פורמולה 1

"זה שוב הפסיכי מההקפה הראשונה"

רומן גרוז'אן הפך לאימת נהגי פורמולה 1, לא בגלל שהוא עשוי לזכות בתואר, אלא בשל הנטייה שלו להיות מעורב בתאונות

אמיר ענבר
אמיר ענבר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אמיר ענבר
אמיר ענבר

גורמים שונים יכריעו את זהות אלוף העולם בשני המירוצים שנותרו בפורמולה 1. כוונון המכונית, ניהול הצמיגים, ביצוע, תקלה. כל אלה נמצאים, במידה כזו או אחרת, בשליטת הנהג וקבוצתו. גורם נוסף, לא: נהגים אחרים. ואם לצמצם את ההגדרה ­ רומן גרוז'אן.

המאבק על התואר כבר הושפע על ידי הצרפתי לפני חודשיים בבלגיה, כשגרם בזינוק לתאונה שהוציאה מהמירוץ את פרננדו אלונסו. סבסטיאן פטל סיים שני, והרי לכם 18 נקודות שהרוויח הגרמני על פני הספרדי. ההפרש ביניהם כיום, כזכור, עומד על 10 נקודות. לא סתם אמר אלונסו, שראה את מכוניתו המתעופפת של גרוז'אן חולפת מעל לראשו, כי "נהגים מסוימים צריכים לנסות לקחת פחות סיכונים בזינוק. יהיה טוב יותר אם יתרגלו מתחילת הקריירה לכבד באופן קפדני יותר את החוקים לגבי התנהגות על המסלול".

גרוז'אן מתעופף בגראנד פרי הבלגי הנודע לשמצהצילום: רויטרס

לחדשות ועדכונים נוספים הצטרפו לעמוד הפייסבוק של "ספורט הארץ"

המירוץ בבלגיה שינה גורלות, ולא רק בצמרת הדירוג. עד אותו יום נחשב פסטור מלדונאדו לנהג הפראי בפורמולה 1, אלא שאז תפס גרוז'אן את מקומו כאימת הסבב. הוא הפך לראשון מאז מיכאל שומאכר ב-1994 שמושעה ממירוץ, ולא הורשה להתחרות באיטליה. אוסטרליה, מלזיה, ספרד, מונאקו, בריטניה, גרמניה, בלגיה. רשימת חטאיו של גרוז'אן צצה לפתע. בשישה מהמירוצים היה מעורב בתאונה בהקפה הראשונה, הצפופה מכולן. באחת מהן בהקפה השנייה. אפשר לדון במידת אשמתו בחלקן ­ הוא לא נענש עד בלגיה ­ אך הסטטיסטיקה משמעותית מכדי להיות מקרית.

זאת עונתו המלאה הראשונה של גרוז'אן בסבב. הוא שימש בעבר נהג ניסויים, ולפני שלוש שנים התחרה במספר מירוצים עבור רנו. את רוב הניסיון צבר בדרגים נמוכים כמו פורמולה 3 ו-GP2. יש המעריכים כי הוא פשוט רגיל למירוצים קצרים יותר, טקטיים פחות. "עליו להכניס לראשו שאם הוא מאבד מקום או שניים בזינוק, זה בסדר", אומר מרטין דונלי, נהג עבר שמייצג לעתים נהגים מול מנהלי המירוצים, "גרוז'אן צריך לשנות את המנטליות. זה לא ספרינט, זה מירוץ של שעתיים. כדי לסיים ראשון, קודם כל עליך לסיים".

כשגרוז'אן עושה זאת, התוצאות חיוביות. מהירות בהחלט יש לנהג בן ה-26, שסיים שני בקנדה ושלישי בבחריין ובהונגריה. הבעיה היא שיש לו 90 נקודות בלבד מול 198 של עמיתו לקבוצת לוטוס, קימי רייקונן. לוטוס כבר הודיעה שרייקונן ימשיך עונה נוספת. וגרוז'אן? "זה לא רע לעונת רוקי", מסכם ראש הקבוצה, אריק בולייר, "אבל יש את עניין הזינוקים והעובדה שהושעה ממירוץ, כך שאנחנו בוחנים את ההתאוששות שלו. כשנהיה מוכנים לתכנית ארוכת טווח, נודיע. אנו בוחנים את זה על בסיס יומי".

כך גם שאר הסבב. הביקורות נגדו בחודשיים האחרונים חריפות. ג'קי סטיוארט, אלוף העולם לשעבר וכיום יועץ לחברה שלוטוס בבעלותה, אף הציע לעזור לגרוז'אן. "תאונות נוספות יכולות לסכן את סיכוייו להישאר, שלא לדבר על נהיגה בקבוצות הטובות ביותר", אמר, "על הפוטנציאל שלו מאפיל מספר התאונות. משום מה, נהגים חשים כי אינם זקוקים למאמנים ברגע שהם מתקדמים מקרטינג. הכישרון והמהירות יכולים להיות משכרים. מה שיש לכל הנהגים הבכירים זה ניהול טוב בראש. נדיר שהם עוברים תאונות. המוח חייב לשלוט בכישרון".

גרוז'אן סרב להצעה, אבל אחרי שבילה את המירוץ באיטליה במוסך הקבוצתי ("כשחייך מתרכזים במירוצים, איסור על השתתפות הוא כנראה מהחוויות הקשות ביותר", אמר), הבטיח ללמוד. המירוץ בסינגפור עבר בשלום, אבל אז הגיעה תאונה בהקפה הראשונה ביפאן, כשפגע במארק וובר. הוא נענש בעצירה לעשר שניות, ובעיקר בהחזרת כל הפוקוס אליו. וובר התפוצץ: "זה שוב היה הפסיכי של ההקפה הראשונה. בכל מירוץ הוא מנסה להגיע לפנייה השלישית מהר ככל שניתן. אולי הוא צריך חופשה נוספת. עליו לבחון את עצמו. כמה פעמים אפשר לבצע את אותה טעות? תאונות של הקפה ראשונה זה די מביך".

גרוז'אן. "זו הגישה שאפגין עד סוף העונה"צילום: אי–פי

ייאמר לזכות לוטוס וגרוז'אן, שהם לא ניסו להמעיט מאחריותם. "הקבוצה אמרה שהיא לא מרוצה. גם אני לא מרוצה. 550 אנשים עובדים בלוטוס, כך שאני מודע למצב וכעת עלי למצוא פתרון", אמר הנהג. בשבועות האחרונים הוא פשוט נוקט בזהירות מופרזת. "אנחנו מוכנים לאבד מקומות בזינוק כדי להימנע מתאונות", הצהיר, "זו הגישה שאפגין עד סוף העונה. נהגים מתחילים לנצל זאת כי הם יודעים שאני תחת לחץ, אבל זה בסדר כל עוד איני מעורב בתאונה נוספת".

קוריאה עברה ללא אירועים חריגים, גם הודו. אבו דאבי בשבוע שעבר היתה סיפור אחר. בעוד רייקונן דוהר לניצחון, גרוז'אן היה מעורב בשתי תאונות, אחת מהן שוב בהקפה הראשונה, עם ניקו רוזברג. הפעם היתה תמורה לגישה: איש לא האשים אותו. "אפשר להפוך נהג מהיר לזהיר יותר, אבל אי אפשר להפוך נהג זהיר למהיר יותר. רומן צריך לצבור כמה מירוצים ללא תאונות, ואז הביקורת תשכך", אומר נהג העבר מרטין בראנדל. בשביל זה יצטרך גרוז'אן להמשיך עונה נוספת בסבב. "נותרו לנו שני מירוצים לסיים ולוודא שהוא מבין את המסר", אומר בולייר, "יש לו את המהירות ואם בוחנים את התמונה הגדולה, הוא עשה עבודה טובה וראוי להזדמנות נוספת בפורמולה 1".

שומאכר, מיקה האקינן, נייג'ל מנסל. כולם זכו באליפות אחרי שמצאו עצמם מורחקים ממירוץ במהלך הקריירה. האם גרוז'אן יצטרף אליהם? "לעתים העונה הייתי האויב הגדול ביותר שלי", הוא מודה, "אבל למדתי הרבה, אני עובד על עצמי. אני מקווה שנוכל להשאיר את זה מאחורינו". בסדר, אבל שייזהר עם אלו שלפניו.

צפו באימת הנהגים משתולל על המסלול בבלגיה

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ