לא רק טיול בפארק

גם ישראל רוצה ג'ירו

ענף רכיבת האופניים בישראל הוא ברובו חובבני ובילוי של שבת. ה"גראן פונדו ג'ירו" שהתקיים בירושלים היווה הזדמנות להרגיש אחרת

אורי טלשיר
אורי טלשיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורי טלשיר
אורי טלשיר

לשי ראשוני היתה תכנית ובעיקר חזון. הוא שאף להנחית בארץ תחרות רכיבה יוקרתית שתזניק קדימה את ענף האופניים בישראל. גם אחרי שאובחן כחולה במחלת ניוון השרירים (ALS), התמיד במשימה ואמש, בהשראתו וברוחו הייחודית, זינקו למעלה מ-1,100 רוכבים למרוץ ה"גראן-פונדו ג'ירו" בירושלים.

מדובר בהפקה יוקרתית וססגונית, הפונה בעיקר למפדלים חובבים ומזמינה אותם להתנסות ברכיבה מאתגרת יותר מזו לה הם מורגלים. בישראל, רכיבה על אופניים מוכרת בעיקר כפעילות עממית – המונים מדוושים ומזיעים בשבילים, בפארקים ובכבישים - אך מתי מעט הופכים את הרכיבה למקצוע של ממש ודוהרים בגזרה התחרותית. "כמו בכל מדינה מערבית, פעילות אופניים נותנת מענה לאנשים שעובדים קשה ורוצים לשדרג את איכות החיים שלהם", מנתח נמרוד דובינסקי, מאמן ומנהל מועדון הרכיבה של תל אביב (TACC), "אופניים זה כלי יוצא מהכלל לצאת החוצה, לראות נוף שחולף על פניך במהירות ולהיות בטבע. הרכיבה משפרת את איכות החיים משום שהיא הופכת אנשים לרגועים יותר. תוך כדי הרכיבה אתה משוחח עם חברים, כך שמדובר גם בפעילות חברתית. ההמונים שרוכבים כאן עושים זאת בדרך כלל פעם או פעמיים בשבוע, ובקצה השני של הסקאלה יש חבר'ה שמתאמנים בכל יום. בארץ יש פער מאוד גדול בין הטרנד העממי הפופולרי לבין הקודקוד התחרותי המצומצם, ואירועים כאלה זה מה שמגשר ביניהם".

באירוע ה"גראן פונדו ג'ירו" התקיימו שלושה מקצים – מסלול קליל יחסית של 20 ק"מ ושני מקצים תובעניים יותר, למרחקים של 100 ו-147 ק"מ. בהרי ירושלים דיוושו מחד דובינסקי וכעשרה מחניכיו בקבוצה התל אביבית לצד רוכבים מקצועיים נוספים, ומאידך ניתן היה לחזות ברוכבים חובבים רבים שגייסו כוחות רזרביים במטרה לצלוח את המרחקים הללו. "כך הרוכבים העממיים משתפרים, והתחרותיים מזנקים עם אלף איש, נותנים גז ונהנים", מתאר דובינסקי, "זה מה שמייחד אירועים כאלה, יש מקום לכולם".

מתוך סובב תל אביב 2011. "יש רוכבים טובים לכל מדינה בעולם ואין סיבה שאצלנו לא יהיו כאלה. הגנים שלנו לא פחות טובים משל אחרים. צריך רק השקעה, כיוון ומחויבות", אומר הרוכב המקצועני ניב ליבנרצילום: ניר קידר

אחת משאלות המפתח בענף, שעמה מנסה הנהלת האיגוד הנוכחית להתמודד ממש בתקופה זו, היא כיצד לתעל את התופעה העממית המאסיבית לטובת עיבוי השורות הדלילות יחסית בנישה התחרותית. "צריך לזכור שאופניים הוא ענף מאוד צעיר בישראל", מדגיש למען הדיון דרור פקץ', לשעבר מבכירי רוכבי ההרים בארץ שהיה הראשון לדווש מעבר לים, "בג'ירו האיטלקי ובטור הצרפתי חגגו כבר יותר ממאה שנים, ואצלנו אין מסורת. עד 1995 בכלל לא היה פה איגוד מסודר".

גם אחרי שהאיגוד התייצב, הבעיות המוכרות להחריד במחוזותינו – תשתיות, תקציבים, מאמנים – הולמות בעוצמה בעוסקים במלאכה. "כשילד מגיע לגיל 16 הוא מבין שהעסק לא כל כך זוהר והולך הביתה, או נשאר לרכוב רק ברמה עממית", מעיד פקץ', "הרוכבים הטובים בעולם הם בני 34-27, והרבה מאוד ישראלים מתייאשים קודם לכן. הם טוענים שזה מסיבות כלכליות, ואני חושב שזה גם בגלל שלא הייתה להם יד מכוונת. רוכב טוב צריך להשקיע 20 שעות שבועיות ברכיבה, מבלי לציין אימוני כושר, תזונה ופיסיותרפיה. אלו דרישות גבוהות בהרבה מכדורגלן, למשל, וזה חלק מהמנטליות שלנו – אנחנו מחפשים לעשות פחות".

ישראלי שכן נענה לאתגר התובעני הוא ניב ליבנר, שהצטרף לפני כשלוש שנים לקבוצת אופני הכביש המקצוענית מאיטליה, Amore & Vita, ומדווש בשורותיה עד היום. "לי הייתה מוטיווציה מאוד גבוהה וגם תמיכה מלאה מהחברים, המשפחה והחברה", משחזר ליבנר, "בשביל להגיע לשם צריך אוסף של דברים שיתחברו היטב, לא כולם מוכנים ויכולים להילחם בזה כמו שצריך".

קטע מתוך הטור דה פראנס האחרון. "הפער בין ישראל לרמה הבינלאומית שקול לפער שישנו בארץ בין הרכיבה העממית לרמה התחרותית", אומר נמרוד דובינסקי, מאמן ומנהל מועדון הרכיבה של תל אביבצילום: רויטרס

ליבנר מקונן על היעדר תרבות תחרותית בכל הנוגע לרכיבה בארץ. "העניין העממי ברכיבה נפוץ מאוד בכל העולם, וזה לצערי הפן היחידי שחלחל גם אלינו", הוא טוען, "דרושה תשתית כלכלית שתוכל לתמוך ברוכבים ולאפשר עבודה רציפה, כי בכל פעם יש פרויקט חדש שמחזיק מעמד חודש, חודשיים או שנה ואז מתמוסס. זהו מעגל קסמים – אין תקציב, אין לאן לשאוף והרוכבים לא רואים בזה אופציה מקצוענית, אלא פעילות כייפית עד הצבא ופעילות פנאי לאחריו. ברגע שמישהו יפרוץ את המחסום, כל הענף יתרומם".

בהנהלת האיגוד, שעברה מתיחת פנים לפני כשלושה חודשים, מנסים כעת לשנות את מציאות הרכיבה בעזרתו של הצי העממי. "בשנים עברו האיגוד התעסק רק עם הפן התחרותי, עד שהבין שעליו להתחבר לצד העממי כדי לתת הכוונה לאלו שרוצים להתקדם", מעיד דובינסקי, "המועדונים התחרותיים באיגוד מקדמים אג'נדה לפיה כדי שיהיו יותר רוכבים תחרותיים, צריכים יותר אירועים כמו בירושלים, ואז החובבים יטעמו מעט מהתחרות ויגלו שמתאים להם להתאמן יותר".

צפו בקטע מתוך המרוץ הקודם, שנערך באזור ים המלח:

אירוע ה"גראן פונדו ג'ירו" הוא יוזמה פרטית שאינה קשורה לאיגוד, אולם קברניטי הענף מבינים שעליהם לממש יוזמות מסוג זה כדי להתקדם אל המטרה. "הפער בין ישראל לרמה הבינלאומית שקול לפער שישנו בארץ בין הרכיבה העממית לרמה התחרותית", מבהיר דובינסקי, "כדי לשדרג את הרמה כאן, צריך לשלש את כמות הרוכבים; 50 רוכבי עלית יוכלו לרכוב במהירות מסוימת, אבל אם יהיו 150 רוכבים באותה רמה, המהירות הממוצעת שלהם תעלה משום שהתנגדות הרוח פוחתת ובגלל הרצון של כל אחד להידבק למי שחזק ממנו".

פקץ', המשמש גם כדובר האירוע בירושלים, מייחל לשינוי שיבוא בעקבותיו. "האירוע נועד לחשוף יותר אנשים לענף, לייצר 'הייפ' ואולי לסייע בגיוס חסויות ותקציבים עתידיים", הוא אומר, "זה חלק ממסורת של ענף, והענף מתפתח וגדל – אלו לא רק כמויות הרוכבים, תראה כמה שבילי אופניים וכמה חנויות אופניים יש בכל מקום".

גם ליבנר, ממקום מושבו באיטליה, מסמן את ה"גראן פונדו ג'ירו" כנקודת מפתח אפשרית בעלילות האופניים בארץ. "זוהי אבן דרך חשובה בתרבות האופניים הישראלית", הוא מתפייט, "יש רוכבים טובים לכל מדינה בעולם ואין סיבה שאצלנו לא יהיו כאלה. הגנים שלנו לא פחות טובים משל אחרים. צריך רק השקעה, כיוון ומחויבות".

מעבר לחשיפה, לתקציבים ולמהפכה תפיסתית כזו או אחרת, כשרוכבים פונים לליבנר ומבקשים את עצתו, הוא מפציר בהם להסתכל קודם כל על עצמם. "אצל הרבה אנשים אני רואה גישה של מסכנוּת, של 'לא עוזרים לי, לא תומכים בי', במקום לצאת ולפתור לבד את הבעיות שלהם כדי להתקדם. אסור להם לחכות שאנשים אחרים יעבדו בשבילם. גם ברמה המקצוענית שבה אני רוכב יש חוסר וודאות ומתח, יותר קשה לי ממה שציפיתי. למרות הכל, זה שווה את זה בכל יום מחדש. עבורי, הסיפוק הרבה יותר גדול כשאני רוכב באופן מקצועי. אני מרגיש שיש משמעות למה שאני עושה".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והפרשנויות של "ספורט הארץ" ישירות אליכם

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ