בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האיש שהשאיר אבק לשומאכר: פרננדו אלונסו פורש עם טעם של החמצה

מגע הקסם של פרננדו אלונסו איפשר לו לקחת מכוניות גרועות ולהפוך אותן למנצחות, אבל בבחירת הקבוצה הנכונה בתזמון הנכון הוא כשל שוב ושוב. השבוע נפרד הספרדי מפורמולה 1 אחרי 17 שנה ושתי אליפויות עולם בלבד. השאלה מדוע לא זכה ביותר מכך תמשיך להדהד

3תגובות
פעמיים שפרננדו אלונסו כמעט וזכה באליפות במדי פרארי
REUTERS

ב־68 שנים של פורמולה 1, 33 נהגים הוכתרו לאלופים. רק 16 מהם זכו בתואר יותר מפעם אחת. כל זה מספיק כדי להציב את פרננדו אלונסו ברשימת יוקרתית, אך נדמה כי הקריירה שלו תמיד תיזכר קודם כל בגלל מה שלא עשה. בגלל המירוצים בהם לא ניצח, בגלל האליפויות בהן לא זכה. בגלל השאלה הנצחית - מה יכול היה לקרות אילו.

תשובה אחת סיפק השנה בכיר בקבוצת רד בול, שדיבר עם אנדרו בנסון מה־BBC בזמן מסיבה בה נחגג המירוץ ה־300 של אלונסו. לדבריו, אילו רק הספרדי היה נעתר ב־2007 להצעה שקיבל מרד בול, הוא היה עכשיו אלוף עולם שבע פעמים. "היו לו את כל התארים של פטל", הסביר הבכיר, "וגם את זה של 2009".

אלונסו. זכה באליפויות בצהוב-כחול של רנו
REUTERS

במבט לאחור, טוען אלונסו שאין לו חרטות. ודאי, אם יכול היה לחזור בזמן הוא היה עושה דברים אחרת, אבל מי ידע אז כיצד הדברים והמכוניות יתגלגלו. או ייתקעו. הרי לפני תריסר שנים היה זה בלתי סביר לחשוב שנהג בעל הכישרון שלו יישאר עם שתי האליפויות בהן כבר זכה. שהוא יבלה עשר עונות בפרארי ובמקלארן הגדולות מבלי לזכות בתואר אחד וינצח עמן ב־15 מירוצים בלבד. הבלתי סביר הזה הפך לחלק הארי בקריירה של אלונסו.

קל לשפוט ספורטאי על סמך מספרים. זה יותר מורכב לעשות זאת כשהספורט עצמו דורש יותר מרק מספרים. אלונסו דווקא הפך את המשימה לקלה, בכך שהפך כל מכונית אליה נכנס לטובה יותר. בכך שלקח פרארי שהיתה נחותה בקביעות בחמש שנותיו בקבוצה (2010–2014) והביא אותה פעמיים למירוץ מכריע על התואר. בכך שגרר מקלארן זוועתית, בה נהג מאז 2015, אל מקומות שאליהם לא היתה שייכת ומסיים בעשירייה הראשונה בתכיפות בלתי סבירה. נהגים מצוינים מוציאים את המקסימום מהמכונית. נהגים גדולים מוציאים ממנה אף יותר. אלונסו בבירור שייך לקטגוריה השנייה.

אלונסו תשעה דברים שנתגעגע אליהם - דלג

ובכל זאת, כשהוא מביט בטבלת האליפויות, הוא מוצא את עצמו הרחק מאחורי שבעת הכתרים של מיכאל שומאכר - האיש ששלט בסבב במשך חמש שנים, עד שהגיע אלונסו ונישל אותו מכתרו ב־2005. הוא גם רחוק מחמש האליפויות של לואיס המילטון, הרוקי שהרתיח אותו ב־2007 בקדנציה הראשונה שלו במקלארן. אם ביצועיו במכונית עיצבו את דמותו של אלונסו הנהג, הרי שהשנה ההיא במקלארן הספיקה כדי לעצב את דמותו של אלונסו האדם. והיא מורכבת הרבה יותר.

ג'ודי שקטר, אלוף עם פרארי ב־1979, הוא דווקא מאלה שסבורים כי אלונסו מוערך יתר על המידה. "אחת הבעיות שלו", אמר ל־BBC, "היא שנראה כי הוא הרגיז את הקבוצות ואת כולם סביבו. זו לא הדרך לזכות באליפות". ולא היתה זועמת יותר ממקלארן, אליה הגיע אלונסו ב־2007 אחרי שתי האליפויות שלו עם רנו. זכר האלפא החדש של הסבב ציפה למעמד מיוחד בקבוצה, רק כדי לגלות שאינו זוכה לעדיפות בתוכה אפילו על פני המילטון, אז רוקי בן 22. זה התחיל בחיכוך ונמשך בפיצוץ — שבשיאו איים אלונסו על הבוס רון דניס לחשוף מיילים מרשיעים בפרשת "ספייגייט", במסגרתה החזיק מכונאי של מקלארן במידע טכני פנימי של היריבה פרארי.

אלונסו ולואיס הנמילטון במדי מקלארן. לא הסתדרו באותה קבוצה
REUTERS

אלונסו לא היה הגורם לכך שמקלארן נקנסה ב־100 מיליון דולר בפרשה. מיד אחרי האיום שלח את סוכנו להבהיר כי הוא חוזר בו. בדיעבד גם התברר כי המידע כבר היה ברשות התאחדות המירוצים הבינלאומית, אך הפרטים הללו כבר היו חסרי משמעות. מערכת היחסים בין אלונסו למקלארן הסתיימה בתום הסיבוב המשותף הראשון והספרדי מצא את דרכו בחזרה לרנו. הוא תויג כקשה לניהול, במקרה הטוב, והרושם הזה ילווה אותו מאז.

עדויות נוספות, למשל מתקופתו בפרארי, מחזקות את הדברים. על מיומנותו אין עוררין. "לפרננדו היתה המתנה להבנת מירוץ ולנהיגה מהירה באופן יוצא דופן", אומר פליפה מאסה, שנהג לצדו בפרארי. "כישרון הנהיגה שלו ושל שומאכר באותה רמה", קובע פאט סימונדס, מכונאי בכיר שעבד עם שומאכר בשתי האליפויות הראשונות שלו בבנטון־רנו ועם אלונסו בשתי האליפויות שלו באותה קבוצה, "פשוט שומאכר היה איש של אנשים, ופרננדו לא".

אלונסו רדיו - דלג

המסלול הדומה חלקית שעברו השניים, בעיקר העונות בפרארי, גרר השוואות רבות. שוב ושוב הוזכר הפן האנושי כהבדל הבולט. שומאכר ליכד אנשים. אלונסו עלול היה לעשות ההפך. "כשפרננדו מוריד את המשקף, הוא הופך לאדם אחר. הוא מסוגל לפצל קבוצה", הודה מאסה. סימונדס קבע: "עבור פרננדו, אנשים לא היו כל כך חשובים. הוא לא טרח להכיר אותם בכלל. הוא היה נחמד לכל מי שעשוי לעזור לו, אבל אם לא הוא היה נשכח". לוקה די מונטזמולו, שהיה נשיא פרארי, מסרב לראות באלונסו מישהו ש"הורס קבוצה", אך הודה בראיון ל־BBC: "היה עליי לעבוד איתו הרבה יותר על גישתו, כי היה לו קל יותר להשמיע ביקורת בעת שעדיף להיות קרוב לקבוצה".

לא פלא שאחרי חמש שנים משותפות, אלונסו ופרארי כבר לא היו מסוגלים לראות זה את זה. התסכול שלו בעבע יותר ויותר, למשל כשנשאל אחרי מירוץ מה הוא רוצה ליום הולדתו. "את המכונית של מישהו אחר", השיב. ברור שאירועים כאלו הגבילו את מספר הקבוצות החזקות שהיו מוכנות להעניק לו מכונית. כריס הורנר, ראש רד בול, נשאל השנה לגבי האפשרות להחתים את אלונסו לצד מקס ורסטאפן. "אני לא בטוח שזה יהיה הדבר הבריא ביותר", השיב.

אך בסופו של דבר, אם נגרם נזק לבריאות - אז קבוצותיו של אלונסו עשו זאת לו. הוא גרר אותן למעלה, והביא ניצחונות, פודיומים ונקודות (שהן לא היו ראויות להם) ומנגד הן משכו אותו למטה. יש לו 32 ניצחונות, שישי בכל הזמנים - וזה אפילו לא מתקרב למה שהיה שווה. להמילטון, השני ברשימה, יש 72. ההפרש בין הנהגים לא נובע מפער ביכולת.

אלונסו היריבויות הגדולות - דלג

המילטון שינה את כיוון הקריירה המדשדשת שלו בהחלטה אחת, כשחתם במרצדס ב־2013. שנה מאוחר יותר נכנסו לסבב המנועים ההיברידיים, מרצדס פתחה פער איכותי עצום, והשאר היסטוריה. אלונסו, לעומתו, כאילו קיבל את כל ההחלטות השגויות והימר על הסוסים הלא נכונים - זה של מקלארן ב־2007, זה של פרארי ב־2010 וב-2014, כשהונדה הודיעה על שיתוף פעולה מחודש עם קבוצת מקלארן, אלונסו נשבה בחלום שיחזור ימי איירטון סנה האגדי בשנות השמונים.

החלום הזה, כטבעם של חלומות, לא התגשם. "אין לי בלמים, אין לי צמיגים, אנחנו מחוץ לנקודות. לא אכפת לי יותר מדי", אמר השנה במכשיר הקשר בזמן מירוץ בצרפת, מסכם את שנות הקדנציה השנייה שלו במקלארן. שנים שבהן דווקא פרארי התחזקה והחלה לאתגר את מרצדס. יש אומרים שאם אלונסו היה במכוניתה העונה במקום סבסטיאן פטל, הוא היה אלוף. אפשר להבין מדוע הספרדי משתדל לא לראות את זה כך. "מאז שעזבתי את רנו ב־2009 היא לא זכתה באליפות. מאז שעזבתי את פרארי ב־2014 היא לא זכתה באליפות", אמר ל־ESPN, "אינני מבין מדוע אנשים אומרים שקיבלתי את ההחלטה השגויה כל הזמן, כי הקבוצות שעזבתי עדיין לא מנצחות". אכן, חוכמה שבדיעבד - כזו שמדגישה עד כמה חסר מזל היה בקריירה.

ב־17 השנים שחלפו מאז החל לנהוג בקבוצת מינארדי ראה אלונסו את הסבב משתנה, ולא לטובה לדעתו. תוספת המירוצים, המכוניות, המנועים, העזרים האלקטרוניים, היות הנהג תלוי יותר ויותר בציוד ובצוות מאשר באיכותו האישית. "זה עזר לאנשים הפחות מוכשרים", הוא קובע. לדבריו, זאת לא הסיבה לעזיבתו. גם לא העובדה שאין לו מכונית תחרותית — אם כי הוא מודה שהיה מתקשה לעזוב אילו ניצח בקביעות. תחושת מיצוי היא העילה, בגיל 37. "השגתי בפורמולה 1 יותר ממה שחשבתי שאשיג, וזה הזמן להשיג דברים גדולים מחוץ לפורמולה 1", אמר, "אני חושב שאני יכול להיות נהג טוב יותר, שלם יותר. יש דברים אחרים שברצוני לכבוש".

פרננדו אלונסו. עכשיו מתפנה לו זמן בשביל להנות מהחיים
AFP

אחד מהם כבר כבש השנה, כשניצח במירוץ 24 השעות של לה מאן. במאי 2019 יתחרה בשנית באינדי 500, אחרי שאשתקד הוביל בחלק מהמירוץ לפני שפרש בגלל תקלה. אם ינצח גם שם, יהיה לנהג המירוצים השני בהיסטוריה (אחרי גרהאם היל) שמשלים את הטריפל קראון המוטורי: ניצחונות באינדי, בלה מאן ובמונאקו. בשנה הבאה ימשיך להתחרות גם בחלק ממירוצי סבב הסיבולת העולמי. בין כל אלה הוא גם רוצה ליהנות מהחיים - משהו שמצא קשה לעשות בלו"ז העמוס של פורמולה 1.

ביום ראשון דורג אלונסו במקום ה־11 במירוץ סיום העונה באבו דאבי, ה־312 והאחרון שלו. אם רק בודדים מהם היו הולכים אחרת, מאזנו היה שונה מאוד. שלוש פעמים הגיע למירוץ מכריע על התואר, שלוש פעמים איבד אותו. ב־2007 עם מקלארן; ב־2010, כששילם על אסטרטגיה שגויה של פרארי; ובשנה הגדולה שלו ב־2012, כשהתגבר על פיגור איכותי עצום מהרד בול של פטל. "נכון", אמר הספרדי ל־BBC, "אולי עם עוד חמש או שבע נקודות הייתי יכול להיות אלוף חמש פעמים, אבל גם היו יכולות להיות לי 0 אליפויות ו-0 ניצחונות, כי פורמולה 1 זו סביבה תחרותית. אני מרגיש שפורמולה 1 נתנה לי הרבה".

מאחורי המלים היפות, גם הוא יודע שהיא היתה יכולה, וצריכה, לתת לו יותר.

אלונסו פלייבאז - דלג


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#