סוף הדרך: קבוצת האופניים של פרום ותומאס בסכנת סגירה

"סקיי" הבריטית, שרוכביה זכו ב-6 מ-7 המהדורות האחרונות של הטור דה פראנס, הודיעה על הפסקת שיתוף הפעולה עם תאגיד התקשורת, שהפך אותה לחזקה והעשירה בעולם. המשמעות: כלל לא ברור איפה ירכבו זוכי הטור דה פראנס האחרונים בעונה הבאה

אמנון הררי
אמנון הררי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
גארנט תומאס שועט לקו הסיום בטור דה פראנס. איפה ירכב בשנה הבאה?
אמנון הררי
אמנון הררי

קבוצת האופניים הטובה בעולם בסכנת סגירה: קבוצת "סקיי" הבריטית הודיעה היום (רביעי) כי תאגיד התקשורת המאמץ אותה, ושהיא נושאת את שמו, יפסיק לאמץ אותה החל מסוף העונה הבאה. מאז הקמתה ב-2009 היתה סקיי לקבוצה החזקה ביותר בעולם האופניים, בין היתר תודות להשקעה כספית גדולה במיוחד של התאגיד המאמץ. היא הוקמה על מנת להביא רוכב בריטי ראשון אל פסגת הפודיום בטור דה פראנס, ועמדה ביעדה הרבה מעבר למטרה המקורית: רוכביה זכו בחולצה הצהובה בטור בשש משבע המהדורות האחרונות שלו. כריס פרום זכה בחולצה ארבע פעמים (2013, 2015-2017), בראדלי וויגינס פעם אחת (2012) וגארנט תומאס זכה בה השנה.

כעת עמלים בהנהלת הקבוצה על מציאת ספונסר חדש, וזאת כדי לאפשר לקבוצה להמשיך להשתתף בתחרויות האופניים החשובות בסבב, ולהחזיק את המשכורות הכבדות של בכירי הרוכבים. לא בטוח שיימצא ספונסר שיסכים לשים את סכום העתק שהתאגיד הזרים – 30 מיליון ליש"ט בשנה, הרבה יותר מכל קבוצה אחרת. "אנחנו לא יכולים לחזות מה יקרה החל מ-2020, ואין לנו שום ערובות לגבי העתיד", הודתה הקבוצה במכתב פתוח שפרסמה לאוהדיה. "מה שלא יקרה, אנחנו מבטיחים להבהיר את הדברים לכיוון כזה או אחר לפני הטור דה פראנס שיתקיים ביולי הבא", נמסר עוד בהודעה.

מנהל הקבוצה, דיוויד בריילספורד, אמר: "'סקיי' אמנם תמשיך בלעדינו בשנה הבאה, אבל הקבוצה פתוחה להצעות והפוטנציאל לעבוד עם ספונסר חדש קיים והוא גדול. אנחנו לא גמרנו, לחלוטין לא. יש עוד שנה אחת של מירוצים לפנינו, ואנחנו נעשה הכול כדי להביא הצלחות נוספות ב-2019".

בריילספורד במסיבת עיתונאים. "הקבוצה פתוחה להצעות"צילום: BENOIT TESSIER/רויטרס

מי שמתעקש ש"סקיי" רחוקה מסוף דרכה הוא בכיר הרוכבים בסבב, כריס פרום. "'סקיי' לא גמורה בשום צורה", צייץ היום. "לכולנו יש ציפיות גדולות מ-2019 והחדשות שקיבלנו רק עשו אותנו יותר נחושים לגרום להן להתממש", הוסיף. "אנחנו מתכננים להיות ביחד גם ב-2020 אם זה אפשרי, ונעשה כל מה שאפשר כדי שזה יקרה – אם צריך, בצבעים חדשים, אבל עם מאמץ שיש לו את אותה האג'נדה ורצון לנצח".

לאורך שנות פעילותה ספגה סקיי גם ביקורת על התנהלותה "הבריונית" בעיני רבים בקרב הרוכבים, על השקעתה הגדולה במיוחד במשיכת רוכבים בכירים תוך "ריקון" הקבוצות היריבות. בסך הכול, השקיעה הקבוצה סכום עתק של 180 מיליון ליש"ט בעשור פעילותה, שהיריבות התקשו להתחרות בו. בנוסף, הושמעו כלפי הקבוצה גם טענות שסייעה לרוכביה להשתמש בסמים ממריצים - לרבות חקירה של הסוכנות הבריטית למניעת סימום בספורט שנסגרה ב-2017 בהיעדר ראיות מספקות, וכן בדיקת שתן בעייתית פרום, בעת שניצח תחת חולצתה את הוואלטה אספניה בשנה שעברה, שאיימה לסכן את המשך הקריירה שלו.

כריס פרום מתאמן בתנאי מעבדה, בשנה שעברה עם סקייצילום: הפייסבוק הרשמי של קבוצת סקיי

בריילספורד אמנם נשמע בטוח ביכולתו למצוא מאמץ נדיב חדש, והדגיש שיהיה זה הרבה יותר פשוט למצוא ספונסר לקבוצה עומדת, קיימת ומצליחה מאשר כשיצא לדרך ב-2009, אך יעמדו בפניו מספר מכשולים: ראשית, פרום עצמו יהיה בן 35 ב-2020, וזוכה הטור דה פראנס השנה, תומאס, יהיה בן 34 – כך שה"קייס" לעוצמתה הספורטיבית של הקבוצה יהיה חלש בהרבה. הקבוצה עשויה לנסות לבנות את עצמה סביב איגן ברנל הקולומביאני, בן 21 בלבד, שחתם השנה על חוזה לחמש שנים, או להביא רוכב בכיר מקבוצה אחרת. בנוסף, נוכח אי הוודאות, לא מן הנמנע שקבוצות רבות יפנו אל הרוכבים המוכרים האחרים של הקבוצה – לוק רואו, מיכל קוויאטקובסקי או ואווט פולס למשל – ואלה עשויים להתפתות לעבור, ובכך לצמצם את האטרקטיביות של הקבוצה הקיימת למאמץ חדש.

עיתוי ההחלטה של סקיי קשור, כנראה, לכך שהתאגיד נרכש על ידי קומקאסט בשבוע שעבר, עבור 30 מיליארד דולר. אז הודיעה הנהלת התאגיד הבריטי שנראה ששיתוף הפעולה בינו לבין הקבוצה הגיע לסופו הטבעי.

רוכבי קבוצת סקייצילום: JUAN MEDINA/רויטרס

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ