פורמולה 1

צומת הדרכים של לואיס המילטון

"הקריירה קצרה בפורמולה 1", ענה הבריטי של מקלארן כשנשאל לגבי עתידו, לא מוכן אפילו לרמוז אם יעבור בסיום העונה למרצדס

אמיר ענבר
אמיר ענבר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אמיר ענבר
אמיר ענבר

היו מצליחים ממנו, יש שיגידו פשוט טובים ממנו, אבל בשש שנותיו הראשונות בפורמולה 1, לא היה נהג מעניין יותר מלואיס המילטון. מה שהחל בהיותו דמות היסטורית כנהג השחור הראשון בסבב, התפתח להרבה יותר מכך: מצד אחד הביצועים, ההרפתקנות והתוצאות, מנגד הפראות, חוסר האחריות והשליטה העצמית. יש שאוהבים אותו, אחרים שונאים אותו. קשה לשבת על הגדר.

השבועות האחרונים היו מצוינים עבור מקלארן, שמצליחה להתייצב ולייצב את המכוניות שלה. שלושת המירוצים האחרונים הסתיימו בניצחונותיה, שניים מהם של המילטון, שהתייצב בראש הרודפים אחרי פרננדו אלונסו, מוליך דרוג הנהגים. כל זאת, בזמן שהספקולציות לגבי עתידו מהוות נושא עיקרי לשיחה בין אנשי הסבב במירוצים בבלגיה, באיטליה ובסינגפור. החוזה החשוב בקריירה של מלך הדרמה מעולם לא עמד להיות סיפור פשוט.

לפני מספר שבועות, הוא הפך ליותר מכך. את הפצצה הטיל אדי ג'ורדן, בעלי קבוצה בעברו וכיום פרשן. לטענתו, המילטון סיכם בקבוצת מרצדס לקראת העונה הבאה. עד אז, ההנחה הפופולרית היתה שהבריטי בן ה-27 כבר יאריך מתישהו את חוזהו במקלארן, שגידלה אותו מגיל 11. "כל כתבה שכוללת שורה בה נכתב כי ‘אדי ג'ורדן אומר ש...' מוטלת בספק", השיב מרטין וויטמארש, ראש קבוצת מקלארן. גם חברת הניהול של המילטון הכחישה, אך השמועות כבר עשו כנפיים. מה שבטוח, חוזהו במקלארן מסתיים בעוד שלושה חודשים, והסכם חדש עדיין אין.

מעמדו כנהג מצוין לא מוטל בספק, אבל עתה רוצה לואיס המילטון להפוך למותג של ממשצילום: אי–פי

לכתבות ועדכונים נוספים בקרו בדף הפייסבוק של "ספורט הארץ"

זה לא אומר שלא יהיה. נראה כי העניין של מרצדס אמיתי, והצעתה הכספית גבוהה יותר, אך ההנחה הרווחת נותרה שהמילטון ימשיך בקבוצתו. התוצאות האחרונות חיזקו זאת, שעה שמקלארן משתפרת בעוד מרצדס נחלשת אחרי פתיחת עונה מבטיחה. ועם זאת, אם הסיפור היה חד וחלק, החוזה כבר היה נחתם. איש לא אוהב חוסר ודאות. "לואיס מסוגל לזכות באליפות אם יתרכז במלאכה, אבל השאלה הגדולה היא אם ביכולתו לעשות זאת עם כל מה שקורה בראשו", אמר מרטין בראנדל, נהג עבר ופרשן.

הרבה קורה בראש הזה. חרף סימני התבגרות בשנים האחרונות, לפעמים בורח לו ההמילטון - ובגדול. כולם בסבב נדהמו אחרי מקצה המוקדמות בבלגיה, כשהמילטון פרסם בטוויטר דף טלמטריה של מקלארן, המציג נתונים מההקפות שלו ושל עמיתו לקבוצה ג'נסון באטן, כמו מהירות, האצה ובלימה. מטרתו היתה להראות מדוע ההבדלים בין הכנפיים האחוריות שהותקנו במכוניות מנעו ממנו להתקרב לתוצאה שהעניקה לבאטן פול פוזישן. בענף בו כל קבוצה עומלת לשמירה על סודיות, זהו חטא נוראי.

בהוראת מקלארן, הסיר המילטון את הציוץ, אך הנזק נעשה. גם אם לא היה עצום מקצועית, הוא הצביע שוב על הילדותיות הטמונה בו. "אני מאוכזב", הודה באטן, "אנו עובדים כל כך קשה כדי לשמור דברים כאלה חסויים". גארי אנדרסון, מנהל טכני לשעבר בסבב, העריך ש"ההקפה האדירה של באטן הטריפה את לואיס. חשיפת המידע מראה כמה הוא נאיבי ולא מבין את התמונה הגדולה". הקבוצה, אגב, נמנעה מהענשתו. "יש דברים שלואיס למד ויש דברים שעדיין לא", אמר וויטמארש, "זה היה מביך עבורו. הוא לא הפגין חוש שיפוט טוב והכיר בכך ברגע שציינו זאת בפניו".

כזה המילטון. אין בור אליו אינו נופל. אלא שבעת הנוכחית, נראה כי הוא מחזיק ברוב הקלפים. לא בקלות תמצא מקלארן מחליף ברמתו, והוא מודע לכך. לדבריו, הקבוצה מחזיקה אצלה את כל הגביעים בהם הוא זוכה ומעניקה לו העתקים. הוא רוצה את המקור. "זה מה שאתה עובד בשבילו", אמר, "יש שני דברים שאתה רוצה לקחת הביתה: את הקסדה ואת הגביע. הם יקרי ערך. אלה הדברים בהם אתה משקיע דם וזיעה. לא משנה איזה חוזה יהיה לי, זו תהיה נקודה חשובה".

המילטון. חשף פרטים סודיים על ביצועי מכוניתו והכעיס את החבר'ה מלמעלהצילום: אי–פי

יש חשובות ממנה. המילטון, שבתחילת דרכו שימש אביו כסוכנו, עבר לחברת "XIX אנטרטיינמנט" בראשות סיימון פולר, יוצר תכניות ה"איידול" השונות, שעל לקוחותיה נמנים דייויד בקהאם ואנדי מארי, לצד זמרים רבים. כאן כבר לא מדובר באנשי מירוצים, אלא באנשי בידור ושיווק. המטרה היא לחזק את המותג שנקרא לואיס המילטון ומקלארן נדרשת עתה להעניק לו יותר חופש בתחום. "כל עוד מה שיקרה לא יסיח את דעתו מהיותו נהג מירוצים, אנחנו רגועים לגבי זה", אומר וויטמארש.

אלא שלא משנה מה תעשה מקלארן, מרצדס יכולה להציע יותר מעצם היותה שם מוכר הרבה יותר ברמה הגלובלית. גם הפן המקצועי אינו כה חד משמעי. למרצדס תקציב גבוה ושינויים שיבוצעו החל ב-2014 בתצורת המנועים תציב אותה בעמדה טובה, שכן היא מייצרת את המנועים של עצמה. ויש כמובן את רוס ברון, ראש הקבוצה, ומי שהוביל את מיכאל שומאכר ובאטן לאליפויות.

את כל המידע הזה צריך עכשיו המילטון לעכל, לצד העצות שמשמיעים כולם. "מרצדס חברה נפלאה, אבל ההנהלה יכולה בחמש דקות להחליט לעזוב את הספורט המוטורי בגלל המצב הכלכלי", ציין ג'קי סטיוארט, אלוף העולם לשעבר, "במחשבה לטווח ארוך, הייתי נשאר במקלארן. לפעמים השד שאתה מכיר עדיף מזה שאינך מכיר". העמית באטן ציין: "לפעמים כשאתה באותו מקום יותר מדי זמן אתה קצת קופא, אבל זה לא המקרה. הדבר החשוב ביותר בפורמולה 1 הוא לנצח במירוצים. לדעת שאתה הטוב בעולם באותו יום, זה מה שאנחנו אוהבים".

המילטון רוצה יותר. כשנשאל בשנה שעברה, הבהיר: "הקריירה קצרה בפורמולה 1. אני בר מזל להיות בקבוצה בכירה בה אני חש בנוח, אבל אני רוצה לזכות באליפויות עולם". כשנשאל אם לנאמנות יש גבולות, השיב: "בהחלט. תמיד נהניתי להתחרות כאן וארצה להמשיך, אבל בסוף השנה עליך לבחון את מצבך ומה שקרה".

מה שקרה הוא שחרף כל הניצחונות שמקלארן משיגה, מאז 1999 היא זכתה רק באליפות אחת, של המילטון ב-2008. יחסיו עם וויטמארש אינם קרובים כפי שהיו עם רון דניס, ראש הקבוצה לשעבר שטיפח אותו. אולי עזיבה אינה רעיון פרוע כפי שנדמה. "השאלה אינה האם יעזוב או יישאר", כתב ביירון יאנג מ"המירור", "אלא האם כבר עזב". תגובותיו של המילטון לספקולציות לא ממש סיפקו תשובה. רק חתימה תעשה את זה.

היום יזנק המילטון ראשון בסינגפור, לפני פסטור מלדונאדו, סבסטיאן פטל, ג'נסון באטן ופרננדו אלונסו.

המילטון. ינופף לשלום גם למקלארן ויעבור למרצדס?צילום: אי–פי

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ