מקל לא צפוי בגלגלי הרכיבה הרוסית

קבוצת קאטושה דורגה במקום השני בעולם בשנה החולפת, אבל פוליטיקה פנימית ובעיות אתיות וניהוליות, השאירו אותה מחוץ לסבב

אמיר ענבר
אמיר ענבר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אמיר ענבר
אמיר ענבר

סוף השנה היתה תקופה עמוסה ומרתקת עבור ויאצ'סלאב אקימוב. עברו של רוכב האופניים בדימוס שודרג החודש כשקיבל סוף סוף מדליית זהב שלישית בקריירה האולימפית, במירוץ נגד השעון מאתונה 2004, בעקבות פסילת טיילר המילטון. מאוקטובר הפך ההווה שלו לעמוס הרבה יותר כשמונה לג'נרל-מנג'ר קבוצת קאטושה. הצרה הגדולה עכשיו היא העתיד ¬ לא שלו, של הרכיבה הרוסית כולה.

18 מקומות כולל הדרג הבכיר של קבוצות האופניים, הנקרא "וורלדטור". 19 קבוצות התמודדו עליהם לקראת 2013. אחת עמדה להתאכזב. סאקסו-טינקוף, בראשות אלברטו קונטאדור, נחשבה בסכנה גדולה לאור מעורבותה בפרשיות חומרים אסורים, אך זכתה לרישיון וורלדטור. כך גם ארגוס ההולנדית, שקודמה מהדרג השני בעזרת הישגיהם של רוכבים פורצים כמו מרסל קיטל וג'ון דגנקולב. מי שנותרה בחוץ היתה דווקא קאטושה. "זה דבר שלא חשבתי שיוכל לקרות", הודה קונטאדור.

הצטרפו לדף הפייסבוק של ספורט הארץ

ההפתעה עצומה, שכן מדובר באחת הקבוצות הטובות בעולם. הישגיה בשנה החולפת דרגו אותה במקום השני בין הקבוצות, כשרק סקיי מקדימה אותה. הרוכב הבכיר שלה, חואקין רודריגס הספרדי, סיים את העונה בראש הדרוג העולמי אחרי שרשם מקום שני בג'ירו, שלישי בוואלטה וזכיות בפלש ואלון ובטור של לומברדיה. על רוכביה נמנה גם דניס מנצ'וב הרוסי, אלוף הג'ירו והוואלטה לשעבר.

החלטת התאחדות האופניים הבינלאומית (UCI), שפורסמה לפני שבועיים, לא כללה כל הסבר. אלה הגיעו רק מאוחר יותר. בפני הוועדה שדנה בחלוקת הרישיונות עמדו ארבעה היבטים: מקצועי, כלכלי, ניהולי ואתי. קאטושה עומדת בקלות בשניים הראשונים. הבאים אחריהם מהווים סיפור אחר.

רודריגס. הרוכב הבכיר של הקבוצה, סיים את השנה בראשות הדרוג העולמיצילום: רויטרס

בשבוע שעבר קיימה קאטושה בברשיה את אירוע הצגת הקבוצה ל-2013. באופן טבעי, הוא היה הרבה פחות חגיגי מהמתוכנן. אקימוב התייחס לראשונה לסיבות מאחורי ההחלטה, כפי שהוסברו בינתיים לקבוצה על ידי UCI: "נאמר לנו שלקאטושה היה את מספר מקרי הסימום הגבוה ביותר בין קבוצות הוורלדטור, ארבעה בין 2009 ל-2012, ושאיננו מבצעים מספיק בדיקות פנימיות".

כריסטיאן פפנברגר, אנטוניו קולום, דניס גלימזיאנוב, אלכסנדר קולובנב ¬ כולם רוכבי קאטושה ¬ נכשלו בבדיקות סמים בעונות האחרונות. קשה גם להתעלם מהחשדות בנוגע לקשר שקיימו לכאורה מספר רוכבי קאטושה עם הרופא האיטלקי המושעה מיקלה פרארי. יש גם הערכות שאקימוב הוא "רוכב 11" האלמוני ברשימת העדויות נגד לאנס ארמסטרונג. השניים היו עמיתים לקבוצה. הפן הניהולי נוגע כנראה בהיות אקימוב הג'נרל-מנג'ר השלישי של קאטושה בארבע שנים. בנוסף, מתנהלת חקירה נגד קולובנב, בחשד שמכר מירוץ ב-2010 לאלכסנדר וינוקורוב.

אלא שבקאטושה מציינים כי חלק מהמקרים הללו כלל לא הוזכרו בהסברים שקיבלה. בנוסף, מזכירים בקבוצה, קולובנב זוכה מפרשת הסמים מנסיבות רפואיות, בעוד גלימזיאנוב מתעקש כי השתמש בחומרים אסורים ללא ידיעתה. העובדה שאין קריטריונים ברורים לגבי החלטת הוועדה, אומר אקימוב, "תמיד מעלה חשד. מדוע קבוצה אחת מקבלת רישיון ואחרת לא? הכל מבוסס על דעה של ארבעה אנשי UCI".

ברוסיה מאמינים בקיומו של גורם נוסף. שמו איגור מקארוב, ראש קאטושה, נשיא התאחדות הרכיבה הרוסית וחבר בוועד הפועל של UCI. במסגרת מאבקי כוח המתנהלים בהתאחדות הבינלאומית, הוזכרה אפשרות שמקארוב יעמיד את אנדרי צ'מיל, ג'נרל-מנג'ר קאטושה בעבר, כמועמד לנשיאות. התחושה שמדובר בפעולה אנטי-רוסית התחזקה לאחר שרוסוולו, קבוצת הבת של קאטושה, נדחתה בניסיון לקבל רישיון לדרג השני בענף, קונטיננטל.

"UCI פועלת בצורה שמחללת את האתיקה הספורטיבית וגורמת לספורטאים נזק בלתי הפיך, מוראלית ופסיכולוגית, לפני תחילת העונה", תוקפים בקאטושה, "למעשה, רק הקבוצה הרוסית, שמרבית רוכביה אזרחים רוסים, הורחקה מהשתתפות במירוצי וורלדטור. לפיכך, ההחלטה השעתה את רוסיה כמדינה מהשתתפות בתחרויות אופניים ברמות הגבוהות".

זהו מכשול גדול בפני הרוסים, שמנסים להתקדם לצמרת הענף. קאטושה, שהוקמה ב-2009 וממומנת על ידי ענקי אנרגיה כגזפרום ואיטרה, היא רק פן אחד. ייסוד מירוץ גדול ברוסיה היה אחר ותאם לשאיפת UCI להתרחבות גלובלית. הוא תוכנן להתקיים השנה לראשונה, אך נדחה ל-2014. עתה אמר ל"רויטרס" אלכסנדר גוסיטניקוב, יועץ של מקארוב: "הרעיון היה שקאטושה תוכל להתחרות על אדמה ביתית ואוהדים רוסים יוכלו לצפות ברוכבים הטובים בעולם. פשוט לא הגיוני לקיים את הטור הרוסי בנסיבות הללו. כל הפרויקט בסכנה".

ההשלכות עבור קאטושה דומות. רישיון וורלדטור מבטיח לקבוצה הופעה בכל המירוצים הגדולים. בלעדיו, היא תזדקק להזמנות. מארגני המירוץ הפותח של 2013, הטור האוסטרלי, כבר דחו אותה בהיעדר מקום פנוי. מירוצים אחרים עשויים להיות פתוחים יותר, בהתאם למידת האטרקטיביות של הקבוצה. הבעיה שאם לא תיכלל בוורלדטור, רשאים רוכביה להתיר את חוזיהם ולעבור לקבוצה אחרת.

"אנחנו קצת אבודים כי איננו יודעים מה עומד לקרות", סיפר רודריגס ל"סייקלינג ניוז". למרות שהביע בתחילה דבקות בקבוצה, נשמע הספרדי נחרץ פחות עם הזמן וסימן את שאיפתו לזכות בטור דה פראנס השנה. "אני בן 33 ורוצה לרכוב במירוצים הטובים בעולם", אמר, "אני מקווה שקאטושה תוכל להבטיח לי אותם. אני מתקשה להבין מדוע הרוכב מספר 1 בעולם צריך לבקש ממארגנים להתחרות במירוצים שלהם. איני חושב שאנחנו צריכים לרדוף אחרי הזמנות כל השנה".

בינתיים, עברו בקאטושה לרדוף אחרי UCI וערערו לקא"ס, בית הדין לבוררות ספורט. החלטה ראשונית צפויה בעוד שבועיים. אקימוב, שנבחר לרוכב הרוסי של המאה ה-20, יצטרך למצוא דרך לקדם את הענף, הפעם בשולחנות הדיונים. "נעשה הכל כדי להמשיך לפתח את הרכיבה הרוסית", הבטיח, "אנחנו באמצע התמודדות על הזכייה הראשונה שלנו במירוץ גראנד טור, והיא הגנה על זכותנו להשיג רישיון"

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ