תשכחו מלאנס ארמסטרונג (ומהטניס)

הטור דאון אנדר נבנה חלקית על גבו של הרוכב המסומם. עתה מנסים באוסטרליה לצאת לדרך חדשה שכולה עלייה תלולה

אמיר ענבר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אמיר ענבר

בינואר 2009 החל עידן חדש עבור שני גורמים בענף האופניים. עשור אחרי שנוסד, הואץ תהליך הפיכתו של הטור האוסטרלי לגורם גלובלי. לשם כך, גייסו במירוץ את השם המוכר בענף, לאנס ארמסטרונג, שבדיוק חזר מפרישה. ארבע שנים מאוחר יותר, לא רק האמריקאי נמצא הרחק מאותה נקודת פתיחה.

זה החל ביום ראשון שעבר בקטע ראווה באדלייד, יצא לדרך רשמית בשלישי ונחתם הבוקר. במהדורתו ה-15, הטור האוסטרלי, הידוע רשמית כטור דאון אנדר, הוא כבר נקודת עצירה שגרתית עבור סבב האופניים העולמי (וורלדטור), שפותח בו את העונה מאז 2008. השנה הוא מזניק רשימה של 29 מירוצים, לרבות קלאסיקות מוכרות וכמובן הגראנד טורים.

הייחוד הטמון בעיתוי המוקדם של קיומו יוצר קושי עבור המארחים באדלייד: אליפות אוסטרליה בטניס, הנערכת במלבורן, וכמובן מושכת יותר תשומת לב. על אחת כמה וכמה כשהשנה מתקיים המירוץ במקביל לשלבים המכריעים של האליפות. אם תרצו, עוד פרק בקרבות בין שתיים מהמדינות המרכיבות את אוסטרליה. במשך עשור אירחה אוסטרליה הדרומית מירוץ פורמולה 1 באדלייד, עד שעבר ב-1996 למלבורן, ויקטוריה. עתה קיימות הערכות שבוויקטוריה ינסו לפתות את איגוד האופניים הבינלאומי (UCI) להעביר אליהם בעוד שנתיים גם את הטור האוסטרלי.

הטור דאון אנדר ברחובות אדליידצילום: אי.אף.פי

מלחמות המעמד ומשיכת התיירות בין המדינות יימשכו ויימשכו. חשוב יותר מה הם עושים עם הנכסים שבידיהן. הטור האוסטרלי צמח משמעותית מאז נוסד ב-1999, כחלק מההתגברות על הפרידה מפורמולה 1. "זה פסטיבל של רכיבה שמאחד קהילות, מבדר אנשים בכל העולם ומעניין לא רק את אדלייד, אלא את כל אוסטרליה הדרומית", אומרת היטאף ראשיד, מנהלת האירועים במדינה.

אבל אדלייד ואוסטרליה הדרומית אינן מספיקות. ב-2008, בשנתו הראשונה של הטור האוסטרלי בסבב וורלדטור, משך המירוץ 15,100 תיירים מרחבי אוסטרליה ומחו"ל ותרומתו לכלכלה הוערכה ב-17.3 מיליון דולר אוסטרלי. עד 2011 זינקו המספרים ל-37,000 תיירים ול-43.4 מיליון דולר רווחים. חלק מהנתונים המשופרים, כמו מספר הצופים הכללי, היה טבעי ובהמשך לעלייה בשנים קודמות; חלקו – בייחוד בכל הקשור לעניין מצד שאר אוסטרליה והעולם - נובע בעיקר ממהלך מפורסם בודד.

הטור האוסטרלי היה ב-2009 המירוץ הראשון של ארמסטרונג אחרי חזרתו מפרישה. "ידענו שאתו התוצאות יהיו גדולות. זה היה חיזוק אדיר לאירוע ונתן לנו הזדמנות להציג את אוסטרליה הדרומית לעולם", צהל ראש הממשלה בזמנו, מייק ראן. המספרים אכן היו מרשימים: ערך הכיסוי התקשורתי שקיבל המירוץ בעולם המריא מיד מ-43 מיליון דולר אוסטרלי ל-226 מיליון; כמות אנשי התקשורת כמעט הוכפלה; מספר התיירים והתרומה לכלכלה יותר מהוכפלו. "'אפקט לאנס' משך רבים", הצהירה שרת התיירות דאז, ג'יין לומאקס-סמית', "אבל החוויות הנהדרות שצברו כאן וההנאה מפסטיבל הרכיבה ימשכו אותם לתחרויות נוספות".

עם מסיבות והזדמנויות להכנסה עבור מסעדות, מלונות ושאר בתי עסק הפזורים לאורך המסלול, הטור האוסטרלי הוא אכן חגיגה למקומיים ולאורחים. "זו הפעם הראשונה שמסתיים לידינו קטע, זה יהיה טוב למכירת בירה", אמרה בעלת מסעדה לקראת המירוץ השנה. ובכל זאת, משהו מעיב על החגיגה. העיתון "אדלייד אדוורטייזר", הספונסר הבכיר של המירוץ, יצא בשבת עם הכותרת "קינג קון" (מלך הרמאים), בעקבות הראיון של ארמסטרונג. כעבור יומיים, אחרי קטע החימום, הוא ניסה להמשיך הלאה: "תשכחו מלאנס, עכשיו העניין הוא האופניים".

לאנס ארמסטרונג בטור דאון אנדר של 2011צילום: אי.פי

"זהו חלק מהסיפור של הענף, אבל זה בעבר ואנחנו פשוט רוצים לראות משהו חדש", אומר אלוף העולם פיליפ ז'ילבר, המתחרה באוסטרליה, על הפיל בחדר. באדלייד זה קשה במיוחד. המירוץ המשיך להתבסס על הופעותיו של האמריקאי ב-2010 וב-2011, בתמורה לתשלום נאה. ההימנעות מחשיפת הסכומים משמשת את מבקרי הממשלה, שהמירוץ בבעלותה. הם מוערכים ב-9-3 מיליון דולר אוסטרלי. האמת שהתבררה עתה קשה לעיכול.

"המירוץ הוריד את עצמו לזנות", תקף מייקל אשנדן, האיש שיצר את מערכת הדרכון הביולוגי עבור UCI, בראיון ל"סידני מורנינג הראלד". "הוא יהיה ידוע לנצח כמירוץ ששילם מיליונים לשקרן סדרתי למען קידום עצמי", אמר, "זהו שיקול דעת פגום, שיחד עם ניהול גרוע בשמירה על עצמו מפני סיכונים הפך את הטור האוסטרלי במקום לידוע, לידוע לשמצה". בזמן שהוא מקבל את הרציונל העסקי, טוען אשנדן כי על המארגנים היה לקחת בחשבון את החשדות נגד הטקסני טרם המאמצים המתמשכים להביאו לאוסטרליה.

לטווח קצר, ההתעלמות מהם עבדה. מספרי הצופים בטור והאפקט הכלכלי בעיקר עלו שנה אחרי שנה. ב-2012, אחרי פרישת ארמסטרונג, חלה בכולם ירידה קלה. המירוץ השנה, אם כן, הופך למבחן מעניין. יש לו חסרונות שקשה להסתיר. בעוד כל אוסטרלי שואף לזכות בטור המקומי, עבור אורחים כז'ילבר ואנדי שלק מדובר בעיקר בתחרות חימום לעונה. אלמנט אחד שכן ניתן להשפעה הוא המסלול, ועם השנים הפך הטור ממירוץ שמתאים בעיקר למאיצים למירוץ הררי יותר. השנה היו בו יותר טיפוסים מתמיד. אולי כשיתבררו המספרים בסיומו יתברר אם הטור האוסטרלי בעלייה או שמא נקלע למדרון.

טום ג'לט סלאגטר מקבוצת בלאנקו זכה בטור דאון אנדר, אנדרה גרייפל הגיע שני ורוכב קבוצת סקיי, ג'ראנט תומאס, הגיע שלישי. 

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והפרשנויות של "ספורט הארץ" ישירות אליכם

תגיות קשורות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ