כיסאות מוזיקליים בפורמולה 1 - פורמולה 1 - הארץ

כיסאות מוזיקליים בפורמולה 1

כמעט כל נהג מירוצים רוצה להתחרות בפורמולה 1, אבל רק מעטים יזכו לכך ובודדים עוד יותר יצליחו לשרוד בסבב התובעני

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אמיר ענבר
אמיר ענבר

ארבע הזכיות הרצופות של סבסטיאן בורדה בסבב צ'מפ קאר האמריקאי בין 2004 ל-2007 היו רק קרש קפיצה אל הקצפת של עולם המירוצים, פורמולה 1. ב-2008, בגיל 29, הוא זכה סוף סוף לטבול בה כשחתם בקבוצת טורו רוסו.  במהרה, הוא גם טבע בה. בעוד עמיתו לקבוצה – אחד, סבסטיאן פטל – מוציא תוצאות טובות ממכונית בינונית, נותר בורדה הרחק מאחור בעונה הראשונה. את השנייה הצרפתי כלל לא סיים, לאחר ששוחרר במהלכה.

עבור רוב נהגי המירוצים בעולם, פורמולה 1 הוא היעד הגדול והנכסף. הסבב העולמי, הנוצץ והעשיר. בודדים יגיעו אליו, בודדים עוד יותר ישרדו בו. ברי המזל יוזנקו לקבוצות החזקות ויידעו לנצל את המכוניות האיכותיות שיקבלו. האחרים – בין אם דרך כישרון או בעזרת ספונסר אישי – יתבססו בסבב זמן מה, בו ינועו בין קבוצות בינוניות וחלשות במשחק כיסאות בלתי נגמר. אחרים ייפלטו ולרוב לא יצליחו לחזור. החלום ושברו.

ממסי עד לונה צ'מטאיי

"אנשים נוטים לחשוב ש-20 הנהגים בפורמולה 1 הם לבטח בין 30 הטובים בעולם", אומר בורדה, "אתה לא מגיע לסבב בזכות מזל בלבד, אבל איש לא רוצה לדעת איך הגעת. אנשים פשוט בוחנים את התוצאות, בגלל שזה הדבר היחיד שהם יכולים למדוד".

קאמוי קוביאשי. מה יהיה עם קייטרהאם?צילום: רויטרס

ארבעה חודשים לפתיחת העונה הבאה, כבר התמלאו 18 מ-22 המקומות ב-11 הקבוצות, לרבות כל היצרניות החזקות. לוטוס, פורס אינדיה, מארוסיה וקייטרהאם טרם החתימו נהג שני, כשדמויות כמו רומן גרוז'אן, קאמוי קוביאשי, הייקי קובליינן, ויטלי פטרוב וברונו סנה מייחלים להצעה שלא תשאירם בחוץ. גם נריין קרתיקיאן ופדרו דה לה רוסה פנויים בעקבות פרידתה של HRT המיותרת מהסבב. "פורמולה 1 הוא עולם בלי רחמים", אומר גרוז'אן, "אבל זה נורמלי ברמה הזו. יש מקומות בודדים ואין מתנות. זה כך גם בבנקאות ובשעונים".

לעתים מדובר בסיטואציות חריפות במיוחד. פרנק וויליאמס, בעלי הקבוצה שנושאת את שמו, ידוע כמי שלא היסס להיפרד מנהגים ולא משנה כמה גדולים היו. נלסון פיקה, נייג'ל מנסל ואלן פרוסט שוחררו מיד אחרי שזכו באליפויות. על פרוסט, למשל, ויתר וויליאמס כשהצליח להחתים את איירטון סנה. דיימון היל שמע שלא ימשיך עוד שנה בשיאה של עונת 1996, כשעוד התמודד על התואר עם ז'אק וילנב, הנהג השני של הקבוצה. "זה היה הלם, הרגשתי כאילו נסעתי למאדים ובחזרה", סיפר היל. הוא אמנם זכה באליפות, אך היתה זו שירת הברבור שלו בצמרת. עד פרישתו נהג בקבוצות חלשות, ארוז וג'ורדן.

לא משנה מי אתה, אובדן מקומך מותיר אותך פגיע. ג'נסון באטן זוכר היכן היה כאשר שמע בסוף 2008 שהונדה סגרה את קבוצתו. "ישבתי בנמל התעופה גטוויק, חיכיתי למזוודות ותהיתי מה אעשה", סיפר ל"גרדיאן". בגיל 29, מי שנחשב בצעירותו לכישרון גדול הגיע למבוי סתום. "הייתי הרוס. האם זה סוף הקריירה שלי לפני שהיתה לי הזדמנות להתמודד על האליפות?". באופן מדהים, פחות משנה אחר כך הוא זכה בתואר לאחר שקבוצתו נרכשה על ידי משקיעים. היום הוא במקלארן, עדיין בצמרת.

הרוב אינם כה ברי מזל. "רק לפני שבוע ראשי טורו רוסו אמרו שאני בתכניות ל-2012", סיפר חיימה אלגרסוארי לפני שנה, אחרי ששוחרר לתדהמתו, "ההפתעה דבקה בי כמה שעות, אבל הבנתי שהחיים מלאי הזדמנויות ואתגרים". ובכן, האתגר שלו מאז היה לשמש נהג ניסויים עבור יצרנית הצמיגים פירלי.

אלה החיים שממתינים לרוב הפליטים: משרת נהג ניסוי שאינו מתחרה במירוצים או מעבר לסבבים אחרים, נוצצים פחות. "זה רגע קשה עבורי", מודה קוביאשי, ששוחרר מסאובר למרות שלוש שנים מוצלחות. אוהדיו כבר גייסו כ-1.5 מיליון יורו דרך אתר אינטרנט בניסיון לקדם את סיכוייו לקבל את אחד המקומות המתפנים.

ולפעמים פשוט צריך להרפות. "אנשים כמו לוצ'יאנו בורטי ואוליביה פאניס מספרים לי שהחיים אחרי פורמולה 1 יכולים להיות טובים אפילו יותר", סיפר אשתקד רובנס באריקלו הוותיק, שאחרי 18 עונות נותר מחוץ לסבב. כמו הנהגים שהזכיר, הוא בחר להמשיך להתחרות ועבר לסבב אינדיקאר האמריקאי. כבר שנים שיש הרואים בארה"ב בית אבות לנהגי פורמולה 1. אמרסון פיטיפאלדי ומנסל, שניהם אלופי פורמולה 1, זכו בשלהי הקריירה גם בתואר בסבב צ'מפ קאר, שנבלע מאז על ידי אינדיקאר. כיום, לצד באריקלו, ניתן למצוא באינדיקאר שמות מוכרים נוספים כמו בורדה, ג'סטין ווילסון וטאקומה סאטו.

רובנס באריקלו. עבר לאינדיקאר האמריקאי, בית האבות לנהגי פורמולה 1צילום: אי–פי

יש חיים, אם כך, אחרי פורמולה 1 והם לא רעים, לפחות לפי מי שכבר לא שואף לחזור. אלמנטים כמו השפעה גדולה יותר של הנהג על התוצאות והקשר הקרוב לאוהדים מוזכרים לרוב. חואן פאבלו מונטויה, שנחשב לנהג פרוע בזמנו, טוען כי מירוצי פורמולה 1 משעממים. "חסרים לי חלק מהאנשים שפגשתי, אבל המירוצים? בכלל לא", הוא אומר. את סבב נאסקאר, בו הוא מתחרה כיום, מגדיר הקולומביאני "כיף".

סקוט ספיד האמריקאי, שנהג בסבב שנה וחצי לפני ששוחרר ומצא את מקומו בנאסקאר, אומר: "כל חיי רציתי להגיע לפורמולה 1, אבל עשיתי את זה, זה לא משהו שאני רוצה לעשות עד סוף חיי". בורדה פשוט משלים על המצב. "עבורי, הסיפור של פורמולה 1 נגמר", הצהיר, "פתחתי דף חדש וזה לא חסר לי. הזמן חלף. כעת אני מחפש אתגרים חדשים". למעשה, הוא בחר באתגרים ישנים ועבר לאינדיקאר. מאליפות נוספת הוא רחוק מאוד.

בינתיים, אחרים ימשיכו להיאחז בחלום. "קשה לומר", מודה סנה, "פורמולה 1 מלא בתפניות ובפרטים קטנים. חשוב להיות במקום הנכון בזמן הנכון". גם קובליינן עדיין מחכה, בשילוב של תקווה ופסימיות: "אני יודע איך זה בפורמולה 1. כשמגיעים לשלב כה מאוחר, זה לא טוב".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ