, בסביבות המקומות 10-6. בנוגע להתמודדות על אליפות נוספת אין אפילו מה לדבר. מי שחשב שהעונה השנייה תביא לשינוי, קיבל תשובה כבר בקטאר באפריל. "אני לא מסוגל לרכוב על האופנוע הזה, לא יכול לעשות את ההבדל", אמר, "אני לא רוצה לחשוף את עצמי כמו אשתקד ולהביע תקווה שפיתוחי השלדה הבאים יניבו שיפור".

אחרי הכל, שוב ושוב שינו בדוקאטי את האופנוע. לפעמים היה מדובר בעדכונים קטנים, לעתים במהפכים – כמו בהחלפת שלדה שעשויה מסיבי פחם לטובת אלומיניום. דבר לא עזר. הסוס השתלט על הרוכב ולא להפך. "מעולם לא הייתי מהיר על הדוקאטי", הוא מודה, "לא הצלחנו לשפר אותו ולתקן את הבעיה".

זוהי סיטואציה מביכה עבור רוסי, בעיקר אחרי שטען כי סטונר לא התאמץ יותר מדי על הדוקאטי כדי לזכות באליפות ב-2007. האוסטרלי לא שכח. "זה לא קשור לסגנון רכיבה", אומר סטונר, "זו גאווה. לא משנה איך אתה חושב שיש לרכוב על אופנוע, עליך לרכוב כפי שהוא רוצה".מעבר מכך, תקף סטונר את נטישתו: "ולנטינו לא רוצה לרכוב על אופנוע שאינו מושלם, לא רוצה להשקיע מאמץ בדוקאטי. הוא רק התלונן שנתיים. שמענו את כל הדיבורים על כך שיוביל את דוקאטי לגדולה, ולא ראינו תוצאות".

זו סיטואציה שרוסי אינו ממש מכיר. מאז החל להתחרות ברמות הגבוהות, באופנועי 125 סמ"ק ב-1996, הוא ניצח לפחות פעם אחת בעונה, ולרוב הרבה יותר. בין 1997 ל-2010, ב-125, 250, 500 סמ"ק ובמוטו GP, לא סיים עונה מחוץ לשלושת הראשונים ותשע פעמים זכה באליפות העולם בקטגוריות השונות. בדוקאטי, שני הרצפים הללו נקטעו. חשוב לא פחות, חלון ההזדמנויות לתיקון המצב מצטמצם. "דוקאטי יכול להיות פרויקט מנצח, אבל נדרש זמן, יותר מדי עבור רוכב בן 33", אמר דוידה בריביו, ראש ימאהה בעבר, "הוא בחר במסלול הקשה ביותר. צריך אומץ להתמודד עם לורנסו, הרוכב הטוב ביותר כרגע, על אותו אופנוע. צריך ביצים בשביל זה".

רוסי (משמאל) ולורנסו. יחזרו לשתף פעולה ללא מחיצה במוסך הקבוצתי?צילום: אי–פי

מעבר לפן המקצועי, זהו כנראה ההיבט המסקרן ביותר בחזרה לימאהה. מערכת היחסים של רוסי ולורנסו הידרדרה במהירות אחרי הגעת הספרדי לקבוצה ב-2008, בעיקר מכיוון אחד. האיטלקי אסר על ימאהה לחלוק עם לורנסו מידע מקצועי שאספה דרכו ודרש להציב מחיצה בין הצדדים שלהם במוסך הקבוצתי. בשנתו האחרונה בימאהה, ראה את לורנסו זוכה באליפות עולם ראשונה. עתה, לורנסו מוביל את דרוג הרוכבים, אולי בדרך לתואר שני.

"ההשקעה העיקרית שלנו היא בחורחה, שהוא המועמד הבכיר להיות אלוף השנה ובשנה הבאה. לא נעשה דבר שיסכן את סיכוייו להצליח", מבהיר לין ג'רוויס, ראש הקבוצה. במלים אחרות, רוסי מגיע לראשונה כמספר 2. שניהם, אמר ג'רוויס, יזכו לתמיכה מלאה, אבל לורנסו יהיה זה שיוביל את פיתוח האופנוע לקראת 2013.

בימאהה נועצו בלורנסו ושמעו שיעדיף כי בן ספיז ימשיך כרוכב השני. למרות זאת, לפחות כלפי חוץ, הוא מקבל את ההחלטה בהבנה. "זה בסדר, אני לא מודאג לגבי זהות השותף שלי. זה טוב לתדמית של ימאהה ואולי גם לתוצאות. הוא יביא הרבה אוהדים", אמר לורנסו. והמחיצה? "זה מטופש וחסר היגיון. מבחינתי בסדר לוותר עליה ואני חושב שגם מבחינתו".

"היו לי בעבר בעיות עם חורחה, בעיקר בגלל שכעסתי על ימאהה", אמר רוסי ל"מוטורסייקל ניוז", "אחרי כל מה שעשיתי, הם הציבו לידי רוכב חזק. כעת המצב שונה ואני מבין שהם קיבלו החלטה נכונה עבור הקבוצה. זו לא בעיה גדולה. אני חושב שאנחנו יכולים להיות יחד".

גם רוסי יודע שבמצבו אי אפשר לכופף ידי איש. לטענת ימאהה, הוא זה שפנה אליה בבקשה לחזור. גם לא ברור עדיין אם יאושר לו להחזיר עמו לקבוצה את כל העובדים שלקח לדוקאטי, ביניהם מכונאים. העיקר לעשות הכל כדי לחזור לצמרת. "הוא צריך להבין אם יוכל להיות תחרותי", אומר סטונר, "עדיף לנסות זאת על משהו שידוע כתחרותי".

האופנוע של ימאהה כזה. השאלה היא, 16 שנים אחרי ניצחונו הראשון, אם כך גם רוסי. על מה שיקרה בתום חוזהו ב-2014 סרב לדבר. "לפני שמדברים על ניצחונות ותואר עשירי, דבר שיהיה חלום, עלי להבין אם אני מסוגל להתמודד על המקומות הגבוהים", אמר ל"גאזטה דלו ספורט", "אני רוצה לחזור ליהנות ולהגיע למירוצים בחיוך. אם אמשיך לסיים במקומות 6-5, המשמעות תהיה שזמני חלף ואני אפרוש".

רוסי מראה מה הוא חושב על העונה שלו בדוקאטיצילום: רויטרס

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ