אמיר ענבר
אמיר ענבר
פטר סגאן, היום.  הפיכתו לשיאן היחיד עם שבעה תארים היא מטרתו המוצהרת השנה
פטר סגאן, היום. הפיכתו לשיאן היחיד עם שבעה תארים היא מטרתו המוצהרת השנהצילום: Christophe Ena/אי־פי
אמיר ענבר
אמיר ענבר

בשלב הזה, נראה כי בני האנוש היחידים שמסוגלים להפריד בין פטר סגאן לחולצה הירוקה אינם אלה שרוכבים על אופניים, אלא אלו שמטילים עונשים על אלה שרוכבים על אופניים. בשנה שעברה הפך הסלובקי לראשון שלובש ירוק בטור דה פראנס ב-100 קטעים. מאז 2013 הוכתר למלך המאיצים בכל מירוץ מלבד ב-2017, כשנפסל באופן שנוי במחלוקת. אז סגאן חזר לטור כעבור שנה, חזר לנצח והגיע לשש זכיות בחולצה הירוקה, כמו אריק זאבל האגדי. הפיכתו לשיאן היחיד עם שבעה תארים היא מטרתו המוצהרת השנה. "בשביל זה אני כאן", השיב כשנשאל על האפשרות שילבש ירוק גם על הפודיום האחרון בפריז.

רבגוניותו ועקביותו של סגאן מתבטאות בכך שסיים בין חמשת הראשונים בכל אחד משלושת הקטעים האישיים הראשונים במירוץ השנה. הוא אמנם טען כי אינו מוטרד מכך שלא ניצח באף אחד מהם, אבל תגובתו בתום קטע הפתיחה, בו דורג שני, רמזה אחרת. כשעלה בשבת לאוטובוס של קבוצתו בורה-הנסגרוהה, הוא צעק בתסכול. "ובכן, כל מה שקורה על האוטובוס נשאר על האוטובוס. לפעמים אולי לא", התבדח אחר כך. והנה נתון שוודאי משעשע פחות את כוכב הרוק של הרכיבה, כפי שיעשה לכל ספורטאי ששואף לפסגה: מאז שבת הוא שווה לזאבל בתחום נוסף – שניהם סיימו 22 קטעים בטור במקום השני. מספר ניצחונותיו נמוך בהרבה, 11 בלבד.

מאז תחילת הטור חיפש סגאן את הניצחון ה-12. בקטע הראשון היה מאלו שהופתעו על ידי מייק טוניסן, שחטף מידיו את החולצה הצהובה. בקטע השלישי היה מאלו שנדהמו מהפריצה של ז'וליאן אלאפיליפ, את אכזבתו בקטע הרביעי תלה במאמצים שהשקיע יום קודם לכן. "אני לא מודאג", הצהיר, "הדבר החשוב לי ביותר הוא להיות מקדימה, להיות עקבי בספרינטים ולשמור על בטיחות. אני לוקח את זה יום אחרי יום".

למשל, היום החמישי. למרות שטען יממה לפני הטור כי אפילו לא בחן את מסלול המירוץ, ברור כי הקטע החמישי הוא מאלו כסימן כהזדמנות לניצחון – כל עוד ישרוד את מקבץ הטיפוסים בדרגות הקושי הבינוניות.  מששרד אותם היום (רביעי) – נהנה מעזרת רוכבי בורה-הנסגרוהה, שנמצאים בטור בעיקר כדי לשרת אותו – הסתכם המבחן שלו במשהו שמלך המאיצים יודע היטב: ספרינט אל קו הסיום. ומרגע שהחל לדהור, 200 מטר לסיום, השאלה היחידה היתה מי יסיים שני. כי הפעם, לשם שינוי, זה לא עמד להיות הוא.

"אני פשוט צריך לרכוב עם תשוקה, והניצחון יגיע", אמר סגאן בסיום, "עליי להודות לכל חבריי לקבוצה. הם עשו עבודה נהדרת, וסוף סוף יש לנו את הניצחון שחיפשנו. כולם צריכים מזל ויום טוב כדי לנצח". אפילו הוא, מסתבר.

יחד עם נקודות בקטגוריית המאיצים שאסף בדרך, הגדיל סגאן את יתרונו בדרוג הזה ל-47 נקודות על מייקל מת'יוס ול-52 על ויביאני. מחר הוא כבר יפנה את הדרך למטפסים הטהורים ולמתמודדים על החולצה הצהובה, שלראשונה השנה יבחנו את רגליהם בקטע הררי בעוד הוא סופר לעצמו עוד יום בירוק, בדרך לפריז, בדרך אל השיא.

צמרת הקטע החמישי (דן דייה דה ווז' - קולמאר, 175.5 ק"מ):
1. פטר סגאן (סלובקיה, בורה-הנסגרוהה) 4:02:33 שעות
2. ואוט ואן ארט (בלגיה, יומבו-ויסמה) זמן זהה
3. מתאו טרנטין (איטליה, מיצ'לטון-סקוט) זמן זהה
4. סוני קולברלי (איטליה, בחריין-מרידה) זמן זהה
5. גרג ואן אברמאט (בלגיה, CCC טים) זמן זהה

צמרת הדרוג המצטבר:
1. ז'וליאן אלאפיליפ (צרפת, דוסוננק-קוויק סטפ) 18:44:12 שעות
2. ואוט ואן ארט (בלגיה, יומבו-ויסמה) + 20 שניות
3. סטיבן קרויסוויק (הולנד, יומבו-ויסמה) + 25 שניות
4. ג'ורג' בנט (ניו זילנד, יומבו-ויסמה) + 25 שניות
5. טוני מרטין (גרמניה, יומבו-ויסמה) + 40 שניות

מלך המאיצים (החולצה הירוקה): פטר סגאן (סלובקיה, בורה-הנסגרוהה)
מלך ההרים (החולצה המנוקדת): טים וולנס (בלגיה, לוטו-סודל)
הצעיר המצטיין (החולצה הלבנה): ואוט ואן ארט (בלגיה, יומבו-ויסמה)

הרמנס חוגג באלפים

במקביל, ממשיך עולם הרכיבה להתגלגל לו גם מחוץ לצרפת. בן הרמנס הבלגי, רוכב קבוצת סייקלינג אקדמי, ניצח היום בקטע הרביעי של הטור האוסטרי, שהסתיים על פסגתו של הגרוסגלוקנר באלפים. "נזהרתי לא לעבור את הקו האדום שלי ולהתפרק בתנאי הגובה האלו. זה ניצחון גדול על הר אגדי, מהגדולים שהשגתי", אמר הרמנס, ששני קטעים לסיום עלה לראשות הדרוג המצטבר. הוא מקדים בשמונה שניות את בן אוקונר (דיימנשן דייטה). בין המשתתפים במירוץ גם גיא שגיב הישראלי, שמדורג במקום ה-95.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ