אמיר ענבר
אמיר ענבר
אמיר ענבר
אמיר ענבר

מחיקת שבע הזכיות של לאנס ארמסטרונג לא רק הסירה את האמריקאי מההיסטוריה של הטור דה פראנס, היא גם החזירה לפסגתו ארבעה שמות גדולים. חמש הזכיות של ז'אק אנקטיל, אדי מרקס, ברנאר הינו ומיגל אינדוראין הן שוב שיא המירוץ ומעין מטרת על, ודאי למי שכבר ניצח בטור ובאופן טבעי ישאף לעשות זאת שוב ושוב. באיחור קל, מסתבר שגם בראדלי וויגינס רוצה בזה. לא בטוח שיזכה אפילו לנסות.

בשלהי נובמבר אישרו בקבוצת סקיי את הרחשים שנשמעים מזה חודשים. לפי התכנון, שאינו סופי, וויגינס לא יהיה הרוכב המוביל שלהם בטור של 2013. "אנחנו חוזרים עכשיו לאימונים ויש הרבה לתכנן, אבל נראה שזו תהיה התכנית - הג'ירו ד'איטליה יהיה מטרה טובה עבור בראדלי, וזה ישאיר את כריס פרום להתרכז בטור דה פראנס", אמר דייב בריילספורד, ראש הקבוצה.

זהו מצב נדיר שאלוף הטור אינו נחשב לראש קבוצתו במירוץ הבא, אך מדובר בהיגיון פשוט. כבר בטור האחרון היו שטענו כי פרום - שסיים שני, 3:21 דקות אחרי בן ארצו  - היה מנצח אלמלא שימש פועל עבור וויגינס וסייע לו בהרים, בהם נחשב האלוף לנחות מהטובים ביותר. שני הקטעים הארוכים נגד השעון, בהם וויגינס מתמחה, היו שהעניקו לו את הניצחון. הטור הבא יחזור להיות הררי בהרבה. בג'ירו, לעומת זאת, צפוי קטע מישורי נגד השעון באורך 55 ק"מ.

וויגינס, החולצה הצהובה והלוגו של סקיי. תמונה למזכרת?צילום: אי–פי

הפריצה המאוחרת של פרום בן ה-27 היא גורם נוסף. באוטוביוגרפיה שפרסם לאחרונה, "הזמן שלי", טוען וויגינס שבשנה שעברה שמע מאנשי סקיי שאינם מאמינים בעמיתו. ביצועיו של פרום בוואלטה א'אספניה 2011, אליו הגיע כדי לתמוך בוויגינס ולבסוף האפיל עליו, שינו זאת. השנה, בטור ושוב בוואלטה, פרום הוכיח את יכולתו פעם נוספת, לכולם ולעצמו. בחודשים האחרונים הצהיר שוב ושוב שהיה מסוגל לנצח בטור ושיוכל לעשות זאת בשנה הבאה. "הראיתי בוואלטה שביכולתי להוביל קבוצה", הצהיר לאחרונה ב"ניוזבלאד". אם לא יקבל הזדמנות מהקבוצה הבריטית, פרום יעשה זאת במקום אחר.

בשבועות האחרונים נשמע וויגינס כמי שמשלים עם התכנית של סקיי, מודע למגבלותיו. "יהיה מסובך עבורי לסמן את הטור כמטרה", הודה, "רציתי לזכות בטור לפחות פעם אחת, וכעת אני רוצה לזכות בג'ירו. אני פשוט רוצה להיות בקבוצה מצליחה, ואם כריס הוא הנבחר, כך יהיה. אבל הוא יצטרך לגדל פאות לחיים". פרום, מצדו, כבר התחיל לדבר על השאלה אם וויגינס יחזיר טובה וישמש כפועל שלו: "זו החלטה שבראד יצטרך לקבל עם הקבוצה אחרי הג'ירו, כי כדי להיות בצהוב נצטרך להיות במיטבנו".

ביום חמישי, חלה לפתע תפנית. בראיון ל-BBC הודיע וויגינס כי הוא מעוניין לכל הפחות במעמד שווה לפרום. "המטרה שלי היא לנצח בטור בשנה הבאה", הצהיר, "אולי יהיו לנו שני מובילים. איני יודע איך זה יעבוד מבחינת הקבוצה. זו הבעיה של דייב. השאלה היא פשוט איך נאכיל שני פיות, זו הבעיה שעלינו לפתור".

כריס פרום (מימין) בחשיפת מסלול הטור דה פראנס 2013צילום: אי–פי

היא לא פשוטה. לאחרונה נפרדה סקיי מהמאיץ מארק קאבנדיש, לאחר שנה שהבהירה לקבוצה כי עליה לבחור כיוון. הניסיון להתפזר לכל עבר - גם זכייה בקטעי מיאוץ, גם הסתערות על תארים במירוצים ארוכים - ביזבז את יכולותיו של קאבנדיש. המטרות עתה ברורות ובראשן זכייה בגראנד טורים, כל השלושה, ואפילו באותה שנה. לשם כך צריכים בסקיי לנתב את משאביהם המקצועיים בתבונה. אלברטו קונטאדור ניסה בשנה שעברה לזכות הן בג'ירו והן בטור, ניצח באיטליה (תואר שנשלל ממנו), אך איכזב בצרפת. הסיכוי של וויגינס להשלים דאבל נמוך בהרבה.

מבחינה קבוצתית, תמיד קיימת סכנה כאשר כל הביצים מונחות בסל של רוכב בודד, אך מצב בו שניים מועמדים לזכייה הוא בעל פוטנציאל נפיץ, דוגמת למונד-הינו ב-1986 או קונטאדור-ארמסטרונג ב-2009. שני המקרים הללו דווקא הסתיימו בהצלחה לקבוצות המסוכסכות, אך הסיכוי גבוה יותר להישאר קירח מכאן ומכאן כשבוחרים בדרך עקלקלה ונקרעים בין מובילים וטקטיקות מול רוכבים כאנדי שלק וקונטאדור. האחרון, אגב, הצהיר: "יותר מכולם אני חושש מפרום. הוא מסוכן מאוד בהרים והיה המטפס הטוב ביותר השנה".

וויגינס, שהוכתר שלשום לספורטאי השנה בבריטניה מטעם ה-BBC לפני ג'סיקה אניס ואנדי מארי, ודאי מודע לכך. במהלך הטור ואחריו נשמעו רחשים לגבי מערכת יחסים מתוחה עם פרום, גם לאור מה שהתפרש כניסיון של האחרון לפרוש כנפיים ולברוח מעמיתו באחד הקטעים. ביום חמישי ריכך וויגינס את דבריו כשרמז כי יסכים לגבות את פרום: "מה שלא תהיה האסטרטגיה הקבוצתית, אתמוך בה, אחרת אתה לא צריך להתייצב על הקו כי יהיה מישהו אחר שמוכן למלא את המלאכה". ב"טלגרף" דיווחו שהצהרותיו לא שינו את כוונות סקיי לראות בו תכנית ב' בלבד. עתה נשאר לראות מה יהיו התכניות של אלוף הטור.

צפו בוויגינס מקבל את תואר ספורטאי השנה מקייט מידלטון ודייויד בקהאם:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ