בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הלחישה הרועמת הפכה לאמירה ברורה: מקס ורסטאפן מוכשר, אבל מסוכן

אומרים עליו שהוא הכישרון של המאה, ושהוא מזכיר את הגדולים ביותר שנהגו בפורמולה 1. אבל כמו שהוא שובר שיאים, הילד ההולנדי לא מפסיק לעבור את הגבול - ואם לא יפסיק, זה עלול להסתיים במפגש עם הקיר

תגובות
מקס ורסטאפן
LOIC VENANCE/אי־אף־פי

בעונתו השנייה בפורמולה 1, ממשיך מקס ורסטאפן להשתלט על ספר השיאים. נכון לעכשיו הוא הנהג הכי צעיר בהיסטוריה שהשתתף במירוץ, שהוביל במירוץ, שצבר נקודות, שהגיע לדוכן המנצחים, שניצח. בסוף השבוע בבלגיה הוסיף את שמו לשורה נוספת, כשהיה לצעיר ביותר שמזנק מהשורה הראשונה, כלומר מקומות 2-1 - בן 18, עשרה חודשים ו-28 ימים. השיא הקודם שרד 55 שנה, אבל דבר לא עומד בפני ורסטאפן. בדיוק מכך חוששים בסבב.

מה שהתחיל כלחישה רועמת כבר בשנה שעברה, הולך ומתגבר העונה. הילד, טוענים בפורמולה 1, מסוכן. נשמע מטופש לכנות כך נהג מירוצים, אבל זו בדיוק הגישה שהפגין ניקי לאודה, יו"ר מרצדס, אחרי המירוץ הבלגי ביום ראשון. "אדבר עם אביו", הודיע לאודה, כאילו מדובר בתלמיד סורר.

האב יוס ורסטאפן הוא אמנם יותר מסתם הורה - נהג פורמולה 1 לשעבר, שטיפח את מקס מילדות – אך בחודשים האחרונים אפילו הוא פינה את הזירה. מרגע שבנו התקדם בחודש מאי מקבוצת טורו רוסו הקטנה לרד בול הגדולה, הודיע יוס שמלאכתו הסתיימה. "הוא במקום שבו עליו להיות, והעניין צריך להיות מקס ולא אביו", הסביר ל-Motorsport.com. הוא אף הפסיק לכתוב טור בעיתון בטענה שאיננו רוצה להיות בחזית.

רק במשפחת ורסטאפן יודעים מה נאמר בחדרי חדרים. מחוצה להם, בסבב עצמו, הדברים ברורים. בחודש יולי גברו הקולות המלינים על המהלכים שמבצע הנהג הצעיר, כשזיגזג כדי לחסום את קימי רייקונן במירוץ בהונגריה. רייקונן התנגש בו. "לנוע באזור הבלימה זה אסור, מסוכן", נזף בו ג'נסון באטן, הנהג הוותיק של מקלארן, "בכל ימי בפורמולה 1 לא נעים באזור הבלימה כי שם יש תאונות גדולות". כאחרים, גם פרננדו אלונסו, עוד אלוף לשעבר, תהה מדוע ורסטאפן לא נענש. "זו לא דעה, אלא חוק", הצהיר ועבר להסבר מעולם הכדורגל: "אם אתה נוגע בכדור ביד בתוך הרחבה, זה פנדל ואדום".

נכון לעכשיו, איש עדיין לא שלף כרטיס שכזה לעבר ורסטאפן - גם אחרי המירוץ בבלגיה. התקרית הראשונה אירעה כבר בזינוק, כשפתח רע, ניסה לחזור למקום השני והיה מעורב בפנייה הראשונה בתאונה משולשת עם רייקונן וסבסטיאן פטל, נהגי פרארי. אם על האשמה בעניין זה הדעות חלוקות, הרי קיימת הסכמה רחבה בנוגע לפעולותיו של ההולנדי בהקפות הבאות.

לפרארי ודאי נמאס לראות את רד בול לנגד עיניה, ולא רק בגלל שהיצרנית האוסטרית עקפה אותה בסיבוב העונה. מוקדם יותר השנה הלין פטל על הנזקים שנגרמו לו במירוצים בגלל שגיאות של דניל קביאט, נהג רד בול. קביאט שילם על כך לבסוף ונשלח לקבוצת הבת טורו רוסו - כשבמקומו מקודם ורסטאפן. הנהג החדש של רד בול הפך עתה לצרה של נהג פרארי האחר, רייקונן.

אם לא הספיקו התקרית בהונגריה והזינוק בבלגיה, בהמשך המירוץ מצא עצמו רייקונן בקרבות מתמשכים עם ורסטאפן. פעם אחת הגיב ההולנדי באגרסיביות לניסיון עקיפה וזרק את הפיני מהמסלול. בפעם אחרת חזר על אירועי הונגריה כשנסע באמצע המסלול בישורת, במהירות 300 קמ"ש, וברגע שרייקונן ניסה לעקוף מיהר לחסום אותו, מאלץ את האחרון לבלום בפתאומיות.

"אלמלא עשיתי זאת הייתי פוגע בו במהירות מקסימלית ואז היתה תאונה עצומה", הזהיר רייקונן, "זה יקרה במוקדם או במאוחר אם הוא לא ישתנה. תחרות קשה וקשוחה זה בסדר, אבל זה לא. אחרים מתגוננים, אך עושים זאת נכון. אולי נדרשת תאונה לפני שהדבר יהיה ברור יותר לכולם. אני מקווה שלא, אף אחד לא רוצה לראות מישהו נפגע".

עונשים בפורמולה 1 הם דבר שגרתי; ורסטאפן עצמו ספג כזה בעקבות תאונה במונאקו אשתקד, אבל העונה הצליח לחמוק מכך – הן בהונגריה והן בבלגיה. יש הטוענים כי בהתאחדות הספורט המוטורי העולמית (פי"א) שומרים עליו בגלל היותו הדבר הגדול הבא, גורם משיכה בעל פוטנציאל עצום. רק בבלגיה, מעריכים, 20 אלף הולנדים חצו את הגבול כדי לחזות בו.

"משהו לא בסדר, זה מרגיז אותי", הצהיר ז'יל וילנב, אלוף 1997, בראיון ל-Motorsport.com ושיגר מסר לורסטאפן: "פשוט תירגע, אתה תהרוג מישהו. צריך להיות לך קצת כבוד, בגלל שכולכם חיים יחד בדבר הקטן הזה. אינך יכול לדחוף אנשים או לגרום להם לבלום בישורת. זה סופר, סופר, סופר מסוכן. בכל מירוץ הוא גרוע יותר ויותר. לפני 20 שנה, מישהו היה מכניס אותו בעץ".

ב-2016, לא רק שורסטאפן מתעקש שהוא בסדר - הוא אף מאשים אחרים וגם מודה כי נהג כך כנקמה. "אם הם דפקו את המירוץ שלי, לא אעשה זאת קל עבורם", אמר על התאונה המוקדמת עם נהגי פרארי, "עליהם להבין זאת. אם מה שקרה בפנייה הראשונה לא היה מתרחש, לא הייתי כה אגרסיבי ודוחף את רייקונן כך".

זה כבר ללא ספק המקום שבו ורסטאפן עבר את הגבול. נהיגה נקמנית איננה לגיטימית. מצד שני, צריך לזכור כי הצורך בהליך למידה היה ברור מרגע שהתקבל לפורמולה 1 בגיל 17 בלבד, למרות שדניאל ריקארדו, עמיתו לרד בול, מספר כי בעצמו איננו מבין דברים במכונית שכבר נהירים להולנדי הצעיר ממנו בתשע שנים.

חוץ מזה, גם לכמה מענקי הנהגים היה יצר חייתי שכזה - מיכאל שומאכר ואיירטון סנה, למשל - וגם עליהם היו תלונות. אפילו כשהיו מנוסים וחכמים יותר הם לא איבדו את היצר, שלפעמים גרם להם נזק במירוצים מכריעים.

גם טוטו וולף, העומד בראש מרצדס, הודה כי ורסטאפן "מזכיר לי את הגדולים, מהסוג של המילטון וסנה. הוא מגיע ללא כבוד כלפי איש, שולף מרפקים. אפשר לראות כיצד בחורים סביבו מתחילים לחשוב פעמיים כיצד לעקוף אותו. עד כה, כל מה שהוכיח זה שהוא במסלול הנכון". במקביל, הצהיר כי הנהיגה שלו "מרעננת, אבל מסוכנת. אני חושש שזה עלול להסתיים יום אחד במפגש כבד עם הקיר".

לורסטאפן עוד יש הרבה זמן להתחדד; ראו לדוגמה את רומן גרוז'אן, שב-2012 היה מעורב בסדרת תאונות, בעיקר בתחילת מירוצים, עד שעמיתו מארק וובר כינה אותו "הפסיכי מההקפה הראשונה". אז הפסיכי ניגש לפסיכולוג, למד לשפר את קבלת ההחלטות והתפתח לנהג מצוין. "הפכתי לנהג, לאב ולאדם טובים יותר", הצהיר השנה.

כמי שבעצמו היה צעיר שכבש את הסבב תוך שהוא סופג ביקורות, מפגין פטל רכות כלפי ורסטאפן. אין טעם להעניש אותו, אמר, רק לחנך. השאלה אם הבחור מוכן להקשיב; דבריו אחרי המירוץ רומזים אחרת, אם כי האשמת אחרים היא אינסטינקט של כל נהג. "לבחור חסרה תובנה כדי לראות שטעה. מקס צריך פסיכיאטר אם הוא אומר שזו אשמת קימי", טען לאודה ב-RTL, "הוא הכישרון של המאה, אבל עליו להשתמש בראשו ולא לסכן אחרים".

ביום ראשון, בגראנד פרי האיטלקי, כבר תהיה על ורסטאפן זכוכית מגדלת. בנוסף להכל, הרי זה המירוץ הביתי של פרארי. לאו טוריני, עיתונאי איטלקי ותיק, הפך את מלחמת הנהגים ל"מלחמת הכוכבים" כשקבע כי ורסטאפן "נראה קצת כמו אנקין סקייווקר - הבחור שלא מסוגל להתנגד לצד האפל של הכוח". אם כך המצב, שהכוח יהיה עם כולם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#