בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

60,000 ליטר מים ו-23 אופנועים חדישים חרוכים: כך נשרף בן לילה סבב מוטורי שלם

החברה המארגנת של מוטוGP תכננה להשיק סבב חדש ונוצץ של אופנועים חשמליים, אבל רגע אחרי החזרה הגנרלית - שריפה פרצה במפתיע במתקן הטענה, והרסה ציוד בשווי מיליונים. בראיונות עם הארץ מספרים המארגנים וראשי הקבוצות על הניסיונות להרים את הסבב מחדש

תגובות
זירת ההתלקחות בחרז, ספרד
Firma Pecino

בדרך כלל כשמדברים על אליפות מרוצי אופנועים ועל אש, זה בזכות האופנועים המהירים, העקיפות, האקשן שחורך את המסלול. מה שקרה אמש במסלול חרז שבספרד חרך אליפות שלמה - בצורה אחרת לגמרי.

דורנה, בעלת זכויות אליפות ה-מוטוGP,  אמורה לחנוך את קטגוריית ה-מוטוE החדשה במהלך עונת 2019 - אליפות רעננה וירוקה של אופנועים חשמליים. זו לא הפעם הראשונה שמנסים להקים אליפות אופנועים חשמלית, מקבילה לאליפות המכוניות, ה-פורמולהE המצליחה. רק שהאתגרים הטכנולוגיים מנעו מהיצרנים לספק אופנועים תחרותיים והחשיפה לקהל היתה מינורית. שילובה כחלק מאליפות העולם מול מאות אלפי צופים במסלולים ומיליונים מול מסכי הטלוויזיה אמורה לתת לה את הדחיפה החסרה. "אנחנו רוצים ומנסים לפרוץ לעידן חדש עם מרוצי האופנועים החשמליים, עידן מקביל לאליפות הסטנדרטית", אמר כרמלו אספלטה, בעלי דורנה בהשקת האליפות.

הקטגוריה מונה 18 רוכבים מ-11 קבוצות, שרוכבים על אופנועים מתוצרת אנרג'יקה האיטלקית, עם בטריות ומטענים תוצרת ENEL. האופנועים מגיעים למהירות של 270 קמ"ש ושוקלים 260 ק"ג. במהלך העונה מתוכננים להיערך בחמישה סבבים שישה מרוצים של 15 דקות, בספרד, איטליה, אוסטריה, גרמניה וצרפת. "אנחנו רוצים להוכיח באמצעות עולם המירוצים למיליוני הצופים שהעתיד כבר כאן, היום, והאופנוע החשמלי הוא עכשיו, ולא בעתיד הרחוק", אמר בהשקת האופנועים פרנצ'סקו סטראסה, מנכ"ל Enel, המחויב ביחד עם יצרנית האופנועים לשלוש עונות אליפות.

אופנוע - דלג

השבוע, כהכנה לעונה, נערך מבחן אימונים במסלול הראשון בו אמור היה להיות מוזנק המירוץ ההיסטורי ב-5.5.2019. הקבוצות והרוכבים חשפו לראשונה את צבעי העונה ונותני החסות החדשים. ואז, בלילה, התלקחה שריפה. כל המתחם הייעודי התלקח באש, כשאף אופנוע מתוך ה- 23 שסיפקה אנרג'יקה לא שרד.

שש משאיות מכבי אש, שש שעות עבודה ו-60,000 ליטרים מים נדרשו לכבות את בערת בטריות הליתיום שעלו באש קצת אחרי חצות. הציוד של דורנה וספקית האופנועים מוערך במיליונים. ציוד הקבוצות השונות שמקבלות את האופנועים בהשאלה, מוערך בעשרות אלפים. בתחילה, אירועי הלילה שמו את קיום האליפות בסימן שאלה, שכן למפעל הקטן יחסית אורך כמה ימי עבודה לייצר כל אופנוע. בהודעה רשמית שפורסמה כשהבדיקות עדיין נערכות בשטח ע"י כוחות הביטחון המקומיים, אושר כי דורנה, הקבוצות והשותפים באליפות מתחייבים לקיים אותה כבר העונה רק עם לוח מרוצים מעודכן, שיחל רק בעוד מספר חודשים.

יוהאן סטיגנפלד, מנהל קבוצת פטרונס המריצה את בראדלי סמית' בקבוצת One Energy Racing, הגיע לחרז הישר מהסבב בקטאר וקיבל את ההודעה על השריפה לפנות בוקר במלון. "זה פשוט היה מפחיד לראות את הכל נשרף עד כלות", הוא מספר בשיחת טלפון מביתו בשוודיה להארץ, "אני בשוק ממה שקרה, וזה מאוד מעציב אותי כי כולם עבדו כל כך קשה בדורנה תקופה כל כך ארוכה, כולם היו שבעי רצון מהמבחנים וההתקדמות. אבל זה רק חומר ואת זה אפשר להחליף - לשמחתנו אף אחד לא נפגע פיזית, ואנחנו כבר עובדים וממשיכים הלאה".

שריפה 2 - דלג

ניקולא גוברט, העומד בראש האליפות מטעם דורנה, הסביר שאחרי חקירה ראשונית, האשם נמצא ביחידת טעינה ניידת, אך עוד לא ברור מה גרם להתלקחות. "בסוף היום, האופנועים עברו בדיקות ותחזוקה והשארנו צוות של ארבעה מכונאים אחראים על הטענת האופנועים לקראת יום המבחנים השני", הוא מספר ממסלול חרז, "ממש לקראת סוף תהליך הטעינה, הם הבחינו שמאחד האזורים עולים אדים ובהגיעם לעמדת הטעינה הניידת הם ניסו לכבות את האש אך ללא הצלחה. איבדנו הרבה ציוד, אבל חשוב לציין שאנחנו עובדים עם אב-טיפוס, טכנולוגיה חדישה. זה חוסר מזל אבל זה קורה."

"כמו שקורה גם לעיתים במירוץ שאחרי חמש הקפות הולך צמיג, גם דברים כאלו קורים", אמר הארווי פונצ'ראל בעלי קבוצת Tech3, ונציג ראש איגוד הקבוצות בשיחת טלפון עם הארץ ממשרדו בצרפת. "אנחנו מתעסקים בR&D (מחקר ופיתוח), תמיד מנסים לדחוף לאקסטרים והטכנולוגיה הזו, החשמלית חדשה מאוד. כמובן שנלמד מזה, חבל, אבל כמו שדבי הארי מבלונדי אמרה פעם, 'תאונות לא קורות אף פעם בעולם מושלם, אבל איפה יש עולם כזה?'. שוחחתי אתמול בלילה עם הצוות שלי, עם הרוכבים שלי, וכולם היו כל כך חיוביים. הם תכננו כיצד להמשיך במבחן עם כיוונון חדש, שילדה, מנוע וכו', והתחושה היתה מאוד טובה. דווקא כי כולם מעורבים ונלהבים זה רק עיכוב קטן, כי ברגע שנדע מה קרה יהיו נהלים חדשים ותהליך חדש. 

לדבריו, גם הקבוצות עדיין לא יודעת מה יהיה לוח הזמנים החדש, אלא רק שהמירוץ הראשון נדחה לסבב אחר. "אני סבור שקיומו של המירוץ השני גם מוטל כרגע בספק, אבל כולם עובדים הכי קשה שאפשר לחזור במהרה. אני חושב שעדיין נוכל לעמוד בתכנון הראשוני של חמישה סבבים עם שישה מרוצים". פונצ'ראל מבקש שכולם רק יתאזרו בסבלנות, כי התהליך אינו פשוט "עלינו עדיין להבין ממש מה קרה, וזה נבדק בעזרת כוחות הביטחון, המהנדסים מ-Enel, אנרג'יקה וכל השאר. כבר הבוקר כשהם ראו את ההרס, הם החלו לקפוץ באוויר בשביל לייצר הכל מחדש. הם כמובן תלויים גם בספקים חיצוניים, צריך לייצר מחדש בטריות, מערכות אלקטרוניות -  הכל עלה באש".

שריפה 1 - דלג

גם כשריח העשן עדיין באוויר, פונצ'ראל נשמע אופטימי. "בעולם ה-מוטוGP כמו בענפי ספורט אחרים המוטו הוא 'Never Give Up'. אפשר לראות את הרוכבים מתרסקים, תאונות גדולות, הם לא מרגישים טוב, הגוף כואב, אבל מה הם עושים? בשנייה שיש להם אור ירוק מהרופאים הם קופצים על האופנוע, רוכבים מהר יותר ודוחפים עוד יותר לקצה. תחושה לגבי האליפות הזו כל כך טובה וזה רק מדרבן אותנו יותר לחזור הכי מהר שאפשר, חזקים יותר ובטוח יותר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#