אמיר ענבר
אמיר ענבר
אמיר ענבר
אמיר ענבר

אלטרנטור. עבור האדם הממוצע, מדובר בבעיה שעולה זמן וכסף. מסבסטיאן פטל עלול  הדבר לגבות מחיר אחר: אליפות העולם. בעיות אלטרנטור גררו את פרישתו משני מירוצים השנה, כשהוביל בוולנסיה ובהקפות האחרונות במונזה. מאז נדמה היה שרנו, יצרנית המנועים של רד בול, עלתה על הבעיה. בשבוע שעבר היא שוב הכתה, כשמארק וובר פרש באוסטין.

"אמינות היא דאגה", מודה אדריאן ניואי, מעצב הרכב של רד בול, "האלטרנטור הוא פצצת זמן מתקתקת. לעולם אינך יודע מתי הבעיה תכה. זה יושב באופן מתמשך בראש, כמו שאר ענייני האמינות. המכוניות מורכבות מאוד ולא מובטח שתשמור אותן נוסעות".

ובמידה רבה, זו המשימה של פטל הערב בברזיל, במירוץ האחרון של העונה. פשוט לשמור את המכונית במסלול. היכולת המשולבת שלו ושלה אמורה לעשות את השאר. אם יסיים בין ארבעת הראשונים, הוא יהפוך לנהג השלישי בהיסטוריה - אחרי חואן מנואל פנחיו ומיכאל שומאכר - שזוכה בשלוש אליפויות רצופות בפורמולה 1, כמובן הצעיר ביותר (25). ומדובר בנהג שבתשעת המירוצים האחרונים נותר רק פעם אחת מחוץ לרביעייה הראשונה. ניחשתם נכון, אותה תקלה במונזה.

באוסטין ביצעה רנו שינויים באלטרנטור אצל קבוצות אחרות. רד בול דבקה ברכיב בו השתמשה מאז מונזה. "אלטרנטור הוא לבטח דאגה", מודה כריס הורנר, העומד בראש רד בול, "ברנו ניסו פתרונות שונים ואני מקווה שיש להם מספיק מידע עתה כדי לוודא שתהיה לנו גרסה אמינה. זה לא אידאלי כרגע". טוב, תלוי למי. "ראינו היום שוובר שוב פרש", אמר פרננדו אלונסו באוסטין, "לפעמים זה אלטרנטור, לפעמים בלמים. זה תמיד קורה למכונית שלו. אולי בברזיל זה יעבור למכונית האחרת".

סבסטיאן פטל והמכונית. האלוף יקווה שהאלטרנטור יחזיק מעמדצילום: אי–פי

זינוק בעלייה. לאלונסו, גם הוא פעמיים אלוף עולם (2006 ,2005), אין ברירה אלא לקוות לדבר כזה. פעמיים הגיע הספרדי למירוץ סיום עם סיכוי לזכות בתואר שלישי. ב-2007 החזיק במקום השני בדרוג הנהגים, ב-2010 אפילו הוביל. פעמיים נשאר בידיים ריקות, כשבשנייה היה זה פטל שחטף ממנו את האליפות. מצבו הפעם מסובך עוד יותר.

לפטל יתרון 13 נקודות בדרוג וגם יותר ניצחונות, כך שעל אלונסו להשיג לפחות 14 נקודות יותר מהגרמני. בקיצור, הוא חייב להגיע לפודיום, ולקוות. אם יסיים שלישי, יצטרך שפטל ידורג עשירי ומטה. אם ידורג שני, יקווה שפטל יסיים שמיני ומטה. אם ינצח, מקום חמישי ומטה של יריבו יעניק לאלונסו את התואר. תקלה שתמנע מהגרמני לסיים נראית סבירה יותר.

זו בדיוק הגישה עמה הגיע אלונסו לברזיל. "עלינו לעשות את המיטב שלנו, להתרכז בעצמנו, לא לבצע טעויות ואז לראות מה פטל יעשה", אמר, "אני חושב שאנחנו יכולים לישון יותר בקלות מהיריבים שלנו. יש לנו הרבה מה להרוויח ומעט להפסיד, עבורם זה הפוך".

חרף הנחיתות של מכונית הפרארי, התוצאות של אלונסו מדגימות את יכולתו לתפוס מקום גבוה במירוץ. הבעיה היא במקצי הדרוג. ככל שהמהירות משמעותית יותר, כך מצבה של הקבוצה האיטלקית מחמיר. רק פעם אחת בתשעת המירוצים האחרונים זינק אלונסו בין ארבעת הראשונים. באוסטין תפס את המקום התשיעי בגריד, לפני ששילוב של מזל ותחמון קידם אותו למקום השביעי בזינוק. היכולת הביאה אותו למקום השלישי במירוץ, אך גם לה יש מגבלות. 

"אנו תמיד אומרים את זה, אבל עלינו לשפר את המהירות במוקדמות", אמר סטפנו דומניקלי, ראש פרארי, "עלינו לוודא שבברזיל זה יהיה שונה, אחרת המצב יהיה קשה מאוד". אכן קשה. פטל אמנם יזנק רק במקום הרביעי - אחרי המילטון, באטן ו-וובר - אבל אלונסו שמיני בלבד. ארוכה הדרך למהפך.

פרננדו אלונסו. עולה למקום הראשון מול הקהל הביתיצילום: אי–פי

ארובות השמים. מאז סיום המירוץ באוסטין נמצאת המלה על שפתי כולם: גשם. ההסתברות לכך במירוץ היום סבירה ומעלה. זה יכול לטרוף את כל הקלפים. "עבורנו זה מסובך, אבל יש שניים שימצאו את זה עוד יותר מורכב - סבסטיאן ופרננדו", אומר ג'נסון באטן, אלוף 2009, "במסלול יבש יהיה לדעתי קל לסבסטיאן כל עוד יימנע מבעיות אמינות. מסלול רטוב מסבך את האפשרויות. יש סיכון עצום שלא תסיים. החלק המפחיד עבור סבסטיאן לא יהיה להיות הנהג המהיר ביותר, אלא לא לסיים".

גשם, בפשטות, מבלגן מירוץ. הסיכון לתאונה גובר והפערים מצטמצמים. המכוניות הטובות ביותר מאבדות חלק מיתרונן, אחיזת הכביש. הטקטיקות הקבוצתיות הופכות הרבה יותר מגוונות וכך גם הימורים המתבססים על תחזית מזג האוויר ונתונים לגבי מידת הרטיבות ומהירות ההתייבשות של חלקים שונים במסלול. לכל זה אפשר להוסיף את הספקות לגבי הביצועים של שני סוגי צמיגי הגשם של פירלי. "הצמיג לא עובד, אתה פשוט מחליק וחושש שתעוף החוצה", אמר באטן ביולי.

לאור המצב, כמובן, בפרארי מייחלים לגשם. לא שפטל אינו נהג טוב במסלול רטוב - במונזה 2008 ניצל מזג אוויר כזה כדי לנצח עם המכונית הנחותה של טורו רוסו - אך בלגן זה מה שאלונסו צריך. "כשמדובר בגשם רגיל ועקבי, הביצועים של המכונית עדיין חשובים כי יש הרבה נהגים שטובים בגשם", אומר הייקי קובליינן, נהג קייטרהאם, "אבל כשהמצב נהיה יותר מסובך והמסלול מתייבש או הופך רטוב יותר ויותר, יש כאלה שמסוגלים להוציא מהמכונית יותר מאחרים". וזה מה שאלונסו עושה כל העונה.

צפו בנהגים המובילים במסיבת העיתונאים לקראת המירוץ בברזיל:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ